Welke Wifi versterker (AP)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-08 20:39
Goedemorgen,

In het huis zit veel ijzer en wegens het thuis werken wil ik op de 2e verdieping goede en snelle wifi hebben. De modem van de kabelprovider staat op de begane grond.

Ik vindt zoveel en in zoveel verschillende prijs klasse, dat ik op dit moment geen idee heb welke ik nou precies moet hebben.

Een kabel zou mogelijk zijn, maar mooi wegwerken gaat helaas niet lukken,

Ik hoor graag wat voor advies en of een versterker wel zin heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:58

Younes

Wie, Wat, Waar?

ubiquiti AC LR (1 voor beneden, en 1 voor boven).

(eventueel 1 voor op de 1ste verdieping) Werkt als een tiet! ;)

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:36

lier

MikroTik nerd

Welke provider heb je? Veel providers bieden de mogelijkheid om tegen gereduceerd tarief een accespoint aan te schaffen, zou interessant kunnen zijn.

Altijd kabel gebruiken, mij maakt het niet uit of het mooi weggewerkt kan worden })

Ubiquiti maakt (ook) mooie accespoints en is dus een prima merk. De longrange (dat is waas LR voor staat) biedt vrijwel/totaal geen toegevoegde waarde tov de Lite.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Younes schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:28:
ubiquiti AC LR (1 voor beneden, en 1 voor boven).

(eventueel 1 voor op de 1ste verdieping) Werkt als een tiet! ;)
LR?

Die vooral niet, specs zijn voor thuisgebruik exact verkeerd, met 3x3 MIMO in de 2.4GHz en 2x2 in de 5GHz. 5GHz dekt minder dan 2.4GHz, dus dat is juist waar je hogere specs wilt.

Alles wat performance eist wil je in 5GHz hebben, en in 5GHz is LR niet beter dan een Lite, maar kost het wel meer. Omgekeerd is een Pro maar een klein beetje duurder en levert het anderhalf keer de performance in de 5GHz.

Bij WiFi geldt dat je liever een minimaal competent apparaat op de juiste plek wilt hebben dan een veel hogere spec op een minder handige plek. Dus 3x Lite gaat zeker beter werken dan 2x LR of Pro, als je ze tenminste goed kunt plaatsen.

In een huis als dit zou ik twee topologieen overwegen afhankelijk van waar je die kabel getrokken kunt krijgen:

Beste:
3x UAP AC Lite, een op iedere verdieping, zo ver mogelijk bij trapgat vandaan. Kosten EUR 225.

Tweede keus als je alleen via trapgat kabel kunt trekken:
2x UAP AC Pro, eentje op begane grond bij woonkamer, tweede op 2e verdieping in trapgat. Kosten EUR 265

Voordelige keus:
Hou modem provider beneden als AP, voeg een enkele AP boven (in trapgat) toe. Hoe haalbaar/zinnig dit is hangt af van exact welk apparaat van welke provider je hebt. Aangezien je 'kabel' noemt is kans groot dat het Ziggo betreft, en dat je een of andere Connectbox hebt. In dat geval is dat ding vergelijkbaar met de UAP AC Pro, dus prima voor eigen verdieping. Die kun je prima combineren met Ziggo Wifibooster via Internetkabel, wat gelijke specs heeft. Die bovenin trapgat, instellingen gelijktrekken met modemrouter en klaar. Kosten EUR 60
Is het niet Ziggo of heb je oudere apparatuur van ze, dan is dit mogelijk een minder handige keuze.

Oslik blyat! Oslik!