Seagate NAS schijven gebruiken voor Synology DS218

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alonzozo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-07 14:37
Beste Tweakers,

Ik heb een Seagate NAS Personal Cloud 2-bay. Deze werkt niet meer zoals 't hoort. Wordt wel gezien in 't netwerk, maar 't lampje blijft knipperen en de NAS kan niet via de interface benaderd worden. Ik heb de schijven eruit gehaald en 'tzelfde blijft gebeuren. Dus ik denk en hoop dat 't aan 't apparaat zelf ligt.

Ik heb dus een Synology DS218 tot mijn beschikking gekregen waar ik de seagate schijven in wil zetten. Zou dit zo maar kunnen, heeft iemand van jullie ervaring hiermee? Het is moeilijk om hier een antwoord over te vinden elders op 't internet.

Alvast bedankt voor jullie reactie en tijd.

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Als het past, past het. Waarom zou je géén Seagate-schijven kunnen gebruiken?

Of je nog bij je data kan, is een tweede. Dat hangt af van de configuratie van de schijven.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-08 11:33
Kijk even in de porsonal NAS van Seagate een SATA aansluiting hebben, vaak zijn deze bij dit soort apparaten weggehaald en hebben ze een directe connectie met de controller. Hiervan ben je afhankelijk. De schijven zullen waarschijnlijk geformateerd worden om in de NAS te werken, dus gegevens ben je naar alle waarschijnlijkheid kwijt

[ Voor 97% gewijzigd door sjtienuh op 09-12-2020 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alonzozo
De schijven staan in een raid1 configuratie. Op beide schijven zou 'tzelfde moeten staan. Ik hoop dus door middel van ze in de synology te zetten, de data weer te kunnen benaderen. Anders ben ik zwaar de pineut en zijn alle foto's van jaren weg.

@sjtienuh ik begrijp niet zo goed wat je zegt dat ik moet controleren. Waarom ben ik de data naar alle waarschijnlijkheid kwijt? De data zou er toch nog gewoon op moeten staan, moet ik iets anders proberen dan ze in de synology te stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alonzozo
Ik hoop gewoon dat de synology detecteert dat er data op staat en dat ik de keuze krijg om deze te behouden. Als de Synology aangeeft dat ze eerst geformatteerd moeten worden, dan haal ik ze eruit en zal ik wat anders moeten proberen.

De schijven kun je niet zo maar met een sata naar usb kabel gebruiken om op de computer uit te lezen heb ik begrepen, omdat ze in raid staan?

Misschien moet ik dan opnieuw een personal cloud bestellen en ze daarin doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Alonzozo schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:16:
De schijven staan in een raid1 configuratie. Op beide schijven zou 'tzelfde moeten staan. Ik hoop dus door middel van ze in de synology te zetten, de data weer te kunnen benaderen. Anders ben ik zwaar de pineut en zijn alle foto's van jaren weg.

@sjtienuh ik begrijp niet zo goed wat je zegt dat ik moet controleren. Waarom ben ik de data naar alle waarschijnlijkheid kwijt? De data zou er toch nog gewoon op moeten staan, moet ik iets anders proberen dan ze in de synology te stoppen?
Even uit het blote hoofd en een jip-en-jannekeuitleg: iedere RAID-controller schrijft zijn metadata, dus hoe de array is ingericht, weer op een andere manier op de schijven weg.

Als je de schijven uit de ene array transplanteert naar een andere controller, dan kan die nieuwe controller de oude metadata niet uitlezen, dus hij weet niet hoe de array eruitziet. Hij zal dan vragen om de schijven te formatteren om de metadata er in zijn eigen formaat op op te slaan.
Alonzozo schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:19:
Ik hoop gewoon dat de synology detecteert dat er data op staat en dat ik de keuze krijg om deze te behouden. Als de Synology aangeeft dat ze eerst geformatteerd moeten worden, dan haal ik ze eruit en zal ik wat anders moeten proberen.

De schijven kun je niet zo maar met een sata naar usb kabel gebruiken om op de computer uit te lezen heb ik begrepen, omdat ze in raid staan?

Misschien moet ik dan opnieuw een personal cloud bestellen en ze daarin doen?
Je hebt de beste kans om de recovery te laten slagen door de schijven op eenzelfde controller aan te sluiten, dus inderdaad dezelfde NAS nog een keer bestellen.

Of je hangt één van de schijven aan een PC, en probeert met een recoverytool de bestanden te herstellen. Gezien de mirror kán dit werken.

[ Voor 32% gewijzigd door CodeCaster op 09-12-2020 10:23 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-08 11:33
Dit komt van de site van Synology:
Synology NAS recognizes the following formats: Btrfs, ext3, ext4, FAT, FAT32, exFAT, HFS, HFS Plus, and NTFS. Any unrecognized external drive will have to be formatted first before being used on the system.

En daarbij inderdaad ook de uitleg vanuit CodeCasster

Het klopt idd dat door de RAID configuratie ze niet zomaar aan te sluiten zijn via sata naar USB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alonzozo
Kon ik nu maar makkelijk vinden wat 't format van mijn schijven in de Seagate NAS is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
De veiligste oplossing is dus om hetzelfde apparaat te kopen dat je had. Als die er niet meer is,eerst uitzoeken naar welke (van hetzelfde merk) je kunt upgraden met behoud van gegevens.

En voor de toekomst: altijd nog een USB aan je NAS hangen met een harde schijf waar je een kopie naar maakt die altijd uit te lezen is met een ander apparaat.

sterkte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Heb je de personal cloud al een keer gereset?

https://www.seagate.com/n...bay/owner-administration/

(helemaal onderaan: De Personal Cloud 2-Bay resetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alonzozo
Ja alles al geprobeerd :| .

[ Voor 7% gewijzigd door Alonzozo op 09-12-2020 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Synology installeert zijn OS op de hardeschijven. ga er maar van uit dat ie ze gaat formatteren...

Ik heb even Google geraadpleegd en vermoed dat ie aan Software RAID doet, dit zou je op een andere apparaat kunnen uitlezen maar hier heb ik geen kennis van...

daarbij, RAID is geen Backup, als je dus nu de pineut bent omdat je data enkel op deze NAS staat heb je geen goede backup strategie...

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alonzozo
Het werkte inderdaad niet met de Synology. Die gaf aan dat ik de HDD's moest formatteren om het eigen besturingssysteem erop te kunnen zetten. Vervolgens ben ik via youtube achter een programma gekomen dat HDD's in RAID 1 configuratie kan recoveren/uitlezen. Dit heeft gewerkt, godzijdank. Ik ben nu bezig met alles over te zetten op mijn computer en dan gaat 't gewoon lekker de cloud in!!

Programma heet: DiskInternals Linux Reader

Bedankt allemaal voor de reacties.
Pagina: 1