Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

aanpassing voor desktop sneller te maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• timmermansst
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-01-2024
Mijn pc begint met de jaren altijd maar trager te worden. Ik hoor het je al denken: normaal toch.
Nu vroeg ik me af: Is het de moeite waard om wat RAM-geheugen of een SDD-schijf toe te voegen? Om alles wat sneller en vlotter te laten lopen?
Of heeft het weinig nut om hier nog extra kosten in te steken en begin ik beter uit te kijken naar iets nieuws?
Ik kan het zelf niet echt inschatten (te weinig ervaring), misschien dat jullie hier wel zin hebben om jullie mening te geven?
Een aantal gegevens over mijn pc vind je hieronder, zie screenshot. Heb je nog andere gegevens nodig, dan laat je het maar weten ... ik ga wel op zoek ;)

Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/glmBgiS1QEI57pjn1trVqP4G350=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P4GnIUgnvcClJ36s76riHbX8.png?f=user_large

Beste antwoord (via timmermansst op 09-12-2020 17:04)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:56
Ik zou een gewone 2.5" SATA ssd halen en geen NVMe ssd, de kans is namelijk groot dat je bios nog geen NVMe boot ondersteuning heeft. Bij de retail moederborden uit die tijd kwam dit vaak achteraf pas via bios updates, vooral bij de H97/Z97 varianten die ook echt over een m.2 slot beschikken. Aangezien jij een oem Acer systeem hebt zal NVMe waarschijnlijk missen. Is dan ook wel weer aan te passen via bios mods e.d. maar als je gewoon iets wil wat werkt pak dan een SATA ssd.

Alle reacties

• Myliobatis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-11 12:17
Een SSD toevoegen is zeker een aanrader, dat is een ontzettend groot verschil met alle dagelijkse taken. Die kun je ook meenemen naar een nieuwe setup, die investering is het dubbel en dwars waard.

RAM geheugen uitbreiden is een mogelijkheid, maar dat kun je niet meenemen naar een nieuw systeem aangezien je voor deze setup DDR3 RAM geheugen nodig hebt.

Wat wordt er precies trager, wat zijn de taken die je met de setup uitvoert?
Wel eens je CPU/RAM verbruik gecheckt tijdens je gebruikelijke taken?

[ Voor 9% gewijzigd door Myliobatis op 08-12-2020 22:01 ]

• JRMBelgium
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 09:03
Je hebt op elk gebied een beetje een verouderde computer:
- Weinig cores met lage IPC
- 8GB geheugen op een lage snelheid
- Geen snelle opslag

Een SSD installeren gaat je sowieso een voorruit helpen op gebied van snelheid. Geen enkele andere upgrade gaat diezelfde sprong in gebruikerservaring opleveren. En voor simpel kantoorwerk, wat browsen, Youtube enz... zijn je specs zeker meer dan voldoende. Met 8GB extra geheugen gaan 2D applicaties niet veel sneller worden. En zoals Myliobatis al zegt, die SSD is nooit weggegooid geld aangezien je die netjes kan overdragen naar je toekomstige build.

Mijn Twitch & Youtube | SSPECS Discord bot. Toon je rig op Discord!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:18
Als er één onderdeel een no-brainer is, dan is het wel de SSD. Dat verschil in responsiviteit is zo groot, daar komt niks bij in de buurt qua andere upgrades.

The devil is in the details.

• Nielson
+1 voor de SSD. En dat hoeft echt geen superdeluxe NVMe te zijn, gewoon een degelijke 2.5" SATA SSD zoals bv de Crucial MX500 of Samsung 860 Evo. 't Is jammer dat je niet iets eerder bent want met black friday werd je doodgegooid met ssd aanbiedingen.

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:34
Ligt er ook wat aan wat je ermee doet, Hier draai ik ook een i7 4790, En is nog vlot zat met een nvme ssd hier en 2 latjes van 8gb geheugen erin wellicht.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum: Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Move PMG -> DAA

Verder inhoudelijk: SSD is idd een no-brainer, maar vooral kritiek op CPU moet je met korrel zout nemen. Voor high-end gamen is dit inderdaad niet meer van deze tijd, maar als je traagheid in desktopactiviteiten ervaart zou een upgrade naar de nieuwste Ryzen geen biet uitmaken. RAM zou kunnen schelen, check gewoon hoeveel vrij is op moment dat het traag aanvoelt. Als 100% in gebruik is dan zou meer kunnen helpen. Zo niet niet.

Oslik blyat! Oslik!

• Bedenkelijk
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-08-2023
Een beetje SSD kost je 60 euro dat is de beste snelheids winst die je kan maken

Als je verder wilt upgraden dan heb je een nieuw moederbord+CPU+Geheugen nodig en kijk je al snel naar 350+

De SSD is een pijnloze investering,
Geheugen vervangen voor sneller ga je niet merken, wat je wel merkt is als je gaat uitbreiden en je pagefile niet langer hoeft aan te spreken - dat moet je zelf in de gaten houden via je taakbeheer hoeveel geheugen je realistisch gebruikt.

Ik heb zelf een I5 van 1 jaartje ouder en kan wel zeggen dat de rek er uit is, deze zit standaard op zo'n 60% met desktop gebruik en in games staat ie op 95% te stampen. Ik verwacht deze of volgende week een 5900x dat is weer het andere eind van het spectrum haha

[ Voor 22% gewijzigd door Bedenkelijk op 09-12-2020 01:21 ]

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Misschien eerst proberen je ram wat hoger te clocken? 800mhz is wel erg laag. Ook mag je pc volgensmij wel even ontstoft worden...

Een ssd toevoegen helpt sowieso. Het is al niet aan te raden om windows op een hdd te draaien.

Ram kan je proberen te vergroten maar ik betwijfel of het zin heeft. Ik zou toch eens gaan kijken naar een upgrade pmg en gpu.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
SSD kopen en een fresh-install van Windows doen. Dan kan de pc nog prima mee als desktop pc voor office en internet gebruik e.d.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:24
peize9 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 05:34:
Misschien eerst proberen je ram wat hoger te clocken? 800mhz is wel erg laag.
800 MHz is 1600 MT/s dus niets mis mee.
Ook mag je pc volgensmij wel even ontstoft worden...
Temperaturen zijn idd aan de hoge kant als die 57 graden van de cpu een idle temperatuur is.

@timmermansst Waar gebruik je het systeem voor en wat is het geheugengebruik maximaal als je je ding op met het systeem doet?

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
SSD. Elke euro meer is het in mijn ogen niet waard. Uit welk jaar komt het systeem?

[ Voor 76% gewijzigd door Djarune op 09-12-2020 08:26 ]

• jadaia
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-11 19:49
Ontstoffen, koelpasta vervangen en een schone Windowsinstallatie kan inderdaad geen kwaad bij zo'n beestje op leeftijd.

8GB ram zou op zich adequaat moeten zijn voor Windows en licht gamen, mijn laptop doet het er ook prima mee, maar een tweedehands stick kost niet zo veel.

SSD is zeker een enorme upgrade tov een HDD.
Je bent in principe wel gebonden aan een SATA SSD met je systeem maar als je gelijk wil investeren in een NVMe SSD kun je een M.2 / PCIe adapter kopen. Voor €10 - €20 heb je er één. Meeste moderne moederborden hebben een slot op het moederbord voor een of meer NVMe SSD's dus dan kan je hem later makkelijk overzetten bij een upgrade.

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Uszka schreef op woensdag 9 december 2020 @ 07:38:
[...]

800 MHz is 1600 MT/s dus niets mis mee
Wist niet dat dat zo werkte... je leert elke dag weer iets.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37

Rannasha

Does not compute.

jadaia schreef op woensdag 9 december 2020 @ 08:27:
Je bent in principe wel gebonden aan een SATA SSD met je systeem maar als je gelijk wil investeren in een NVMe SSD kun je een M.2 / PCIe adapter kopen. Voor €10 - €20 heb je er één.
Bij Aliexpress heb je zo'n adapter voor een paar euro (incl verzending). Ik heb een tijdje deze adapter gebruikt om een NVMe SSD in mijn oude bak te gebruiken. Inmiddels geupgrade naar een modern moederbord en de SSD zo over kunnen plaatsen.

Ik zou TS adviseren om, ook met het oog op een toekomstige upgrade van de hele computer, een NVMe SSD te overwegen. Zelfs via zo'n adapter en op een oud moederbord, is het ding al een stuk sneller dan een SATA SSD.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• jadaia
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-11 19:49
Rannasha schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:29:
[...]

Bij Aliexpress heb je zo'n adapter voor een paar euro (incl verzending). Ik heb een tijdje deze adapter gebruikt om een NVMe SSD in mijn oude bak te gebruiken. Inmiddels geupgrade naar een modern moederbord en de SSD zo over kunnen plaatsen.
Houd wel rekening met de gewijzigde wetgeving die per 2021 geld wat betreft het belastingvrij importeren van artikelen <22 euro.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37

Rannasha

Does not compute.

jadaia schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:34:
[...]

Houd wel rekening met de gewijzigde wetgeving die per 2021 geld wat betreft het belastingvrij importeren van artikelen <22 euro.
Deze wijziging is blijkbaar uitgesteld tot 1 juli 2021 vanwege covid-19. Er is dus nog tijd om allerlei goedkoop spul uit China te laten overkomen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• timmermansst
Bedankt voor de vele reacties. Heel leuk om de mening te horen van mensen die er meer in thuis zijn dan ikzelf.
Het gebruik ligt bij mij vooral bij Office, klein beetje videobewerking, surfen (gewoon en streamen), en hier en daar eens een game (maar hier heb ik het gevoel dat mijn pc al een paar jaar niet meer mee kan, zeker bij de nieuwere games, dus dat heb ik opgegeven ;-)).

Binnenkort ga ik aan de slag:
- eens goed afstoffen
- NVMe SSD plaatsen (met adapter)
En dan kan ik, denk ik, voor een paar jaar verder ...

Thx!

Acties:
  • Beste antwoord

• Nielson
Ik zou een gewone 2.5" SATA ssd halen en geen NVMe ssd, de kans is namelijk groot dat je bios nog geen NVMe boot ondersteuning heeft. Bij de retail moederborden uit die tijd kwam dit vaak achteraf pas via bios updates, vooral bij de H97/Z97 varianten die ook echt over een m.2 slot beschikken. Aangezien jij een oem Acer systeem hebt zal NVMe waarschijnlijk missen. Is dan ook wel weer aan te passen via bios mods e.d. maar als je gewoon iets wil wat werkt pak dan een SATA ssd.

• timmermansst
Nielson schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:33:
Bedankt voor de tip!

Verwijderd

Je moederbord ondersteund inderdaad enkel de normale Sata SSD's. Dus ook NIET de m.2 Sata variant.

Dat is overigens ook prima want die zijn het goedkoopst.

• Niekr07
  • Laatst online: 15-11-2023
jadaia schreef op woensdag 9 december 2020 @ 08:27:
Ontstoffen, koelpasta vervangen en een schone Windowsinstallatie kan inderdaad geen kwaad bij zo'n beestje op leeftijd.

8GB ram zou op zich adequaat moeten zijn voor Windows en licht gamen, mijn laptop doet het er ook prima mee, maar een tweedehands stick kost niet zo veel.

SSD is zeker een enorme upgrade tov een HDD.
Je bent in principe wel gebonden aan een SATA SSD met je systeem maar als je gelijk wil investeren in een NVMe SSD kun je een M.2 / PCIe adapter kopen. Voor €10 - €20 heb je er één. Meeste moderne moederborden hebben een slot op het moederbord voor een of meer NVMe SSD's dus dan kan je hem later makkelijk overzetten bij een upgrade.
Pagina: 1