Switches : Eenvoudige en overzichtelijke setup met VLANs

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoE
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-09-2024
Hoi,

Ik heb in een nieuwbouwwwoning in de meterkast een 4G router met 4 LAN poorten.

Ik heb totaal 4 managed switches.
één in de meterkast SW-MK
één op en voor de BG SW-BG
één op en voor de 1e verdieping SW-1E
één op en voor de zolderverdieping SW-2E

Er draaien alleen wat laptops, NAS Devices voor backup en surveillance, Google Home Mini's, 2 Foscam IP Camera's en een printer in het netwerk. Er staat zelden meer dan één PC tegelijk aan. De netwerkbelasting is wellicht wat te bescheiden voor deze setup, maar ik hou van bedraad, van overzicht en van flexibiliteit.

Mijn netwerk is niet extern/remote toegankelijk en dat blijft zo.

Mijn vragen:

1.Wat raden jullie in bovenbeschreven situatie aan en waarom?
a. om de switch in de meterkast SW-MK op één LAN poort van de router aan te sluiten en de overige 3 switches vervolgens op die switch in de meterkast aan te sluiten óf
b. alle 4 de switches rechtstreeks op een aparte LAN Poort van de router aan te sluiten?

2. Verandert het antwoord op bovenstaande vraag als ik op termijn met VLANs wil gaan werken om camerafeeds, IOT Devices e.d. van elkaar te scheiden?

3.Hoe scheid ik bij de door jullie aanbevolen optie van vraag 1. de VLANs vanaf de switches verder richting router en 'internet' als mijn huidige router geen VLANs ondersteunt? Uiteraard zonder al teveel kosten te maken.

Groet.
Rico

[ Voor 5% gewijzigd door RicoE op 09-12-2020 03:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

1: maakt weinig uit. In de setups die ik bouw ga ik doorgaans met 1 kabel of met 1+redundant naar de router. Omdat routers doorgaans niet rijkbezaaid zijn met lan poorten.

2: nee, daarvoor hoef je kabeltechnisch niets aan te passen.
Gewoon een trunk van router maar switch. En vanaf die switch door met trunk(s) naar de volgende switches.

3: door middel van de trunk. Als je nu geen vlan ondersteuning hebt kun je er weinig mee. Hooguit een online vlan maken die je op het internet toestaat, en een vlan die geheel gescheiden is en dus "offline". Als je dan later een router met vlan ondersteuning koopt kun je regels aanmaken per vlan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoE
Hallo Ferry,

Dank voor je snelle en uitgebreide respons.
Ik neem je advies over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htn02
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-09 15:13
dat hangt sterk vanaf wat voor router je hebt: als je meerdere LAN poorten hebt, en die per stuk kan instellen, kan je per netwerk een kabel leggen, en die samenvoegen in de switch als VLAN's.

heb je maar 1 lan poort, zit je inderdaad vast aan Ferry's advies.

wat voor model router heb je? dat geeft ons wat meer inzicht in de mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoE
Router:
Huawei E5186s-22a 4G LTE
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n5DmuBkpYYWB36zzs1kdGSs7rBM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m3mNj91nThGuxR91OzCMClvW.jpg?f=user_large

Voor de volledigheid Switches:
Zyxel GS2200-8 (meterkast)
Zyxel GS1900-8HP
Zyxel GS1200-8 (2x)

[ Voor 78% gewijzigd door RicoE op 12-12-2020 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@_ferry_ : Je praat nu o.a. over een trunk maar je legt vervolgens niet uit wát je daar mee bedoeld?

Op een HP switch is een Trunk écht iets anders dan dat zo'n zelfde "ding" qua naamgeving op een een Cisco switch is, bijvoorbeeld.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik ben eigenlijk ook een beetje benieuwd naar wat je wilt oplossen, een vlan is niet altijd werkbaar of de oplossing. Kijk goed of de camera's het ondersteunen bijvoorbeeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Will_M schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 01:21:
@_ferry_ : Je praat nu o.a. over een trunk maar je legt vervolgens niet uit wát je daar mee bedoeld?

Op een HP switch is een Trunk écht iets anders dan dat zo'n zelfde "ding" qua naamgeving op een een Cisco switch is, bijvoorbeeld.
Als de TS zover is dat hij gebruik wil maken van VLANS, dan ga ik er, volgens mij niet geheel onterecht, uit dat hij ook wel weet hoe je die aanmaakt :)
CH4OS schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 01:42:
Ik ben eigenlijk ook een beetje benieuwd naar wat je wilt oplossen, een vlan is niet altijd werkbaar of de oplossing. Kijk goed of de camera's het ondersteunen bijvoorbeeld!
Ik heb nog geen apparaat gezien welke er niet mee om kan gaan. Een camera hoeft namelijk zelf geen VLAN instelling te hebben, op de switch configureer je daar untagged/access poorten voor.
Pagina: 1