Vaatwasser en condens

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
We hebben sinds 3 jaar een nieuwe keuken met een ingebouwde NEFF vaatwasser. Al tijdens het draaien komt er aan de bovenkant van de deur condens uit de vaatwasser. Dit condenseert tegen het aanrechtblad maar ook op het front. Na 2 jaar was het front hierdoor beschadigd.

De keukenleverancier heeft een nieuw front geplaatst maar heeft ook aangegeven dat dit geen oplossing is. Tevens is NEFF ingeschakeld en heeft de vaatwasser onderzocht en rubbers/sluiting/scharnieren vervangen. Helaas heeft dit niet geholpen en geeft NEFF nu aan dat de vaatwasser technisch conform is.

Ik heb de vaatwasser ook een paar keer gedraaid zonder front. Ik zag toen geen condens, maar het probleem is dat het front er ook voor zorgt dat de condens zichtbaar wordt.

De keukenleverancier wil het probleem graag oplossen, maar heeft ook geen idee meer wat de oorzaak kan zijn. Laatste poging wordt een nieuwe vaatwasser plaatsen, maar ik ben bang dat dat het probleem niet oplost.

Hebben jullie een idee waarom er zoveel condens uit de vaatwasser komt? Ligt het aan de opstelling?

Foto's van de vaatwasser met het nieuwe front:
https://drive.google.com/...pCmyvQ3q/view?usp=sharing
https://drive.google.com/...4_nzdr2n/view?usp=sharing

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Alle reacties

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:52
Als het tijdens het draaien gebeurt dan kan het toch niet anders zijn dat de rubbers niet goed aansluiten?

Zonder front kun je natuurlijk eenvoudig op condens testen door een klein stukje glas of plastic op de plek van de front te tapen. Dan condenseert het daar tegen met als extra voordeel dat het transparant is.

Om uit te sluiten: raken de schroeven van de grip of het front zelf iets waardoor de druk op de rubbers iets verlicht wordt?

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:32
Ik vermoed dat het front de deur minitieus openhoudt op 1 of andere manier of idd de rubbers indrukken wellicht.
Als je zonder front geen condens hebt, lijkt mij dat de deur dat beter afgesloten is.

Wij hadden dit ook met oude vaatwasser, hebben van die speciale tape geplakt op de vaatwasser front aan de binnenzijde tot over het randje (wat nog wel weg valt als de deur dicht is), onder het werkblad zat al van die speciale tape.

Nu in onze nieuwe keuken met Siemens vaatwasser gelukkig nergens last van :)

[ Voor 3% gewijzigd door Martinusz op 09-12-2020 09:32 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Je zou wat zwarte stift / make up op die schroeven kunnen doen, krijg je een aftekening in de kast dan steken die schroeven te veel uit

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:49

immetjes

HIER is BERN-E

Haal dat handvat er eens af zodat er geen schroeven meer zijn en doe hem open en dicht met een zuignapje (van een handdoekrek ofzo) of stukje tape en kijk dan eens wat er gebeurd. Zo hou je het gewicht van de klep -bijna- hetzelfde.

Bij mij is de vaatwasser intern hoger en loopt de klep helemaal door tot de bovenrand van het front en dan kunnen de schroeven nooit een probleem geven. Ook is het front dan meteen beschermd door de klep.

• Martinusz
immetjes schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:47:
Haal dat handvat er eens af zodat er geen schroeven meer zijn en doe hem open en dicht met een zuignapje (van een handdoekrek ofzo) of stukje tape en kijk dan eens wat er gebeurd. Zo hou je het gewicht van de klep -bijna- hetzelfde.

Bij mij is de vaatwasser intern hoger en loopt de klep helemaal door tot de bovenrand van het front en dan kunnen de schroeven nooit een probleem geven. Ook is het front dan meteen beschermd door de klep.
Of pak 2 platkopschroeven of laat de huidige schroef iets verzinken zodat ze niet meer uitsteken :)

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.
Rukapul schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:32:

Zonder front kun je natuurlijk eenvoudig op condens testen door een klein stukje glas of plastic op de plek van de front te tapen. Dan condenseert het daar tegen met als extra voordeel dat het transparant is.
Dit heb ik destijds gedaan. Paar keer gedraaid met een stuk plastic, ongeveer op de plek van het front. Ik zag toen geen condens, ook niet tegen het koude aanrechtblad.
cverkooyen schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:35:
Je zou wat zwarte stift / make up op die schroeven kunnen doen, krijg je een aftekening in de kast dan steken die schroeven te veel uit
Dit heb ik net gedaan, schroeven met stift zwart gemaakt, stukje papier op de metalen opvul strip geplakt, maar geen afdruk van de schroeven zichtbaar.

Ik heb net een test gedaan en de schroeven van het handvat raken bij lange na niet de metalen opvul strip welke tussen de vaatwasser en aanrechtblad zit. Er past zeker een pen van 8 millimeter dik tussen het front en de opvul strip op de plek van de schroeven. Met de pen er tussen sluit de deur net zo goed (op zicht en geluid) als zonder.

De sluiting van de deur is zowel door NEFF als de keukenleverancier meerdere malen gecontroleerd. Volgens beide partijen sluit de deur goed, helemaal sinds NEFF nieuwe scharnieren, rubbers en sluiting heeft geplaatst.

[ Voor 20% gewijzigd door jelmervos op 09-12-2020 11:10 ]

• Martinusz
jelmervos schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:03:
De sluiting van de deur is zowel door NEFF als de keukenleverancier meerdere malen gecontroleerd. Volgens beide partijen sluit de deur goed, helemaal sinds NEFF nieuwe scharnieren, rubbers en sluiting heeft geplaatst.
Tja...wat verwacht je dan eigenlijk nog hier te bereiken? Als ik wat magie had, had je het gekregen ;)

Zonder front = geen condens
Met front = wel condens

Er zal dan toch iets met dat front moeten zijn waardoor het toch niet zo goed afsluit als zonder front?
Misschien vervelend 'klusje', maar wat als je keer voor de vaatwasser (met front) gaat zitten en hem laat draaien en de deur extra aanduwt?

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Dun laagje ketchup (of andere kleurrijke saus) op de rubbers, deur open en dicht, en kijken of er ergens geen ketchup zit waar rubbers zouden moeten aansluiten :9

• Tarz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-10 17:56
vaseline of iets vettigs langs de rand smeren dat makkelijk te verwijderen is, draaien met front en kijken of het dan nog ergens langs komt. De vaseline zou extra moeten "dichten" waar nog speling zit. Als je dan geen condens hebt zijn de rubbers dus niet afdoende om te dichten. Of ze krimpen teveel op een of andere manier.

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:49

immetjes

HIER is BERN-E

M'n buurvrouw komt net binnen vallen. Die heeft een nieuwe volledig geïntegreerde vaatwasser gekocht (815mm hoog). Die blijkt alleen te laag te zijn voor onder het aanrecht. Er zit een ruimte van wel 7.5cm tussen aanrechtblad en bovenkant vd vaatwasser. Opkrikken heeft geen zin want dan loopt het front tegen de plint bij het openen.

Bij jou lijkt dat ook zo te zijn. Of is dat grijze bovendeel waar de schroefjes misschien tegenaan lopen geen afdekplaatje maar onderdeel vd vaatwasser? Als het een afdekplaat is, kun je die dan weghalen?

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
immetjes schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:34:

Bij jou lijkt dat ook zo te zijn. Of is dat grijze bovendeel waar de schroefjes misschien tegenaan lopen geen afdekplaatje maar onderdeel vd vaatwasser? Als het een afdekplaat is, kun je die dan weghalen?
Het is een afdekplaat/opvulstrip. Volgens mij geen onderdeel van de vaatwasser.
Ik ga hem niet weghalen, ben niet zo handig en maak liever niks stuk.

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-11 22:21
Oud topic maar heb je dit nog kunnen oplossen? Ik heb exact hetzelfde probleem met ook exact dezelfde soort vaatwasser, greep en opvulstrip. Bij mij is de Siemens monteur nog langsgeweest voor een anti condens kit. Helaas nu 2jr later opnieuw schade aan frontje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ku44pGeHQVOx2DyeQL5si235KGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0PvovVktjwjTOkoCjgu28KXs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door JasperE op 27-12-2023 23:33 ]

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Bij ons is uiteindelijk de grijze opvulstrip tussen vaatwasser en aanrechtblad vervangen door een metalen ventilatierooster en sindsdien geen condens meer gezien.

Blijkbaar is het normaal dat er damp ontsnapt uit een vaatwasser.

[ Voor 17% gewijzigd door jelmervos op 28-12-2023 08:13 ]

Pagina: 1