Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-11 18:07
Van Sungevity heb ik een schouw gekregen voor onze woning, maar ik zit met een discussie over schaduwwerking en optimizers en daarbij loop ik tegen vragen aan die ik aan jullie wil voorstellen..

We hebben een plat dak en ons huis staat in Oost-West opstelling met tussen de woningen een schoorsteen (ca 1 m hoog). Hierop zouden 20 panelen alsvolgt kunnen passen, tevens in Oost-West opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJCg0Icc8rWLdABjbNeCbTSO0GU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wx3K1wRyLGGnI7TbimpJ4Nzx.png?f=user_large
Hier zie je een klein beetje schaduw van de schoorsteen op het dak.

Die schaduw vind ik niet heel erg groot en er lijkt voldoende afstand tot de panelen zodat er geen optimizers nodig zijn. Natuurlijk zijn in de winter de schaduwen langer en in de ochtend/avond, maar dan is de totale opbrengst toch minder relevant. In mijn optiek niet een reden om onder elk paneel een optimizer te hangen.

Sungevity heeft echter een andere mening en daarom zijn er 2 systemen uitgewerkt: Systeem 1 is zonder optimizers en 2 is mét optimizers. Systeem 2 is vanwege de optimizers en andere omvormer ook veel duurder. Systeem 3 is hun oorspronkelijke voorstel met maar 16 panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YF1rubv5hGp2lsVEdLzjkGvXJg8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yQYC3g5LkJiKI91qZXKNpdvZ.png?f=fotoalbum_large

Wat ik wil weten is of dit beetje schaduw de investering rechtvaardigd van €1850,- ? In systeem 2 is de opbrengst ook veel hoger geschat. Is het effect van de optimizers echt zo groot op dit legplan?

Het verschil tussen de opbrengst van Systeem 1 met 20 panelen is marginaal groter dan systeem 3 met 16 panelen. Is de schaduwwerking echt zó erg?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hlicesfIWjwEo73sfl5mHnhPwYw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VLhJoUzPI8rrcrQ3PKsHJzS4.png?f=fotoalbum_large

Stel dat ik voor systeem 1 kies en de opbrengst valt na een heel jaar inderdaad tegen door de schaduwwerking, kan ik dan daarna de installatie (laten) wijzigen? Bijvoorbeeld door de panelen die in de schaduw liggen af te koppelen (rekening houdend met een gelijkblijvend aantal resterende panelen op de Oost- en west-string) en die panelen dan met optimizers en een extra omvormer weer aansluiten? De vraag is of dit kan en zo ja, bij hoeveel panelen ombouwen naar een tweede installatie ik alsnog minder kwijt ben dan €1850,-?

Ik had deze vraag in het grote Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 geplaatst, maar aangezien deze vraag voortkomt uit een offerte en er vragen over het systeem waren, heb ik toch maar een eigen topic gemaakt.

Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen doen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Night-Reveller op 08-12-2020 21:43 . Reden: Systeem 3 toegevoegd voor de volledigheid ]

Alle reacties

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:22
1) nee 1800 euro ga je niet terugverdienen. Optimisers toveren geen 20% extra zon. Een beetje schaduw van een schoorsteen kan een omvormer prima zelf managen. Ik ken de genoemde solax omvormer niet maar vraag voor de zekerheid na of die iets van schaduw management heeft.
Als je offerte 1 en 3 vergelijkt, lijkt het alsof ze denken dat 4 extra panelen (bijna) niets gaan doen. Zo werkt het natuurlijk niet. Ze zitten niet alle 4 tegelijkertijd de hele dag vol in de schaduw

2) later wat laten doen aan je installatie is haast niet economisch te verantwoorden. Je kunt prima een paar (tigo) optimisers laten plaatsen, maar de voorrijkosten zullen een veelvoud van de materiaalkosten zijn. Als je je echt zorgen maakt kun je dat beter direct laten doen. Of je moet tzt eventueel zelf even het dak op.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:33
Solar edge niet aan beginnen, is weg gegooid geld. Optimisers van tigo werken met iedere omvormer en kosten 40 euro per stuk, en die kun je er simpel later gewoon onder klikken. Het is een plat dak dus dat kun je zelf.
Tigo heeft een beter rendement dan solar edge, die optimisers verbruiken continu zelf stroom.

1 PVoutput . Dongen NB

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Je kunt ook met oneven aantallen panelen werken, er hoeven niet dezelfde aantallen op oost en west te zijn aan gesloten, alle omvormers met 2mppt ingangen kunnen dat verwerken.
Ik zou ook gaan voor 20 panelen met direkt op elk paneel die mogelijk een schaduw probleem kan krijgen van een tigo te voorzien of idd na een jaar o.i.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Zelf heb ik ook een SolaX.
Als ik het dakraam open zet komt er schaduw op een deel van een paneel en daar gaat de omvormer prima mee om. Net zoals elke andere moderne omvormer overigens.
Dat schaduwmanagement van SMA of Goodwe is volgens mij alleen handig als je erg veel schaduw hebt, niet nodig voor een schoorsteentje.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Die luchtfoto is genomen in de zomerperiode denk ik, zo aan de korte schaduwen te zien. In de winter is de schaduw veel langer omdat de zon veel lager staat. Met https://www.suncalc.org/ kun je er mooi mee spelen. Als ik voor vandaag kijk, dan geeft een object van 1m hoog al een schaduw van 4m lang als de zon er recht op staat. Begin van de ochtend/eind van de middag gaat dit zelfs naar de 12m.

Ik zou het gewoon eens aan kijken zonder optimisers, met een plat dak is het inderdaad nog wel te doen om er evt. later nog een paar optimisers (want panelen die nooit schaduw hebben hoeven sowieso geen optimisers!) aan te sluiten. Maar ik verwacht ook zoals hierboven al gezegd dat de meerprijs het niet waard is.

Ik zou overigens ook bij andere bedrijven nog offertes opvragen. De goedkoopste optie (#3) van deze aanbieder zit je op €1,09/Wp, dat moet nog scherper kunnen. Formule: 5200Wp (16*325) delen door €4779.

[ Voor 113% gewijzigd door ThinkPad op 13-12-2020 16:24 ]

Pagina: 1