Hoge toon 'sirene' geluid van soundbar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_tiaan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04:54
Mijn vraag
Een tijdje terug heb ik een Redmi Soundbar (helaas geen link naar Xiaomi/Redmi site te vinden, maar oa hier te koop).
Zodra ik de soundbar aan zet, geeft deze een hoog piepend geluid. Het maakt niet uit welke kabels aangesloten zijn, of welke bron geselecteerd is.

Er zit geen garantie op de soundbar, dus wil graag een poging doen om dit probleem zelf te verhelpen. Heeft iemand een idee waar dit geluid vandaan zou kunnen komen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Xiaomi Redmi Soundbar (30W) met Type A plug (geen grond).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb het geluid opgenomen (https://soundcloud.com/chris_tiaan/redmi-soundbar-noise), hier hoor je het geluid zacht, maar wel duidelijk in.
Daarna heb ik gekeken of ik de frequentie van dit geluid kon vinden, door het te uploaden naar een pagina die er een 'spectrogram' kan maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IubMbMlN_bhwjgbqwdomhBf1HRU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hpj8JmNbMdYwV6eAj8dULuR4.png?f=fotoalbum_large
Maar of dit nou het geluid is tussen de 3 en 4 kHz, ben ik niet zo zeker van.

Online heb ik wat dingen gelezen over problemen met de ground loop. Nou zit er een type A plug op (2 pinnen dus), dus daar kan ik weinig aan verbeteren. Toch?

Ik weet niet zo goed hoe ik dit aan moet pakken. Tips en tricks zijn erg welkom! ;)

Alle reacties

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Doet hij het ook als er geen kabels op aangesloten zijn, m.u.v. voeding?

In je opname zit zowel een sirene (3-4 kHz zou best kunnen) als een continue toon van ongeveer 15 kHz.

Gepiep kan worden veroorzaakt door een goedkope voeding of door een voeding die al aan het overlijden is. Te zien aan dat hij leverbaar is bij Banggood, zou het me niet verbazen als dit een geval is van wegwerpelektronica. Repareren kan als je verstand hebt van elektronica en solderen. Ben je in het bezit van een oscilloscoop? Dit apparaat laten repareren kan denk ik niet uit, je zit al gauw op 50 euro onderzoekskosten.

[ Voor 49% gewijzigd door TBTL op 10-12-2020 11:14 ]