Aardlekschakelaar valt uit

Pagina: 1
Acties:

• Toiwi
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-03-2024
Ik heb een driefasen aardlekautomaat C25 30mA geïnstalleerd met daarachter een magneetschakelaar van 25A. Hierop aangesloten zijn vier infrarood panelen met een totaal vermogen van 14KW (20,5A). Elke dag valt de aardlekautomaat uit. Ik heb de afgaande fase bedrading losgenomen, dus alleen nul en aarde zijn nog aangesloten. Als ik de magneetschakelaar in laat komen valt de aardlekautomaat uit. Heeft iemand een suggestie.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:52

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Nou, om te beginnen staat je topic in de verkeerde categorie. Dus ik zal je topic even verplaatsen :)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:54
Er zit ergens een nul-aarde lek. Lekstroom nameten van de IR panelen, je kan beginnen met ze 1 voor 1 aansluiten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:06
wat gebeurt er als je ook de Nul loshaalt?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Toiwi
Equator Sorry van de categorie. Dit is mijn eerste keer op Tweaker. bedankt voor het verplaatsen.
Jim423 Kan ik de lekstroom nameten met een mA meter tussen het metaal van het paneel en de aarddraad?
Eerst A meten en dan mA.

• Toiwi
Tens Nul loshalen of aarde loshalen resulteert in het inblijven van de aardlekautomaat.
omdat de panelen op 3.5 meter hangen heb ik tijdelijk de aarde losgenomen.

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:12
Toiwi schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:59:
omdat de panelen op 3.5 meter hangen heb ik tijdelijk de aarde losgenomen.
Je weet dat je op deze manier een onveilige situatie creëert?

Je zal moeten uitzoeken welke van de panelen het probleem veroorzaakt. Hierbij is het niet uitgesloten dat het probleem veroorzaakt word door meerdere panelen die een kleine lekstroom hebben, wat optelt tot een te grote foutstroom.
Vocht is een veelvoorkomende oorzaak van aardfouten. Zeker als de panelen buiten hangen.

Lost In Music

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

bloody

0.000 KB!!

"aardlekautomaat", dus het hoeft niet perse een aardlekschakelaar probleem te zijn, maar het kan ook domweg overbelasting zijn (vooral tijdens inschakelen)?
Wat gebeurt er als je er maar 1 van de 4 panelen aan hangt?

nope

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
Zitten je nul en aarde ook geschakeld in die magneetschakelaar ofzo?
Dat is in ieder geval geen goed idee.

TheS4ndm4n#1919

• Toiwi
Bedankt voor de reacties.
sgrovert Het is geen vochtprobleem want de panelen hangen binnen.
Bloody Het is geen overbelasting want zonder fasen (alleen nul en aarde) valt hij ook uit
RocketKoen De nul is geschakeld. Uiteraard de aarde niet.

Ik denk dat de aardlekautomaat toevallig heel sensitief is en te snel uitschakelt. Dat er lekstromen zijn zou kunnen maar misschien is het een combinatie van inschakelstromen en inschakel lekstromen. Ik heb besloten om twee aardlekautomaten en twee magneetschakelaars te plaatsen om de nogal flinke stromen te verdelen. Aanstaande zaterdag ga ik e.e.a. verwezenlijken.

• Louis2112
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-01-2021
Ik ben nieuw op dit forum, maar ik volg deze al een tijdje en ben benieuwd of het plaatsen van twee aardlekschakelaars en magneet schakelaars je probleem heeft opgelost?

Ik ben vooral benieuwd omdat ik een soortgelijk probleem heb en omdat op dit forum er een aantal deskundige mensen actief zijn waag ik het erop:
Bij mijn zoon valt de aardlekschakelaar er regelmatig op volkomen willekeurige momenten uit.

De installatie bestaat uit een driefasen meter, daarboven een aardlekschakelaar (380V/30mA) met daarboven drie porceleinen 20A zekeringen. Er is dus geen hoofdschakelaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/epPpQ22DXAlN-j0bv6EMYbgKbK4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NU9EKMxWEuc48wVA7VLZ1JDQ.jpg?f=fotoalbum_large

In de oude installatie zat er een groepenkast met drie zekeringen boven. Deze driegroepenkast is inmiddels vervangen door een nieuwe groepenkast met 14 groepen en vier aardlekschakelaars en een hoofdschakelaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-KQ4b8Dj2Na-O74032g6Ui9m8mw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wu3SCMwTJlWh8XDIveOig4w1.jpg?f=fotoalbum_large

De onderste aardlek vliegt er dus met enige regelmaat uit. Mijn gedachten: Als er een (lek)probleem in een van de groepen zit zou een van de vier nieuwe aardlekschakelaars eruit moet gaan. Ik zou denken dat de onderste aardlekschakelaar eigenlijk overbodig is en vervangen moet worden door een hoofdschakelaar?
Ik ben benieuwd naar jullie deskundige meningen, met dank voor het meedenken. :)

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:07
off-topic: wie heeft dit op deze manier aangelegd: waren de beugels op? Had hij/zij niet even de oude kast weg kunnen halen.....

on-topic ik ben niet extreem deskundig en kan het op deze foto niet zien, maar het lijkt alsof de onderste aardlek/hoofdschakelaar ook 30mA afschakelt: als je dan weet dat je daarboven 16 groepen hebt (4 aardlekschakelaars) met ook 30mA hoef je niet heel goed in hoofdrekenen te zijn dat de kans met 16 groepen best groot is dat een 30mA schakelaar af te laten schakelen op basis 'gewone' lekstromen. Dat is ook de reden dat je 4 groepen achter een aardlekschakelaar mag hebben. Mijn advies zou zijn, laat een professional (al dan niet de installateur) de installatie nalopen, afbeugelen en indien mogelijk (en weet zelf niet of dat mag, maar wellicht @Vonkenboer weet dit) de hoofdschakelaar de aardlek te laten afsluiten.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Louis2112 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:13:
Ik ben nieuw op dit forum, maar ik volg deze al een tijdje en ben benieuwd of het plaatsen van twee aardlekschakelaars en magneet schakelaars je probleem heeft opgelost?

Ik ben vooral benieuwd omdat ik een soortgelijk probleem heb en omdat op dit forum er een aantal deskundige mensen actief zijn waag ik het erop:
Bij mijn zoon valt de aardlekschakelaar er regelmatig op volkomen willekeurige momenten uit.

De installatie bestaat uit een driefasen meter, daarboven een aardlekschakelaar (380V/30mA) met daarboven drie porceleinen 20A zekeringen. Er is dus geen hoofdschakelaar.
[Afbeelding]

In de oude installatie zat er een groepenkast met drie zekeringen boven. Deze driegroepenkast is inmiddels vervangen door een nieuwe groepenkast met 14 groepen en vier aardlekschakelaars en een hoofdschakelaar.
[Afbeelding]

De onderste aardlek vliegt er dus met enige regelmaat uit. Mijn gedachten: Als er een (lek)probleem in een van de groepen zit zou een van de vier nieuwe aardlekschakelaars eruit moet gaan. Ik zou denken dat de onderste aardlekschakelaar eigenlijk overbodig is en vervangen moet worden door een hoofdschakelaar?
Ik ben benieuwd naar jullie deskundige meningen, met dank voor het meedenken. :)
Die schakelaar is zo oud dat hij goed gewoon kapot kan zijn. Ik zou hem vervangen met een hoofdschakelaar inderdaad. Maar waarom zitten die 3 zekering houders daar nog? Daar staat nergens stroom op hoop ik?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Louis2112 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:13:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat een knoei installatie zeg...

Wie hangt er dan een 1-fase kast (met kookgroep, lol) boven een 3-fase aansluiting?

Verder weinig over te zeggen zonder te weten hoe het achter de kappen is aangesloten... maar het laat zich raden, hehe...

Er moet duidelijk nog een stuk gesaneerd worden; te weten die aardlekschakelaar uit 1980 en die zekeringhouder. Dan kan de hele kast omlaag, of beter nog (en kun je de kabels ook direct fatsoenlijk afwerken... :O of hang er een 55HT220-S44 voor in de plaats.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:42
Wordt de krachtgroep (3 zekeringen) nog ergens voor gebruikt? Die groep zit nu vóór de "hoofdschakelaar".

Is de aansluiting 3 fasen? Zit de nieuwe kast dan aangesloten op één fase hiervan? Of schakelt de hoofdschakelaar wellicht niet eens de gehele nieuwe kast?

Wat een geknoei...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Desbetreffende symbool is nog net zichtbaar op de meter, dus ik zou zeggen; ja.

• Louis2112
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-01-2021
Dank voor jullie reacties. De aansluiting is inderdaad 3 fasen en de bovenste groepenkast is op een van de fasen aangesloten, omdat de oude (drie) groepenkast ook op een fase aangesloten was. De nieuwe hoofdschakelaar (de rode knop bovenin) schakelt alleen de nieuwe groepenkast. De drie fasen aansluiting zat er al en wordt verder niet gebruikt.
Ik ga professionele hulp inroepen bij een zegelhoudende elektricien.

Nogmaals dank voor jullie reacties
Pagina: 1