Coax naar UTP aansluiting; is dit mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 16.154 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddingguy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-02 12:03
Ik heb even een vraag.... op dit moment heb ik Ziggo (kabel) en zit er over te denken om over te stappen naar KPN (glasvezel).

De setup is dat het signaal/kabels binnenkomen in de meterkast, en nu via een coax-kabel naar de woonkamer gaan (met een gang ertussen).

Voor glasvezel kan ik deze coax-kabel niet gebruiken en heeft de KPN-box een UTP-kabel nodig.
Een UTP-kabel via de gang (plafond) e.d. is niet echt een optie.

Nu kan ik, naast de coax-kabel, een extra UTP-kabel doortrekken en een nieuwe wandcontactdoos met coax/UTP gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sG_8dmmKZHSYqbMo7zJ3pxcK5IU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eHERAkw55GspqZoY3AWWu7AY.jpg?f=user_large

Maar... bestaat er ook een coax-splitter voor coax-signaal en UTP? (dus geen mannetje (radio) - vrouwtje (TV), maar vrouwtje (TV) - UTP). De TV-uitgang gebruik ik dan niet, maar mocht ik - of een volgende bewoner - weer (terug) willen naar kabel dat dit dan gewoon kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWZID7NrkqLMXPNpOS1nWIWdp-8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SJntpkXh2rrZ6xIBuJdk8Vc4.jpg?f=user_large

(excuse my 'paint' skills 8) )

Of zijn de signalen/doorgiftes/frequenties dusdanig anders dat dit überhaupt niet kan?
En in het laatste geval dat het mogelijk is en bestaat... waar kan ik zoiets kopen?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:30
MoCa

Maar ik zou gewoon de COAX vervangen door een UTP kabel ;)

[ Voor 91% gewijzigd door Dennis-L op 08-12-2020 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-12-2024

Edgarz

Tweako-active since1986

pricewatch: Hirschmann Gigabit internet over coaxadapter - 2 stuks

Ik heb mijn XS4ALL tv box 'gewoon' verbonden via een Fritz! Extender (1750E)
pricewatch: AVM FRITZ! WLAN Repeater 1750E Edition International

Werkt perfect.

[ Voor 43% gewijzigd door Edgarz op 08-12-2020 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddingguy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-02 12:03
Daar had KPN het ook al over. Alleen is de vraag of zo'n powerline-internet (er werd mij een devolo geadviseerd/'aangepraat' :P )ook werkt wanneer er geen geaarde stopcontacten zijn. En of die in een stekkerdoos (meterkast) geplaatst kunnen worden zonder dataverlies (of in ieder geval voldoende voor het digitale TV-signaal, cloud opnemen en terugkijken/pauzeren)...

iemand hier ervaring mee?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

kiddingguy schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:43:
[...]

Daar had KPN het ook al over. Alleen is de vraag of zo'n powerline-internet (er werd mij een devolo geadviseerd/'aangepraat' :P )ook werkt wanneer er geen geaarde stopcontacten zijn. En of die in een stekkerdoos (meterkast) geplaatst kunnen worden zonder dataverlies (of in ieder geval voldoende voor het digitale TV-signaal, cloud opnemen en terugkijken/pauzeren)...

iemand hier ervaring mee?!
Ik gebruik geen powerline via stopcontact...?

Wireless, WiFi....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:28
MoCa is geen ethernet over stroom, maar over coax. Dat levert een stabiele verbinding, wel een stuk duurder dan een utp-kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:42

M2M

medicijnman

hcQd schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 22:14:
MoCa is geen ethernet over stroom, maar over coax. Dat levert een stabiele verbinding, wel een stuk duurder dan een utp-kabel.
En anders zou je nog kunnen gaan voor 10base2, een oude netwerkstandaard over coax. Maximaal 10 megabit...

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:24

Koppensneller

winterrrrrr

Ik heb hier nu een paar maanden ook een MoCa verbinding tussen de meterkast en de woonkamer, werkt perfect. Netjes 1Gbps en mooi stabiel. Door hoe de leidingen hier liggen kon ik geen UTP trekken, maar dit is echt een goed alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-04 21:51
kiddingguy schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:43:
[...]
Alleen is de vraag of zo'n powerline-internet (er werd mij een devolo geadviseerd/'aangepraat' :P )ook werkt wanneer er geen geaarde stopcontacten zijn.
Ja, dat werkt gewoon. De dataverbinding loopt via de fase en de nul leidingen.
Een aardaansluiting is NIET nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-04 21:51
M2M schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 22:17:
[...]

En anders zou je nog kunnen gaan voor 10base2, een oude netwerkstandaard over coax. Maximaal 10 megabit...
Je zou denken Coax = Coax maar het ligt iets genuanceerder. 10base2 gebruikt "RG-58" coax kabel en die heeft een karakteristieke impedantie van 50 Ohm.

De coax van de kabel en antenne signalen is een 75 Ohms kabel.

Over een korte afstand (een paar meter gok ik) gaat dat waarschijnlijk wel werken maar over een langere afstand zou het wel eens problematisch kunnen zijn.

Een Cat6 ethernet kabeltje trekken is natuurlijk de mooiste oplossing :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t mac
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:25
MoCa is over het algemeen beter dan PowerLAN. Het mooiste is een utpkabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

MoCa is ideaal, net als UTP trekken.
Ik ben zeer content met de WIFi Extender voor TV, nette 975 Mbit/s verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:42

M2M

medicijnman

peterpv schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 22:29:
[...]

Je zou denken Coax = Coax maar het ligt iets genuanceerder. 10base2 gebruikt "RG-58" coax kabel en die heeft een karakteristieke impedantie van 50 Ohm.

De coax van de kabel en antenne signalen is een 75 Ohms kabel.

Over een korte afstand (een paar meter gok ik) gaat dat waarschijnlijk wel werken maar over een langere afstand zou het wel eens problematisch kunnen zijn.

Een Cat6 ethernet kabeltje trekken is natuurlijk de mooiste oplossing :P
Over een paar meter werkt die 10base2 nog best prima. Ik heb er inmiddels ook wat noodgedwongen ervaring mee, zolang je de einddopjes niet vergeet :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sébastian.D
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19-04-2022
Dank voor de informatie allen.

Maar nu vraag ik mij af of het mogelijk is om dit ook draadloos te kunnen.

Allereerst mijn huidige situatie: Ik ben KPN-er met een set superwifi-schoteltjes. Via dit forum heb ik uitgevonden dat het mogelijk is om mijn tv-kastje met een UTP aan te sluiten op een van deze schoteltjes en zo heb ik nu een draadloos tv signaal. Werkt als een trein.

Vanwege het hoge prijsverschil in maandelijkse kosten ga ik over een aantal weken overstappen naar Ziggo. Nooit bij stil gestaan dat de Mediabox een coax nodig heeft. Ik had zelf het idee om hier ook weer dezelfde opstelling te gaan gebruiken.
Ik zou nu zo'n 7 meter coax moeten aanleggen door m'n woonkamer, waaronder langs mijn balkondeur. Lelijk!

Dus ik kwam ook al snel uit bij de Hirschmann Gigabit internet over coax adapter. (Om dus een UTP weer op de wifi-repeaters aan te sluiten en zo weer een (bijna) draadloos tv signaal te creëren)

Maar omdat deze adaptertjes niet heul goedkoop zijn, wil ik toch hier eens vragen of iemand hier al ervaring mee heeft.

Dus:
Is het mogelijk om de Mediabox van Ziggo via coax-adapter-wifiversterker-wifiversterker-adapter-coax te laten functioneren? Wie heeft hier ervaring mee?

Ik verneem het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:30
@Sébastian.D, die gigabit internet over coax adapters zijn om ethernet over een Coax kabel mee te sturen.

Jij wilt coax over ethernet/wifi en dat is precies het omgekeerde. Dus nee, dat gaat niet werken met die adapters. En nee, ik geloof niet dat je het hele coax signaal over wifi gaat kunnen krijgen.

Wat wel kan is een netwerk DVB-C tuner gebruiken en daarmee één zender over het netwerk sturen. De AVM FRITZ!Box kabelmodems kunnen DVB-via-IP / SAT>IP. Een apparaat zoals bijvoorbeeld deze TV. Zou dan via wifi verbonden kunnen worden en via de Tuners van de AVM FRITZ!Box het Ziggo signaal binnen kunnen krijgen.

Of je kunt de Ziggo Next mini huren.

[ Voor 7% gewijzigd door Groentjuh op 19-04-2022 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:11

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Sébastian.D schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:15:
Dank voor de informatie allen.

Maar nu vraag ik mij af of het mogelijk is om dit ook draadloos te kunnen.

Allereerst mijn huidige situatie: Ik ben KPN-er met een set superwifi-schoteltjes. Via dit forum heb ik uitgevonden dat het mogelijk is om mijn tv-kastje met een UTP aan te sluiten op een van deze schoteltjes en zo heb ik nu een draadloos tv signaal. Werkt als een trein.

Vanwege het hoge prijsverschil in maandelijkse kosten ga ik over een aantal weken overstappen naar Ziggo. Nooit bij stil gestaan dat de Mediabox een coax nodig heeft. Ik had zelf het idee om hier ook weer dezelfde opstelling te gaan gebruiken.
Ik zou nu zo'n 7 meter coax moeten aanleggen door m'n woonkamer, waaronder langs mijn balkondeur. Lelijk!

Dus ik kwam ook al snel uit bij de Hirschmann Gigabit internet over coax adapter. (Om dus een UTP weer op de wifi-repeaters aan te sluiten en zo weer een (bijna) draadloos tv signaal te creëren)

Maar omdat deze adaptertjes niet heul goedkoop zijn, wil ik toch hier eens vragen of iemand hier al ervaring mee heeft.

Dus:
Is het mogelijk om de Mediabox van Ziggo via coax-adapter-wifiversterker-wifiversterker-adapter-coax te laten functioneren? Wie heeft hier ervaring mee?

Ik verneem het graag!
toon volledige bericht
Welkom op Tweakers.

Zou je even een eigen topic wilen starten? Het overnemen van het topic van iemand anders is niet gewenst.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.