Arctic Liquid Freezer II Rev.3 mounting for AMD AM4

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 28-05 20:01

ParaWM

Pro Prutser

Topicstarter
Zag nog geen topic hierover, dus dacht er maar even één te maken.

Kwam er vorige week achter dat er van de Arctic AiO liquid freezer coolers een rev 3 versie uit is:

Verschil is een zgn "offset" mounting systeem. Heb zelf een 280mm Rev 2, maar na even mailen stuurde Arctic gratis een setje op met twee brackets en wat schroefjes. Heb die ondertussen geplaatst en ik heb 2.5°C gewonnen in 15min CineBench R20 mulitcore runnen. Vooraf en achteraf drie keer herhaald met per sessie super consistente resultaten. Ik heb dus vertrouwen in het resultaat. 2.5°C is niet niks, erg blij mee. De CPU boost ook consistent 25mhz hoger weer, voltage uitlezing onveranderd :+ AMD R7 5800X trouwens.

Qua mounten was het onderweg even spannend; na het plaatsen van de stand-offs en de brackets op het moederbord zat de backplate van het moederbord nog super los. Ik las een vergelijkbare comment bij de YouTube video waar het blijkbaar niet paste, dus was bang dat dat hier ook zo ging zijn. Maar na het plaatsen van het CPU blok en aandraaien van de duimschroeven zat alles toch strak vast. X570 Tomahawk.

In de zoektocht naar lage temps al in een ander topic al eens gemeld dat ik met Kryonaut pasta ook 2.5°C had gevonden, en met twee extra fans op de radiator ook 1°C. Totaal met deze Rev 3 mounting kit kom ik nu op 6°C tov "stock" :)

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:58

M2M

medicijnman

Wat voegt die kleine fan op het waterblok nog toe?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Topicstarter
M2M schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 22:59:
Wat voegt die kleine fan op het waterblok nog toe?
Weinig. Zie de Gamers Nexus review. Paar graadjes, maar als je vrm al zo warm wordt dat je dat nodig zou hebben, heb je toch al een verkeerd moederbord gekozen. Dus semi gimmick. Heb hem gekocht vanwege de prijs en het feit dat hij geen rgb heeft.

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:58

M2M

medicijnman

ParaWM schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 23:04:
[...]

Weinig. Zie de Gamers Nexus review. Paar graadjes, maar als je vrm al zo warm wordt dat je dat nodig zou hebben, heb je toch al een verkeerd moederbord gekozen. Dus semi gimmick. Heb hem gekocht vanwege de prijs en het feit dat hij geen rgb heeft.
Op het waterblok in de computer onder mijn buro heb ik een 120mm fan gezet, puur voor VRM koeling. Die dingen werden loeiheet zonder zuchtje lucht. Ik heb alleen bijzonder slechte ervaringen met kleine ventilators. Die dingen gingen bij mij altijd zingen, binnen no-time.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Topicstarter
Nu ook getest door Gamers Nexus en die vinden ook ongeveer 2.5°C. Mounting setje voor de offset mounting is beschikbaar voor alle maten van de Liquid Freezer II serie. Go for it ! :)

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:07
Ik heb een bestelling lopen bij Alphacool voor een eisbear 280 extreme AIO maar daar lopen ze nogal te kutten met het wel of niet leverbaar zijn dus ben nu wat om me heen aan het kijken naar een tegenhanger. Weet iemand toevallig hoe deze (in de 420 configuratie) het doet tegenover de eerder genoemde eisbear extreme 280?

En iemand toevallig een idee of de offset mounting opties ook problemen geven op een GB x570 master moederbord?

Edit: NVM ik heb het alphacool spul net binnen.

[ Voor 5% gewijzigd door AtlAntA op 05-03-2021 14:02 ]

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flex
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 15:56
Inmiddels rev.4 uit van de Arctic Liquid Freezer II AM4 installatie kit. Zie onderstaand, eigen foto. Nu is er genoeg ruimte tussen het bracket en het M.2 slot.

Heb wat meer foto's gemaakt en een korte review geschreven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8-1oNdyrveEN9IoaxZy-VeOe_g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OLUPtXlgCL8ILYOqaA3FM8uW.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Topicstarter
Flex schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 16:36:
Inmiddels rev.4 uit van de Arctic Liquid Freezer II AM4 installatie kit. Zie onderstaand, eigen foto. Nu is er genoeg ruimte tussen het bracket en het M.2 slot.

Heb wat meer foto's gemaakt en een korte review geschreven.

[Afbeelding]
Dat gaat hard met de revisies :) Blijkbaar heb ik op de X570 Tomahawk net iets meer ruimte voor het M2 slot dan er op de B550 is, want het lijkt bij mij met de Rev3 qua clearance nu hetzelfde ongeveer als bij jou met de Rev4. Gelukkig is er geen temperatuur verschil, anders had ik mijzelf niet kunnen bedwingen en ook naar de Rev4 gewild :) Goed idee wat betreft het loskoppelen van de pomp en de radiator fans. Dat ga ik binnenkort eens testen !

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/P09hkuVh.jpg

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 15:59
@ParaWM

Vraagie.

Ik heb de rev4 op een steel legend B450 MOBO. 3700x . Radiator voorop met de slangen bovenin

4 pins plug op de CPU fan en deze op standaard gezet in het BIOS.

Als ik de FANs op max rmp zet dan maakt het qua verschil in temp geen verschil.

Temps zijn hetzelfde asl met de luchtkoeling :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 15:56
ParaWM schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:30:
[...]

Dat gaat hard met de revisies :) Blijkbaar heb ik op de X570 Tomahawk net iets meer ruimte voor het M2 slot dan er op de B550 is, want het lijkt bij mij met de Rev3 qua clearance nu hetzelfde ongeveer als bij jou met de Rev4. Gelukkig is er geen temperatuur verschil, anders had ik mijzelf niet kunnen bedwingen en ook naar de Rev4 gewild :) Goed idee wat betreft het loskoppelen van de pomp en de radiator fans. Dat ga ik binnenkort eens testen !

[Afbeelding]
Dat scheelt inderdaad wel een beetje t.o.v. een B550 versus X570 bord. Ik moest echt de heatsink van de M.2 afschroeven om het bracket te kunnen plaatsen.

Heb alleen niet getest wat de waardes waren voor het loskoppelen van de pump. maar ik vind de temps helemaal oke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Topicstarter
Unknown Alien schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 21:43:
@ParaWM

Vraagie.

Ik heb de rev4 op een steel legend B450 MOBO. 3700x . Radiator voorop met de slangen bovenin

4 pins plug op de CPU fan en deze op standaard gezet in het BIOS.

Als ik de FANs op max rmp zet dan maakt het qua verschil in temp geen verschil.

Temps zijn hetzelfde asl met de luchtkoeling :/
"Op standaard gezet" bedoel je de standaard curve van je bios? En dan bij "max rpm" zet je het in bios of windows of maximaal? Dus je zegt dat 1) standaard curve en max rpm dezelfde temp geeft, en dat 2) temps in beide gevallen hetzelfde zijn als met luchtkoeling? Probeer even te begrijpen wat je nu zegt.

Sowieso worden de verschillen tussen veel en weining rpm, en ook tussen water en lucht kleiner als er maar weinig warmte is. Ik lees dat de 3700X een 65w TDP heeft, dat is heel weinig. Voor een beetje gamen met een 65W chip zal er weinig verschil zijn. Pas als je zware taken gaat doen, flink gaat overklokken, of een CPU gebruikkt met meer vermogen, zal een AiO de boel siginifcant koeler kunnen houden. Wat is je temperatuur nu onder load?

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Thx voor je reactie

Ik heb het even aangepast.

Pomp 4 pins heb ik op een MOBO system fan gezet, zodat ik dit in het BIOS op PWN kon instellen en max performance. Ook de instelling op W_pump ipv FAN.

De 2 FANs heb ik los gekoppeld van de radiator en heb ik apart op het MOBO aangesloten. En draaien nu continue 760rpm

Ik speel warzone op med/high settings op een 1440@165Hz . Haal zo'n 130FPS.

Temp ingame zit tussen de 60c en 70c. Hetzelfde als de Noctua NH-U9S die ik erop had zitten.

Had gelezen dat in full load deze aoi je CPU op 60c zou houden.

CPU paste die mx4 gebruikt en zoals altijd een rijstekorreltje en bietje uitsmeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Topicstarter
Unknown Alien schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 22:25:
Thx voor je reactie

Ik heb het even aangepast.

Pomp 4 pins heb ik op een MOBO system fan gezet, zodat ik dit in het BIOS op PWN kon instellen en max performance. Ook de instelling op W_pump ipv FAN.

De 2 FANs heb ik los gekoppeld van de radiator en heb ik apart op het MOBO aangesloten. En draaien nu continue 760rpm

Ik speel warzone op med/high settings op een 1440@165Hz . Haal zo'n 130FPS.

Temp ingame zit tussen de 60c en 70c. Hetzelfde als de Noctua NH-U9S die ik erop had zitten.

Had gelezen dat in full load deze aoi je CPU op 60c zou houden.

CPU paste die mx4 gebruikt en zoals altijd een rijstekorreltje en bietje uitsmeren.
Ja lastig. De U9S is een vrij simpele luchtkoeler, je verwacht inderdaad wel wat winst met een AiO (je noemt niet welke maat je hebt trouwens). Ik ken je moederbord niet, en weet niet wat W_pump instelling doet. Als we er vanuit gaan dat de pomp wel (max) draait, dan blijven er twee dingen over om te testen als je zou willen. Even met de fans op 60-70% rpm (760rpm is erg laag, ik hoor ze niet niet op 75% = ~1250rpm) kijken of de temp zakt. Of toch even keer nieuwe pasta erop; ik had 2-3C winst met Kryonaut versus de standaard MX-4. Doe ook altijd een (dunne) volledige laag ipv de rijstkorrel. Maar laten we wel wezen; 60-70C is gewoon super laag en geen probleem. En een 65W CPU is ook weinig warmte. Jammer dat je niet even met de U9S een Prime95 stress temp hebt in vergelijking met de AiO. Zou zomaar kunnen dat de AiO hem dan ook onder de 70 houdt, maar de U9S dan wel tot 80C oploopt bijvoorbeeld.

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Ik heb de 280 rev4 en gebruik mijn eigen FANs. de Corsair ML140mm wit

Prime95 met de stress test zit hij op 69gr CPU en alle cores @100%

Ik heb idd geen stress test gedaan met de U9.

Zojuist ff de pomp eraf gehaald en zag dat een halve cm van de CPU niet bedekt was met CPU paste, maar de koelplaat van de pomp was wel 100% bedekt.. Lijkt erop dat de off set niet goed stond van de pomp bracket, wat vreemd is, wantt ik heb dit x de manual gevolgd..

Morge nweer ff de pomp eraf halen en kijken of de CPU wel goed bedekt is,

Thx iig voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Topicstarter
Bij de offset positie was ook hier een kwart an de cpu niet bedekt ongeveer...

Sinterklaas wil bier !

Pagina: 1