Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Geen signaal naar monitor wanneer ik tweede M2SSD installeer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Majesco
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-03 14:43
Als ik de M2 kaart eruit haal werkt alles gewoon goed. Nu heb ik dit op Reddit gevonden.
You need to remove the m. 2 ssd, go to the bios and set the gpu to pcie x8, then put the m. 2 back on. Your cpu only was 16 pcie lanes your m. 2 is using 4 which doesn't let the gpu boot
Alleen ik weet niet hoe ik mijn lanes van x16 naar x8 kan zetten. Ik heb een MSI
Z270 SLI Plus moederbord. https://www.msi.com/Motherboard/Z270-SLI-PLUS.html

In de handleiding van de moederbord wordt hier totaal niet voor gewaarschuwd, nog staat er duidelijk in hoe je de PCI lanes van x16 naar x8 kan zetten. Er staat er wel niets wat er vaag op lijkt:
PEG X - Max Link Speed [Auto]
Sets PCI Express protocol of PCIe x16 slots for matching different installed devices.
[Auto] This item will be configured automatically by BIOS.
[Gen1] Enables PCIe Gen1 support only.
[Gen2] Enables PCIe Gen2 support only.
[Gen3] Enables PCIe Gen3 support only
Dus ik wil eigenlijk weten hoe ik mijn PCI slots van de GPU kan laten werken op x8 in palast van x16.

Ik heb net mijn GPU uit de x16 slot gehaald en in de x8 slot gedaan, en dat werkte, tot ik de M2 kaart erin deed. Toen niet meer. Nu heb ik de M2 kaart eruit gehaald en mij GPU weer in de x16 slot gedaan en alles werkt.

[ Voor 9% gewijzigd door Majesco op 09-12-2020 22:14 ]

Give a man a fire and he'll be warm for the night, set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:04

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik denk dat je een ander probleem hebt als je bord niet meer door de POST komt met de SSD erin.

Je SSD is gaar of dat m.2 slot. Je hebt het over een tweede m.2 SSD in je topic titel. Wissel ze eens om, werkt het dan wel?
Andere m.2 (de oude) in het slot die het nu niet doet geprobeerd?

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-11 23:50
even wat aanvullende vragen:
1) welke SSD's zijn het precies
2) welke andere opslagmedia heb je aan de sata hangen?

Pagina 31 van de Engelse handleiding geeft wat info:
afhankelijk van de gebruikte typen m2 ssd zijn sata poorten 1,5 en 6 niet beschikbaar.

• Majesco
Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik heb nu in mijn PC:
M2 SSD: ADATA SX8200PNP 1TB ( hier staat mijn OS op)
HDD: 2TB WD Black SATA

De nieuwe M2 schijf is de SanDisk SDSSDXPM2-1T00-G25 Extreme Pro M.2 NVMe 3D Solid State Drive, 1TB

Ik durf ze eerlijk gezegd niet te verwisselen, want stel dat de M2 poort waarin ik de nieuwe M2 in stopte een kortsluiting heeft dan zou het de werkende M2 kaart kunnen beschadigen. Kan dit gebeuren? En omgekeerd kan een foute M2 kaart een M2 slot bechadigen.

Ik ben ook bekend met het feit dat sommige SATA sloten niet werken wanneer je M2 kaarten in de moederbord stop, en mijn HDD is aangesloten op een werkende SATA slot. Het staat gelukkig in de handleiding welke wel of niet werken.

Maar ik heb op andere fora te horen gekregen dat mijn M2 via de moederbord chip aangesloten zijn, dus die hele verhaal van x16 lanes gaat niet op voor mij.

Ik heb helaas ook geen andere PC om die M2 kaart in te testen.

[ Voor 4% gewijzigd door Majesco op 10-12-2020 22:15 ]

Give a man a fire and he'll be warm for the night, set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.

• Pixxel
Beide zijn PCIe ssd's.
Dat zou betekenen dat als die beide geinstalleerd zijn SATA poorten 5 en 6 niet beschikbaar zijn.
Als je de WD hdd er even uit trekt met beide ssd's geinstalleerd kunnen we uitsluiten dat dit het probleem is.

Als die combi wel werkt zou dat kunnen betekenen dat je de WD HDD even aan een ander sata-poortje moet proberen.

Ik ben het met je eens wat betreft de gpu. de cpu levert de pci-e lanes voor de gpu terwijl de chipset de lanes voor de opslag faciliteerd.

Alternatief: zowel je boot-ssd als de wd hdd ontkoppelen en de nieuwe ssd als enige opslagmedium in het 'foute' slot hangen. eens zien of je dan in een bios komt?

[ Voor 30% gewijzigd door Pixxel op 10-12-2020 22:43 ]

• Majesco
Mijn HDD is aangesloten op een SATA poort die gewoon beschikbaar is, dat is SATA poort 3. Ik had de HDD ook in SATA poort 2 gedaan toen ik min GPU uit de x16 slot haalde en in de x8 slot deed.

Maar wil je dus dat ik de HDD gewoon uit de SATA poort haal ook al is het in poort die geen problemen hoort te geven.

Ik moet wel zeggen dat ik elke keer mijn GPU eruit moet halen om de M2 kaart te installeren, ik ben bang dat als ik dat vaak doe, ik mijn GPU of moederbord beschadig.

• Majesco
Stel dat ik mijn M2 SSD en HDD ontkoppel en dan weer herkoppel zoals jij wilt, zal dat problemen kunnen geven. Want mijn OS staat op de M2 SSD? Ik weet dat ik dan niet kan booten in windows, maar ik bedoel zal ik problemen kunnen hebben om weer normaal alles op te starten als ik ze herkoppel.

• Pixxel
In principe veranderd er niets aan de data op de schijven als je die ontkoppelt. Als je ze terug hangt moet dat gewoon weer moeten werken.

Het frequent loshalen van de videokaart is inderdaad niet niet ideaal, maar zou mits zorgvuldig gedaan geen problemen moeten opleveren. Niet te gehaast doen dus.

Ik ben altijd voorstander van gestructureerd problemen uitsluiten. Als het computerhardware gaat is dat simpelweg met zo min mogelijk aangesloten opstarten. Het zal niet de eerste keer zijn dat de handleiding van een moederbord een fout bevat, dus daarom het advies met enkel de nieuwe ssd in het 'foute' slot te booten.

Even nog wat open deuren:
1) Omdat je aangeeft dat je geen beeld hebt en je de videokaart verwijderd hebt: je zal niet de eerste zijn (dat was ik namelijk ooit al) als je het beeldscherm perongeluk aan de video-uit van het moederbord hebt gehangen.

2) Voor je aan de slag gaat: wat doen de statusleds bij het booten wanneer hij geen beeld geeft?

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-11 08:21
Nog een andere open deur: ik neem aan dat je werkende setup is met de Adata SSD in het M2_1 slot. Hiervan uitgaande wil je de nieuwe Sandisk SSD installeren in het M2_2 slot. Die allebei werkt niet.
Werkt het wel als je alleen de nieuwe SSD in het M2_2 slot hebt, en dus M2_1 leeg? (of omgekeerd afhankelijk van je configuratie).

Hiermee sluiten we uit dat het de combinatie van de 2 is en weten we wellicht ook of de SSD gaar is, of het slot (of beide).

Mocht het echt een gaar slot zijn dan loop je in theorie risico de werkende SSD om zeep te helpen. Dat je SSD een mobo om zeep helpt is daarentegen veel minder kans op (dus je kunt wel de nieuwe SSD in het oude slot doen, ik zou niet de oude SSD in het nieuwe slot stoppen).

• Majesco
Ok het probleem was inderdaad de SATA poort. Toen ik de HDD eruit trok, werkte alles gewoon goed. Ik heb de SATA aansluiting van SATA 3 naar SATA 1 verplaats en lijkt het wel te werken.. Het rare is, toen ik mijn kaart vanuit de x16 poort naar de x8 poort verplaatste, had ik ook de HDD van SATA 3 naar SATA 1 gedaan en toen werkte het niet.

Ik zeg, het lijkt wel te werken, want eerste bootte de systeem gewoon goed op, dus toen deed ik mijn PC uit en sloot ik alles erop aan, en toen had ik het zelfde probleem. Maar toen ik het uitzetten en weer aanzette werkte alles wel weer. Nu heb ik het nog een keer aan en uit gezet en het werkt wel gewoon. Dus hopelijk blijft het zo.

Bedankt.

• Majesco
Het probleem is helaas niet opgelost. Vandaag had ik weer hetzelfde, zelfs toen ik mijn HDD uit de SATA haalde, dus heb ik de M2 maar verwijderd. En werkt mijn PC wel.

Jammer. Ik ga de M2 terug sturen. Ik denk dat het aan mij moederbord ligt, maarja, ik kan er weinig aan doen, de PC is nu al 4 jaar oud. Toch bedankt voor de hulp.

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-11 08:21
Majesco schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:16:
Het probleem is helaas niet opgelost. Vandaag had ik weer hetzelfde, zelfs toen ik mijn HDD uit de SATA haalde, dus heb ik de M2 maar verwijderd. En werkt mijn PC wel.

Jammer. Ik ga de M2 terug sturen. Ik denk dat het aan mij moederbord ligt, maarja, ik kan er weinig aan doen, de PC is nu al 4 jaar oud. Toch bedankt voor de hulp.
Heb je de nieuwe SSD al geprobeert in het 'oude' M2 slot, dus zonder de huidige SSD (zoals ik hierboven al schreef)?

Dan weet je in ieder geval of het je mobo of de SSD is die defect is.

Voor testen zijn er wel ISO te vinden die je kunt draaien van een USB stick zonder dat je een hele Windows installatie moet doen. Je kunt trouwens ook even Windows 10 installeren, die werkt ook gewoon zonder key (niet je key over gaan zetten als je geen activatie problemen wilt krijgen ;))

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-11 22:06
Majesco schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:16:

Grappig dat je die conclusie trekt zonder ook maar 1x te testen wat er hier wordt voorgesteld..
Mogelijk ligt het gewoon aan de ssd..
- dus je werkende schijf eruit, nieuwe schijf in de m2 poort waar hij nu ook in zit
- nieuwe schijf in de poort waar je werkende schijf in zat

Werkt de schijf op beide poorten niet -> SSD
Werkt hij op de poort van je adata wel en op de andere poort niet -> mobo waarschijnlijk, dan is het nog de moeite waard om je adata in die poort te gebruiken.

Wat voor cpu heb je? Anders kun je altijd nog testen eerst zonder je gpu maar met de iGpu van je processor, hoef je ook je gpu niet iedere keer eruit te halen

• Majesco
De reden waarom ik de iGPU van mijn moederbord niet gebruik is omdat die alleen een DVI output heeft en mijn monitor heeft alleen maar een displayport en HDMI aansluiting.

Gezien de problemen lijkt mij de kans groter dat de moederbord niet goed werkt. Immers een foutieve M2 kaart zou er niet voor zorgen dat ik geen GPU signaal krijg. Verder heb je ook het feit dat het wel werkte toen ik mijn SATA eruit haalde, om vervolgens de volgende dag weer niet te werken. Ik heb gisteren zelfs rond de 500 Gb aan data op de nieuwe M2 kaart gezet(gelukkig heb ik het niet van de bron HDD verwijderd). Dus die lijkt gewoon goed te werken.

Ik heb mijn PC nu ook al denk 8 keer open gemaakt, en de GPU als 8 keer eruit en nog eens 8 keer erin gedaan. Elk keer is de kans er natuurlijk dat ik iets fysiek beschadig of door statische elektriciteit. Dus ik hou het nu voor gezien.

Pagina: 1