Geluidsinstallatie voor woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiggieByte
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-05 20:24
Ik zoek?
Hulp bij het samenstellen van mijn geluidsinstallatie. Grote kans dat het vijf speakers en een subwoofer worden.

Wat is je budget?
Lastig om vast te stellen. Bang for buck is gewenst. Ik hecht weinig waarde aan design of merken, ik wil gewoon dat het kan waar ik het voor wil gebruiken. Mocht ik aan de van de comments de mijn wensen veranderen, dan spaar ik gewoon wat langer.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik ga het systeem gebruiken voor films/series/muziek en gaming en in die volgorde. Ik game niet op hoog volume, maar dat komt omdat ik tot nu toe nog niet heb ervaren dat het mijn beleving vergroot zoals dat wel wordt gedaan als ik een film kijk.

Films en series zullen afgespeeld worden op een Nvidia shield, dat zal van een streaming service komen (Netflix sws, mss Disney+ , Amazon Prime of nog een andere in de toekomst, of via Kodi. Ik kijk vooral blockbusters en kan echt genieten van grote veldslagen of gevechten met grote monsters. Goed geluid draagt dan echt bij aan de beleving voor mijn gevoel.

Muziek wordt afgespeeld via spotify of youtube. Ik luister vooral naar Hip-hop, R&B, pop en soms een beetje house. Bass vind ik dus erg belangrijk, maar het mag de instrumenten en spraak niet overstemmen. Verder kijk ik soms live performances/accoustic sessions via youtube en vind het dan mooi om de afzonderlijke instrumenten te kunnen onderscheiden. Volgens mij zijn Youtube en spotify niet de meest hoog kwaliteit bronnen, vandaar mijn twijfel over wat ik nou echt nodig heb.

Gaming wordt nu nog gedaan op een Xbox one, maar zal in de toekomst (hopelijk ergens volgend jaar) vervangen worden door een X Series X of een Playstation 5. Ik speel voornamelijk Destiny 2 op mijn xbox, maar wat ik eerder al zei, heb ik niet het gevoel dat ik hier iets mis.

Wat heb je zelf al gevonden?
Aangezien het er voor mij vooral om gaat dat ik betaal voor wat ik krijg, sta ik er ook voor open om tweedehands speakers aan te schaffen.
Zuil:Boekenplank:Center:Subwoofer:
Geen idee, misschien Klipsch R-100SW? pricewatch: Klipsch R-100SW (Zwart)

Achterspeakers:
Ook geen idee.

Misschien nog een home cinema set, maar daar lees ik minder goeie verhalen over.
Soundbar liever niet, want wat ik gelezen heb zijn losse speakers bijna altijd beter. Ik heb namelijk gewoon de ruimte en vrijheid van mijn vriendin om te kopen wat ik wil. Zij vindt het vooral belangrijk hoe het er uit ziet, maar is geen beperkende factor.

Ik heb op dit moment een Yamaha HTR-4067, wat wss de oudere versie van pricewatch: Yamaha HTR-4069 is. En ik ben van plan om deze te vervangen wanneer er betaalbare (400euro?) en betrouwbare versterkers op de markt komen met HDMI 2.1 ingangen. Ik las namelijk ergens dat daar nog problemen mee waren. In ieder geval heb ik hier geen haast mee, tenzij hij niet goed mee kan komen met de nieuwe speakers.

Mijn huidige speakers komen allemaal uit kringloop soortige bestemmingen en bestaan uit twee Sony vloerspeakers, drie JBL speakers, waarvan een center. En een Magnat subwoofer. Op zich ben ik niet ontevreden met mijn huidige setup, maar ik mis wel een beetje diepte? tijdens het film kijken en muziek luisteren. Dat komt denk ik vooraal door het gebrek aan bass, maar misschien ook omdat ik niet genoeg van het spectrum vertegenwoordig?

Welke vragen heb je hier nog over?
Vragen:
  • Tweedehands of nieuw?
  • Meerwaarde van alles van 1 merk?
  • Zuil of boekenplank? Zijn zuilspeakers niet overkill voor mijn doeleinden?
  • Waar op te letten bij centerspeakers?
  • Waar op te letten bij subwoofer?
  • Nog ergens rekening mee houden als ik later waarschijnlijk wil upgraden naar een nieuwe receiver met Dolby Atmos ondersteuning?
  • Valt er iets te zeggen over budgetcategorieën? Zoals, voor 500 eu in totaal heb je matig, 1000 goed en 1500+ uitstekend?
Hoofdvraag: Wat past het beste bij iemand die mooi geluid wil bij de film en redelijk tot goed geluid bij muziek, zonder een rib uit zijn lijf kwijt te zijn.

Nou, heel verhaal, en ik hoop dat jullie er wat mee kunnen. Bedankt alvast in ieder geval voor de input!

Bronnen:
Populariteit van product in Tweakers pricewatch

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:32
Over het algemeen wordt aangeraden om front en center speaker van hetzelfde merk en serie te nemen.
Vooral voor de klank, maar ook voor de WAF. Je vriendin geeft je dan misschien wel carte blanche, maar neem van mij aan dat zij het ook zal appreciëren wanneer alle speakers eenzelfde afwerking (kleur en uitzicht) hebben. Dan neem je ook gelijk best de rears in dezelfde serie, scoor je extra punten bij je vriendin.

Daarnaast zou ik je toch aanraden om ergens te gaan luisteren naar de speakers om te horen wat best bij je past. Ik kan je namelijk verzekeren dat de Polk en Klipsch best anders klinken. Is ook de reden dat ik in mijn man cave Klipsch heb staan en geen Polk of B&W :)

Wat subwoofer betreft, zou ik eerst eens uitproberen hoeveel bas er uit je frontspeakers komt.
Het verschil in laag tussen de zuilspeakers die je vermeldt en de subwoofer is niet zo heel groot (38hz t.o.v. 32 hz).
Als je het laag toch mist, zou ik eerder gaan voor een subwoofer die nog wat lager kan.
Mijn Klipsch subwoofer gaat tot 24hz en er zijn er die nog een stukje lager kunnen.

[ Voor 51% gewijzigd door wiemelen op 08-12-2020 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:18
over het algemeen: kleine woonkamers, boekenplank, grote woonkamers zuilen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:50
Mijn mening:

Je kunt twee kanten op; of je bent erg kritisch qua geluid, je gaat naar een audio zaak en gaat daar diverse speakers beluisteren. Of je bent niet zo kritisch, kijkt wat anderen mooi vinden klinken en koopt blind. Weet dat de meeste gerenommeerde merken gewoon goed klinkende speakers maken en de keuze tussen de prijsklassen meestal goed/beter/best is. Bovendien wen je snel aan een bepaalde sound en zonder vergelijkingsmateriaal zullen de meesten nooit weten of/wat ze missen.

Naar mijn mening zijn er drie redenen voor zuil speakers; 1. je maakt geen gebruik van een subwoofer (omdat je die niet hebt, of omdat je muziek in z'n puurste vorm wilt horen en de subwoofer daar op dat moment niet bij past), 2. je hebt geen mogelijkheid kleinere (front)speakers op oorhoogte te plaatsen, 3. je wilt patsen met mooie, grote zuil speakers.

Wanneer geen van die drie redenen een rol speelt, kun je prima voor boekenplank speakers rondom kiezen. Als surroundspeakers worden sowieso vaak boekenplank speakers gekozen.

Als je niet gaat luisteren naar speakers, blijf dan zoveel mogelijk binnen hetzelfde merk/serie (geldt niet voor de subwoofer, die kun je beter van een ander merk kopen; Klipsch, BK, SVS, etc), om hinderlijke geluidsverschillen te voorkomen. Je moet echt een beetje weten welke klankeigenschappen de merken/series hebben om te kunnen variëren. Zelf heb ik een center van Dynaudio en speakers van Dali, puur vanwege de bredere en lagere maatvoering van de center, zodat deze mooier onder de tv past (itt het schoenendoos idee van de meeste centers). Beiden klinken soortgelijk, dus het werkt.

Bij stereo zijn de twee frontspeakers het meest belangrijk, maar zodra je een center introduceert, vervallen die frontspeakers (bij een surroundtrack) tot effecten speakers gelijk aan de surroundspeakers. Wanneer film dus het voornaamste gebruik gaat zijn, en er geen andere reden is om voor zuil speakers te kiezen, neem je beter boekenplank speakers en steek je het uitgespaarde geld in de subwoofer(s).

De center speaker is de belangrijkste speaker in een surround-opstelling. Het geeft spraak weer en vaak ook wat muziek en effecten wat waarschijnlijk zo'n 75-90% van al het geluid omvat. De subwoofer staat op gelijke hoogte en geeft de bekende filmbeleving.

De geluidsweergave van de subwoofer wordt vooral bepaald door de akoestiek. Plaatsing(smogelijkheden) en geluk, spelen daarbij een belangrijke rol. Slechte akoestiek corrigeer je niet met een duurdere/grotere subwoofer, wel met een tweede (of derde/vierde) subwoofer. Twee redelijk goedgeplaatste en goed afgestelde subwoofers van €400,- zullen een mooiere laagweergave hebben dan één subwoofer van €1500,-
Let wel, dit traject kost tijd, enige kennis en een hoop trial&error, maar is ongeëvenaard in niet-optimale ruimtes.

De receiver is het minst bepalend voor hoe alles klinkt. Kijk bij de receiver vooral naar aansluitingen en eventueel looks. Staar je niet blind op vermogen en impedantie, in de praktijk doet dat er niet toe in de gemiddelde woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggieByte
Bedankt voor de reacties.
Over het algemeen wordt aangeraden om front en center speaker van hetzelfde merk en serie te nemen.
Dit had al mijn voorkeur omdat ik hou van uniformiteit, maar mooi dat het in het algemeen ook wordt aangeraden.
over het algemeen: kleine woonkamers, boekenplank, grote woonkamers zuilen.
Het zitgedeelte van mijn woonkamer is iets van 12m2, dus boekenplank it is.
Je kunt twee kanten op; of je bent erg kritisch qua geluid, je gaat naar een audio zaak en gaat daar diverse speakers beluisteren. Of je bent niet zo kritisch, kijkt wat anderen mooi vinden klinken en koopt blind. Weet dat de meeste gerenommeerde merken gewoon goed klinkende speakers maken en de keuze tussen de prijsklassen meestal goed/beter/best is.
Ik val in de tweede categorie
Naar mijn mening zijn er drie redenen voor zuil speakers; 1. je maakt geen gebruik van een subwoofer (omdat je die niet hebt, of omdat je muziek in z'n puurste vorm wilt horen en de subwoofer daar op dat moment niet bij past), 2. je hebt geen mogelijkheid kleinere (front)speakers op oorhoogte te plaatsen, 3. je wilt patsen met mooie, grote zuil speakers.
Geen van drie is van toepassing. 1. Ik ben zeker geen audiofiel, dus muziek moet leuk klinken, maar in zijn puurste vorm is een beetje overdreven voor mij. 2. Heb alle vrijheid om de speakers te plaatsen hoe ik wil. 3. Patsen is wel het laatste waar ik mijn geld aan uit wil geven :p
Wanneer film dus het voornaamste gebruik gaat zijn, en er geen andere reden is om voor zuil speakers te kiezen, neem je beter boekenplank speakers en steek je het uitgespaarde geld in de subwoofer(s).
Als ik zes speakers wil kopen, is het dan verstandig om mijn budget zo te verdelen:
  • Center: 30%
  • Subwoofer(s?): 40%
  • Front speakers: 20%
  • Surround speakers: 10%
Is het ook handig om voor de front speakers, boekenplank speakers te gebruiken en voor de surround speakers, satelliet speakers? Of allemaal dezelfde boekenplank speakers?
Zoals ik al aangaf ben ik niet zo kritisch qua geluid, en tot nu toe spreekt Klipsch mij qua vormgeving het meest aan. Ik neig dan ook naar de volgende configuratie:
Center: pricewatch: Klipsch RP-500C ebbenhout (Zwart)
Front: pricewatch: Klipsch R-51PM EUA (Zwart)
Surround: pricewatch: Klipsch R-14M (Zwart)
Subwoofer: pricewatch: Klipsch R-110SW (Zwart)

Is dit een beetje in lijn met jullie feedback, of heb ik die helemaal verkeerd begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:18
Lijstje speakers ziet er goed matchend uit. Zou dit nog voor de zekerheid een keer beluisteren.

[ Voor 16% gewijzigd door aljooge op 08-12-2020 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiggieByte
Top. Er zit een winkel van PlatteTV op 20 min waar ik ze waarschijnlijk wel kan luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:29
BiggieByte schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 22:28:
Bedankt voor de reacties.

[...]

Dit had al mijn voorkeur omdat ik hou van uniformiteit, maar mooi dat het in het algemeen ook wordt aangeraden.

[...]

Het zitgedeelte van mijn woonkamer is iets van 12m2, dus boekenplank it is.

[...]

Ik val in de tweede categorie

[...]

Geen van drie is van toepassing. 1. Ik ben zeker geen audiofiel, dus muziek moet leuk klinken, maar in zijn puurste vorm is een beetje overdreven voor mij. 2. Heb alle vrijheid om de speakers te plaatsen hoe ik wil. 3. Patsen is wel het laatste waar ik mijn geld aan uit wil geven :p

[...]

Als ik zes speakers wil kopen, is het dan verstandig om mijn budget zo te verdelen:
  • Center: 30%
  • Subwoofer(s?): 40%
  • Front speakers: 20%
  • Surround speakers: 10%
Is het ook handig om voor de front speakers,
Zou het eerder zo ongeveer doen
  • Center: 25%
  • Subwoofer(s?): 20%
  • Front speakers: 40%
  • Surround speakers: 15%
Front zijn de speakers die altijd werken. Voor stereo wel je die ook goed kunnen inzetten.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:50
Percentages speakers hebben naar mijn idee weinig zin. Binnen een serie is er maar beperkte keuze; Dali Zensor bijvoorbeeld had 2 zuil speakers, 3 boekenplank en uiteindelijk 2 centers. Moet het ook maar net uitkomen qua prijsverhouding.

Je kunt dan beter zeggen; pak voor de center niet de goedkoopste/kleinste binnen de serie, tenzij er ruimtegebrek is; de front en zeker de surroundspeakers hoeven niet de duurste/grootste in de serie te zijn.

Sattelietspeakers zou ik weg van blijven. Die kunnen een goede integratie van je subwoofer in de weg staan. Ze hebben geen goed laagbereik, waardoor de subwoofer tè hoge frequenties moet weergeven. Dat kan kan die wel, maar kan het ongewenste bij-effect geven dat je sommige geluiden uit de richting van de sub hoort komen, terwijl ze eigenlijk van opzij horen te komen. De grens waarop je hoort waar een geluid vandaankomt ligt op iets van 120-150hz, je wil dat het punt waar de subwoofer het overneemt dus daar onder hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-05 13:35
Je lijkt goed voorbereid, advies is vooral om te gaan luisteren en zou zelf ook zeker vergelijken. De Klipsch set die je hebt samen gesteld klinkt bijvoorbeeld heel anders dan een Dali Oberon set. Het zal je verassen hoeveel verschil tussen speakers kan zitten.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
ndonkersloot schreef op woensdag 9 december 2020 @ 06:01:
Je lijkt goed voorbereid, advies is vooral om te gaan luisteren en zou zelf ook zeker vergelijken. De Klipsch set die je hebt samen gesteld klinkt bijvoorbeeld heel anders dan een Dali Oberon set. Het zal je verassen hoeveel verschil tussen speakers kan zitten.
Dit dus. Ik ging 4 jaar geleden op luistersessie naar Stassen Hifi. Ik ging 100% zeker naar huis met de Dali Opticon 6. Daar had ik me op basis van reviews en ervaring van andere mensen helemaal op zitten verlekkeren. De speaker zag er ook nog eens mooi uit. Boy was i wrong. De Focal Aria's klonken mij veel beter in de oren :9~

Niet helemaal een eerlijke vergelijking, omdat de Focal Aria's € 450 per stuk duurder waren dan de Dali Opticons. Maar het verschil vond ik zo groot, dat die Dali Opticons maar saaie speakers waren (klonken echt wel goed trouwens). Ik kon niet meer terug :P Dus dat risico loop je ook.

Je gaat veel geld uitgeven aan speakers en ze hebben echt hun eigen sound. B&W CM9cm2 en KEFQ950 vond ik vreselijk klinken, terwijl veel mensen daarbij zweren. De Focal Aria 926 en Triangle ESPRIT Antal EZ (kende ik niet eens) sprongen er voor mij uit. Die Triangles waren nog eens € 400 per stuk duurder, dus voor de goedkopere Aria's gegaan. De 926 vond ik ook beter klinken dan de duurdere 936.

Moraal van het verhaal: lekker gaan luisteren bij een hifi zaak. Is erg leuk om te doen! Ga dan vooral de front speakers luisteren met muziek. Als een speaker met muziek voor jou het beste is, dan is ie dat ook voor surround toepassingen. Surround speakers zijn niet zo boeiend. Center speaker matchend bij je fronts nemen. Qua subwoofer zou ik naar de SVS PB1000 kijken. Is ietsje duurder, maar gaat een stuk lager dan de Klipsch die je nu op het oog hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door Hulleman op 09-12-2020 09:21 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggieByte
Leuk om jullie ervaringen te lezen. Luisteren in de winkel is natuurlijk altijd goed, maar nu heb ik er een wat beter beeld bij en waarop ik moet letten.

Bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:40

FeaR

In GoT we trust

Let op, dat zijn actieve speakers. Kan je nemen maar moet je wel een receiver nemen met Pre Out voor de Front Left en Front Right. Persoonlijk zou ik de passieve variant kiezen van de speakers.

Edit:
Nog aanvullend op wat anderen zeiden qua luisteren: neem de tijd. Luister langere tijd naar een speaker. Een speaker die meteen opvalt doet vaak iets extra's wat op den duur kan gaan vervelen. Luistermoeheid is echt een ding. Let ook dat als je speakers gaat vergelijken je rekening houdt met de gevoeligheid van de speaker. Klipsch heeft bijvoorbeeld een hoge gevoeligheid en zal bij dezelfde stand van de volumeknop harder spelen dan andere merken. Het menselijk oor vindt harder al snel beter klinken. Beste is om het volume met een dB meter af te stellen maar ik snap dat je die niet zo bij de hand hebt :P

[ Voor 41% gewijzigd door FeaR op 09-12-2020 18:22 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggieByte
Let op, dat zijn actieve speakers. Kan je nemen maar moet je wel een receiver nemen met Pre Out voor de Front Left en Front Right. Persoonlijk zou ik de passieve variant kiezen van de speakers.
Oh dat heb ik over het hoofd gezien! Bedankt voor de tip.
Nog aanvullend op wat anderen zeiden qua luisteren: neem de tijd. Luister langere tijd naar een speaker. Een speaker die meteen opvalt doet vaak iets extra's wat op den duur kan gaan vervelen. Luistermoeheid is echt een ding. Let ook dat als je speakers gaat vergelijken je rekening houdt met de gevoeligheid van de speaker. Klipsch heeft bijvoorbeeld een hoge gevoeligheid en zal bij dezelfde stand van de volumeknop harder spelen dan andere merken. Het menselijk oor vindt harder al snel beter klinken. Beste is om het volume met een dB meter af te stellen maar ik snap dat je die niet zo bij de hand hebt
Pfoeh, dit klinkt allemaal wel next level, maar gelukkig is de conclusie volgens mij gewoon, luisteren en kopen wat je mooi vindt klinken :p Iig bedankt voor je input.
Pagina: 1