Badkamer venilator op riool onluchting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-07 20:42
Hallo mede-Tweakers,

Ik ben momenteel aan het uitzoeken waarom er een lekkage vlek bij een koof op zolder zit.

Ik was van mening dat daar de buis van de badkamer ventilator langs liep en deze kapot is in de bocht.
Nu ben ik er achter gekomen dat daar de buis van de rioolontluchting loopt, en deze hoogstwaarschijnlijk in de bocht kapot/open is. Maar dat is nog niet alles, daar is dus schijnbaar ook de badkamer-ventilator op aangesloten 8)7 (huis 5 jaar geleden gekocht van een opkoper die hem op heeft laten knappen door beunhazen welke al een paar keer voor reparatiewerk terug mochten komen waaronder lekkage in de badkamer)

Heb een stuk van de koof open gezaagd op zolder om er eens te kijken, en wat dingen te testen.
Kort samengevat, zodra er iemand staat te douchen komt er een putlucht uit die koof. Zodra de ventilator uit staat ruik je niks meer bij de koof maar stinkt de zolder naar rioollucht (rotte eieren (H2S) ruikt het niet naar, maar zeker zijn doe ik het niet)
Die lucht heb ik altijd al wel een beetje geroken maar was van mening dat dat bij de wasmachine-afvoer vandaan kwam. Dat is dus niet het geval nu ik hier achter ben gekomen.

Nu zou de logische oplossing zijn om die ventilator apart aan de sluiten. Echter zit deze helemaal verwerkt in de badkamer tegels en heb ik momenteel niet de middelen/financiën om de badkamer te slopen/opknappen.
Iemand enig idee hoe ik voor nu die bocht (water/stank dicht) zou kunnen repareren zodat ik van de zomer aan de slag kan om het (voor)goed te verhelpen?

TL:DR Beunhazen hebben badkamerventilator op riool-onluchting aangesloten, nu lekkage en (meer) stank |:( Hoe (tijdelijk) op te lossen zonder breekwerk?

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 12:31
Als de bocht kapot is, deze vervangen (wellicht beter zelf doen dan die beunhazen terugvragen).
Naar de ventilator toe: een goeie terugslagklep (met rubbers, die volledig afdicht) zou mss een workaround kunnen zijn, maar een 2e buis is toch de enige goeie oplossing.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Een paar foto's zouden helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
naftebakje schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:06:
Als de bocht kapot is, deze vervangen (wellicht beter zelf doen dan die beunhazen terugvragen).
Naar de ventilator toe: een goeie terugslagklep (met rubbers, die volledig afdicht) zou mss een workaround kunnen zijn, maar een 2e buis is toch de enige goeie oplossing.
Ga het inderdaad zelf doen, die beunhazen komen niet meer binnen.
Die hebben om je een idee te geven ook eerste de douchecabine geplaatst en daarna de vloer geplaatst + muur betegeld. De douchebak vervangen was een hels karwei.

2e buis is inderdaad ook wel mijn voorkeur. Het is dat het financieel even niet uitkomt, dus hoop het voor nu even op te lossen totdat het weer kan.
Excuus, dat zegt natuurlijk meer dan woorden.
Ik ga er even een paar maken, ben met 10 minuten thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
https://imgur.com/a/zITWi0t
Hopelijk is dit wat duidelijker. Ik ben nog in de uitzoek fase, dus heb nog niet alles in kaart.
Als ik het goed begrijp is die ontluchtings-buis die daar zit aangesloten tot het hoogste punt qua afvoer (standleiding). Dit ga ik nog even uitzoeken, die koof gaat een mooie gatenkaas worden.

Het ziet er in ieder geval naar uit dat het dak zelf niet lek is, dat was mijn eerste gedachte aangezien het originele dak er nog op ligt (1982)

[ Voor 13% gewijzigd door JustinoFTW op 09-12-2020 10:49 ]