Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelbar
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-01 21:18
Beste mede Tweakers. :)

Ik wil graag veel diensten naar de M365 migreren, oa. wil ik gebruik gaan maken van MS Teams (dat is al van kracht – en dat is bereikt dmv. een AAD Connect op te zetten icm. met eerst IDfix draaien). Volgende stap is om Exchange 2016 te migreren naar Excahnge Online (with ATP) en de oude server de nek om te draaien maar daar heb ik wat hulp bij nodig.

Recent is die geupgrade van 2010 naar 2016, maar helaas moet die alweer zo meteen weg ivm. deze migratie, maar ik weet niet goed hoe ik dit aan moet vliegen. Bij het opzetten van de AAD Connect link waren er 2 vinkjes/vragen over de mail omgeving, ‘Exchange hybrid deployment’ en ‘Exchange Mail Public Folders’; beide heb ik aangezet. Ook hebben wij heel veel public folders, die lijken sinds de migratie naar Exchange 2016 te zijn veranderd, onderwater lijken het namelijk 11 mailboxen (PFMailbox01 t/m PFMailbox11), maar boven water hebben we dus talloze folders waarvan er heel veel ‘mail activated’ zijn.

Ik lees over 3 mogelijkheden, een Cutoff Migration, een Staged Migration en een Minimal Hybrid Migration. Alle 3 hebben echter hun voor en nadelen maar daardoor zie ik door de bomen het bos niet meer. Het grootste nadeel lijkt dat geen van alle 3 de scenarios in ons geval zal werken; bijv. De Minimal Hybrid Migration lijkt ons het beste, daar we in een weekend om kunnen, maar ik lees dat je na afloop niet je on-prem Exchange server kunt verwijderen, uiteraard moet dit, maar ik snap niet goed waarom dat is, misschien dat iemand dat kan toelichten, want natuurlijk willen wij dat wel. Ook heb ik gelezen dat de andere scenarios uit gaan van een ‘nog niet gelinkte’ AAD Connect omgeving, ivm. Users; uiteraard is onze omgeving al gelinked, en die link willen we het liefst behouden, hoe dan ook, wat is hier de reden voor en hoe moeten we hier mee overweg?

Lang verhaal kort, hoe moet ik deze migratie aanvliegen en waarom?

Hierbij komt kijken dat ik talloze vragen heb over de werking van Exchange Online, zie hier onder voor vragen en toelichtingen.
  1. Ik lees dus dat ik ‘directory sync’ uit moet zetten, waarom en is er een alternatief? Ik denk dat ik enigszins begrijp waarom dit iig tijdelijk moet, ik denk dat er in de user objecten informatie staat over delivery, en deze zal niet meer kloppen tijdens migratie. Waarschijnlijk veranderen de user object attributen tijdens migratie. Anders snap ik dit niet. Mocht dit uiteraard moeten, hoe zetten we het daarna weer aan?
  2. Ik lees dat ik Unified Messaging moet uit zetten, maar ik weet niet wat dat is. Ik heb het eerder gezien, maar leek mij iets legacy achtigs, hoe dan ook, kan ik dat veilig uit zetten, en moet dat daarna weer aan?
  3. Ik lees dat ik er voor moet zorgen dat mailboxes niet verborgen zijn in het adres boek, echter zijn er talloze entries wel verborgen. Waaromn moet dit? Hoe moet dit? Hoe draai ik dit na afloop weer terug?
  4. Toen ik een domein toevoegde in admin.microsoft.com (voor het opzetten van Teams) werd er na afloop een moeilijke vraag gesteld over het mogelijk maken van het gebruik van email and instant messaging. Wat was dat? Ik heb dat destijds overgeslagen, dat was een optie, maar er werd aangeraden dat wel door te lopen. Ik vermoed dat dat te maken heeft met het opzetten van een hybrid omgeving, zodat het mail verkeer via de tenant gaat, en daarna naar de server, of misschien juist via onze server en dan pas naar de tenant, kan iemand dat aub. beter uitleggen? Misschien heeft het puur te maken met DNS beheer, wat wij momenteel zelf doen, in dat geval, kan iemand dat wederom alsjeblieft uitleggen? Zie plaatje voor scherm waarmee ik (volgens mij) geconfronteerd werd.
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KT5r1ZE1cnxk_5cILE0XhZQnecc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MN9ByyXPMUkJF71QF6udo6cC.png?f=user_large
  5. Alvorens ik begin, waar moet ik de MX, A, AAAA, SPF, TXT, autodiscover. en mail. (voor intern als extern) DNS records naar laten wijzen? Moet ik dat halverwege de migratie veranderen? Kan ik niet het beste voor de migratie de MX record verwijderen? Wat gebeurt er met mail die nog naar de oude server wordt ge-delivered als er al een migratie batch is begonnen?
  6. In het geval dat ik toch een Minimal Hybrid migratie kan doen, hoe migreer ik dan de Public Folders? Moet ik daar een aparte handeling voor doen, of is dat onderdeel van de keuze mbt. Welke mailboxen ik wil migreren?
  7. Hoe werkt PowerShell beheer in Exchange Online? Ik wil nog altijd IPs kunnen whitelisten/blacklisten en safesenders toevoegen.
  8. In mail.X.X/ecp is er een ‘internal relay’ connector waar lokale IP adressen op staan die safe senders zijn, hoe beheer ik zo een lijst als ik eenmaal in Exchange Online zit?
Alvast hartelijk bedankt.

PS: Gelieve elkaar te quoten en niet allemaal verschillende antwoorden geven, bouw aub. op elkaars antwoorden, dan kan ik dit beter volgen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drs_Ben
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:07
Ik gebruik altijd 3rd party software van CodeTwo.

https://www.codetwo.com/office-365-migration/

Lees dat eerst maar door, staat een mooie migration walkthrough bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Ik zou inderdaad eens naar een third party oplossing kijken waarmee een boel zaken die je hier probeert uit te zoeken al uitgezocht zijn of al opgelost.

Zelf vind ik MigrationWiz erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-04 15:23
Hier goede ervaringen met Skykick, die kan ook alles voor je regelen van migratie tot aan mails naar mensen met instructie om hun account aan te passen na migratie.
Ook handig voor backup van O365 btw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelbar
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-01 21:18
Hoi, als SkyKick of CodeTwo dit kan, dan kan ik dat dus ook, toch? Waarom wordt hoe dan ook dat al snel groeien ipv. dat iemand mij simpelweg antwoord kan geven op mijn vragen?

Ik zit het nog altijd heel erg waarderen als iemand het de kennis hier aub. op kamp reageren.

Alvast hartelijk bedankt.

PS: Heb ik onze migratie vernachelt? Als in, had ik dit op een andere manier moeten aanvliegen destijds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-04 16:06
Als je Azure AD connect gebruikt zal de on-prem exchange server nooit wegkunnen omdat je de mail attributen in de on-prem AD op de gebruikers toepast.

Ik heb de migratie gedaan zonder enige 3e partij software die heb je echt niet nodig.
wij hebben een Hybrid koppeling opgezet tussen exchange 2016 en online versie via EWS.
Daarvoor moet je de hybrid setup wizard moeten draaien op de exchange 2016 server en EWS moeten ontsluiten vanaf office365.

De migratie die ik heb gedaan is externe migratie, daarvoor moet je dus een hybride koppeling maken.,
op het moment dat je dat doet kan je ook gewoon de mailflow onveranderd laten omdat alle mailboxen die naar online zijn gemigreerd een remote mailbox krijgen on-prem met een remote routing adres en een send connector naar office365 gescoped op het remote routing domein.

Public folders ga ik naar shared mailboxen migreren, dat kost je toch geen licentie.

[ Voor 5% gewijzigd door Bazvv op 15-12-2020 15:17 ]

Pagina: 1