2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l
Heb je een inregelventiel op de verdeler?
Hoe snel wordt de retourbalk heet als je de stekker van de pomp uitschakelt (terwijl ketel warmte aanvoert uiteraard)?
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Ik heb geen inregelventiel op de verdeler.
Waarvoor zou die nodig zijn die moet toch altijd volledig openstaan.
Temperatuur loopt niet op al de pomp uitstaat
[ Voor 13% gewijzigd door maartentmm op 08-12-2020 17:55 ]
2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l
e nee. maar voel eerst is hoe warm en koud de retour zijn van de vloerverming.maartentmm schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 17:44:
Kamerthermostaat staat op 40 graden.
Ik heb geen inregelventiel op de verdeler.
Waarvoor zou die nodig zijn die moet toch altijd volledig openstaan.
dus de buizen welke je ziet lopen. (en niet de slangen)
is de aanvoer warm en de retour lauw ?
een inregelvenitel heeft 3 werkingenen in dit geval.
1 ket voorkomt overfow van je verdeler waardoor je vloer te heet wordt. en de maximaal thermosaat uitslaat.
2 het water kan ook soms te snel doorlopen waardoor er geen afgifte plaats vindt. (maar dat gebeurt zelden.)
3 er moet gewoon een goede delta t inzitten voor een goed rendement bij je cv ketel.
2 Ik heb de pomp op 1 gezet dan zou de temperatuur moeten oplopen
3 rendement kan ik later naar kijken
Water uit de vloer erbij mengen en je zit op 25 graden...
Ergens gaat de waterstroom veel makkelijker dan via je verdeler, bijvoorbeeld een slecht afgestelde/lekkende bypass, een designradiator die helemaal openstaat, een kleine radiator vlakbij de ketel.
Waterzijdig inregelen is wellicht de oplossing, zodat er warm water naar elke afgever ( radiator of VV verdeler) gaat.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Kan ook zijn dat je vloer nog steenkoud is en tijd nodig heeft om op te warmen.
Ja mijn badkamers staat vol open zodat ik geen avdo nodig heb. Ik zal proberen die een beetje te kneipennaftebakje schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 18:17:
Dus met pomp uit is de aanvoer warm, maar blijft afvoer koud, dan heb je te weinig flow vanuit de ketel.
Ergens gaat de waterstroom veel makkelijker dan via je verdeler, bijvoorbeeld een slecht afgestelde/lekkende bypass, een designradiator die helemaal openstaat, een kleine radiator vlakbij de ketel.
Waterzijdig inregelen is wellicht de oplossing, zodat er warm water naar elke afgever ( radiator of VV verdeler) gaat.
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Waarom zou dat niet kunnen? Dat is het hele idee van waterzijdig inregelen: zorgen dat een radiator niet meer flow krijgt dan noodzakelijk, zodat er flow overblijft voor de rest van je systeem.maartentmm schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 22:03:
Als ik alle radiatoren in huis dichtdraai dat loopt de retour van de verdeler wel op. Dit zou dus beteken dat ik te weinig flow heb naar de pomp van de verdeler. Kan ik zonder problemen de verwarming in de badkamer op 25% open zetten?
Als dat ding in je badkamer een designradiator/handdoekrek is, zal ie nagenoeg geen weerstand hebben, water gaat zo terug naar de ketel. Als je dat ding knijpt zoekt het water een andere weg terug naar de ketel en doen je overige radiatoren en vloerverwarming het een stuk beter.
Akkoord we gaan zien of dit werkt_JGC_ schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 22:07:
[...]
Waarom zou dat niet kunnen? Dat is het hele idee van waterzijdig inregelen: zorgen dat een radiator niet meer flow krijgt dan noodzakelijk, zodat er flow overblijft voor de rest van je systeem.
Als dat ding in je badkamer een designradiator/handdoekrek is, zal ie nagenoeg geen weerstand hebben, water gaat zo terug naar de ketel. Als je dat ding knijpt zoekt het water een andere weg terug naar de ketel en doen je overige radiatoren en vloerverwarming het een stuk beter.
Ik regel de temperatuur met mijn CV die staat op max 45 graden. Nu is de ingaande temperatuur rond de 35 graden en uitgaand 28.
(oudere foto van begin dit jaar)
:strip_exif()/f/image/bvb8TRuXJv9etGQX2agIhrUb.jpg?f=fotoalbum_large)
Steam: Evert
[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 09-12-2020 10:43 ]
Valse besparing dus, CV rendement is slecht door te hoge retour in de badkamer en je krijgt het niet warm.maartentmm schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 18:30:
[...]Ja mijn badkamers staat vol open zodat ik geen avdo nodig heb. Ik zal proberen die een beetje te kneipen
Een overdrukklep plaatsen zorgt dat je in de badkamer correct kan werken (correct ingeregeld en met thermostaatkraan) en dat je het beneden toch warm krijgt.
Oplossing van Evert123 zou ook kunnen werken (als je de rest warm krijgt op 45°), dan dient je verdeler als bypass.
Je kunt vrij eenvoudig met een IR thermometer van alle groepen de retour temperaturen meten. De lussen met de warmste retour draai je dan 1 slag dichter. Dit doe je elke dag 1x totdat alle retouren dezelfde temperatuur hebben. Dan kan je ketel als het goed is wel z'n warmte kwijt.
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
@ThinkPad eigen beun haas praktijken.
Waar ik ook achter ben gekomen is dat de afsluiters van het retour water zijn.
Er gaat nu dus 30 graden de vloer is volgens de meter. is dat niet wat weinig gezien hij op 40 graden staat?
@BCC de lussen zijn even lang maar ik zal het verschil gaan meten met een flir
En in het blok worden aanvoer en retour gemengd. Het gaat nooit rechtstreeks van de aanvoer de vloer in.
[ Voor 33% gewijzigd door BCC op 09-12-2020 13:32 ]
Lijkt erop dat er helemaal geen heet water de verdeler instroomt.maartentmm schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:51:
Ja hoor weer een topic.
mijn retour water krijg ik niet hoger dan 22.
Van alles al geprobeerd.
[Afbeelding]
maximaal thermostaat staat op 40graden. De aanvoer van mijn ketel is 65 graden. De leidingen die mijn kamer ingaan zijn ook niet echt warm ofzo ik denk dat die een graad of 25 zijn.
Alle groepen staan maximaal open
gisteravond was de woonkamer 20,5 graden gister ochtend was die 20 de ketel heeft de hele nacht warm water aangevoerd dat kan ik zien in mijn domoticz.
Hoe heet is de aanvoerleiding naar je verdeler? Wordt de aanvoerleiding heter naarmate je andere radiatoren dicht draait?
Zit er veel roest in het systeem? Systeem eens leeg laten lopen? Kijken of de voetventielen verstopt zitten
aanvoerleiding is echt 65 graden die kan je met je blote hand niet aanraken.el polini schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:38:
[...]
Lijkt erop dat er helemaal geen heet water de verdeler instroomt.
Hoe heet is de aanvoerleiding naar je verdeler? Wordt de aanvoerleiding heter naarmate je andere radiatoren dicht draait?
Zit er veel roest in het systeem? Systeem eens leeg laten lopen? Kijken of de voetventielen verstopt zitten
Er zit geen roest in het systeem de boel is in september gevuld.
Probleem ligt dan toch echt bij hoe het water de vloerverwarming verdeler instroomt. En of dat überhaupt wel gebeurt.maartentmm schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:43:
[...]
aanvoerleiding is echt 65 graden die kan je met je blote hand niet aanraken.
Er zit geen roest in het systeem de boel is in september gevuld.
Kan je uitsluiten of de aanvoer+retour op de verdeler goed is aangesloten? Normaliter zit de aanvoer rechts.
Wat gebeurt er als je de thermostaatkraan op de verdeler meer ... tot volledig open draait? Zie je dan de retourbalk temperatuur oplopen (na een minuut)? Uiteraard wel weer gauw terug zetten.
[ Voor 3% gewijzigd door el polini op 09-12-2020 13:49 ]
Ziet er idd nog redelijk nieuw uit allemaal, maar ik vraag me af of de boel goed ontlucht is. Dat heeft hier laatst ook wel wat moeite gekost (wel een compleet nieuw systeem). Ik dacht eerst ook dat ik de boel knap had ontlucht, maar kreeg geen warmte bij m'n vloervewarming.ThinkPadd schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:42:
Installatie ziet er nog redelijk nieuw uit, aanspraak maken op garantie?
Uiteindelijk de pomp van de CV op maximaal gezet en een tijdje laten draaien, uitgezet, even wachten, ontluchten, pomp weer aan, pomp uit, wachten, ontluchten, enz.
Ben wel een uurtje bezig geweest voordat de lucht eruit was en er knap water werd rondgepompt
die leidingen kloppen ja. op de aanvoer zit een ds1820 temp sensorel polini schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:47:
[...]
Probleem ligt dan toch echt bij hoe het water de vloerverwarming verdeler instroomt.
Kan je uitsluiten of de aanvoer+retour op de verdeler goed is aangesloten? Normaliter zit de aanvoer rechts.
Wat gebeurt er al de thermostaatkraan op de verdeler meer tot volledig open draait? Zie je dan de retourbalk temperatuur oplopen (na een minuut)? Uiteraard wel weer gauw terug zetten.
ik zal hem eens volledig open draaien.
Als ik de thermostaatknop op 40 zet zou dat aanvoermeterje toch ook 40 moeten worden?
als ik hem vol open draai zou dat 50 graden zijn
@Appelpie3000 2maal automatische ontluchters
Die werken alleen als er water wordt rondgepompt, als er lucht in je pomp zit dan verpompt ie geen water. Wordt de rest van het systeem wel knap warm?maartentmm schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:52:
[...]
yes de rest wordt wel warm. Ik heb ook al alle lussen dicht gedraaid en dan per stuk geopend. dus ik denk niet dat het lucht is. verdeler ontluchten is het ook niet.Appelpie3000 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:54:
[...]
Die werken alleen als er water wordt rondgepompt, als er lucht in je pomp zit dan verpompt ie geen water. Wordt de rest van het systeem wel knap warm?
Ja, bij mij zit er 3 graden verschil tussen wat de thermostaatknop aangeeft en het temperatuur metertje op de retourbalk.maartentmm schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:52:
[...]
die leidingen kloppen ja. op de aanvoer zit een ds1820 temp sensor
ik zal hem eens volledig open draaien.
Als ik de thermostaatknop op 40 zet zou dat aanvoermeterje toch ook 40 moeten worden?
als ik hem vol open draai zou dat 50 graden zijn
Volgens mij kan je ook eens aan de ontluchter draaien, deze kan dicht zitten, zodat het lucht kan ontsnappen. Soms zetten installateurs deze dicht omdat ontluchters op den duur gaan lekken. Maar ik vermoed niet dat je zoveel opgehoopte lucht in je systeem hebt zitten.
[ Voor 12% gewijzigd door el polini op 09-12-2020 14:01 ]
[ Voor 103% gewijzigd door ThinkPad op 09-12-2020 14:07 ]
En wordt de retour vanaf je VV ook warm?maartentmm schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:59:
[...]
yes de rest wordt wel warm. Ik heb ook al alle lussen dicht gedraaid en dan per stuk geopend. dus ik denk niet dat het lucht is. verdeler ontluchten is het ook niet.
oke dat klopt bij mij dus van geen kant.el polini schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:59:
[...]
Ja, bij mij zit er 3 graden verschil tussen wat de thermostaatknop aangeeft en het temperatuur metertje op de retourbalk.
Volgens mij kan je ook eens aan de ontluchter draaien, deze kan dicht zitten, zodat het lucht kan ontsnappen. Soms zetten installateurs deze dicht omdat ontluchters op den duur gaan lekken. Maar ik vermoed niet dat je zoveel opgehoopte lucht in je systeem hebt zitten.
@Appelpie3000 die voelt aan als 23 graden maar die zal ik vanavond ook even meten met de warmtebeeld camera
[ Voor 114% gewijzigd door mr_evil08 op 09-12-2020 14:47 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
1) Nee, met een inregelventiel zorg je ervoor dat je CV systeem waterzijdig ingeregeld kan worden. De toevoerthermostaat (van je VV verdeler) bepaald de max. temp van het water naar je vloer. Aan de onderzijde van je verdeler zit een temp. voeler (zit vast aan dat metalen draadje) die bij een te hoge temp. je thermostaatkraan dicht stuurt.miciel schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 17:56:
[...]
e nee. maar voel eerst is hoe warm en koud de retour zijn van de vloerverming.
dus de buizen welke je ziet lopen. (en niet de slangen)
is de aanvoer warm en de retour lauw ?
een inregelvenitel heeft 3 werkingenen in dit geval.
1 ket voorkomt overfow van je verdeler waardoor je vloer te heet wordt. en de maximaal thermosaat uitslaat.
2 het water kan ook soms te snel doorlopen waardoor er geen afgifte plaats vindt. (maar dat gebeurt zelden.)
3 er moet gewoon een goede delta t inzitten voor een goed rendement bij je cv ketel.
2) veelgehoorde misvatting, maar de snelheid van het water bepaalt niet de temp. afgifte. Het zorgt wel voor een hoger energieverbruik en meer geluid.
3) Goede dT is idd belangrijk ivm het rendement van je ketel, maar die regel je alleen indirect met je inregelventiel (waterzijdig inregelen).
@maartentmm
Wat je nog eens zou kunnen proberen is de stekker van je VV pomp eruit trekken en dan je thermostaatkraan volledig open draaien. Je kan dan rustig kijken of de retour van je VV oploopt zonder dat er heet water je vloer in wordt gepompt.
De kraan in je badkamer kan je rustig max een kwart of halve slag open draaien (25% is waarschijnlijk veel te veel), waarschijnlijk heb je dan nog steeds voldoende warmte voor je badkamer.
Wat ik nog wel als advies wil geven is dat wanneer je alleen maar thermostaatknoppen krijgt/hebt een by-pass ventiel over je VV verdeler te plaatsen. Zo zorg je ervoor dat je CV pomp altijd water kan rondpompen, ook als de thermostaatkranen alles dicht hebben gezet. Scheelt je een stukke pomp.
Maar niet naar de de 50 wat zou moeten kunnen. Ik vermoed dat ik te veel flow verlies door de korte lus via het mengventiel van mijn pettelketel.
Hoe zou ok die flow daarop kunnen knijpen? Met afsluiter oid?
1) ik dacht altijd dat een themostaatkraan traag is/was. en dat je daarom de flow moest beperken om te voorkomen dat de maximaal thermostaat (zwarte kast van de pomp) ingrijpt. maar inrpincipe is de thermostaatkraan de baas. dat klopt. maar zonder inregelventiel gaat de boel toch gek doen etc.Appelpie3000 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:13:
[...]
1) Nee, met een inregelventiel zorg je ervoor dat je CV systeem waterzijdig ingeregeld kan worden. De toevoerthermostaat (van je VV verdeler) bepaald de max. temp van het water naar je vloer. Aan de onderzijde van je verdeler zit een temp. voeler (zit vast aan dat metalen draadje) die bij een te hoge temp. je thermostaatkraan dicht stuurt.
2) veelgehoorde misvatting, maar de snelheid van het water bepaalt niet de temp. afgifte. Het zorgt wel voor een hoger energieverbruik en meer geluid.
3) Goede dT is idd belangrijk ivm het rendement van je ketel, maar die regel je alleen indirect met je inregelventiel (waterzijdig inregelen).
of valt dat ook onder de fabels ?
2) ik zat al wel te twijfelen bij het intikken. (nu weet ik dus waarom.)
3) ja ik had het er inderdaad bij moeten zetten het is een beetje karige info.
Kan je eens een schema van je systeem posten? Dus met je pelletkachel, pomp, mengventiel, vv verdeler, radiatoren, leidingwerk, enz. Dan is er wat makkelijker met je mee te denkenmaartentmm schreef op woensdag 9 december 2020 @ 22:20:
Thermostaat knop eraf gedraaid, pomp uitgezet en alle radiatoren dichtgedraaid. en zowaar kroop de temperatuur naar de 38 graden.
Maar niet naar de de 50 wat zou moeten kunnen. Ik vermoed dat ik te veel flow verlies door de korte lus via het mengventiel van mijn pettelketel.
Hoe zou ok die flow daarop kunnen knijpen? Met afsluiter oid?
Als je systeem niet waterzijdig is ingeregeld kan het zijn dat alle warmte naar één verbruiker gaat (weg van de minste weerstand), is die op temperatuur dan zal een andere gebruiker de warmte krijgen enz. Dat is gek en onwenselijk gedrag. Met in inregelventielen kan je dat allemaal netjes afstellen (waterzijdig inregelen).miciel schreef op donderdag 10 december 2020 @ 01:30:
[...]
1) ik dacht altijd dat een themostaatkraan traag is/was. en dat je daarom de flow moest beperken om te voorkomen dat de maximaal thermostaat (zwarte kast van de pomp) ingrijpt. maar inrpincipe is de thermostaatkraan de baas. dat klopt. maar zonder inregelventiel gaat de boel toch gek doen etc.
of valt dat ook onder de fabels ?
Maar het hangt heel erg van je systeem af hoeveel last je daar van hebt, als elke verbruiker ongeveer dezelfde weerstand heeft dan zal je het misschien niet eens opmerken.
[ Voor 42% gewijzigd door Appelpie3000 op 10-12-2020 08:25 ]
:strip_exif()/f/image/ETmOa86GyRpjN5ml33xF5hyr.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 22% gewijzigd door maartentmm op 10-12-2020 09:31 ]
Het mengventiel zorgt er volgens mij voor dat je temperatuur in je ketel niet onder de 55gr komt (om condensvorming te voorkomen), die zou ik dus niet zomaar gaan knijpen.
Hierboven schreef je dat je temp naar 38 graden steeg. Over welke temperatuur heb je het dan? retour van je VV verdeler terug naar je ketel?
[ Voor 4% gewijzigd door Appelpie3000 op 10-12-2020 10:06 ]
witte ding is mijn 200 buffervat in de vorm van een Atlantic Explorer 200lAppelpie3000 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:01:
Wat is dat witte ding vlak voor je mengventiel? En waar zit je CV pomp?
Het mengventiel zorgt er volgens mij voor dat je temperatuur in je ketel niet onder de 55gr komt, die zou ik dus niet zomaar gaan knijpen.
Hierboven schreef je dat je temp naar 38 graden steeg. Over welke temperatuur heb je het dan? retour van je VV verdeler terug naar je ketel?
die 38 gaden waar ik het over had is de temp van mijn verdeler hoger komt hij niet.
ik kan online ook nergens een aansluitschema vinden van de combinatie pellet ketel en vloerwarming.maartentmm schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:07:
[...]
witte ding is mijn 200 buffervat in de vorm van een Atlantic Explorer 200l
die 38 gaden waar ik het over had is de temp van mijn verdeler hoger komt hij niet.
[ Voor 144% gewijzigd door Appelpie3000 op 10-12-2020 10:21 ]
vanaf de ketel is de aanvoer 65 graden naar de verdelerAppelpie3000 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:14:
Ok, en wat is de watertemp vanaf je kachel richting de VV verdeler (voor je mengklep, na je mengklep en bij je VV verdeler)? En de temp uit je VV verdeler? En de temp in je buffervat?
de meter op de verdeler is +- 35 graden
uit de verdeler kom het met 25 a 30 graden terug.
temp buffervat is +- 30 graden (retour temp van de radiatoren)
Maar die 65 graden is voor je mengklep? Weet je ook de temperatuur na je mengklep?maartentmm schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:17:
[...]
vanaf de ketel is de aanvoer 65 graden naar de verdeler
de meter op de verdeler is +- 35 graden
uit de verdeler kom het met 25 a 30 graden terug.
temp buffervat is +- 30 graden (retour temp van de radiatoren)
Wat ik vermoed is het volgende: omdat je een buffervat hebt duurt het vrij lang voordat je systeem op temperatuur is. Je kachel kan het water maar een x aantal graden verhogen per keer dat het door je kachel stroomt (zeg 35 graden). Als je dus begint met 30 graden watertemp zal je kachel het water eerst 65 graden stoken, maar omdat je mengklep niet wil dat de temp naar je kachel niet onder de 55 graden komt, maar er wel water van 30 graden van het buffervat komt, zal 80 procent van de warmte eerst gebruikt worden om het water van het buffervat voor te verwarmen voordat het je kachel ingaat. Effectief heb je dan dus bijna geen debiet richting je gebruikers.
Hoelang heb je je kachel bij deze test laten branden om de boel op temperatuur te krijgen?
temp na de meng klep is +- 58 graden gewoon wat die moet zijn.Appelpie3000 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:25:
[...]
Maar die 65 graden is voor je mengklep? Weet je ook de temperatuur na je mengklep?
Wat ik vermoed is het volgende: omdat je een buffervat hebt duurt het vrij lang voordat je systeem op temperatuur is. Je kachel kan het water maar een x aantal graden verhogen per keer dat het door je kachel stroomt (zeg 35 graden). Als je dus begint met 30 graden watertemp zal je kachel het water eerst 65 graden stoken, maar omdat je mengklep niet wil dat de temp naar je kachel niet onder de 55 graden komt, maar er wel water van 30 graden van het buffervat komt, zal 80 procent van de warmte eerst gebruikt worden om het water van het buffervat voor te verwarmen voordat het je kachel ingaat. Effectief heb je dan dus bijna geen debiet richting je gebruikers.
Hoelang heb je je kachel bij deze test laten branden om de boel op temperatuur te krijgen?
ketel heeft vannacht uur of 8 gedraaid op 70 graden aanvoer.
zal ik hem eens op 80 graden proberen vanavond?
idd te weinig debiet. omdat wat ik al vermoedde de meeste flow over die korte lus gaat.
Zou het probleem opgelost zijn als ik mijn buffer verwijder?
En wat is de aanvoertemperatuur bij je VV verdeler? je kan best wat warmteverlies over je leidingwerk hebben (is hier zo'n 10 graden zonder isolatie).maartentmm schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:32:
[...]
temp na de meng klep is +- 58 graden gewoon wat die moet zijn.
En je buffervat is nog maar 35 graden? Weet je zeker dat de ketel de hele nacht heeft gedraaid?ketel heeft vannacht uur of 8 gedraaid op 70 graden aanvoer.
Kan je proberen, maar ik denk niet dat het probleem daar zit. 70 graden zou ruim voldoende moeten zijnzal ik hem eens op 80 graden proberen vanavond?
Je hebt je buffervat als warmteopslag, dus dat is uiteindelijk niet de oplossing. Al kan het om oorzaken uit te sluiten wel interessant zijn. Uiteindelijk wil je buffervat >55 graden hebben, anders gaat je mengklep van je kachel roet in het eten gooien.idd te weinig debiet. omdat wat ik al vermoedde de meeste flow over die korte lus gaat.
Zou het probleem opgelost zijn als ik mijn buffer verwijder?
buffervat was 50 graden maar is inmiddels door het koude retour water al weer een graad of 30.Appelpie3000 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:48:
[...]
En wat is de aanvoertemperatuur bij je VV verdeler? je kan best wat warmteverlies over je leidingwerk hebben (is hier zo'n 10 graden zonder isolatie).
[...]
En je buffervat is nog maar 35 graden? Weet je zeker dat de ketel de hele nacht heeft gedraaid?
[...]
Kan je proberen, maar ik denk niet dat het probleem daar zit. 70 graden zou ruim voldoende moeten zijn
[...]
Je hebt je buffervat als warmteopslag, dus dat is uiteindelijk niet de oplossing. Al kan het om oorzaken uit te sluiten wel interessant zijn. Uiteindelijk wil je buffervat >55 graden hebben, anders gaat je mengklep van je kachel roet in het eten gooien.
de aanvoertemp die nu de slangen in gaat is weer een graaf of 30 volgens de meter.
het buffervat zit ook in de retour van mijn systeem misschien is dat het probleem. maar daar kom ik alleen achter als ik hem loskoppel.

de woonkamer is nu wel in 2uur van 20 graden naar 20,5 gegaan dus hij is veel sneller op temperatuur door het warme buffervat
[ Voor 5% gewijzigd door maartentmm op 10-12-2020 17:52 ]
Ik ben wel een beetje nieuwsgierig met welk idee je je buffervat hebt geplaatst. Zo'n buffervat is om warmte op te slaan, van bv zonnecollectoren of gebruik je hem als een boiler?maartentmm schreef op donderdag 10 december 2020 @ 17:28:
[...]
buffervat was 50 graden maar is inmiddels door het koude retour water al weer een graad of 30.
de aanvoertemp die nu de slangen in gaat is weer een graaf of 30 volgens de meter.
het buffervat zit ook in de retour van mijn systeem misschien is dat het probleem. maar daar kom ik alleen achter als ik hem loskoppel.
de woonkamer is nu wel in 2uur van 20 graden naar 20,5 gegaan dus hij is veel sneller op temperatuur door het warme buffervat
Als je hem als buffer voor je pelletkachel wil gebruiken dan heb je daar wel iets van een regeling nodig. Dus pelletkachel aan als je buffervat onder de bv 30 gr is weer uit als ie 70 graden is. Je buffervat zorgt dan voor de warmte van je vloer. Alleen je buffervat verwarmen als je warmtevraag in je woonkamer hebt zorgt alleen maar voor een heel erg traag systeem.
Even goed kijken hoe het nu in elkaar zit (je schema is onduidelijk), en dan zien hoe je de buffer er best in toevoegt (overbruggen tot de retour begint op te lopen bijvoorbeeld), mss heeft iemand wel een slim id met alternatieve aansluiting van een thermostaatkraan ofzo.
Of je gebruikt 2pompen, een voor cv circuit door boiler en je ketel de boiler laten opwarmen.
Net wat je beste vind, of waar je op termijn naar toe wil.
[ Voor 16% gewijzigd door naftebakje op 10-12-2020 19:16 ]
Ik kan ook geen voorbeeld schema vinden van een palletketel icm VV en radiatoren
Pomp moet aanstaan anders mengt hij niet.
Heel vaag ik ga een inregelknop aanschaffen misschien krijg ik daar de boel mee onder controle.
Bijkomend iets op 40 graden is de woonkamer is een uur van 19,8 graden naar 20,6 dan slaat de ketel weer af. De badkamer is dan nog lang niet warm.
[ Voor 27% gewijzigd door maartentmm op 16-12-2020 22:15 ]
buffervat verwijderdAppelpie3000 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:01:
Als jij je pelletkachel automatisch aanstuurt (via thermostaat in je woonkamer), dan is er vziw weinig verschil met een normale CV ketel. Enige punt is dat een CV ketel geen mengventiel nodig heeft, maar dat zou ook geen problemen op moeten leveren.
Met de knop eraf gaat hij wordt hij 40 maar hoger gaat hij niet.
Heel vaag ik ga een inregelknop aanschaffen misschien krijg ik daar de boel mee onder controle.
Bijkomend iets op 40 graden is de woonkamer is een uur van 19,8 graden naar 20,6 dan slaat de ketel weer af. De badkamer is dan nog lang niet warm.
Kan je mij misschien uitleggen wat er gebeurt als je de vv pomp uitzet? Waarom zou dat ervoor zorgen dat de retour temperatuur omhoog gaat? Is dat omdat er helemaal niet meer wordt bijgemengd? Maar in dat geval, is de weerstand van een verdeler niet veel te groot? Alsin, als de pomp niet aan staat gaat er helemaal niks meer naar de retour?Appelpie3000 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:13:
[...]
@maartentmm
Wat je nog eens zou kunnen proberen is de stekker van je VV pomp eruit trekken en dan je thermostaatkraan volledig open draaien. Je kan dan rustig kijken of de retour van je VV oploopt zonder dat er heet water je vloer in wordt gepompt.
Wat ik nog wel als advies wil geven is dat wanneer je alleen maar thermostaatknoppen krijgt/hebt een by-pass ventiel over je VV verdeler te plaatsen. Zo zorg je ervoor dat je CV pomp altijd water kan rondpompen, ook als de thermostaatkranen alles dicht hebben gezet. Scheelt je een stukke pomp.
Als de pomp uitstaat mengt hij niets bij.zerokill schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:40:
[...]
Kan je mij misschien uitleggen wat er gebeurt als je de vv pomp uitzet? Waarom zou dat ervoor zorgen dat de retour temperatuur omhoog gaat? Is dat omdat er helemaal niet meer wordt bijgemengd? Maar in dat geval, is de weerstand van een verdeler niet veel te groot? Alsin, als de pomp niet aan staat gaat er helemaal niks meer naar de retour?
Tuurlijk is de weerstand van de verdeler groot is immers 1/2 duims omdat het maar 4 groepen zijn. Als de pomp uitstaat van de verdeler gaat het hete water van de ketel idd de retour in.
Het hete water zou dan van CV aanvoer direct naar de CV retour leiding moeten gaan via de bovenste balk.
Edit: precies wat je al zegt
Op welke snelheid staat de pomp bij de verdeler?
Als die op max staat, zoals op de foto, dan wordt er veel 'koud' water uit de vloer bijgemengd aan het hete CV water, waardoor je een lagere temperatuur de vloer instuurt
Wat als je de pomp op de lagere stand zet of op bijv. 50%, gaat er dan warmer water de vloer in?
Dus de vloerverwarming wordt wel vlot warm, warmt wel de woonkamer vlot op. Je wil hem wat vertragen, zodat de badkamer ook de kans krijgt om warm te worden ==> de knop weer er op zetten en op iets van 35° zetten, dan kan je vloer niet beschadigd geraken. Door de retour een klein beetje te knijpen, zorg je dat er meer flow is voor de badkamerradiator, en het daar ook warm wordt.maartentmm schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:06:
Je kan wat spelen met de balans, thermostaatknop loopt dicht als gewenste temperatuur is bereikt, en die heb je zowel in de badkamer als op de vloerverwarming (vloerverwarming zal snelheid opwarmen bepalen, lager is meer warmte beschikbaar in badkamer)
Mwoa, niet helemaal. Wel even in het begin bij het opwarmen, maar als je vloer warm is krijg je uiteindelijk een hogere retourtemperatuur uit je vloerRouske schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:45:
Op welke snelheid staat de pomp bij de verdeler?
Als die op max staat, zoals op de foto, dan wordt er veel 'koud' water uit de vloer bijgemengd aan het hete CV water, waardoor je een lagere temperatuur de vloer instuurt
Wat als je de pomp op de lagere stand zet of op bijv. 50%, gaat er dan warmer water de vloer in?
Hoge pompsnelheid VV = klein verschil tussen Tin en Tuit = hogere gemiddelde vloertemperatuur
Lage pompsnelheid VV = groter verschil tussen Tin en Tuit = lagere gemiddelde vloertemperatuur
Uitgaande van dezelfde Tin dan natuurlijk.
Net zoals naftebakje zegt ziet dat er helemaal niet zo verkeerd uit. 0,8 graden verwarmen per uur is best netjes voor vloerverwarming.maartentmm schreef op maandag 21 december 2020 @ 21:23:
[...]
buffervat verwijderd
In het begin van het topic werd je badkamer wel goed warm en deze radiator heb je vervolgens iets geknepen. Nu blijkt dat je badkamer niet snel genoeg warm wordt kan je deze weer iets verder opendraaien (halve slag ofzo). Dat is even een paar dagen proberen totdat de boel goed in balans is.
Wat nog kan helpen om de aanvoertemp van je VV verdeler omhoog te krijgen is de snelheid van je CV pomp iets te verhogen. Je hebt nu water van zo'n 58 graden van je ketel, en met wat warmteverlies komt dat met 50 (schatting) graden bij de VV verdeler aan, wordt daar gemengd met de retour uit je vloer en komt dan op zo'n 40 graden uit. Door je pompsnelheid van de CV (niet VV verdeler) iets te verhogen wordt het aandeel heet water uit je CV groter en zal de aanvoertemp naar je vloer ook stijgen. Al denk ik niet dat dat nodig is gezien de opwarmsnelheid van je kamer.
Kleine opmerking; als je wilt dat we kunnen volgen wat je aan het doen bent iets duidelijker omschrijven over welke onderdelen je het hebt. Als jij over pomp praat, kunnen dat er als het goed is twee zijn, een inregelknop is ook nogal een breed begrip, vooral als niet geschreven wordt waar je deze wilt plaatsen (bij VV verdeler? bij je ketel?)
Badkamer half open en 2uur verwarmen dan is de woonkamer 21 graden. Dan 2uur uit en dan weer 2uur verwarmen.
Ik ben bang dat ik dan belachelijk veel pellets ga verbruiken. Van 1 oktober tot nu heb ik er 1000kg doorheen gestookt als dat zo door gaat ga ik richting de 2500kg dan kan ik net zo goed weer een gasketel kopen dan zal mijn verbruik op +- 800m3 zitten.
Warmtepomp kan ook misschien maar ik heb al subsidie gehad voor mijn pelletketel dus denk niet dat ik die nog een keer krijg.
Hmm, wel vreemd dan, want je zegt zelf 'klein verschil tussen Tin en Tuit bij hoge snelheid' en met dezelfde Tin komt er juist bij die hoge snelheid dus Tin met een klein verschil uit de vloer als de vloer warm is.Appelpie3000 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:20:
[...]
Mwoa, niet helemaal. Wel even in het begin bij het opwarmen, maar als je vloer warm is krijg je uiteindelijk een hogere retourtemperatuur uit je vloer![]()
Hoge pompsnelheid VV = klein verschil tussen Tin en Tuit = hogere gemiddelde vloertemperatuur
Lage pompsnelheid VV = groter verschil tussen Tin en Tuit = lagere gemiddelde vloertemperatuur
Uitgaande van dezelfde Tin dan natuurlijk.
Als de vloer op temperatuur is, dan is de ruimte dat waarschijnlijk ook en zal er geen aanvoer meer uit de CV leiding zijn.
Wou aangeven dat als de ruimte niet goed op temperatuur komt je dan te weinig warmte de vloer in krijgt en door de vv-pomp lager te zetten dat je dan wel meer temperatuur de vloer in krijgt. Een te lage snelheid kan inderdaad er voor zorgen dat de vloer niet gelijkmatig opwarmt. Dus zondermeer de vv-pomp op max zetten is ook niet altijd de juiste keuze lijkt me. Niet elk systeem/vloer/huis is hetzelfde...
Ik weet niet of het realistisch is je verbruik tijdens een periode van inregelen/probleemzoeken te vergelijken met een ingeregeld systeem.maartentmm schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:06:
Ik zal de cv pomp proberen iets hoger te zetten wellicht moet ik het zo laten.
Badkamer half open en 2uur verwarmen dan is de woonkamer 21 graden. Dan 2uur uit en dan weer 2uur verwarmen.
Ik ben bang dat ik dan belachelijk veel pellets ga verbruiken. Van 1 oktober tot nu heb ik er 1000kg doorheen gestookt als dat zo door gaat ga ik richting de 2500kg dan kan ik net zo goed weer een gasketel kopen dan zal mijn verbruik op +- 800m3 zitten.
Warmtepomp kan ook misschien maar ik heb al subsidie gehad voor mijn pelletketel dus denk niet dat ik die nog een keer krijg.
Ik weet niet wat je allemaal hebt veranderd aan je woning, maar bij een wijziging in je verwarmingstoestel heb je niet ineens geen extra warmte nodig om je huis op temperatuur te houden. 1000kg houtpellets komt overeen met zo'n 600m3 gas. Dus van 1000kg pellets in 2 maanden naar 800m3 gas per jaar klopt niet helemaal.
*Ik ga er dan wel vanuit dat het eea enigzins redelijk is ingeregeld. En met de aanleg van vloerverwarming zonder je kruipruimte te isoleren zou je verbruik ook zomaar flink kunnen stijgen.
Die zin snap ik niet helemaalRouske schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:00:
[...]
...met dezelfde Tin komt er juist bij die hoge snelheid dus Tin met een klein verschil uit de vloer als de vloer warm is.
Nee, je vloer komt eerst op temperatuur en die warmt vervolgens de ruimte op.Als de vloer op temperatuur is, dan is de ruimte dat waarschijnlijk ook en zal er geen aanvoer meer uit de CV leiding zijn.
Ik begrijp waar je naartoe wilt, maar je krijgt niet meer warmte in je vloer door je VV pomp langzamer te laten pompen. Wat ik misschien nog bij mijn eerdere reactie had moeten zetten is dat bij een gemiddelde hogere vloertemperatuur meer warmteafgite aan de woonkamer wordt afgegeven. Hiervoor heb je wel extra warmte nodig uit je CV ketel.....door de vv-pomp lager te zetten dat je dan wel meer temperatuur de vloer in krijgt.
Als de warmtetoevoer van je CV ketel gelijk blijft en je laat je pomp sneller draaien zal je Tin iets zakken en je Tuit iets stijgen. De gemiddelde vloertemperatuur veranderd niet door je VV pomp sneller of langzamer te laten draaien.
Maar dat geldt alleen in het geval dat er niet meer warmte door je CV ketel wordt geleverd. In de praktijk zal je regelthermostaat van je VV verdeler bij een sneller draaiende VV pomp wat meer warm water naar je VV toelaten waardoor de Tin naar je vloer iets zal stijgen. Dat resulteert uiteindelijk in een hogere gemiddelde vloertemperatuur en dus een iets sneller opwarmende woonkamer (of je dat ook werkelijk gaan merken is een tweede).
Klopt. En andere overwegingen zijn energieverbruik en geluid. Over het algemeen is het niet nodig de pomp heel snel te laten draaien.Een te lage snelheid kan inderdaad er voor zorgen dat de vloer niet gelijkmatig opwarmt. Dus zondermeer de vv-pomp op max zetten is ook niet altijd de juiste keuze lijkt me. Niet elk systeem/vloer/huis is hetzelfde...
Ik heb natuurlijk geen vergelijking met gasverbruik en mijn vloerverwarming.
Realistisch voor mijn huis is +-1200m3
Kwa inregelen veranderd er weinig van ik heb alleen de badkamer half open staan.
Dus ik kan ook even aanzien of ik het red met 2000kg pellets. Mocht het meer worden moet ik wat anders bedenken want ik ga er echt niet iedere avond 2 zakken ingooien. Tot zover bedankt voor de adviezen.
[ Voor 10% gewijzigd door maartentmm op 22-12-2020 18:10 ]