Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-11 16:24
Goedemiddag mede-Tweakers,

Ik ben momenteel aan het rondkijken wat betreft het verder verduurzamen van mijn huis.
Op de planning staat al vloer en dak-isolatie, wat ik volgend jaar ga doen zodra de financien er voor zijn.
Zonnepanelen liggen er sinds Januari op en doe hun werk goed. (5120WP)

Nu zit ik ook thuis even te inventariseren wat er los van de radiatoren nog op de CV ketel zit en dat is eigenlijk alleen nog de douche/badkamer-kraan. De keuken-kraan heeft, i.v.m de afstand, een elektrische close-in boiler die amper wat verbruikt.

Nu kom ik zoveel verschillende alternatieven tegen dat ik door de bomen het bos even niet meer zie.
Ik kom de volgende tegen:
  • Warmtepomp boiler
  • Deze trekt warme lucht aan om zo te verwarmen
  • Doorstromer
  • Deze verwarmt water, op aanvraag, via een warmte element
  • Boiler (200L)
  • Deze verwarmt water, constant, via een warmte element
Mijn voorkeur zelf gaat naar de doorstromer. Die in combinatie met een besparende douchekop van bijvoorbeeld Niebla zou dan al voldoende moeten zijn.
Aangezien deze op 3-Fase werkt zal mijn aansluiting verzwaard moeten worden aangezien ik nu op 1x35A zit.

Wat is jullie ervaring met dit soort oplossingen? En is het voldoende voor een douche (bijv met de Niebla 5L douchekop)
Compleet van het gas af in dit huis zie ik niet gebeuren, aangezien de vrouw des huize over een aantal (5+) jaar toch wel wat nieuws wilt.

5120Wp Oost/West - PV Output

• JustinoFTW
Iemand enige ervaring? Of is dit een investering niet waard voor alleen tapwater.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:43
WPB is het beste, deze maakt van 1 kWh 3 of 4 kWh aan warmte.
Je kan deze laten draaien als de zon schijnt waardoor je straks met vervallen saldering gunstig uit bent.
Nadeel is het geluid (gezoem). De andere 2 opties zou ik niet aan beginnen, dat is gewoon geld weggooien. Je gaat dan 2,2x zoveel betalen voor je tapwater.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• JustinoFTW
Jim423 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 23:31:
WPB is het beste, deze maakt van 1 kWh 3 of 4 kWh aan warmte.
Je kan deze laten draaien als de zon schijnt waardoor je straks met vervallen saldering gunstig uit bent.
Nadeel is het geluid (gezoem). De andere 2 opties zou ik niet aan beginnen, dat is gewoon geld weggooien. Je gaat dan 2,2x zoveel betalen voor je tapwater.
Het voordeel is dat ik achter mijn douche een holle ruimte heb van het schuine dak waar een WPB zou kunnen passen. Die kan dan eventueel geluidsdempend gemaakt worden.
Dat de andere 2 opties zoveel meer kosten was ik mij niet bewust van.

Ik snap alleen niet hoe een WPB aan de warme lucht komt in bijv de winter. Ik zou namelijk het tapwater compleet los willen hebben van de ketel.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
JustinoFTW schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 23:37:
[...]

Het voordeel is dat ik achter mijn douche een holle ruimte heb van het schuine dak waar een WPB zou kunnen passen. Die kan dan eventueel geluidsdempend gemaakt worden.
Dat de andere 2 opties zoveel meer kosten was ik mij niet bewust van.

Ik snap alleen niet hoe een WPB aan de warme lucht komt in bijv de winter. Ik zou namelijk het tapwater compleet los willen hebben van de ketel.
Gewoon, van buiten. Dan gaat het er nog kouder weer uit ;)

In de zomer kun je die slangen loshalen zodat hij binnenlucht gebruikt. Hoe langer je douched, hoe koeler het wordt op zolder :*)

Maargoed, besparing van WPB tov gasgestookt dmv HR ketel voor tapwater is relatief gering. Resistief elektrisch is veel duurder in gebruik, maar goedkoper in aanschaf.

[ Voor 10% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-12-2020 23:51 ]

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:16
Mijn eerste indruk, leuk project maar weinig in te halen denk ik. Maar, ik zat er als volgt even aan te rekenen, wellicht heb je er iets aan.

Kwartier douchen kost je met een doorstroommodel van 12kW, ongeveer 3 kWh (10,8MJ) per douchebeurt. Dezelfde hoeveelheid energie in gas (35,17MJ/kuub) is 0,3m3 per douchebeurt. Uitgaande dat je nu overproductie zonnepanelen op het net zet, kost elektriciteit je €0,07 per kWh en gas je iets van €0,80 per kuub. Een kwartier douchen kost je met elektriciteit dus 21 cent en op gas 24 cent. Op twee gezinsleden elke dag douchen (700x per jaar), is dat 21 euro op jaarbasis.

Met een WPB die even conservatief COP van 3 heeft, kost je een kwartier douchen 7 cent, is de totale besparing iets van 119euro op jaarbasis.

Daartegenover staat wel aanschaf, aanpassing huis en omzetten meterkast. Dus economisch zeker met een maximale tijd van 5 jaar gezien je verhuizing lastig terug te verdienen.

Op duurzaamheid gaat het doorstroommodel sowieso slecht scoren. Het verbruikt 1 op 1 dezelfde hoeveelheid energie als met gas. Als je dit verbruikt als de zon schijnt ok, maar in de winter wek je dit niet op en ga je leunen op een centrale (We hebben nog geen overproductie aan groene energie in Nederland en het moet ergens vandaan komen, ook al koop je duurzame energie in bij je leverancier.).

Met WPB zul je wel een stuk winnen qua duurzaamheid, omdat deze de inefficiëntie van de centrale in de winter opheft en dus wat beter zal scoren dan gas. En de zomer met eigen opwek, is dit natuurlijk wel interessant vanuit duurzaamheid.

[ Voor 3% gewijzigd door VERNederlander op 09-12-2020 11:27 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:43
Overproductie krijg je al snel 11 cent voor geen 7 cent.
En is er wel overproductie?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Vergeet niet dat als je warmte uit de woning haalt om te SWW water te maken, deze ook weer aangevuld moet worden, wat nu door je gas cv ketel gebeurt.

Overweeg je ook om over te stappen van gasverwarming naar elektrisch verwarmen (middels een warmtepomp). Daar ga je meer winst mee halen. Als je buiten ruimte hebt voor een buitenunit kun je al vrij eenvoudig een monoblock warmtepomp installeren. Je moet dan alleen even kijken of je afgiftesysteem voldoende warmte kwijt kan bij lagere watertemperaturen.

Als je dan met een warmtepomp gaat werken kun je ook overwegen om een SWW vat te installeren. (Eventueel nu al met een elektrisch element.) Doorgaans zijn warmtepompen sneller met het verwarmen van SWW water dan een WPB die er enkele uren over doet om water warm te maken.

Ik ben zelf overgestapt van een geisser (met waakvlam, die me 18 liter per uur kostte), naar een e-boiler van 50 liter naar een WPB en ga, als ik het kan vinden, naar een 80 liter boiler aangesloten op mijn warmtepomp, die in serie komt met een 10 liter e-boiler. Die 10 liter zit eerst voor de boiler, maar kan met een paar kraantjes omgezet worden naar achter de boiler om zo naverwarming te doen cq snel warm water te krijgen als dat nodig is.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
JustinoFTW schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 22:36:
Iemand enige ervaring? Of is dit een investering niet waard voor alleen tapwater.
tap water is niet speciaal de grote gebruiker in een huis.
dit maakt zonneboilers/warmtepompen/doorstroomers etc etc... eigenlijk duur om er iets aan terug te verdienen.

mijn gas gebruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSaLUnRogmC7nrH0aynZR1CDR74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ky4fZXDmHdueZcJaeTrdteNR.jpg?f=fotoalbum_large
in de zomer maanden verwarm ik het huis niet. (neem aan dat jij dat ook niet doet.)
dan kom ik op 14,5m3 gas per maand uit, dit is inc koken, maar dat is nog minder gas.
grof weg 12x14=+/-175m3 per jaar voor ons huis houden, met ongeveer 25m3 gas voor koken.

150m3 gas is maar een 150x0,70€=105€ per jaar.
(met ons 2e, woon je met 2 tiener dochters in huis, dan kan het wel rap oplopen.)

maar dan nog, ik heb al een warmtepomp met een 50liter boiler voor tapwater.
en hier hang ik nu een 200l boiler bij, dit met 2 verwarmings-elementen.
1 voor backup, en 1 die schakel ik mee met de zonnepanelen, gewoon om meer eigen gebruik te hebben.
niet omdat het moet maar omdat het kan, of eigen energie eerst. kies maar.
we gaan een keer een einde krijgen aan salderen, en zo ben ik er al vast op voorbereid. ;)
(en tja tweaker, dus gewoon lekker zelf knutselen, zo moeilijk is het niet. ;) )

over een paar jaar, ben ik vast wel zo ver dat ik gewoon helemaal van het gas af kan.
dit is weel een flinke stap, vast recht is al snel iets rond de 200€ per jaar, en dat is puur extra.
dan word het pas een beetje leuk om het te doen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1