Icloud als opslag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZombieRofl
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-07 21:04
Ik vroeg mij af of het mogelijk is om bestanden op de iCloud te zetten, zonder dat het HDD ruimte in beslag neemt van je MacOS. Ik heb 1,5 TB wat ik graag online wil zetten, en af en toe bepaalde bestanden hiervan nodig heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-09 20:32
Dat kan wel, al heb je er zelf niet heel veel invloed op.

Als je linksboven in de menubalk op het Apple logo klikt en dan "About this Mac" dan zie je een storage tab. Daar kun je voor "Manage..." kiezen. Dan kun je bij recommendations een aantal zaken regelen voor wat betreft opslag optimalisatie door het verplaatsen van bestanden naar iCloud. MacOS zal dan zelf ruimte vrijmaken op het moment dat dat nodig geacht wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joecks
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:33
Je kan in finder op een file / folder die in icloud staat klikken en dan kiezen voor " Download nu " dan staat de folder zowel offline als online. Je kan ook op een folder klikken die al online / offline staat en dan heb je de optie verwijder download, de offline file cq folder wordt dan verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZombieRofl
lexuzu schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:17:
Dat kan wel, al heb je er zelf niet heel veel invloed op.

Als je linksboven in de menubalk op het Apple logo klikt en dan "About this Mac" dan zie je een storage tab. Daar kun je voor "Manage..." kiezen. Dan kun je bij recommendations een aantal zaken regelen voor wat betreft opslag optimalisatie door het verplaatsen van bestanden naar iCloud. MacOS zal dan zelf ruimte vrijmaken op het moment dat dat nodig geacht wordt.
Daar heb ik al even zitten tussen te kijken inderdaad.

Het punt is dat ik mijn HDD op de iCloud wil zetten, maar dan loop ik direct tegen het limiet van de 512GB HDD van de Macbook aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZombieRofl
joecks schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:37:
Je kan in finder op een file / folder die in icloud staat klikken en dan kiezen voor " Download nu " dan staat de folder zowel offline als online. Je kan ook op een folder klikken die al online / offline staat en dan heb je de optie verwijder download, de offline file cq folder wordt dan verwijderd.
Bedankt voor je tip. Het punt is, dat ik in de eerste instantie alles erop wil zetten, maar dat ik niets wil downloaden, op een paar bestanden na, waaraan ik werk dan. Wanneer ik bestanden op de iCloud sleep, kost dat direct lokaal HDD ruimte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joecks
ZombieRofl schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:03:
[...]

Bedankt voor je tip. Het punt is, dat ik in de eerste instantie alles erop wil zetten, maar dat ik niets wil downloaden, op een paar bestanden na, waaraan ik werk dan. Wanneer ik bestanden op de iCloud sleep, kost dat direct lokaal HDD ruimte...
Dat klopt dat is echt een nadeel, ik moest 700 GB van een externe HDD naar iCloud kopiëren met een 256GB interne HDD (Alles wordt eerst lokaal gezet en daarna pas geupload naar de cloud, ook zo bij andere clouddiensten), dat was geen doen , steeds in kleine beetjes gedaan en uiteindelijk wel gelukt.
Nu in het bezit van een 1TB SSD waar ik van opstart en een Qnap NAS met 8TB dus geen issuemeer voor mij gelukkig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZombieRofl
joecks schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:14:
[...]

Dat klopt dat is echt een nadeel, ik moest 700 GB van een externe HDD naar iCloud kopiëren met een 256GB interne HDD (Alles wordt eerst lokaal gezet en daarna pas geupload naar de cloud, ook zo bij andere clouddiensten), dat was geen doen , steeds in kleine beetjes gedaan en uiteindelijk wel gelukt.
Nu in het bezit van een 1TB SSD waar ik van opstart en een Qnap NAS met 8TB dus geen issuemeer voor mij gelukkig :)
Okay, maar wat je zegt is dus wel de bestanden via de HDD op de iCloud, en dan komt de locale ruimte door tijd heen terug? Dat snap ik niet helemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaganzza
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-09 17:32
Is het uploaden via de icloud.com website dan geen oplossing? Dan moet je niet via je lokale HDD schijf gaan...

 iPhone 17 256GB Zwart|  Apple Watch S11 SG |  Mac Mini M1 (2020) |  MacBook Air 13" (2025) Blauw |  Apple TV 4K (2x) |  Airpods 4 (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joecks
ZombieRofl schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 22:38:
[...]

Okay, maar wat je zegt is dus wel de bestanden via de HDD op de iCloud, en dan komt de locale ruimte door tijd heen terug? Dat snap ik niet helemaal :)
Wat ik gedaan heb is steeds stukjes naar de cloud gekopieerd , stel er was nog 200 GB over op mijn interne schijf ik kopieerde dan telkens (bijvoorbeeld) 150 GB naar iCloud. Als het kopieren klaar was dan klikte ik met mijn muis op de folder en vervolgens op verwijder download. Dit duurt dat wel eventjes voordat het lokaal verwijderd is. Ik weet het is heel omslachtig maar ik weet geen andere manier om het voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joecks
Vaganzza schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:41:
Is het uploaden via de icloud.com website dan geen oplossing? Dan moet je niet via je lokale HDD schijf gaan...
Volgens mij kan je daar niet een complete folder uploaden, alleen losse bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZombieRofl
joecks schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:13:
[...]

Wat ik gedaan heb is steeds stukjes naar de cloud gekopieerd , stel er was nog 200 GB over op mijn interne schijf ik kopieerde dan telkens (bijvoorbeeld) 150 GB naar iCloud. Als het kopieren klaar was dan klikte ik met mijn muis op de folder en vervolgens op verwijder download. Dit duurt dat wel eventjes voordat het lokaal verwijderd is. Ik weet het is heel omslachtig maar ik weet geen andere manier om het voor elkaar te krijgen.
Dus eerst van de externe HD op de Mac HD zetten. Van Mac HD naar iCloud en wanneer dit geupload is, de locale bestanden verwijderen? Thats it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joecks
ZombieRofl schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:36:
[...]

Dus eerst van de externe HD op de Mac HD zetten. Van Mac HD naar iCloud en wanneer dit geupload is, de locale bestanden verwijderen? Thats it?
Nee niet eerst op je interne HDD zetten (Al gebeurd dat overigens onderwater wel) ... Gewoon in stukjes naar iCloud kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZombieRofl
joecks schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:47:
[...]

Nee niet eerst op je interne HDD zetten (Al gebeurd dat overigens onderwater wel) ... Gewoon in stukjes naar iCloud kopiëren.
En wanneer dit is gedaan, wanneer komt je lokale HD ruimte weer terug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joecks
Gewoon af en toe even controleren ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZombieRofl
Ik denk dat ik nu begrijp waar je het over had. Eerst naar de iCloud kopiëren en daarna kiezen voor 'Remove Download'. Dan blijft het wel in de cloud, maar niet lokaal staan. Tenminste daar lijkt het op.

Opgelost! Inderdaad naar de iCloud kopiëren en vervolgens kiezen voor 'Remove Download'.

Bedankt iedereen voor het meedenken _/-\o_

[ Voor 26% gewijzigd door ZombieRofl op 10-12-2020 08:48 ]

Pagina: 1