Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kdt
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 03-12-2022
Hallo allemaal, ik heb een vraag over mijn amd ryzen 3900X
mijn tempraturen veranderen nogal steeds

idle 50/55
browser 50/62
gamen 60/72 8)7
nou lees en hoor ik over verschillende berichten dat het kwaad kan dat het goed is etc |:(

even een korte samenvatting van wat ik gebruik

ryzen 3900x + stock cooler Wraith ( prachtig ding )
en binnekort de RTX 3080
Cooler Master NR400 met 1 intake en 1 uitlaat fan ( Standaart fans )

nu ben ik bang dat wanneer ik mijn RTX binnen krijg dat het allemaal wat krap word en allemaal nog warmer !

dus ik twijfel wat ik het besten kan doen, meer Fans in me kast zetten
een nieuwe Case kopen met een betere airflow,

dus vraag me af of er meerdere hier gebruik maken van dezen setup en of de temps te vergelijken zijn ? :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als de max temp onder de 75 graden blijft hoef je helemaal niets te doen want die temp is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kdt
PilatuS schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 23:49:
Als de max temp onder de 75 graden blijft hoef je helemaal niets te doen want die temp is prima.
maar ik neem aan dat de temp omhoog gaat door de GPU ? en dan zal ik waarschijnlijk wat te kort gaan komen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Kdt schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 23:58:
[...]

maar ik neem aan dat de temp omhoog gaat door de GPU ? en dan zal ik waarschijnlijk wat te kort gaan komen ?
Ik zou even kijken wat de temps doen met de nieuwe GPU. Mogelijk maakt het geen enorm verschil en blijven de temps van de CPU binnen de limieten. Mocht het toch te veel worden kan je naast een andere kast met betere airflow ook overwegen om alleen de CPU koeler te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kdt
ja hij schiet zelde voor 2/3 seconde op 75 maar blijft er nooit op hangen, maar meerdere fans in mijn kast plaatsen zal weinig uit maken zekker ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Wat meer airflow kan zeker helpen, maar op dit moment is het goed. Het is even de vraag wat die nieuwe GPU voor de temps gaat doen. Maar los van dat kan een betere CPU koeler mogelijk meer helpen dan meer airflow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kdt
inderdaad laat ik het dan maar even afwachten nog ! Bedankt voor je advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aezel
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Maar nergens vermelding van welke GPU je nu gebruikt Kdt voordat je de 3080 erin steekt? Dat maakt het lastig om je raad te geven, of heb ik het gemist lol. :$ Hoe dan ook als je luchtkoeling gebruikt zal je weinig verschil merken tuseen de ene en de andere dedicated GPU, en het effect op CPU temps zolang je dezelfde CPU koeler gebruikt.

Stel je nieuwe GPU verbruikt meer vermogen en wordt daardoor merkbaar warmer dan je vorige GPU, die in dat geval een zwakkere koeler had? Nou dan heeft dat niet direct een groot effect op je CPU temps, hooguit system temps. Waardoor de CPU avg temp ook zal stijgen, maar in de praktijk slechts marginaal hoor. Niks om je zorgen om te maken in dit geval.

Tenzij je de throttling temps gaat raken in hwinfo64, tijdens gamen. Moeilijk te zeggen met deze nieuwe gen CPUs zolang er weinig data/ervaringen beschikbaar ziijn.

Phanteks Evolv X | Aorus X570 Pro | 5600X | Aorus RTX 3080 WB | Trident Neo 32GB 3600MHz C14 | Prime 1000W Platinum | 980 Pro 1TB & 500GB | SoundBlaster X3 | Custom Loop : Alphacool - XSPC - Watercool - Bitspower - EK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Nette temps. Niks aan doen. Mijn max zit op de 89 met 42 idle. Maar haal ook met gemak leuke all core 4.3+ clocks.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kdt
Goeden avond allemaal ! bedankt voor de Reactie's ik ben toch Gezwicht voor Looks "Heel fout i know "
maar heb de be quiet pure base 500dx Gehaald en danm wat een pracht kast is dat !

heb nu een temp van 42 idle en 60/69 qua Gaming !
Nu ga ik verder nog een better Cpu cooler halen met de tijd ! ga eerst even kijken wat die doet met me nieuwe videokaart !

@Aezel haha ik heb een Ryzen 3900X
Pagina: 1