nieuwbouwwoning netwerk (het zoveelste)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsdb
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 27-08 08:47
Mijn vraag:
Zoals zovelen hier, zou ik in mijn nieuwbouwwoning (houtskelet) het netwerk willen opstellen.
Mijn internetprovider is orange (belgie) en de bedoeling is om overal degelijk wifi signaal te hebben.

De gangen op elk verdiep lopen centraal in de woning en zou ik de ap's omhoog hangen. Deze zouden wel recht boven elkaar omhoog hangen (wel 3m en trap tussen).

Elke kamer heeft 2 netwerkaansluiting bedraad liggen, tv en bureau ruimte meerdere. Deze zou ik aansluiten op een switch.

Nu twijfel ik wat ik best zou nemen. budget draait rond de 800€, kennis van netwerken minimaal maar zoek dit graag uit. Wat ik zou willen is 2 vlans (misschien in toekomst meer, naarmate kennis groter wordt + als blijkt dat dit nuttig is). Voor de rest heb ik niet specifieke eisen.

Is een extra router nodig? Ik zou de cloudkey draaien op rasbery pi.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Momenteel nog niks

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesTP-Link JetStream 24-Port Gigabit Smart PoE+ Switch with 4 SFP Slots T1600G-28PS (TL-SG2424P)€ 210,22€ 210,22
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch (24-poorts, 250W PoE+)€ 376,15€ 376,15
1Access pointsTP-Link EAP225 Access Point AC1350 V3€ 69,-€ 69,-
1Access pointsUbiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 75,-€ 75,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 730,37

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-10 22:29
ja, je hebt een router nodig die de vlan's aanmaakt en bediend...
kijk voor je switch ook zeker naar de acoustics :)

in hoeverre heb je nog inspraak in de bekabeling ? idealiter hangen accespoints aan het plafond namelijk ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsdb
Bekabeling ligt er volledig. Ook in plafond voor de ap omhoog te hangen (enkel in de gangen welteverstaan). Switch zal in de berging staan die goed geïsoleerd is 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-10 22:29
je hebt wel betonnen vloeren neem ik aan ... ga er al maar vanuit dat je je zendkracht op half mag zetten zodat het roamen lekker verloopt :)

maar lekker lijstje so far :) ik zie geen issues so far
misschien als je erg goed hebt geisoleerd, dat de wifi niet tot op het terras reikt ? maar dat weet je pas als je er komt te wonen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsdb
Geen betonnen vloer, ook houten. Wel chape op voor de vloerverwarming. Ik zou vooral willen weten wat de ubiquiti meer zou bieden tegenover de tp link. Wat ik uit de specs kan zien lijkt mij juist dat de Tp-link beter is. Maar vind er weinig review van.

Dus mensen die een mening hebben over 1 van de 2 setup's?

[ Voor 10% gewijzigd door thijsdb op 09-12-2020 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-10 10:52
@thijsdb Ik wil je topic niet stelen maar vond het voor mijn vraag onnozel om een nieuw topic te openen

Hallo

Wijzelf zijn ook aan het bouwen, vraagje ivm het leggen van de kabels.

Hoe gaat het trekken van kabels in een nieuwbouwwoning in zijn werk? Koop je preflex met UTP cat6 kabel er reeds in of koop je lege preflex en trek ik de kabel er zelf in? Koop ik dan stugge of soepele kabel? En waar moet je op letten om te weten als het goeie koperkabel is dat er in zit? Leg je 2 preflex met elk 1 kabel of leg je een preflex met 2 kabels in? Koppel ik deze het best op een patchpanel met keystones of op een LSA patchpanel?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsdb
Ik heb UTP cat6 in preflex met dubbele kabels in gekocht. Deze liggen nu klaar in de berging met grote overschot om te kijken waar ik alles aansluit. Ik ga er aan patchpanel aansluiten met keystones.
Pagina: 1