Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Mouze88
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-11 19:14
Beste tweakers,

Misschien een simpele vraag maar ik kom er niet uit hoewel ik er aardig wat uurtjes zoeken in heb zitten.

Ik wil een simpele schakelaar (aan / uit of maak / breek contact) slim maken.

Veel producten die ik tegen kom om schakelaars slim te maken zijn voor puls/druk schakelaars en kunnen ook een last schakelen. Dat laatste hoeft van mij dus niet en het gaat in mijn geval niet om een puls of druk schakelaar.

Eigenlijk dus meer een sensor die kan detecteren of een schakelaar gesloten of open is.

Wil graag z-wave of zigbee en het liefst niet te duur, maar gezien de eenvoudige taak die het moet kunnen lijkt me dat ook niet nodig...

Groetjes

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:52

Koppensneller

winterrrrrr

Kijk eens naar de producten van Shelly. Het is wifi-spul, maar het doet precies wat je wil en werkt goed.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
De meeste die ik ken kunnen ook met normale schakelaars overweg. In geval van Zigbee kan je naar de Sonoff Mini Zigbee kijken. Ja, deze heeft ook een uitgang, simpelweg niet aansluiten. :+

De bruikbaarheid hangt alleen wel af van welke controller je gebruikt.

• Mouze88
@Koppensneller en @Septillion bedankt voor jullie antwoord. Ik wil het spul gaan aansturen met HA op een Pi. Zigbee of z-wave heeft wel mijn voorkeur boven wifi en het liefst werk ik zonder batterijen...

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Met HA kan je alles aan alles koppelen dus heb je geen merk beperkingen. Door de vele merken zou ik zelf voor Zigbee gaan en is de Sonoff Mini Zigbee dus wel een logische keuze.

• Mouze88
Thanks voor de hulp, ik ga het bestellen en proberen :) Mijn eerste stappen naar home automation zijn gezet

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-11 22:00
Ik heb een vraag die denk ik wel in dit topic past.

Heb sinds kort home assistant draaien en zou graag nu wat meer controle over mijn lampen willen zodat ik ze via HA kan besturen en ook onderdeel kan maken van automations.

Zou graag de huidige wandschakelaars werkbaar houden, en idealiter ook nog indien home assistant om wat voor reden dan ook wegval of offline is.

Nu heb ik al zigbee en ik kwam op aliexpress het volgende tegen:
https://a.aliexpress.com/_vU9IwJ

Zou ik hiermee kunen bereiken wat ik wil?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:13
Kire88 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:30:
Ik heb een vraag die denk ik wel in dit topic past.

Heb sinds kort home assistant draaien en zou graag nu wat meer controle over mijn lampen willen zodat ik ze via HA kan besturen en ook onderdeel kan maken van automations.

Zou graag de huidige wandschakelaars werkbaar houden, en idealiter ook nog indien home assistant om wat voor reden dan ook wegval of offline is.

Nu heb ik al zigbee en ik kwam op aliexpress het volgende tegen:
https://a.aliexpress.com/_vU9IwJ

Zou ik hiermee kunen bereiken wat ik wil?
Die je linkt heb ik ook in bestelling. Maar dan de dimmer variant. Heb je wel een zigbee hub/stick die hem ondersteunt? Ik draai home assistant met zigbee2mqtt.

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-11 22:00
@Dacuuu ik draai ook home assistant met zigbee2mqtt. Vandaar mijn voorkeur voor zigbee.

Is jouw doel hetzelfde als wat ik voor ogen heb?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:13
Kire88 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 11:05:
@Dacuuu ik draai ook home assistant met zigbee2mqtt. Vandaar mijn voorkeur voor zigbee.

Is jouw doel hetzelfde als wat ik voor ogen heb?
Niet direct. Ik wil gewoon lampen dimmen. Maar op je ali linkje staat dat de switch een rocker switch ondersteunt, dat lijkt me goed te zitten. En als je de load kant, waar je normaal de lamp op aansluit niet aansluit is het prima toch?
Pagina: 1