Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC in post loop na toevoegen 2 dimm's extra geheugen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:14

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb 2 extra bankjes geheugen (4GB elk) gekocht om toe te voegen aan mijn systeem.
Na het toevoegen komt de pc niet door de bios opstart en blijft het ding in een loop zitten.
Ventilators gaan draaien, ledjes op MB gaan aan (4 stuks) en dan gaat alles weer uit.
Dit blijft zich herhalen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
PC is een wat ouder systeem (2011) tot nu toe met 8 GB intern geheugen.
Bestaand uit 2 corair vengeance LP CML8X3M2A 1600C9B DDR 3 4098MB (blauwe reepjes)
Ik heb gisteren bij alternate 2 dezelfde bankjes gekocht (alhoewel deze reepjes zwart zijn, maar zelfde specs)
MB = MSI P 76 S -C43 (B3)
Proc: Intel core I 5 2500K
GFX: Sapphire HD 6950
voeding: XFX pro 550W

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
geheugen reepje voor reepje toe te voegen, dit gaat goed tot ik de vierde dimm vol druk en wil opstarten.
Ik heb het nieuw gekochte geheugen solo geplaatst, dus de 2 nieuwe reepjes in 2 dimm slots en dan start alles okay op en zie ik 8GB geïnstalleerd in de betreffende dimm slots.
Dit gaat dus goed tot en met dimm 3 gevuld met 3 reepjes, voeg ik 4 toe dan eindigt het dus in een loop.

Ik zal nu nog even snel testen wat er gebeurd als ik dimm slot 4 vul en een andere oversla, misschien is er iets niet goed met dat 4de slot.

Edit:
4de slot is gewoon okay.
Nu 3 reepjes gemonteerd in slot 1, 2 en 4 en dan start de pc netjes op en geeft aan dat de betreffende slots gevuld zijn er er 12GB geheugen geïnstalleerd is.

Ik heb de reepjes ook door elkaar heen getest, nu draaien er 2 nieuwe en een oude, dan werkt het.
Met 2 oude en 1 nieuwe ook.
Voeg ik de 4de toe dan blijft het systeem in een prebios loop zitten.

..

[ Voor 13% gewijzigd door Bommes op 09-12-2020 21:34 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Beste antwoord (via Bommes op 09-12-2020 21:54)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:40
Met de 2 oude modules geïnstalleerd ff het bios ingaan en de default settings laden. Systeem uitzetten en de 2 nieuwe modules installeren.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Uszka
Met de 2 oude modules geïnstalleerd ff het bios ingaan en de default settings laden. Systeem uitzetten en de 2 nieuwe modules installeren.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
?? hoe dan..??
Thanks @Uszka ik snap niet waarom of hoe maar dat was de truuk.
Nu draait het met alle vier de reepjes geïnstalleerd, dus de 16GB beschikbaar.

Kun je me in leken taal uitleggen wat er nu misging?
Want 3 kan dus wel zonder default settings te laden maar 4 niet?

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Uszka
4 modules in dualchannel op 1600 MT/s gaat dan waarschijnlijk niet. Met een bios reset begin je weer helemaal overnieuw als bij de eerste POST van het systeem. Misschien dat het nu op 1333 draait en kan je proberen op 1600 MT/s te zetten.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
@Uszka dat ga ik morgen eens proberen.

Het doel was overigens al bereikt:
Ik wilde dat mijn video bewerkingssoftware wat sneller werkte.
Dat is gelukt, meteen even geprobeerd: bestanden er in dorpen, knippen, bewerken, enz alles werkt gewoon instant in plaats van met een dikke vertraging.

Kan mijn 9 jaar oude pc toch weer ff meekomen, top.!
2 jaar terug al een 250GB SSD er in gestoken dat was al een verademing.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Uszka schreef op woensdag 9 december 2020 @ 22:03:
Misschien dat het nu op 1333 draait en kan je proberen op 1600 MT/s te zetten.
Check ook dat werkt, thanks voor de hulp @Uszka echt top.

Pagina: 1