Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:25
Hallo allemaal,

Ik heb moeite om mijn netwerk aan de gang te krijgen.

Situatie:
Ziggo in modem confuguratie (Bridge modus)
TP-Link R605 -> TP-Link POEswitch -> OC200 controller en 3 x TP-Link 225V3 EAP's via POE erachter evanals meerdere unmanaged switches

Het TP-link gebeuren lijkt goed te werken, echter de R605 Router kreeg maar geen IP-adres toegewezen van Ziggo via de connectbox modem. Wel kon ik met laptop inloggen op poort 1 en kreeg ik een IPadres en internettoegang. Volgens Ziggo stond het modem nog steeds in Bridge modus.
Ik kon dan via Whatsmyip checken wat het IPadres was.
Als ik dit ipadres daarna invulde bij de R605 router (van dyn IP naar static IP gezet), inclusief subnet 255.255.255.0 en de DNS-en van Google (8.8.8.8 en 8.8.4.4) kreeg de r605 wel verbinding met het modem, maar geen internettoegang.

Na 4 telefoontjes hebben ze de connectbox maar gereset, en heb ik ten arre moede maar even de connectbox gebruikt als thuissysteem zodat de kids nog hun schoolwerk kunnen uitvoeren.

Kwam bij alles natesten er ook nog achter dat de UTP kabel (welke nog geen 6 was) ader 1 en 2 niet lekker had wat ik vanavond ga oplossen door er een Cat6 in te trekken en opnieuw een connector ga knijpen en een walloutlet ga doggeren. Overigens heb ik het testen met de routers niet via deze kabel gedaan, maar netjes met goede kabels in de meterkast waar de connectbox staat.

Bellen via Ziggo 100%
TV kijken via Ziggo 100%

Wat kan ik nog aanpassen, waar moet ik op letten. Ik ben vast niet de eerste die dit soort probleempjes heeft met de ziggo bridge modus.

Ik heb al eea gezocht, resetten en geduld wil nog wel eens wat oplossen. Reden waarom het wordt opgelost is dan vaak niet duidelijk. Welke instellingen moet ik laten, en welke moet ik juist toepassen?

Overigens, met de oude router (die het voorheen prima deed, de Erx van Ubiquity) wekt het nu ook niet, ook hij krijgt geen Dynmisch WAN ipadres

PS: Ik ben geen ICT technotopper, dus als ik zaken niet meteen goed begrijp, mea culpa :>

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Beste antwoord (via wowly op 09-12-2020 19:46)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Reboot modem.

Want: er wordt maar één publieke DHCP lease verstrekt per boot van de modem en die is gekoppeld aan het MAC-adres waarmee je het . Als je al op je laptop een IP verkregen hebt, ga je dat niet krijgen op de router.

Hou volgende volgorde aan en het werkt:

- modem uit, router uit
- router op modem aansluiten
- modem aan, wachten tot het geheel online is (alleen onderste LED brandt continu groen)
- router aan
- als het goed is publieke lease en het werkt.

Wil je een andere router aansluiten (of een laptop om te testen), nog een keer zelfde stappen doorlopen.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vraagje wat is er niet goed aan de connectbox dat je de TP-link wilt gebruiken?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +9 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Reboot modem.

Want: er wordt maar één publieke DHCP lease verstrekt per boot van de modem en die is gekoppeld aan het MAC-adres waarmee je het . Als je al op je laptop een IP verkregen hebt, ga je dat niet krijgen op de router.

Hou volgende volgorde aan en het werkt:

- modem uit, router uit
- router op modem aansluiten
- modem aan, wachten tot het geheel online is (alleen onderste LED brandt continu groen)
- router aan
- als het goed is publieke lease en het werkt.

Wil je een andere router aansluiten (of een laptop om te testen), nog een keer zelfde stappen doorlopen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-07 22:31

Gertjuhjan

Software Engineer

Frogmen schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:32:
Vraagje wat is er niet goed aan de connectbox dat je de TP-link wilt gebruiken?
Omdat de connectbox een ontzettend klote apparaat is op het gebied van wifi. Verbindingen vallen zomaar weg en zet apparaten in een soort van foutstand.

Ziggo legt het terug bij jou neer en ontkent dat er iets mis is met de connectbox.

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Maar dan zet je toch de wifi uit en gebruik je de TP-Links. Zet hem alleen in als router.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
@Frogmen omdat ik graag via de omada controller wel werken, en zoveel mogelijk op elkaar af wil stemmen als de router, switch en EAP's. Die omada controller is erg fijn voor een beginner zoals ik een lijkt zeer sterk op die van ubiquity.

In ons huis wordt er zeer veel gebruik gemaakt van het www en zoals @Gertjuhjan zegt is de connectbox niet altijd even stabiel. Dus bij voorkeur de eigen router

@dion_b super bedankt, ga het vanavond meteen testen!!

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Eh die controller is alleen voor de EAP niet de router. Mijn ervaring met Connectbox als router is dat deze zeer stabiel is ondanks dat er een webserver draait en relatief weinig bandbreedte. Snap heel goed dat je andere AP's wilt maar een extra router?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:07
Ik durf te beweren dat die Connectbox minstens van dezelfde kwaliteit is als die Tp-links.

Verder is het zo dat een Connectbox niet echt in Bridge gezet wordt maar wel degelijk gewoon subnet heeft aan de lan kant en niet het wan ipadres doorgeeft.

Volgens mij zit een Connectbox in normale mode in 192.168.178.1 en als hij in Bridge mode staat is z'n adres 192.168.100.1
Overigens denk ik dat in Bridge mode hij geen dhcp server is en dat je dan dus zelf een ip adres moet toekennen aan je apparatuur die je eraan hangt in de 192.168.100.xxx range.

Bridge mode gebruiken is ook een beetje onzin, je net zo goed dubbel Nat doen, dan heb je zelf alles in de hand.

[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 09-12-2020 15:42 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nee hoor, bridge mode is echt bridge mode, je krijgt op je router WAN een publiek IP.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:07
Dan is dat verschillend per Connectbox, als ik hem hier in Bridgemode zet dan kan ik hem gewoon met een 192.168.100.1 adres bereiken.
Zal wel het verschil tussen oud Ziggo en oud UPC zijn.
Als je in oud Ziggo zit kun je die Connectbox ook niet zelf in Bridge mode zetten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben(V) schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:49:
Dan is dat verschillend per Connectbox, als ik hem hier in Bridgemode zet dan kan is hem gewoon met een 192.168.100.1 adres bereiken.
Zal wel het verschil tussen oud Ziggo en oud UPC zijn.
Als je in oud Ziggo zit kun je die Connectbox ook niet zelf in Bridge mode zetten.
Die twee dingen sluiten elkaar niet uit: DOCSIS specificatie stelt dat modems altijd bereikbaar horen te zijn op 192.168.100.1 (let op: modem, niet router). Dat zijn ze ook als ze in bridge mode staan, net zoals bijvoorbeeld een AP ook op management IP benaderbaar is, al doet het niets qua routeren.

Verder zijn er inderdaad nog steeds verschillen tussen UPC en Ziggo over hoe zo'n ding in bridge mode te krijgen (lokaal in de UI vs via klantenservice), maar de bridge mode zelf is hetzelfde.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wowly
@dion: HELD! Ik heb exact gedaan wat je had gezegd en het werkt nu!!!! Ik ben erg opgelucht. Ik heb gisteren alles bij elkaar 2 uur met ziggo aan de lijn gehangen. Ik voorspel jou een goede toekomst bij Ziggo. Mijn zwager heeft daar een heel behoorlijke functie, kan ik een goed woordje voor je doen? :)

Nu kan ik eindelijk de rest van het TP-link systeem aan elkaar knopen.

Voor de anderen, ik denk dat je met de ziggo router gewoon superveel kan, zeker als je een beetje handig bent met het ICT gebeuren. Maar dat ben ik niet, vandaar dat ik 1 systeem probeer te incorporeren. Dan lijkt alles een beetje op elkaar en kom ik er makkelijker wijs uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iconlast
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-07 07:33
Frogmen schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:36:
Eh die controller is alleen voor de EAP niet de router. Mijn ervaring met Connectbox als router is dat deze zeer stabiel is ondanks dat er een webserver draait en relatief weinig bandbreedte. Snap heel goed dat je andere AP's wilt maar een extra router?
Controller is voor alle apparaten die niet als stand alone worden gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:20
Iconlast schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:29:
[...]

Controller is voor alle apparaten die niet als stand alone worden gebruikt.
had je nou niet kunnen wachten op het 4 jarige verjaardag van dit topic om te antwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iconlast
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-07 07:33
Dirtyrockers schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:33:
[...]

had je nou niet kunnen wachten op het 4 jarige verjaardag van dit topic om te antwoorden?
Hehehe scherp... 😂
Pagina: 1