Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen: Enphase of SE - t.b.v. bijzondere configuratie

Pagina: 1
Acties:

• Snarfart
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-01-2021
Beste GoT,
Veel topics hier gelezen en altijd wel mijn benodigde advies of tips kunnen vinden. Nu loop ik toch vast t.a.v. mijn keuze voor aanschaf en realisatie van een PV-systeem: SE of Enphase? De huidige en gewenste situatie is net iets anders dan veel beschreven PV-systemen. Daarom een topic gestart om mijn situatie en wensen te beschrijven en zo hopelijk jullie advies in te kunnen winnen.

Huidige situatie:
  • Bij de bouw zijn 2 excuus panelen op het dak gelegd (circa 250WP).
  • Wilde al langer een echt PV-systeem aanleggen en inmiddels staat er een electrische auto op de oprit, dus nu moet het gebeuren – plus dat je dan nog enige tijd van de huidige salderingsregeling gebruik maakt.
  • Tuin en achterzijde van het huis is volledig op het zuiden. Onder de dakkapel kunnen 5 panelen geplaatst worden. Garage plat dak en uitbouw plat dak wil ik graag vol leggen. Garage oost / west 6 panelen totaal. En plat dak uitbouw ook nog 3 stuks zuid georiënteerd.
  • Op plat dak kunnen de hoge opbrengst PV’s met witte achtergrond. Onder de dakkapel full blacks vanwege het plaatje.
  • Westzijde van het huis is niet geschikt; weinig ruimte om echt een rij neer te leggen. Tevens verpest dat het aanzicht van het huis. Dus dat is een no-go gebleken tijdens het proces.
  • Nieuwbouw (2015) dus 3-fase MK.
  • Er is aan het einde van de dag schaduw vanwege het huis van de buren (westzijde). Maar dan vooral voor – en najaar. Maar geeft bijna geen schaduw op de garage omdat die diep in de tuin staat.
  • Verbruik per jaar +/- 8000 kWh (zeker toen de auto nog dagelijks moest rijden – zal nu wat lager liggen)
  • Vanwege hoge verbruik en de ooit afnemende salderingsregeling wil ik graag in de toekomst serieuze mogelijkheden hebben om uit te breiden met accu/batterijen. Het liefst zou ik die in de garage dan wel op zolder ophangen (nabij of in de MK is geen ruimte).
  • Gedachte was vanuit duurzaamheid om de oude panelen te laten liggen (die doen het toch nog en wel zo duurzaam om iets eerst op te maken) en die in het systeem mee te nemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CiHUidguKFtS068vM8elqHvvcKA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DsJkmPvwjkvRxTCspl9CtoJp.jpg?f=user_large

SE-systeem:
  • Mijn eerste gedachte was om een SE-systeem aan te leggen. Vanwege oost/west en zuid-orientatie + verschillende panelen (oude PV’s plus de nieuwe sets) lijkt het mij wenselijk met optimizers te gaan werken.
  • Eenvoudig om zelf aan te leggen en een electricien de meterkast aansluiting in orde te maken.
  • Qcells G6 360 WP. Qcells G8 345 WP. 404 optimizers. SE5000H
  • 2 strings:
  • string 1 = 9 * 360 WP
  • string 2 = 5 * 345 WP + 2 * 250 WP.
  • Totaal WP vermogen bedraagt (9* 360 + 5* 345 + 2 *250 (2 bestaande PV’s)) = 5465
  • Wel veel kabel benodigd om van garage via overkapping naar uitbouw / platdak te komen en dan het dak op te gaan en ook nog de 2 bestaande panelen aan te sluiten.
  • Onduidelijk nu of er goede mogelijkheden zijn om uit te breiden met accu packs.
  • Totale kosten: € 5.451 (incl. BTW)
Vragen t.a.v. SE-systeem:
  • Vraag 1: Dient dit als een 3 fase aangelegd te worden omdat ik een 3-fase MK heb? Daar zijn de verkregen offertes en adviseurs niet eenduidig in.
  • Vraag 2: Kan ik het beste 1 lange string of 2 strings aanleggen? Is het mogelijk om 2 strings op deze omvormer aan te sluiten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P6h_Q3glYSGTAMk2du12rNajdoY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3eZ3aC5ccsXWV8H6bEwqNiV6.jpg?f=user_large

Daarna ook ingelezen op Enphase en Mirco-omvormers omdat 1 partij dat als de beste oplossing zag.

Enphase systeem:
  1. Dezelfde gedacht bij SE (vanwege configuratie parallel systeem ook grote toegevoegde waarde).
  2. Installeren lijkt moeilijker dan SE. Maar met wat inlezen zal dat wel lukken. MK etc. doet sowieso een erkend installateur. Is wel duurder omdat ik dan ook gelijk voor S Metered Envoy wil.
  3. Qcells G6 360 WP. Qcells G8 345 WP. IQ7+ micro omvormers. Q-relay 3 fase + Envoy S Meterd.
  4. Mogelijkheden om uit te breiden met accu packs (https://enphase.com/nl-nl/producten-en-services/opslag)
  5. Configuratie is hetzelfde dus ook hier veel kabel nodig, maar parallel biedt voordelen.
  6. Totale kosten: € 6.223 (incl. BTW)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XoaA6fTelyieL3MS6NTjYnHmXhI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LGMTMe7ewKzrYyMN4UrkWMHi.jpg?f=fotoalbum_large

Vragen tav Enphase:
  • Vraag 3: Hoe kan ik het parallel systeem zo optimaal mogelijk aanleggen? Dient het als een 3-fase systeem aangelegd te worden?
  • Vraag 4: Het uitbreiden met accu-packs. Kan dat op elke plek? > als er maar een kabel komt naar de MK?
Vragen t.a.v. de configuratie / pv-systeem die ik heb:
  • Vraag 5: Is er nog een andere configuratie van het PV-systeem welke voor deze situatie en wensen ook geschikt is?
  • Vraag 6: Zo niet, welke adviseren jullie op basis van bovenstaande en welke argumentatie?
  • Vraag 7: Welk van de mogelijke configuraties is het meest toekomstbestendig voor mijn situatie en biedt de beste uitbreidingsopties? (ooit batterijen, veel en hoog energieverbruik – mede door electrische auto).
Ik kijk uit naar jullie ervaringen en op basis daarvan tips & adviezen. _/-\o_

Groet!
Snarf

• Snarfart
!

• jorbit
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-05-2024
Wat betreft SE. Dat kan prima op een 1 fase omvormer als je 3 fase in huis hebt. Als je een 5 kW omvormer neemt is 3 fase wel netter, maar 1 fase is mogelijk.

In jou situatie zou ik alles op 1 string zetten al helemaal als je een 3 fase omvormer neemt. Anders gaat het niet lekker werken.

Je kan ook kijken naar 2 losse omvormers. Dan heb je denk ik ook geen SE nodig. Geld wat je bespaard aan optimizers en extra kabels kan je stoppen in de extra omvormer.

Zou ook even in de gaten houden of de 2 excuus paneeltjes niet het aanzicht verpesten als je er 5 andere bijlegt. Anders zou je die kunnen vervangen voor dezelfde panelen met meer dan 250 Wp.

Aangezien je een hoog verbruik hebt zou ik kijken hoe je je woning zo vol mogelijk kan leggen. Misschien dat er nog wat op het dakkapel past, ziet er wel klein uit. Veder ligt het aardig vol, zonder exacte afmetingen kan ik er niet meer over zeggen.

SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-11 23:47
Als je voor 3 fase SolarEdge kiest dan is 16 panelen het minimum aantal per string met 60 V optimisers (bijvoorbeeld P370) en 14 stuks met 85V modellen (zoals P404). (zeker omdat je ook nog wat oost-west van plan bent). Wat dat betreft logisch om de oude panelen er bij te betrekken (en staat wellicht niet zo gek omdat de buren hetzelfde hebben).

Als je voor enkelfase SolarEdge kiest en graag wil blijven voldoen aan selectiviteit dan kun je maximaal een 3680 W enkelfase omvormer kwijt. Dan is het logischer om de oude 2 panelen op de oude omvormer te laten. Of kiezen voor 4 kW enkelfase (niet selectief maar vind ik geen probleem).
SolarEdge werkt doorgaans het best met zoveel panelen als toegestaan in 1 string. Vanaf het 4 kW model heeft SolarEdge de mogelijkheid om het in 2 strings aan te sluiten, maar met de huidige steeds vermogender panelen benut je dat in Nederland niet zo snel, tenzij het puur oost-west is. (want anders heb je al snel te weinig optimisers per richting)

9*360Wp+5*345Wp+2*250Wp=5465 Wp, dat kan nog makkelijk in 1 string bij een enkelfase omvormer.

https://www.solaredge.com...timizer-datasheet-nld.pdf

Wat betreft accu packs, er is nog lang geen business case. Maak je daar nu maar geen zorgen om. Of je moet het doen voor noodstroom, in ieder geval nog lang niet iets waar je geld mee kunt besparen.

Qua toekomstbestendigheid:
Zowel met SolarEdge als Enphase heb je een bepaalde mate van vendor lock-in.
Als je dat niet wilt kun je kiezen voor een string omvormer met alle panelen richting zuid en de oude vervangen. Dan heb je 7 platte en 7 steile zuid panelen. Dat kan met een stringomvormer. Is ook een stuk goedkoper.
Die sluit je dan wel aan in 2 strings.

4053 euro excl btw inclusief installatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDjZws_i4AJTS6Y9czJBSc_8htw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bmzhtVY0fdCNBYpfHboK3qjs.png?f=fotoalbum_large

Je hebt het trouwens over zelf aanleggen maar de prijzen waar je het over hebt zijn inclusief installatie?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Snarfart
Dank voor de reacties, erg waardevol en geeft mij nieuwe inzichten.

Ik was met mijn configuratie ook in een soort lock-in gekomen omdat ik overtuigd was geworden van de oost-west opstelling op mijn vrijstaande garage. Ik had daar veel over gelezen hier en wilde dat ook graag toepassen vanwege de voordelen in opbrengst op verschillende momenten van de dag. Maar door die keuze en het willen gebruiken van de 'oude' panelen moest ik wel gaan voor Enphase of SE-systeem. Waardoor het systeem onnodig complex werd en daardoor ook duurder.

Ik ben enthousiast van je idee om een configuratie van 2 x 7 panelen te nemen en daarmee het systeem te vereenvoudigen. Na lang nadenken kan ik niet echt tot nadelen komen van dit systeem...

Keuze die ik nog moet maken is de omvormer:
- Growatt MIN 4200 TL-XE (€659, 10 jaar garantie, 4320 a 5040 WP)
- Goodwe 4200D-NS (€679, 10 jaar, 4000 a 5460 WP)
- SMA Sunnyboy 5.0 (€1209 , 5 jaar, 4200 a 5250 WP)

De meningen en ervaringen van Growatt en Goodwe heb ik hier nageplozen. Lijkt elkaar niet veel te ontlopen. Komt beide uit China. Growatt goede app en NL kantoor. Goodwe met Duitse ingenieurs gemaakt. Beide dual string wat benodig is.
Ik las dat de opstart problemen met de X lijn zijn verholpen. Ik neem aan dat de TL-XE in de X-lijn zit?

De SMA is ook geschikt om batterijen er op aan te sluiten lees ik. Is wat jullie betreft dat de meerprijs van €550 waard - zodat ik later kan uitbreiden met accu packs? Of moet ik dat idee echt voor nu laten gaan..

Graag jullie beelden.

• Snarfart
busscherski schreef op zondag 13 december 2020 @ 14:16:

Je hebt het trouwens over zelf aanleggen maar de prijzen waar je het over hebt zijn inclusief installatie?
De prijzen die ik aanhaalde waren het systeem inclusief materialen en de installatie van de Meterkast. Dus niet de complete installatie. Door nu geen SE met optimizers of Enphase micro-omvormers te kiezen in lijn met jou voorstel kom ik nu tot een prijs inclusief complete installatie van 4612 inclusief BTW. > € 3812 exclusief.

En dan moet de herfst korting voor de installatie er nog af (10%). Dat is zodanig scherp dat ik dan niet meer zelf het dak op ga :-)

• Snarfart
De busscherski - 2 keer 7 configuratie - t.b.v. PV-systeem in Arnhem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVBNS3yIHbhp5zvLKSAr1xidN_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WrSa83xWbgF1lvqKhho7EYrg.jpg?f=fotoalbum_large

• busscherski
De meningen en ervaringen van Growatt en Goodwe heb ik hier nageplozen. Lijkt elkaar niet veel te ontlopen. Komt beide uit China. Growatt goede app en NL kantoor. Goodwe met Duitse ingenieurs gemaakt. Beide dual string wat benodig is.
Ik las dat de opstart problemen met de X lijn zijn verholpen. Ik neem aan dat de TL-XE in de X-lijn zit?
Ja alle 3 prima omvormers. Zelf heb ik van deze 3 alleen ervaring met Growatt (enkelfase modellen) en Goodwe (grote 3 fase modellen). Zover ik van het forum begrijp is SMA minder storingsgevoelig al heb ik persoonlijk erg goede ervaringen met de Chinezen (n=+/-10). Uiteraard, als je iets tegen Chinezen hebt kun je beter SMA kiezen :p.
En SMA is handiger indien je de omvormer direct wilt uitlezen zonder gebruik te maken van de cloud (alleen sommige Tweakers vinden dat belangrijk, normale mensen letten hier niet op).
Wat betreft de thuis accu, die hoeft in Nederland denk ik niet te praten met de omvormer. Weinig nut om daarom voor SMA te kiezen denk ik.

Zelf heb ik 2 oude Growatts opgehangen (en ik bekijk de logging ook regelmatig), geen problemen met opstarten (en super fijne app).
Die opstartproblemen zie je vooral bij erg korte strings, met 7 panelen per string verwacht ik dat het bij jou prima gaat.

- Wat betreft het legplan, ik neem aan dat het geen probleem is maar denk er wel even aan dat de Qcells groter zijn dan de oude panelen.

- Denk er aan dat de LAN stick bij Growatt veel goedkoper is dan bij Goodwe.

Ik heb je opstelling nog even in Sunnydesign gestopt. Die raadt een 4 kW omvormer aan (opbrengst 4565 kWh / jaar)
Als het qua bekabeling handiger is kan een 3.68 kW model ook prima, maar dat topt wel wat af (4543 kWh / jaar).
Een 5 kW model is onzin, die wekt maar 6 kWh per jaar meer op dan het 4 kW model.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7cZJNlvWJKNELh8Zk0935Gqdwug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zVaV8QSsMz6Nq7aOVTNC5bK8.png?f=fotoalbum_large

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• busscherski
Gebruik je nu het oude bevestigingsmateraal opnieuw?
De Qcells zijn denk ik 30 mm breder dan de oude panelen. Het komt niet vaak voor dat er 60 mm rail over is.

• Snarfart
jorbit schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 11:47:
Zou ook even in de gaten houden of de 2 excuus paneeltjes niet het aanzicht verpesten als je er 5 andere bijlegt. Anders zou je die kunnen vervangen voor dezelfde panelen met meer dan 250 Wp.

Aangezien je een hoog verbruik hebt zou ik kijken hoe je je woning zo vol mogelijk kan leggen. Misschien dat er nog wat op het dakkapel past, ziet er wel klein uit. Veder ligt het aardig vol, zonder exacte afmetingen kan ik er niet meer over zeggen.
Dank voor je beelden. Vanwege de dakkapel zie je die 2 panelen niet vanuit de tuin. Maar vanwege idee om naar 2 keer 7 PV's te gaan slim om ze er af te halen.

Er zijn nog enkele mogelijkheden aan de west-kant maar dat wordt dan mozaieken met zonnepanelen. Het huis en aanzicht wordt er niet mooier op. Plus de elektrische auto is lease dus elke maand gaat er automatisch een factuur vanuit de MK naar kantoor. Dus hoe meer zonnepanelen hoe beter maar zodanig dat het niet te complex wordt en mooi blijft. Dat is de afweging.

Had ik maar, had ik maar. Dan had ik bij de bouw de dakkapel aan de noordkant geplaatst (ook nog koeler in de zomer, echt een gemiste kans).

• Snarfart
busscherski schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:12:
Gebruik je nu het oude bevestigingsmateraal opnieuw?
De Qcells zijn denk ik 30 mm breder dan de oude panelen. Het komt niet vaak voor dat er 60 mm rail over is.
Ik moet nog even het dak op om dat te controleren. De panelen zijn bij de bouw er wel opgekwakt, geen eindkappen, netjes afwerking etc. en volgens mij zit er nog wel ruimte op. Maar weten is meten.

Installateur adviseert om te gaan voor een 3600tl-xe; 'vanwege de verschillende oriëntaties dan valt u nog steeds binnen het bereik van de omvormer'.

Gelet op jou input vanuit Sunny Design lijkt mij dat de 3600 te veel aftopt. En voor die 30 euro prijs verschil is de moeite niet...?
Plus bij de 4200 heb ik nog uitbreidingsmogelijkheid (denk niet dat dat kan.. maar toch).

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb je de G8 al eens gezien?
WackoH in "Advies zonnepanelen uitbouw"

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-12-2020 18:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• busscherski
Dat van die 3.68 kW omvormer heb ik je al voorgerekend hè.
Dat topt zo'n 22 kWh per jaar af, na afschaffing saldering is dat ongeveer 2 euro per jaar.

Of het het waard is mag je zelf weten.
Vergeet niet dat een 4 kW omvormer een dikkere kabel moet en dat kan lastig zijn. Een 3.68 kW omvormer kan nog op een PV verdeler.

• Snarfart
Dank voor jullie input. Omdat de kans groot is dat het oude montage systeem er af moet, zoals jullie ook al vermoeden, en daar een ander montage systeem moet komen ben ik gaan onderzoeken of er niet 4 zonnepanelen boven de dakkapel kunnen. Er is grofweg +/- 3,35 m ruimte van bovenkant dakkapel naar de nok.
Helaas; 4 panelen boven dakkapel gaat niet lukken maar drie wel (2 portrait, 1 landscape) als ik voor de Munchen Solar panelen ga ipv Qcells. De Munchen Solar (1,67 m) zijn beduidend kleiner dan de Qcells (1,74 m). Prijs en WP nagenoeg gelijk bij mijn keuze.
Ook voor onder de dakkapel waren de MS panelen gunstiger, past beter want panelen zijn korter.

Dus dan wordt het:
- 7 x plat dak / 370 WP
- 8 x schuin dak / 330 WP

Ik heb op basis van voorbeeld @busscherski dit in Sunny Design ingeladen en dat geeft het volgende resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADPEL7UfUOpm3vdaRPMm9sBm42Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJKSPjhnmQIwX55irrPo3HCo.jpg?f=fotoalbum_large

Met dus 1 paneel extra toch wel de 5kw omvormer nodig. Draden trekken (4 mm2) is geen probleem (19 mm buis van MK naar zolder beschikbaar). Met het extra paneel en de stap naar 5kw omvormer kom ik boven de 5000kwh per jaar (dat had ik nooit verwacht te kunnen halen - en gunstig ivm electrische auto / hoog verbruik).

Totaal ziet het er dan als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cF1azmYmdgD2pOMQVtnqMdUoiUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZUO9EWTVc8El2YbxKth9X0Ia.jpg?f=fotoalbum_large

Op basis van jullie input in enkele dagen tot een geheel nieuw plan gekomen. Tanx! :)
Maar mocht ik nog iets over het hoofd zien dan hoor ik dat natuurlijk graag. _/-\o_

• busscherski
Die 370 Wp zijn wel wat groter dan die 330 Wp, heb je daar rekening mee gehouden?

Die 4.6 kW omvormer van je bestellijst is prima (de bescheiden meerkosten van het 5 kW model verdien je niet terug). Zelfs 4.2 kW zou je nog even kunnen simuleren.

4 mm2 is sowieso beter, ik heb zelfs een keer een 3 kW omvormer op 4 mm2 kabel aangesloten, puur uit voorzorg qua netvoltage.
4 mm2 ymvk kan en mag door 19 mm PVC, maar als je meer dan 1 bocht heb wordt het wel flink trekken aan die trekveer. Losse aders kan desnoods ook, komt wel goed.

Pagina: 1