Atag ketel ontstekingspen telkens na jaar stuk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vverbeke
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Wij hebben een Atag A285EC ketel hangen. Dat ding heeft regelmatig problemen met de ontsteking. Het stramien is altijd hetzelfde:

Ontstekingspen wordt vervangen -> ontsteking gaat een tijdje goed -> na een aantal maanden hoor je dat de ketel verschillende keren moet proberen om te ontsteken -> na ongeveer een jaar komen de foutmeldingen (133): "geen vlam na 5 ontstekingen" en moet de pen vervangen worden.

De installateur komt uiteraard met plezier die pen vervangen, nieuwe pen aanrekenen, uren aanrekenen en een mooie factuur achteraf. Ik heb er hier al drie verschillende over de vloer gehad, veel meer dan de pen vervangen weten die ook niet. Een enkeling spreekt over een scheidingstransfo.

We hebben hier een 3 x 230 V stroomnet, geen 400 V + N net wat meer gebruikelijk is. Maar 3 x 230 V is hier in België helemaal niet zo zeldzaam. Installateur verwijst wel eens naar een scheidingstransfo maar het lijkt mij sterk dat ons type stroomnet het probleem is, zowat 30% van België heeft dit type net en die hebben niet allemaal problemen met hun ketel. Een scheidingstransfo is niet goedkoop, zorgt voor continu sluimerverbruik en er is geen enkele garantie dat dit het probleem oplost. De aarding is uitgemeten en is goed, ook daar kan het probleem niet aan liggen. Ik heb er zelf eens een UPS tussen gehangen, die zorgen ook voor een vorm van netscheiding, maar dat helpt niet.

Atag zelf reageert nergens op, die verschuilen zich achter hun installateurs, daar heb je ook niks aan. Iemand ideeën?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Vergelijkbaar probleem gehad, maar dan met een Bosch ketel. Heb een extra massa-draad van ontsteekpen naar behuizing getrokken. Daarna is bij mij het probleem nooit meer voorgekomen.

Is de massakabel wel correct aangesloten? Ik heb namelijk 2 massakabels origineel op de ionisatiepen zitten.

[ Voor 23% gewijzigd door plaspvd op 09-12-2020 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-06 14:53
Is er fysiek iets mis met de oude elektroden? Gebroken keramiek of verbogen pin bijvoorbeeld.

En is de ionsatiepin onderdeel hiervan? Het kan best dat hij wel ontsteekt maar geen ionsatie detecteert (waardoor hij denkt dat er geen ontsteking is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Bij Itho Daaldedrop staat er bij sommige ketels expliciet in dat bij split fase 110 / 2-fase 127v netten er een scheidingstrafo voor "echt" 230 gebruikt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Out of the box:
Je CV ketel tunen, zodat hij minder ontstekingen nodig heeft? Het is een lapmiddel, maar als je het daarmee redt naar het volgende normale onderhoudsmoment, dan heb je alleen de extra kosten van de ontsteker.
(Afhankelijk van hoe lang je nog met deze ketel wilt doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vverbeke
  • Niet online
WeetIkHetNou schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:52:
Is er fysiek iets mis met de oude elektroden? Gebroken keramiek of verbogen pin bijvoorbeeld.

En is de ionsatiepin onderdeel hiervan? Het kan best dat hij wel ontsteekt maar geen ionsatie detecteert (waardoor hij denkt dat er geen ontsteking is).
Er is fysiek niks mis met de elektroden. De kans zit er dik in dat het de ionisatie is die niet gedetecteerd wordt en dat de ontsteking wel lukt, dat is iets dat de installateur ook al aangaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vverbeke
  • Niet online
TheGhostInc schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:10:
[...]

Out of the box:
Je CV ketel tunen, zodat hij minder ontstekingen nodig heeft? Het is een lapmiddel, maar als je het daarmee redt naar het volgende normale onderhoudsmoment, dan heb je alleen de extra kosten van de ontsteker.
(Afhankelijk van hoe lang je nog met deze ketel wilt doen)
Dat is iets wat ik na de laatste vervanging heb gedaan, maar het lijkt amper verschil te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 30-07 20:04
Stomme vraag misschien, maar wat kost de reparatie?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
vverbeke schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:23:
[...]

Er is fysiek niks mis met de elektroden. De kans zit er dik in dat het de ionisatie is die niet gedetecteerd wordt en dat de ontsteking wel lukt, dat is iets dat de installateur ook al aangaf.
Ik had dat ook met een oude Vailliant ketel. Dan haalde ik zelf even de ionisatie-pen eruit, en even met een droog doekje schoonmaken. Dan deed hij het weer een tijdje prima.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vverbeke
  • Niet online
Drardollan schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:28:
Stomme vraag misschien, maar wat kost de reparatie?
Een 150 € als het puur over de pen gaat. Tweejaarlijks onderhoud (verplicht in België) is natuurlijk duurder, dan wordt de pen ook vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vverbeke
  • Niet online
u_nix_we_all schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:32:
[...]

Ik had dat ook met een oude Vailliant ketel. Dan haalde ik zelf even de ionisatie-pen eruit, en even met een droog doekje schoonmaken. Dan deed hij het weer een tijdje prima.
Dat is nog een idee om eens te proberen als de foutmeldingen terug komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
vverbeke schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:37:
[...]

Een 150 € als het puur over de pen gaat. Tweejaarlijks onderhoud (verplicht in België) is natuurlijk duurder, dan wordt de pen ook vervangen.
En wat kost een nieuwe ketel in België? Want als je dit 10 jaar hebt in Nederland dan heb je ruim een nieuwe ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vverbeke
  • Niet online
Een 2000 à 2500 € incl. installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-06 14:53
Het is belangrijk om te weten te komen of hij wél ontsteekt maar geen ionisatie meet, of dat de ontsteking zelf niet lukt. Vaak kun je het horen aan een heel zacht plofje als de mantel (deur vd behuizing) er af is.

Als het aan de ionisatie-meting ligt, dan de volgende keer vragen aan de monteur of hij het volgende doet:
- connectoren controleren/schoonmaken van ionizatie kabelboom
- brander-contactvlak met de wisselaar schoonmaken

Uiteindelijk is de ionizatie-meting een stroommeting, die stroomkring gaat van de controller via wisselaar, brander, vlam en pin weer terug naar de controller. Soms gaat het ook nog via het aardpunt van de behuizing en dan pas naar de wisselaar.

Als een van die overgangen niet meer goed is, krijg je verlaagde ionizatiestromen.

Kortsluitingen geven een vergelijkbaar storingsbeeld, zoals bij de vochtbrug die @u_nix_we_all noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Is het wel de ontsteekpen, niet het kabeltje?

Had vorig jaar 3 van de 10 keren een explosief ontstekende intergas ketel. Had verwacht dat de ionisatiepin na 9 jaar wel versleten zou zijn... bleek het kabeltje soms door te slaan.

• vverbeke
  • Niet online
Ik heb net even de ketel opengemaakt en alles nagelopen. Voor zover ik kan zien ziet de bekabeling van de ontsteking (en de rest van de ketel) er goed en proper uit. Ook aarding is correct aangesloten.

Wel opvallend: als de ketel ontsteekt hoor je wanneer dat ontsteken stroever gaat een "tik" bij elke ontstekingspoging. Als ik achteraf het stopcontact terug in stak doorloopt de ketel zoals gewoonlijk eerst zijn ontluchtingsprogramma en start daarna. Hij ontstak onmiddellijk zonder problemen en het "tik" geluid was amper te horen. Bij een volgende ontsteking is de tik daar weer.

• Drardollan
vverbeke schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:36:
Een 2000 à 2500 € incl. installatie.
Inruilen met een dikke korting?

Anders is het niet rendabel.

• bvw
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19:14

bvw

Van de ontsteektrafo lopen 2 draden naar de ontsteekpennen. Zitten de draden op de pennen aangesloten? Of zit er eentje op het plaatje vast, en 1 pen aan het plaatje met bijvoorbeeld een veertje? (foto zou helpen).

In dat laatste geval kunnen al die overgangen problemen geven. Retourdraad direct op de pin zou helpen.

In het onderdelen boek zie ik volgens mij dat de ontsteekpennen en de ionisatiepin 1 onderdeel zijn? Dus vervangen van de ontsteekpennen betekent ook meteen een nieuwe ionisatiepin... Klinkt mij dan logischer dat die de veroorzaker van de storing is.
Zoals al eerder gezegd, die eens schoonmaken bij een volgende storing, kun je het misschien beter pinpointen.

LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | Home Assistant met WAF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:24
Ik had een Nefit Topline met dat probleem, na een aantal keer vervangen: ketel op marktplaats gezet. Er netjes bijverteld wat het probleem was. Nieuwe Nefit Proline gekocht die heeft ander soort ontsteking, probleemloos. En weer een stuk kleiner met dezelfde KW. Ketel was 1000 euro, zelf opgehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vverbeke
  • Niet online
bvw schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:39:
Van de ontsteektrafo lopen 2 draden naar de ontsteekpennen. Zitten de draden op de pennen aangesloten? Of zit er eentje op het plaatje vast, en 1 pen aan het plaatje met bijvoorbeeld een veertje? (foto zou helpen).
De draden zitten rechtstreeks op de pennen aangesloten, geen draden die met een plaatje vastzitten. Te horen aan het geluid is het de ionisatiepen die niet goed detecteert en niet de ontsteking die misloopt.

Intussen ook Atag gehoord, zij zeggen er een scheidingstransfo tussen te steken. Eerlijk gezegd heb ik dat het liefst in één propere oplossing. Atag lijkt zoiets te hebben maar is als particulier niet te krijgen, zie bvb. deze: https://www.wasco.nl/arti...50va-a-e-aa08900u/0650790 Er bestaan wellicht alternatieven voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvw
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19:14

bvw

Ik kan mij herinneren dat het Belgische net nog wel eens voor ionisatieproblemen kan zorgen, maar de theorie erachter ben ik al weer vergeten...
Er bestaan wellicht alternatieven voor?
In principe kan je elke 230V scheidingstrafo met genoeg vermogen (max. elektrisch vermogen staat op het typeplaatje van je CV-ketel) toepassen.

Als het vermogen van je toestel onder de 160VA zit, kun je bijvoorbeeld deze gebruiken: https://www.google.com/search?q=Erea+trafo+2303
Komt volgens mij nog van Belgische bodem ook... :)

Als je al zelf aan het klussen gaat (wat ik niet aanraad met CV-ketels), plaats hem dan buiten de CV ketel. En als je 'm dan echt in het toestel wilt zetten, dan onder het tussenschot (dus niet in dezelfde ruimte als de warmtewisselaar).

LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | Home Assistant met WAF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vverbeke
  • Niet online
Een update over dit topic: Uiteindelijk via de CV dealer een scheidingstransfo van Atag besteld. Kwam mij qua prijs vergelijkbaar uit als het zelf in elkaar steken en dan kon ik hem nog retouren mocht het niks oplossen. Maar de ontstekingsproblemen zijn alvast opgelost met de scheidingstransfo.
Pagina: 1