Macbook Pro 2011 vanaf USB starten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ggeelen
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-09-2024
Opgelost, zie beneden.

Mijn vraag:
Betreft een Macbook Pro, die nog draaide op Lion. De HD van de macbook is volledig gewist, en start nu op met een vraagteken. Het een opstart USB gemaakt met High Sierra, op een SD schijf, in USB adapter. Nu wil ik het systeem vanaf de USB laten opstarten. Volgens support zou dat moeten door de ALT toest ingedrukt te houden bij opstarten, maar helaas, hij start dan op met internet support, en daar kom ik niet verder. Want ik kan alleen Lion installeren, en dat wordt niet meer ondersteund. Ik heb alle toetscombinatie's met opstarten geprobeerd, geeft wel andere opties, maar nergens krijg ik de keuze om vanaf de USB op te starten.
Apparaat werkte vooraf perfect overigens. Wie weet raad?

Beste antwoord (via ggeelen op 15-12-2020 22:49)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 15:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Denk dat je USB stick niet goed gemaakt is. Hij zou inderdaad moeten verschijnen in het Option (of Alt) menu.

Alleen de installer van High Sierra naar een stick kopiëren is niet voldoende.
Het werkt het beste met een tweede Mac en via de createinstallmedia tool via terminal,
anders tooling zoals DiskcopyX.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 15:45

nelizmastr

Goed wies kapot

Denk dat je USB stick niet goed gemaakt is. Hij zou inderdaad moeten verschijnen in het Option (of Alt) menu.

Alleen de installer van High Sierra naar een stick kopiëren is niet voldoende.
Het werkt het beste met een tweede Mac en via de createinstallmedia tool via terminal,
anders tooling zoals DiskcopyX.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ggeelen
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-09-2024
Probleem opgelost. Er waren 2 dingen waardoor het niet lukte. Ik gebruikte een SD card reader als USB opslag, en die werd niet herkend. Na gebruik van echte USB stick, werd de USB opstart schijf wel herkend. Echter daarna kreeg ik na installatie (El Captain) steeds weer foutmeldingen. Na wat speurwerk op het internet heb ik dmv terminal de interne klok terug gezet op 2016, en daarna lukte de installatie. Heeft te maken met verlopen licenties, die Apple niet heeft geupdate. Belachelijk natuurlijk, maar ja, de Macbook Pro draait weer als een zonnetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
ggeelen schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 22:47:
Heeft te maken met verlopen licenties certificaten, die Apple niet heeft geupdate.
Het gaat niet om licenties maar om certificaten, iets met geldigheid van bestanden. Apple update die wel degelijk, ook van oudere installers. Echter zul je ze opnieuw moeten downloaden zodat je de nieuwe versies hebt met nieuwe certificaten. De installer die op jouw USB-stick staat is kennelijk gemaakt van een oude download. Uiteraard update Apple daar de certificaten niet van, dat is onbegonnen werk om daar een systeem van te maken.

Je had de laatste versie, met vernieuwde certificaten, bij Apple kunnen downloaden. Daar een stick van moeten maken en je was klaar geweest.