Beste GoT,
Veel topics hier gelezen en altijd wel mijn benodigde advies of tips kunnen vinden. Nu loop ik toch vast t.a.v. mijn keuze voor aanschaf en realisatie van een PV-systeem: SE of Enphase? De huidige en gewenste situatie is net iets anders dan veel beschreven PV-systemen. Daarom een topic gestart om mijn situatie en wensen te beschrijven en zo hopelijk jullie advies in te kunnen winnen.
Huidige situatie::no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DsJkmPvwjkvRxTCspl9CtoJp.jpg?f=user_large)
SE-systeem::no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3eZ3aC5ccsXWV8H6bEwqNiV6.jpg?f=user_large)
Daarna ook ingelezen op Enphase en Mirco-omvormers omdat 1 partij dat als de beste oplossing zag.
Enphase systeem::strip_exif()/f/image/LGMTMe7ewKzrYyMN4UrkWMHi.jpg?f=fotoalbum_large)
Vragen tav Enphase:
Groet!
Snarf
Veel topics hier gelezen en altijd wel mijn benodigde advies of tips kunnen vinden. Nu loop ik toch vast t.a.v. mijn keuze voor aanschaf en realisatie van een PV-systeem: SE of Enphase? De huidige en gewenste situatie is net iets anders dan veel beschreven PV-systemen. Daarom een topic gestart om mijn situatie en wensen te beschrijven en zo hopelijk jullie advies in te kunnen winnen.
Huidige situatie:
- Bij de bouw zijn 2 excuus panelen op het dak gelegd (circa 250WP).
- Wilde al langer een echt PV-systeem aanleggen en inmiddels staat er een electrische auto op de oprit, dus nu moet het gebeuren – plus dat je dan nog enige tijd van de huidige salderingsregeling gebruik maakt.
- Tuin en achterzijde van het huis is volledig op het zuiden. Onder de dakkapel kunnen 5 panelen geplaatst worden. Garage plat dak en uitbouw plat dak wil ik graag vol leggen. Garage oost / west 6 panelen totaal. En plat dak uitbouw ook nog 3 stuks zuid georiënteerd.
- Op plat dak kunnen de hoge opbrengst PV’s met witte achtergrond. Onder de dakkapel full blacks vanwege het plaatje.
- Westzijde van het huis is niet geschikt; weinig ruimte om echt een rij neer te leggen. Tevens verpest dat het aanzicht van het huis. Dus dat is een no-go gebleken tijdens het proces.
- Nieuwbouw (2015) dus 3-fase MK.
- Er is aan het einde van de dag schaduw vanwege het huis van de buren (westzijde). Maar dan vooral voor – en najaar. Maar geeft bijna geen schaduw op de garage omdat die diep in de tuin staat.
- Verbruik per jaar +/- 8000 kWh (zeker toen de auto nog dagelijks moest rijden – zal nu wat lager liggen)
- Vanwege hoge verbruik en de ooit afnemende salderingsregeling wil ik graag in de toekomst serieuze mogelijkheden hebben om uit te breiden met accu/batterijen. Het liefst zou ik die in de garage dan wel op zolder ophangen (nabij of in de MK is geen ruimte).
- Gedachte was vanuit duurzaamheid om de oude panelen te laten liggen (die doen het toch nog en wel zo duurzaam om iets eerst op te maken) en die in het systeem mee te nemen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DsJkmPvwjkvRxTCspl9CtoJp.jpg?f=user_large)
SE-systeem:
- Mijn eerste gedachte was om een SE-systeem aan te leggen. Vanwege oost/west en zuid-orientatie + verschillende panelen (oude PV’s plus de nieuwe sets) lijkt het mij wenselijk met optimizers te gaan werken.
- Eenvoudig om zelf aan te leggen en een electricien de meterkast aansluiting in orde te maken.
- Qcells G6 360 WP. Qcells G8 345 WP. 404 optimizers. SE5000H
- 2 strings:
- string 1 = 9 * 360 WP
- string 2 = 5 * 345 WP + 2 * 250 WP.
- Totaal WP vermogen bedraagt (9* 360 + 5* 345 + 2 *250 (2 bestaande PV’s)) = 5465
- Wel veel kabel benodigd om van garage via overkapping naar uitbouw / platdak te komen en dan het dak op te gaan en ook nog de 2 bestaande panelen aan te sluiten.
- Onduidelijk nu of er goede mogelijkheden zijn om uit te breiden met accu packs.
- Totale kosten: € 5.451 (incl. BTW)
- Vraag 1: Dient dit als een 3 fase aangelegd te worden omdat ik een 3-fase MK heb? Daar zijn de verkregen offertes en adviseurs niet eenduidig in.
- Vraag 2: Kan ik het beste 1 lange string of 2 strings aanleggen? Is het mogelijk om 2 strings op deze omvormer aan te sluiten?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3eZ3aC5ccsXWV8H6bEwqNiV6.jpg?f=user_large)
Daarna ook ingelezen op Enphase en Mirco-omvormers omdat 1 partij dat als de beste oplossing zag.
Enphase systeem:
- Dezelfde gedacht bij SE (vanwege configuratie parallel systeem ook grote toegevoegde waarde).
- Installeren lijkt moeilijker dan SE. Maar met wat inlezen zal dat wel lukken. MK etc. doet sowieso een erkend installateur. Is wel duurder omdat ik dan ook gelijk voor S Metered Envoy wil.
- Qcells G6 360 WP. Qcells G8 345 WP. IQ7+ micro omvormers. Q-relay 3 fase + Envoy S Meterd.
- Mogelijkheden om uit te breiden met accu packs (https://enphase.com/nl-nl/producten-en-services/opslag)
- Configuratie is hetzelfde dus ook hier veel kabel nodig, maar parallel biedt voordelen.
- Totale kosten: € 6.223 (incl. BTW)
:strip_exif()/f/image/LGMTMe7ewKzrYyMN4UrkWMHi.jpg?f=fotoalbum_large)
Vragen tav Enphase:
- Vraag 3: Hoe kan ik het parallel systeem zo optimaal mogelijk aanleggen? Dient het als een 3-fase systeem aangelegd te worden?
- Vraag 4: Het uitbreiden met accu-packs. Kan dat op elke plek? > als er maar een kabel komt naar de MK?
- Vraag 5: Is er nog een andere configuratie van het PV-systeem welke voor deze situatie en wensen ook geschikt is?
- Vraag 6: Zo niet, welke adviseren jullie op basis van bovenstaande en welke argumentatie?
- Vraag 7: Welk van de mogelijke configuraties is het meest toekomstbestendig voor mijn situatie en biedt de beste uitbreidingsopties? (ooit batterijen, veel en hoog energieverbruik – mede door electrische auto).
Groet!
Snarf
/f/image/bmzhtVY0fdCNBYpfHboK3qjs.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WrSa83xWbgF1lvqKhho7EYrg.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/zVaV8QSsMz6Nq7aOVTNC5bK8.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lJKSPjhnmQIwX55irrPo3HCo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZUO9EWTVc8El2YbxKth9X0Ia.jpg?f=fotoalbum_large)