Wifi boost met netwerk poorten, goed idee?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-05 19:34
Beste mensen,

Onlangs van Ziggo meegekregen is een Wifi Booster dat ook poorten heeft voor internetkabels. Deze kan ik doortrekken naar m'n kamer met een internet aansluiting zodat het eigenlijk een netwerk switch + wifi booster in 1 is. Mijn vraag is, geeft dit geen latency of dergelijks op?

Setup is dus als volgt:
Modem -> (kabel) op wifibooster -> (kabel) op verschillende apparaten(pc, playstation, iptv etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is gewoon een ingebouwde switch, geeft dezelfde latency als een reguliere unmanaged Ethernet switch (<1ms).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
dion_b schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:27:
Het is gewoon een ingebouwde switch, geeft dezelfde latency als een reguliere unmanaged Ethernet switch (<1ms).
Sorry voor het doorvragen maar dit betekent dus perfect voor gaming op de PC en PS5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mustiej schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:33:
[...]

Sorry voor het doorvragen maar dit betekent dus perfect voor gaming op de PC en PS5?
"Perfect" zou zijn met een directe glasvezelverbinding met de server in een datacenter ;)

Binnenhuis heb je laagste latency direct bedraad op je modem. Maar als die twee geen optie zijn, dan is bedraad met enkele switch ertussen de next best. Kans dat je goed genoeg speelt dat je die <1ms uitmaakt is verwaarloosbaar (en zo ja: dan kun je prima betalen dat iemand een rechtstreekse kabel van modem naar je PC en PS5 aanlegt :+ )

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Prima idee, die extra <1ms merk je niet hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
dion_b schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:39:
[...]

"Perfect" zou zijn met een directe glasvezelverbinding met de server in een datacenter ;)

Binnenhuis heb je laagste latency direct bedraad op je modem. Maar als die twee geen optie zijn, dan is bedraad met enkele switch ertussen de next best. Kans dat je goed genoeg speelt dat je die <1ms uitmaakt is verwaarloosbaar (en zo ja: dan kun je prima betalen dat iemand een rechtstreekse kabel van modem naar je PC en PS5 aanlegt :+ )
Dat klopt haha maar volgens mij dacht ik aan bottlenecks maar goed weet niet of zoiets bestaat in netwerk snelheden/latencies. Bijvoorbeeld: ik krijg een cat5e(dacht ik) van 15meter meegeleverd voor de switch aansluiting maar ik gok dat het allemaal wel trekt als er 4 apparaten aangesloten zijn erop.. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mustiej schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:45:
[...]

Dat klopt haha maar volgens mij dacht ik aan bottlenecks maar goed weet niet of zoiets bestaat in netwerk snelheden/latencies.
Die bestaan zeker.

Voor snelheid is het de zwakste schakel die performance bepaalt. Met Gb Ethernet en een switch die >>1Gbps kan verwerken is dat alvast niet de zwakste schakel tenzij je internetverbinding >900Mbps is (en dan is een bottleneck rond de 940Mbps zelden een probleem bij gamen ;) )

Bij latency is het een optelsom. Iedere hop voegt onherroepelijk latency toe. Daarom is een directe kabel van je PC naar je router sneller dan twee kabels met een switch ertussen. Maar bij een switch gaat dat erg snel, dus toegevoegde latency meet je in microseconden. Wat veel meer toevoegt is protocol conversie - dus via WiFi op PLC of dat soort zooi, dan is het wel meerdere ms, en beide zijn ook nog shared media, dus je moet wachten op vrij kanaal, wat nog meer tijd toevoegt. Ethernet biedt een dedicated pad dus je hoeft nooit te wachten. Beter dan dat ga je het thuis niet krijgen.
Bijvoorbeeld: ik krijg een cat5e(dacht ik) van 15meter meegeleverd voor de switch aansluiting maar ik gok dat het allemaal wel trekt als er 4 apparaten aangesloten zijn erop.. 8)7
Als je anno 2020 kabel gaat trekken zou ik Cat6 nemen. Ik meen me trouwens te herinneren dat Ziggo tegenwoordig Cat6 meelevert, maar pin me daar niet op vast. Verschil is simpel: Cat5e kan max 2.5GbE ondersteunen, Cat6 kan tot 10GbE. Voor nu niet relevant, maar je kunt Ethernet rustig decennia laten liggen en over 10 jaar zou 2.5Gbps wel eens een bottleneck kunnen zijn.

Mbt meerdere apparaten: dat levert alleen een probleem op als al die apparaten samen meer dan 900Mbps aan data per richting (want Ethernet is full duplex) verstoken. Kans daarop is erg klein, tenzij je een monster van een NAS beneden hebt staan en regelmatig grote hoeveelheden zooi tussen dat en een workstation boven verplaatst. Bij videobewerking niet ondenkbaar, maar niet iets wat je hier beschrijft.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mustiej
dion_b schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:26:
[...]

Die bestaan zeker.

Voor snelheid is het de zwakste schakel die performance bepaalt. Met Gb Ethernet en een switch die >>1Gbps kan verwerken is dat alvast niet de zwakste schakel tenzij je internetverbinding >900Mbps is (en dan is een bottleneck rond de 940Mbps zelden een probleem bij gamen ;) )

Bij latency is het een optelsom. Iedere hop voegt onherroepelijk latency toe. Daarom is een directe kabel van je PC naar je router sneller dan twee kabels met een switch ertussen. Maar bij een switch gaat dat erg snel, dus toegevoegde latency meet je in microseconden. Wat veel meer toevoegt is protocol conversie - dus via WiFi op PLC of dat soort zooi, dan is het wel meerdere ms, en beide zijn ook nog shared media, dus je moet wachten op vrij kanaal, wat nog meer tijd toevoegt. Ethernet biedt een dedicated pad dus je hoeft nooit te wachten. Beter dan dat ga je het thuis niet krijgen.

[...]

Als je anno 2020 kabel gaat trekken zou ik Cat6 nemen. Ik meen me trouwens te herinneren dat Ziggo tegenwoordig Cat6 meelevert, maar pin me daar niet op vast. Verschil is simpel: Cat5e kan max 2.5GbE ondersteunen, Cat6 kan tot 10GbE. Voor nu niet relevant, maar je kunt Ethernet rustig decennia laten liggen en over 10 jaar zou 2.5Gbps wel eens een bottleneck kunnen zijn.

Mbt meerdere apparaten: dat levert alleen een probleem op als al die apparaten samen meer dan 900Mbps aan data per richting (want Ethernet is full duplex) verstoken. Kans daarop is erg klein, tenzij je een monster van een NAS beneden hebt staan en regelmatig grote hoeveelheden zooi tussen dat en een workstation boven verplaatst. Bij videobewerking niet ondenkbaar, maar niet iets wat je hier beschrijft.
toon volledige bericht
Top, dankje wel!

Ik wacht even voor de zekerheid wat Ziggo gaat aanleveren en anders gewoon een cat6 kabeltje kopen.
Pagina: 1