C:// SSD vol, verstandige upgrade?

Pagina: 1
Acties:

• ArchiebaldNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-10-2023
Allen,

Ik loop tegen de domme fout aan dat ik bij het samenstellen van mijn pc, back in 2014 alweer, de keuze heb gemaakt om voor een te kleine SSD te kiezen. De 250GB Crucial zit namelijk zo goed als vol. Deze wil ik nu dus gaan upgraden, maar! Daarom ben ik hier.

Mijn moederbord, de MSI Gaming 5 Z97 is niet snel genoeg voor een nvme M.2 drive. Waar toch wel mijn voorkeur ligt. (PCI-E 2.0 2x vs PCI-E 3.0 4x)

Wat is nu slim om te doen:
Toch deze SSD upgraden, voor een gewone SSD van b.v 2TB
Niks doen, beter m'n opslag managen en volgend jaar ergens een heel nieuw systeem bouwen?

Wat ik nu heb is dan wel fijn om te weten:
i7 4790k
MSI z97 gaming 5 mobo
MSI geforce GTX 960
Kingston HyperX Fury 2x 8GB 1866
Coolermaster 650w
Scythe mugen 4
250gb Crucial SSD (Met meerdere HDD's als opslag schijven)

Gebruik van de PC is 95% Photoshop/Topaz

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:34
Of, nog een alternatief, een SSD ernaast? En programma's installeren op die schijf ipv standaard op C:?
Want Windows zelf is geen 250GB.. dus als je overige programma's nu op een andere schijf installeert kun je misschien voor nu vooruit

*sowieso

• ArchiebaldNL
DonJunior schreef op woensdag 9 december 2020 @ 20:51:
Of, nog een alternatief, een SSD ernaast? En programma's installeren op die schijf ipv standaard op C:?
Want Windows zelf is geen 250GB.. dus als je overige programma's nu op een andere schijf installeert kun je misschien voor nu vooruit
Is er inderdaad ook nog één ja, ik wordt nu alleen al helemaal gestoord van de 5 schijven in m'n kast...
C SSD
E de te kleine HDD die ik al had 2TB
F 4TB
G 3TB
H 8TB

Ter indicatie, ik gebruik ongeveer 4TB per 3jaar fotograferen.... 8)7

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-01 17:53
Gebruik je al die TB's dagelijks dan wel wekelijks? Zo niet, dan kan je ook overwegen om het op externe schijven te zetten, die niet per se in je kast hoeven te zitten.

Maar aangezien je al 17TB aan opslag in je pc hebt zitten, waar loop je nu tegenaan op je SSD? Moet alles wat op je SSD staat per se daarop staan, of kan je ook wat minder gebruikte zaken op de overige 17TB zetten?

The devil is in the details.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:01
ArchiebaldNL schreef op woensdag 9 december 2020 @ 20:56:
[...]

Is er inderdaad ook nog één ja, ik wordt nu alleen al helemaal gestoord van de 5 schijven in m'n kast...
C SSD
E de te kleine HDD die ik al had 2TB
F 4TB
G 3TB
H 8TB

Ter indicatie, ik gebruik ongeveer 4TB per 3jaar fotograferen.... 8)7
Een SSD maakt geen geluid ;)

Dus korte termijn oplossing is zoals mijn voorganger al zei: ssd erbij voor een paar tientjes (als je nog een poort vrij hebt)

Lange termijn is om "slapende data" (archief) in de cloud of op een NAS te zetten (met offsite backup of course).

Op basis van wat je vertelt (4 TB in 3 jaar) kan ik me niet voorstellen dat al die data supersnel beschikbaar moet zijn. Eigenlijk ook niet hoogbeschikbaar maar goe dat is met cloud of NAS ook geen probleem.

• ArchiebaldNL
Nee die data gebruik ik voor 99% amper. Heel soms bekijken wij onze eigen oude foto's nog eens terug. Maar qua klanten staat alles sowieso in de Cloud. Waar zij download linkjes voor hebben die op gedeeld staan.

Wat ook een goed idee is is om een Dock te gebruiken misschien daarvoor. Om die schijven te wisselen. Al vind ik dat ook weer te rommelig/veel gedoe.

SSD problemen voor mij nu zijn b.v dat PC zijn werkschijven vol zitten en ik soms niet kan opslaan. Dan moet ik hem op een zijspoor zetten op een HDD en dat is TRAAG. Dat kan ik niet uit staan.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:23
Waarom geen M2 ssd? Die dingen zijn niet duurder dan een fatsoenlijke 2,5" sata en kan je meenemen naar je volgende systeem. pricewatch: Kingston A2000 1TB bijvoorbeeld. Je moet er alleen wel op bedacht zijn dat sata 5 en 6 komen te vervallen als het M2 slot wordt gebruikt.
Voor zoveel hdd's zou ik een NAS overwegen.

• ArchiebaldNL
Ik heb niet me-ga veel kaas gegeten van de aansluitingen/benamingen en functies. Maar wat ik, via Google, hier op het forum las, was dat mijn mobo geen snellere M.2 aankon en dat het daarom geen nu had meer uit tegeven aan een M.2 t.o.v een gewone SSD. Wat mij vrij redelijk in de oren klonk.

Ei-gen-lijk wil ik gewoon 1 grote SSD/M.2 waar ik ook mijn tijdelijke bestanden op kwijt kan. Van opdrachten die ik dan bewerk + daarnaast dan 2 of 3 hele grote HDD's aangesloten. Zodat ik er wél bij kan als ik zou willen.

Nu raak ik langzaam het overzicht toch wel een beetje kwijt. Wat gewoon komt door verkeerd starten natuurlijk.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:23
Om een voorbeeld te geven: een goede 2,5"sata ssd als pricewatch: Crucial MX500 2,5" 2TB kost bijna evenveel als een goede NVME als pricewatch: XPG SX8200 Pro 2TB dus ja, om het prijsverschil hoef je het niet te laten. PCI-e2.0 x2 is nog altijd 2x zo snel dan sata600.

• ArchiebaldNL
Ja. Daar heb je een heel erg goed punt! Ik twijfel hier al zo-lang over, ik word gek van mezelf.. Haha

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-01 23:59
ArchiebaldNL schreef op woensdag 9 december 2020 @ 21:12:
Ik heb niet me-ga veel kaas gegeten van de aansluitingen/benamingen en functies. Maar wat ik, via Google, hier op het forum las, was dat mijn mobo geen snellere M.2 aankon en dat het daarom geen nu had meer uit tegeven aan een M.2 t.o.v een gewone SSD. Wat mij vrij redelijk in de oren klonk.
Dat zou zo kunnen zijn maar als je binnenkort wel je cpu en mobo gaat vervangen kan je toch nu beter een M2 ssd nemen
Ei-gen-lijk wil ik gewoon 1 grote SSD/M.2 waar ik ook mijn tijdelijke bestanden op kwijt kan. Van opdrachten die ik dan bewerk + daarnaast dan 2 of 3 hele grote HDD's aangesloten. Zodat ik er wél bij kan als ik zou willen.

Nu raak ik langzaam het overzicht toch wel een beetje kwijt. Wat gewoon komt door verkeerd starten natuurlijk.
dan moet je dus je kleine hdd's vervangen. Je hebt nu 2+3+4=9TB, die kan je vervangen door 1 hdd van 12 tot 18 TB, de prijzen per TB liggen vrij dicht bij elkaar https://tweakers.net/inte...XFwW2qa_hKaQ0remqqrJQSvkB

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deze gemist? Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Move PMG -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:58
Al eens over een NAS nagedacht om je data op te slaan?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• AntsInMyEyes
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-01 17:04
Je kan altijd een PCIe to M.2 NVMe adapter kaart kopen, dan kan je nu al een uitstekende SSD aanschaffen en gebruiken.

• ArchiebaldNL
dion_b schreef op woensdag 9 december 2020 @ 23:18:
Deze gemist? Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Move PMG -> CAA
Excuus!
Pagina: 1