[proxmox]Beeld video loopt achter op win10 vm niet vloeiend

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 18:05
Server:

- CPU: Xeon E5 2620v4
- RAM: 32G
- VM storage: 4x 500GB Samsung EVO SSD (ZFS striped mirror config)
- OS drive: 1x 1TB Samsung EVO SSD

VM:
- CPU: 4 cores (host, hidden=on,q35)
- RAM: 8GB
- Storage: 100G virtio
- win virtio drivers 0.1.190

metrics bonnie++

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
bonnie++ -u root -r 1024 -s 16384 -d /pool0/ -f -b -n 1 -c 4

Version  1.98       ------Sequential Output------ --Sequential Input- --Random-
                    -Per Chr- --Block-- -Rewrite- -Per Chr- --Block-- --Seeks--
Name:Size etc        /sec %CP  /sec %CP  /sec %CP  /sec %CP  /sec %CP  /sec %CP
srv-prod-pve 16G::4            567m  65  535m  77            1.5g  99  5942 161
Latency                       26715us   23547us              5270us     276ms
Version  1.98       ------Sequential Create------ --------Random Create--------
srv-prod-pve-01     -Create-- --Read--- -Delete-- -Create-- --Read--- -Delete--
              files  /sec %CP  /sec %CP  /sec %CP  /sec %CP  /sec %CP  /sec %CP
                  1  1024   3 +++++ +++  1024   1  1024   3 +++++ +++  1024   1
Latency             22300us      20us   25397us    6606us      22us   15843us

Internet verbinding is 1Gbit fiber, (interne) verbinding naar VM is ook 1Gbit, via draad. Protocol is RDP. De server staat zo goed als zijn neus te eten voor de rest, geen andere noemenswaardige vms erop en load komt nauwelijks boven de 10%.

Elke vorm van video (YT/NPO/Prime) afspelen in de browser (zowel firefox als chrome), loopt het geluid prima, maar het beeld loopt een halve seconde achter en bv. bij panning shots is het een beetje choppy (beeld). CPU load onder windows is dan 100%. Ook als de hele video geladen is in de browser (cache progress bar in YT is helemaal geladen. Dus video kijken op deze manier is zeer onprettig

In welke hoek moet ik het zoeken, want de resources die ik heb gegeven, lijken me meer dan voldoende?

Compromises are for the weak

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je een fysieke Windows installatie om mee te vergelijken zodat je kan uitsluiten dat het RDP protocol niet in de weg zit? En houd dan rekening met eventuele mogelijkheden van offloaden van bepaalde taken naar de fysieke videokaart, want je VM heeft geen degelijke GPU.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:29

nelizmastr

Goed wies kapot

Video over RDP blijft inderdaad een drama. Een van de redenen waarom we dat actief ontmoedigen op onze RDS servers en klanten fijn doorverwijzen lokaal filmpjes te gaan kijken.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Butcha
mmm, okay. Puur RDP en video dus? Wel slecht eigenlijk.

De Client is overigens een NUC met een i3 en 4GB, dus dat lijkt me genoeg.

Zijn er nog toevallig andere protocollen die dan aan te raden zijn voor wel een volledige desktop ervaring? If all else fails, kan ik nog altijd parsec proberen.

@Hero of Time Klopt inderdaad. Ik had eerst een RX580 erin zitten met passthrough naar de VM i.c.m. hdmi/usb over ethernet. Alleen dat werkte net niet betrouwbaar gegenoeg (zeker na software updates).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 08:19
Remote FX met hyper-v als virtualisatie laag zou een optie zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Probeer het anders eens met ESXi en RDP? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dennisweb schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 22:15:
Probeer het anders eens met ESXi en RDP? :)
Wat heeft de hypervisor voor invloed als het beeld over RDP hoe dan ook niet vloeiend zal lopen? RDP is niet gemaakt voor 60 fps super vloeiende videoweergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Hero of Time schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 23:04:
[...]

Wat heeft de hypervisor voor invloed als het beeld over RDP hoe dan ook niet vloeiend zal lopen? RDP is niet gemaakt voor 60 fps super vloeiende videoweergave.
60 fps gaat het niet worden. Maar in tegenstelling tot Proxmox kun je bij ESXi een 3D Software Accelerator gebruiken. Kost wel meer CPU, maar was er verder wel tevreden over. Die hoge CPU in Windows komt door het renderen van video. Met ESXi gaat dat beter met Proxmox.

Verder ook goede ervaringen met ESXi en gewoon AnyDesk. Al is dat niet bepaald haalbaar als je meerdere gebruikers wilt gebruiken. Voor privégebruik is het wel leuk.

Lees ook vaak goede verhalen over PCoIP en VMWare Blast. Maar dan zit je al snel op VMWare Horizon en dat is dan weer niet zo betaalbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Dennisweb op 27-12-2020 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dennisweb schreef op zondag 27 december 2020 @ 00:07:
[...]

60 fps gaat het niet worden. Maar in tegenstelling tot Proxmox kun je bij ESXi een 3D Software Accelerator gebruiken. Kost wel meer CPU, maar was er verder wel tevreden over. Die hoge CPU in Windows komt door het renderen van video. Met ESXi gaat dat beter met Proxmox.
Dus als je over RDP verbinding maakt, kan Windows alsnog gebruik maken van de hardware voor video afspelen? Ik dacht juist dat dat niet werkte. Want als je bijvoorbeeld photoshop via RDP start, klaagt het over grafische mogelijkheden en sluit het af (of eigenlijk foutmelding en crash).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Hero of Time schreef op zondag 27 december 2020 @ 00:26:
[...]

Dus als je over RDP verbinding maakt, kan Windows alsnog gebruik maken van de hardware voor video afspelen? Ik dacht juist dat dat niet werkte. Want als je bijvoorbeeld photoshop via RDP start, klaagt het over grafische mogelijkheden en sluit het af (of eigenlijk foutmelding en crash).
Heeft dat er niet mee te maken dat Photoshop een andere techniek gebruikt? Je kan bijvoorbeeld ook geen vMix op RDP gaan draaien. Maar een YouTube video kijken gaat via RDP bij mij beter op ESXi dan op Proxmox. ESXi heeft ook een andere driver. Proxmox gebruikt virtIO dacht ik.

Volgens mij heeft het er dus weldegelijk iets mee te maken. Los van dat ik niet helemaal snap waarom je filmpjes/TV op RDP wilt kijken. Als het gaat om blokkades is een VPN handiger. Je kan ook TV kijken via Ziggo/KPN/whatever app.

Edit: voor dit soort dingen zijn Horizon en Citrix eigenlijk wel uitgevonden. Die renderen clientside in plaats van serverside, waardoor de belasting niet op de server terechtkomt. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Dennisweb op 27-12-2020 02:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ismael86
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 21:58
Voor video afspelen vanaf remote en zelfs gamen zou je kunnen kijken naar parsec: https://parsec.app/

Enige voorwaarde is dat je host iets van hardware acceleratie heeft. Nou kun je normaal gesproken ook de igpu van de Intel processor naar je vm passen maar ik weet niet of de Xeon's deze ook hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Butcha
Xeon heeft geen iGPU. Parsec ben ik bekend mee, werkt idd prima: vereist alleen wel een fysieke grafische kaart, exclusief voor het systeem.

Voordat ik met RDP in de weer ging had ik een rx580 doorgegeven en dan met hdmi/usb over ethernet door gegooid. Alleen video pass-through is imho nog steeds niet echt stabiel te noemen onder kvm/proxmox.

Proxmox gebruikt idd virtio. Klant gebruikt RDP als virtuele desktop, wat prima werkt. Alleen hij wil dus ook occasionally een YT filmpje kunnen kijken.

Pagina: 1