Welke resolutie videofile nog zinvol voor welk scherm?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tierelier
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-01-2022
Niet helemaal zeker of dit het meest geschikte forum is voor mijn vraag. Anders graag verplaatsen :).

Wanneer krijg je nou een beter/mooier beeld van een hogere resolutie video file (hogere bitrate). Ik bedoel, het heeft niet veel zin om naar een oude Ipad een 4k film te streamen. Full HD is dan genoeg omdat het scherm niet hoger gaat dan 1080 x 1920 (alhoewel de kleur wel mooier ervan kan worden).

Heeft het zin om een oude film die opnieuw encoded is in 4K naar een 4K televisie te streamen/af te spelen? Wordt het daar nu mooier van? Ik kan het zelf niet echt ontdekken eigenlijk. Misschien een rare vraag, maar tóch benieuwd wat andere nerds ervan vinden ;)
thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Tierelier schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:11:
Niet helemaal zeker of dit het meest geschikte forum is voor mijn vraag. Anders graag verplaatsen :).
Omdat het meer om de weergave van het beeld gaat lijkt Televisies & Beamers mij meer op zijn plek: MSH > TB

Er is een verschil tussen resolutie upscalen of een echte remaster en eventueel toevoegen van nieuwe data zoals HDR.

Of een 4K versie van een oude film beter is hangt van het originele bestand af. Wat er niet was kan ook niet gemaakt worden. 1080p naar 4K is relatief makkelijk te doen. Elke ene pixel van 1080p worden er vier voor 4K. Zie het als een 64 kbps MP3 omzetten naar een FLAC. Het laatste bestand zal (veel) groter zijn maar er is geen informatie bij gekomen. Als de bron al 4K was en compressed is voor de 1080p versie en ze pakken de originele bron nu voor een 4K uitgave dan kan er zeker voordeel zijn.

Vanaf welk formaat en kijkafstand een bepaalde resolutie nog zin heeft zijn diverse grafieken over te vinden.

[ Voor 15% gewijzigd door FeaR op 09-12-2020 18:04 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:56
Full HD is prima qua resolutie. Maar vaak hangt de kwaliteit meer af van de bitrate dan van de resolutie. Ook is een betere kwaliteit compressie zoals x265 beter dan x264

Bij een lage bitrate zie je vaak schokken bij snelle beeldwisseling. Bij stilstaande plaatjes is het wel perfect.

• Tierelier
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-01-2022
Dus uiteindelijk blijft het tóch het vergelijken van de bitrate en compressie en of er remastered of remux bij vermeld wordt begrijp ik. En het kijken van de beelden, uiteraard. Jammer dat opslag zo duur wordt als je veel in 4K wilt en op een NAS met een RAID configuratie. Anders was de keuze makkelijker...

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Als ik zou moeten kiezen tussen een FHD met een hoge bitrate of een 4K met een beperkte bitrate, is over het algemeen de FHD versie net even beter. Bij een tekort aan bits kun je ook last krijgen van posterisation effect, dat er niet genoeg kleuren zijn en je deze ziet overspringen.

FHD naar UHD conversie is overigens wel iets meer dan simpelweg van 1 pixel 4 maken. Normaliter wordt er ook nog wat anti aliasing toegepast zodat het niet blokkerig wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-06 20:22
FeaR schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:01:
[...]

Omdat het meer om de weergave van het beeld gaat lijkt Televisies & Beamers mij meer op zijn plek: MSH > TB

Er is een verschil tussen resolutie upscalen of een echte remaster en eventueel toevoegen van nieuwe data zoals HDR.

Of een 4K versie van een oude film beter is hangt van het originele bestand af. Wat er niet was kan ook niet gemaakt worden. 1080p naar 4K is relatief makkelijk te doen. Elke ene pixel van 1080p worden er vier voor 4K. Zie het als een 64 kbps MP3 omzetten naar een FLAC. Het laatste bestand zal (veel) groter zijn maar er is geen informatie bij gekomen.
De upscaling algoritmes zijn toch iets complexer dan gewoon vermenigvuldigen, je krijgt wel degelijk een gedetailleerder beeld, maar je induceert ook artefacten. Daarom heb je een verschil tussen producenten en chipsets.
Voor mij is 1080p op een 4k tv echter mooier dan 1080p op een full hd tv. Ongekeerd: 4k bron op een fullhd tv kan ook een mooie beeld opleveren dan 1080p bron. Maar omdat de fullhd tv doorgaans de tech niet aan boord heeft voor de meerwaardes van 4K (Vb HDR) dan haal je er weinig uit.
Voor mij is meer heel vaak beter, als het goed gedaan wordt tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-06 20:22
Overigens klopt wel wat hierboven gesteld wordt: liever 1080p met weinig compressie dan 4K aan hoge compressie. Maar dat is een theoretische discussie en in de praktijk gaat 4K gepaard met slimmere compressie algoritmes en meer bandbreedte. Die keuze heb je dus niet, tenzij je het hebt over illegale videobronnen.
Pagina: 1