Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloedsmoel
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 03:57
Ik wil mijn videokaart upgraden, van GTX1060 3GB naar RTX3060Ti.
Mijn CPU is AMD Ryzen 5 1600.

Ik heb een monitor Acer Predator : 1080p met GSync 60Hz.

Ik vang hier en daar berichten over "CPU bottleneck", en als ik me niet vergis zal dat hier wel een probleem worden met die nieuwe videokaart.

Vraagje:

Zou CPU bottleneck nog een probleem zijn als GSync in gebruik is? De GPU zou dan minder frames renderen en dus de CPU minder belasten, zelfs bij 1080p. Is dat een juiste redenering of mis ik wat?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 14:40

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Dat is niet wat Gsync doet. Gsync zorgt ervoor dat je geen tearing (horizontale strepen) op je monitor ziet als je onder de 60 fps komt in het geval van jouw monitor. Omdat je CPU ouder is heb je kans dat je een lagere framerate krijgt dan met een snellere CPU.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GGeasyL2P
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-08 21:17
Gsync zal geen invloed hebben op het aantal fps wat je videokaart aanstuurt, het zorgt er alleen voor dat als je bijvoorbeeld 50fps draait je monitor ook 50hz is. Vsync capt je fps op de refreshrate van je monitor en zal dus mogelijk voor minder cpu bottlenecking zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloedsmoel
Oei. Weeral een illusie minder :)

Zou het helpen om de framerate te cappen? Dat is een setting in NVidia's driver.
Bijvoorbeeld:
https://www.howtogeek.com...-rate-in-nvidias-drivers/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 09:13
Nee, maar ik zou eerst eens bekijken waar je bottleneck nu zit. CPU of videokaart.
Een 2e hands 2600X of 3600 processor moet je binnenkort wel op V&A vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 14:40

--MeAngry--

aka Qonstrukt

bloedsmoel schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:36:
Oei. Weeral een illusie minder :)

Zou het helpen om de framerate te cappen? Dat is een setting in NVidia's driver.
Bijvoorbeeld:
https://www.howtogeek.com...-rate-in-nvidias-drivers/
Ik snap niet wat je wilt bereiken. Waarom zou je de framerate cappen? De hoogte van je FPS wordt mede bepaald door hoe snel je CPU, GPU en RAM zijn. Het aantal Hz (de frequentie) waarop je monitor vervolgens beelden weergeeft wordt wel door Gsync bijgesteld zodat je jezelf daar zo min mogelijk druk om hoeft te maken. Maar feit blijft nog steeds, hoe hoger, hoe vloeiender. Alleen zorgt Gsync ervoor dat de nadelige effecten van een LCD niet zichtbaar zijn bij een lagere framerate dan de frequentie waarop de monitor normaal gesproken werkt.
Wil je meer FPS dan kun je je GPU en/of CPU upgraden, wat @D-dark zegt, kijk eerst eens waar je bottleneck nu zit in de games die je speelt.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloedsmoel
Wat ik wil bereiken is betere spelervaring (ik hou van grafische pracht), mn oude videokaart kan het niet meer trekken. Ik zal hoedanook de videokaart upgraden, maar vraag me af of die CPU bottleneck het gaat verpesten. Als die CPU bottleneck echt zo erg is dan zal ik ook een nieuwe CPU gebruiken zoals jullie vertellen, daar heb ik eerlijk gezegd zelf niet aan gedacht :)
Pagina: 1