Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Panelen aan één kant opgetild door dakdekkers: beschadigd?

Pagina: 1
Acties:

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:55
Lieve dakdekkers bij de buren zijn de dakbedekking aan het vernieuwen. Nu viel mij zojuist op dat mijn zonnepanelen met ballast van ruim 300 kg aan eenzijdig aan een kant is opgetild.

Wat zouden jullie doen? Het laten? Ik twijfel of de kunststof koppelstukken het wel kunnen houden of dat de panelen te zwaar belast worden.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Gt5HfrJ4/image.png

[ Voor 11% gewijzigd door mouse86 op 09-12-2020 09:14 ]

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:35
Nou ontbreekt er een hoop informatie in je topic post. Zoals het op de foto uitziet is er een kleine buiging maar voor de rest niet zo spannend.

Heeft hij toestemming aan jou gevraagd? Zo zo ja, dan kon je hem ook even helpen mee te denken/helpen. Die buurman gaat niet zomaar aan je zonnepanelen zitten denk ik zo?
Wat is de afstand van de zonnepanelen van de erfgrens?

• mouse86
Hey, niet de buurman zelf hoor, maar de dakdekkers die de opdracht uitvoeren.

Er is geen toestemming gevraagd, kwam er per toeval achter omdat mijn lichtkoepel onder het zand zat (blijkbaar van slijpen van de schoorstenen).

De panelen staan binnen de erfgrens met ca 5 cm afstand. Dus ik begrijp dat ze erbij moeten hoor, maar twijfel alleen of ik iets kan adviseren om het veiliger uit te voeren.

Er was wel iets waar ik net achter kwam, het hout had een scherpe punt en dat is dwars door dakbedekking heen gegaan, maar dat gaan ze oplossen zeiden ze net. En dan gaan ze de panelen verwijderen denken ze.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/GthyNqW5/image.png

[ Voor 4% gewijzigd door mouse86 op 09-12-2020 09:07 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:08
Topictitel wat duidelijker gemaakt

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:48
mouse86 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 08:44:
Lieve buurman is dakbedekking aan het vernieuwen. Nu viel mij zojuist op dat mijn zonnepanelen met ballast van ruim 300 kg aan eenzijdig aan een kant is opgetild.

Wat zouden jullie doen? Het laten? Ik twijfel of de kunststof koppelstukken het wel kunnen houden of dat de panelen te zwaar belast worden.
Een technische installatie mag je van verwachten dat het enigszins robuust is.

De dakdekker heeft vast niet gezien/beseft dat de boel door kunststof koppelstukken bij elkaar gehouden wordt. Daar even een extra blokje onder om het buigmoment wat te verminderen.

Overigens is het vrij normaal dat onderhoudslui zonder uitvoerig overleg dit soort dingen doen. Zit ook weinig kwaad in en vraag je ook om als je tot op de erfgrens zaken monteert.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:24
Ik zou ze even losschroeven en weghalen. Ik lees al slijpstof, zometeen gaan ze er nog even met een brander langs. Microcracks, met 6 boutjes is het los.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Rukapul schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:10:
[...]

De dakdekker heeft vast niet gezien/beseft dat de boel door kunststof koppelstukken bij elkaar gehouden wordt. Daar even een extra blokje onder om het buigmoment wat te verminderen.
En wiens probleem is dat gebrek aan inzicht precies?
Overigens is het vrij normaal dat onderhoudslui zonder uitvoerig overleg dit soort dingen doen. Zit ook weinig kwaad in en vraag je ook om als je tot op de erfgrens zaken monteert.
Even informeren is wel zo netjes, er om vragen is je reinste kolder.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• mouse86
No Hands schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:37:
Ik zou ze even losschroeven en weghalen. Ik lees al slijpstof, zometeen gaan ze er nog even met een brander langs. Microcracks, met 6 boutjes is het los.
Had ik graag gedaan inderdaad!! Helaas op werk hele dag en ze moesten wel door gaan.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xiGbCslt7-RcJY7Vg7kCztUUsiI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HQAjKL2EIxZIrsDiXIuNkxUR.jpg?f=fotoalbum_medium

Nu mag je iemand die door rood loopt ook nog niet dood rijden, dus nee hij had er niet aan mogen zitten, maar ja, je neemt wel een verhoogd risico door de regels niet in acht te nemen. ;)

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

twain4me schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:57:
[...]

[Afbeelding]

Nu mag je iemand die door rood loopt ook nog niet dood rijden, dus nee hij had er niet aan mogen zitten, maar ja, je neemt wel een verhoogd risico door de regels niet in acht te nemen. ;)
Het plaatje vermeldt geen regels, dus ik weet even niet wat je wil zeggen :)

Even gezocht, de I in je plaatje is de minimale afstand tot de erfgrens, afhankelijk van de hoogte H. De I is bij TS 5cm, dat zal iets te dicht in de buurt zijn inderdaad.

Dat je er dan om vraagt dat er onaangekondigd en ondoordacht aan je spullen wordt gerommeld door een professional is en blijft je reinste kolder.

[ Voor 20% gewijzigd door FirePuma142 op 09-12-2020 12:17 ]

• twain4me

twain4me

FirePuma142 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:13:
[...]

Het plaatje vermeldt geen regels, dus ik weet even niet wat je wil zeggen :)
jawel, moet je er even op klikken ;)

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

twain4me schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:35:
[...]

jawel, moet je er even op klikken ;)
Ook dan niet ;)

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:18

Dido

heforshe

Nog steeds geen regels, of mijn taalgevoel is opeens helemaal verdwenen. Zolang niemand weet wat "l" is, en wat "l" minimaal moet en mag zijn is er aan dat plaatje helemaal niets af te leiden, behalve dat de maker in ieder geval de toetsen "l" en "h" op zijn toetsenbord had zitten. Het plaatje lijkt eerder uit te leggen hoe je "l" meet, maar dat is niet relevant in deze.

Veel gemeenten hebben wel als regel dat je minimaal "h" van de gevel af moet blijven met hethoogste punt (oftewel, paneel mag niet zichtbaar zijn onder 45% of meer) maar hier gaat het niet om een gevel, volgens mij?

Wat betekent mijn avatar?

• twain4me

twain4me

H moet kleiner zijn dan L dat is de vraag die er boven staat.. vul je daar het "verkeerde" in is het vergunningsplichtig. (dit komt gewoon uit de vergunningen check) er onder staat de uitleg dat de erfscheiding ook een dakrand is (wat mist in een andere uitleg vanuit de overheid, vandaar dat ik die niet post ;) )

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

twain4me schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:55:
H moet kleiner zijn dan L dat is de vraag die er boven staat.. vul je daar het "verkeerde" in is het vergunningsplichtig. (dit komt gewoon uit de vergunningen check) er onder staat de uitleg dat de erfscheiding ook een dakrand is (wat mist in een andere uitleg vanuit de overheid, vandaar dat ik die niet post ;) )
De volgende keer dan ook even de vraag zelf meenemen in de afbeelding, want er valt geen chocola van te maken.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
FirePuma142 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:02:
[...]

De volgende keer dan ook even de vraag zelf meenemen in de afbeelding, want er valt geen chocola van te maken.
Volgens mij is de uitleg op het plaatje duidelijk genoeg.

• twain4me

twain4me

FirePuma142 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:02:
[...]

Dat zal niet helpen gezien die er ookal op staat ;)

Wat ik wel had kunnen doen is melden dat het uit de vergunningen check kwam. ik snap dat het wat raar over kan komen zo, maar zoals gezegd duidelijker dan het alternatief als het gaat om erfgrenzen.
pdf

[ Voor 53% gewijzigd door twain4me op 09-12-2020 13:11 ]

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

twain4me schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:06:
[...]

zal niet helpen gezien die er ookal op staat ;)

Wat ik wel had kunnen doen is melden dat het uit de vergunningen check kwam. ik snap dat het wat raar over kan komen zo, maar zoals gezegd duidelijker dan het alternatief als het gaat om erfgrenzen.
Nu ja, er staat alleen maar “Wat is de afstand”, als je niet bekend bent met de regels dan kun je er echt niet uit afleiden wat het gevolg is van die afstand, of hoe je die moet berekenen.

@IJsbeer Welnee. Onzin.

Met deze tekst uit de pdf, die ik inderdaad ook al had gevonden, kun je er samen met het plaatje prima chocola van maken:
Komt de zonnecollector of het zonnepaneel op een plat dak, dan geldt dat de collector of het paneel ten minste net zo ver verwijderd moet blijven van de dakrand als de collector of het paneel hoog is. Is het hoogste punt van de collector bijvoor- beeld 50 centimeter, dan moet de afstand tot de dakrand(en) ook minimaal 50 centimeter zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door FirePuma142 op 09-12-2020 13:16 ]

• jeroen...
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 12:22
De kunststof onderdelen kunnen dit wel aan, de aluminium kokers steken een aardig eind door en de zijdeflectors zijn op meerdere punten verbonden aan zowel de hoge als lage basis waardoor het vrij stijf is. Ik zie op je foto ook nauwelijks een knik tussen beide aluminium profielen, niet genoeg om aan te nemen dat het kunststof deel permanent vervormd zou zijn. Gewoon rustig laten zakken en checken of de voetjes er overal nog opgeklikt zitten. Daarna even nalopen of alle klemmen nog netjes recht en vast zitten en controleren of de ballast nog netjes in de ballastbak ligt. Ik zou de boel zeker niet gaan losschroeven. .

• mouse86
twain4me schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:57:
[...]

[Afbeelding]

Haha, dit is mooi, dat moet een nieuwe regel zijn, want de plaatsing van de panelen zijn via de gemeente (ca 5 jaar geleden) gewoon getoetst en goedbevonden en daar waren deze regels zeker nog niet aanwezig. Alleen de minimale afstand vanaf de dakrand die nageleefd moest worden.

Maar probleem is opgelost. De panelen zijn extra gesteund en het gemaakte gat in mijn dakbedekking wordt gefixt. Alles lijkt er goed uit te zien... _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door mouse86 op 09-12-2020 14:59 ]

• twain4me

twain4me

mouse86 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:58:
[...]

Haha, dit is mooi, dat moet een nieuwe regel zijn, want de plaatsing van de panelen zijn via de gemeente (ca 5 jaar geleden) gewoon getoetst en goedbevonden en daar waren deze regels zeker nog niet aanwezig. Alleen de minimale afstand vanaf de dakrand die nageleefd moest worden.
regels zijn al sinds 2012 (?) het zelfde, alleen zijn er ook gemeente ambtenaren die niet wisten dat de erfgrens als dakrand gezien moest worden, vandaar de toevoeging in de "nieuwe" vergunningen check :+

of je moet bedoelen met toetsing dat er een vergunning voor is, dat kan natuurlijk ook, het zijn immers slechts de vergunningsvrije regels waar ik het over heb.
mouse86 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:58:

Maar probleem is opgelost. De panelen zijn extra gesteund en het gemaakte gat in mijn dakbedekking wordt gefixt. Alles lijkt er goed uit te zien... _/-\o_
(y)
Pagina: 1