Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-06 21:44
Ik ga binnenkort in Nederland wonen in het kader van een studie.
Gezien het langer is dan 4 maand moet ik mij inschrijven bij de gemeente.
Ik blijf echter (deeltijds) wonen in België.

De Nederlandse gemeente vraagt, specifiek voor mensen uit België, een 'bewijs van uitschrijving'.

Volgens Europese informatie is dit niet toegestaan:
https://europa.eu/youreur...ng-residence/index_nl.htm
'Er mogen geen andere documenten worden gevraagd.'

Zijn er andere mensen die hier ervaring mee hebben? Is dit nu in strijd met Europese regelgeving, of is er een andere uitzondering waardoor dit niet van toepassing is?

Beste antwoord (via cedrix5 op 08-12-2020 16:28)

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Question Mark schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:51:
[...]

Dat is geen probleem, maar een gevolg. Je gaat volgens je topicstart in Nederland wonen, dus moet je daar ingeschreven worden. Je kan dan niet meer in Belgie ingeschreven staan
Dat hangt helemaal van de Belgische wetgeving af.
BernardV schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:01:
Je zou eens kunnen kijken of je weg kan komen met inschrijven in het RNI.
Je krijgt dan wel een BSN en je zou je "woning" als briefadres op kunnen geven. Ik kan me voorstellen dat dat ook een mogelijkheid is, immers ben je 4 a 5 dagen in NL de rest in BE.
Dat is geen mogelijkheid. De Wet BRP verplicht je om je in Nederland in te schrijven als ingezetene. Zie bijvoorbeeld de definitie van het woonadres: "het adres waar betrokkene woont (..) indien betrokkene op meer dan één adres woont, het adres waar hij naar redelijke verwachting gedurende een half jaar de meeste malen zal overnachten". De Belgische regels kunnen anders zijn op dit vlak, zodat het best mogelijk is dat TS zich in meerdere landen kan inschrijven. TS is verplicht om zich in Nederland te melden:
Degene die naar redelijke verwachting gedurende een half jaar ten minste twee derde van de tijd in Nederland verblijf zal houden, meldt zich uiterlijk op de vijfde dag na de aanvang van zijn verblijf in persoon bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar hij zijn woonadres heeft om daarbij schriftelijk aangifte van verblijf en adres te doen. Indien hij geen woonadres heeft, kiest hij een briefadres en meldt hij zich binnen de gestelde termijn bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar hij zijn briefadres heeft om de bedoelde aangifte te doen.
en de gemeente is verplicht om de inschrijving te verwerken:
Op grond van zijn aangifte van verblijf en adres wordt degene die rechtmatig verblijf geniet, niet in de basisregistratie is ingeschreven en naar redelijke verwachting gedurende een half jaar ten minste twee derde van de tijd in Nederland verblijf zal houden, ingeschreven in de basisregistratie door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar hij zijn adres heeft.
Mijn tip is om zwart op wit te krijgen dat men je niet in wil schrijven. Ik heb dit één keer meegemaakt, en na een volgende soort mailtje was het snel verholpen:
LS,

Op dinsdag 8 december 2020 om 09:00 uur heb ik bij u aangifte gedaan van verblijf en adres. Helaas heeft u mij toen niet ingeschreven in de basisadministratie omdat ik geen bewijs van uitschrijving van mijn Belgisch woonadres kon overleggen.

Het vereisen van een bewijs van uitschrijving berust niet op een wettelijke bevoegdheid, en is in strijd met Europese regelgeving.

Graag ontvang ik een schriftelijke bevestiging dat u mij inderdaad niet zult inschrijven.

met vriendelijke groet,

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gedonie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-02 13:30
Op zich is die vereiste niet raar. In Nederland kun je maar op 1 adres tegelijk ingeschreven zijn, hier hangen namelijk ook rechten en plichten aan vast. Dit geld dacht ik ook voor Belgie, daar staat volgens mij ook dat je ingeschreven moet zijn op je hoofdverblijf, wat waarschijnlijk nu in Nederland zal zijn.

Maar als je zekerheid wilt hebben neem dan even contact op met de overheid van Belgie, die kunnen je een beter antwoord geven dan mensen op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

cedrix5 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:41:
Ik blijf echter (deeltijds) wonen in België.
Hoe moet ik dat zien? Per week 5 dagen in NL, 2 dagen in BE? Is dat laatste dan niet als bezoek te zien?

Als minder dan 5 dagen NL per week: vraag bij de gemeente of je je als niet-ingezetene kunt inschrijven omdat je blijft wonen in België (!) maar ook een verblijfplaats in NL gaat nemen.

Edit: hmm nee, laat maar. Ik zou toch denken: je woont in hete ene land en bezoekt regelmatig het andere. Sowieso wel goed uitzoeken in beide landen, je wilt voorkomen dat je later dubbel betaalt.

[ Voor 18% gewijzigd door F_J_K op 08-12-2020 12:28 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06 22:41
Ik heb bij mijn verhuizing BE->NL geen bewijs van uitschrijving hoeven overleggen. Maar misschien waren ze iets minder alert er op gezien ik terug verhuisde. Heb mij toen ook eerst in NL ingeschreven en daarna per zelfde datum in België uitgeschreven.

Maar het principe is volgens mij idd dat je één 'hoofdverblijf' hebt, ofwel in Nederland of in België. In beide ingeschreven staan geeft, zelfs als het in principe mág, een hele reeks administratieve problemen aangezien alle systemen er van uit gaan dat je maar op één plek inschrijving hebt.

- om het allemaal nog makkelijker te maken is het vziw in NL gebruikelijk dat studenten op hun studentenwoning ingeschreven staan en in BE juist bij ouders, dus dat verschilt ook nog eens -

[ Voor 23% gewijzigd door Ilmar op 08-12-2020 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Ilmar schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:39:
- om het allemaal nog makkelijker te maken is het vziw in NL gebruikelijk dat studenten op hun studentenwoning ingeschreven staan en in BE juist bij ouders, dus dat verschilt ook nog eens -
Klopt, dit is precies het probleem.
In België krijg je bv. kindergeld tot je 25ste, mijn broer (in dezelfde situatie als ik) moet daarom ingeschreven blijven in België.
Als we niet inschrijven in Nederland, krijgen we echter problemen dat we geen toegang hebben tot de milieustraat, afvalheffing berekend is per inwoner, een huis huren waar dan op papier niemand woont...
Voor zorgverzekering is het ook belangrijk in België ingeschreven te blijven bij de ouders, wat gebruikelijk is bij Belgische studenten.

Ik heb de vraag ook even voorgelegd aan Europa. Het principe van maar op 1 adres te wonen is namelijk niet handig in onze situatie, vermoedelijk precies om die reden dat Europa er op staat dat een overheid geen andere eisen kan stellen aan een inschrijving.
gedonie schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:18:
Dit geld dacht ik ook voor Belgie, daar staat volgens mij ook dat je ingeschreven moet zijn op je hoofdverblijf, wat waarschijnlijk nu in Nederland zal zijn.
Dit is niet gebruikelijk in België wat studenten betreft. De verplichting om direct in te schrijven hier als je ergens woont is niet zo sterk als in Nederland. Het is wel heel belangrijk om ergens een domiciliëring te hebben (bv. ouderlijke woning), maar 2e verblijf (bijvoorbeeld studentenkamer) betekent niet direct dat je verplicht bent daar in te schrijven. De meesten doen dit dan ook niet en sociale systemen zijn daarop afgesteld.

[ Voor 24% gewijzigd door cedrix5 op 08-12-2020 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 16:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

cedrix5 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:41:
[...]

Klopt, dit is precies het probleem.
In België krijg je bv. kindergeld tot je 25ste, mijn broer (in dezelfde situatie als ik) moet daarom ingeschreven blijven in België.
Dat is geen probleem, maar een gevolg. Je gaat volgens je topicstart in Nederland wonen, dus moet je daar ingeschreven worden. Je kan dan niet meer in Belgie ingeschreven staan, de voordelen die daar aan gekoppeld zijn vervallen dan. Zou je wel op twee plekken ingeschreven blijven staan, dat zit je héél dicht tegen fraude aan (als het al geen fraude is).

Het enige probleem wat speelt is dat de gemeente om een bewijs van uitschrijving vraagt, en volgens de link die je post mag dat niet. Ik zou even informeren bij de gemeente waar dit voor nodig is, aangezien je Europese bron iets anders aangeeft.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
[...]

Dat is geen probleem, maar een gevolg. Je gaat volgens je topicstart in Nederland wonen, dus moet je daar ingeschreven worden. Je kan dan niet meer in Belgie ingeschreven staan, de voordelen die daar aan gekoppeld zijn vervallen dan. Zou je wel op twee plekken ingeschreven blijven staan, dat zit je héél dicht tegen fraude aan (als het al geen fraude is).
Heb je een bron die dit verbiedt?
Ik kan in België bijvoorbeeld doorgeven dat ik 'tijdelijk verblijf in het buitenland'.
Dit statuut is speciaal ontwikkeld voor expats of erasmus studenten. Zo heb ik ook een jaar in Zweden gewoond voor een Belgische opleiding, zonder uit te schrijven in België.
Ik denk niet dat dit expliciet verboden of illegaal is.

Of ik bepaalde voordelen uit België ontvang is ook niet aan Nederland om te bepalen.

[ Voor 4% gewijzigd door cedrix5 op 08-12-2020 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

cedrix5 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:17:
[...]
Ik kan in België bijvoorbeeld doorgeven dat ik 'tijdelijk verblijf in het buitenland'.
Voldoet dat niet voor de NL gemeente dan?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
@cedrix5 dat kidnergeld is vooral gericht op levensonderhoud van kinderen. Op het moment dat jij elders woont hebben je ouders niet meer de kosten voor jou in hun eigen huis.
Veel verhuurders van studentenkamers doen niet moeilijk, en mag je gewoon ingeschreven blijven staan. Die milieupas is per huis, niet per persoon. Enkel als je op jezelf wilt wonen is het vaak door de verhuruder verplicht om je er jezelf in te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:04

Qwerty-273

Meukposter

cedrix5 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:41:
Voor zorgverzekering is het ook belangrijk in België ingeschreven te blijven bij de ouders, wat gebruikelijk is bij Belgische studenten.
Op het moment dat jij je inschrijft op een Nederlands adres bij een Nederlandse gemeente, ben je ook verplicht om verzekerd te zijn via een verzekering die een dekking heeft in Nederland. Dus niet een "vakantie" dekking in het buitenland, maar echt een dekking voor jouw vaste woonadres in NL.
Als je dat niet hebt, zitten daar boetes aan vast. Als je op een gegeven moment wel een Nederlandse zorgverzekering neemt, zal die jouw aanslaan vanaf de inschrijving in NL - en dat kan dus behoorlijk zijn.

Ah.. Ok voor studenten die alleen komen studeren (dus geen bijbaantje hebben) vervalt dat. Dan kan je inderdaad via een Belgische verzekering op basis van een EHIC kaart gewoon de zorg krijgen in Nederland.

De gemeente mag inderdaad niet een "bewijs van uitschrijving" vereisen. Het is jouw eigen verantwoordelijkheid op welke plekken je wel of niet bent ingeschreven - binnen een land is dat vaak wel geregeld dat het maar op één plek kan, zoals binnen Nederland waar je bij het inschrijven in een nieuwe gemeente automatisch uitgeschreven wordt uit de oude gemeente. Verder kan men natuurlijk ook niet elk buitenlands document zomaar accepteren, daar zit altijd een legaliseren process aanvast.

[ Voor 7% gewijzigd door Qwerty-273 op 08-12-2020 15:52 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Qwerty-273 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:44:
[...]

Op het moment dat jij je inschrijft op een Nederlands adres bij een Nederlandse gemeente, ben je ook verplicht om verzekerd te zijn via een verzekering die een dekking heeft in Nederland. Dus niet een "vakantie" dekking in het buitenland, maar echt een dekking voor jouw vaste woonadres in NL.
Als je dat niet hebt, zitten daar boetes aan vast. Als je op een gegeven moment wel een Nederlandse zorgverzekering neemt, zal die jouw aanslaan vanaf de inschrijving in NL - en dat kan dus behoorlijk zijn.

De gemeente mag inderdaad niet een "bewijs van uitschrijving" vereisen. Het is jouw eigen verantwoordelijkheid op welke plekken je wel of niet bent ingeschreven - binnen een land is dat vaak wel geregeld dat het maar op één plek kan, zoals binnen Nederland waar je bij het inschrijven in een nieuwe gemeente automatisch uitgeschreven wordt uit de oude gemeente. Verder kan men natuurlijk ook niet elk buitenlands document zomaar accepteren, daar zit altijd een legaliseren process aanvast.
Als ik kan bewijzen dat Belgische zorgverzekering dekking geeft vallen die boetes weg. Ik heb eerder in NL gewoond en van die brieven gekregen die dreigen met boetes. Een S1 formulier van mijn Belgische verzekering klaarde dat snel op.
F_J_K schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:38:
[...]

Voldoet dat niet voor de NL gemeente dan?
Dat hangt er van af, als mijn Belgische gemeente een bewijs van uitschrijving wil uitreiken wel. Alleen officieel kan dat dus niet want je bent niet uitgeschreven als je tijdelijk in het buitenland verblijft.
99ruud99 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:41:
@cedrix5 dat kidnergeld is vooral gericht op levensonderhoud van kinderen. Op het moment dat jij elders woont hebben je ouders niet meer de kosten voor jou in hun eigen huis.
Veel verhuurders van studentenkamers doen niet moeilijk, en mag je gewoon ingeschreven blijven staan. Die milieupas is per huis, niet per persoon. Enkel als je op jezelf wilt wonen is het vaak door de verhuruder verplicht om je er jezelf in te schrijven.
Klopt, dat is het systeem in Nederland. In België heb je recht op kindergeld totdat je stopt met voltijds studeren, of meer dan 475 uur per jaar werkt of je de leeftijd van 25 jaar bereikt. De regels zijn niet identiek op dat vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-06 23:33
Je krijgt dan wel een BSN en je zou je "woning" als briefadres op kunnen geven. Ik kan me voorstellen dat dat ook een mogelijkheid is, immers ben je 4 a 5 dagen in NL de rest in BE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Dit is de huidige situatie, na verhuis uit NL ben ik ingeschreven als niet ingezetene. Moesten we minder dan 4 maand in NL verblijven zou dit een optie zijn. Voor langere periodes kan dat echter niet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
[...]

Dat is geen probleem, maar een gevolg. Je gaat volgens je topicstart in Nederland wonen, dus moet je daar ingeschreven worden. Je kan dan niet meer in Belgie ingeschreven staan
Dat hangt helemaal van de Belgische wetgeving af.
Dat is geen mogelijkheid. De Wet BRP verplicht je om je in Nederland in te schrijven als ingezetene. Zie bijvoorbeeld de definitie van het woonadres: "het adres waar betrokkene woont (..) indien betrokkene op meer dan één adres woont, het adres waar hij naar redelijke verwachting gedurende een half jaar de meeste malen zal overnachten". De Belgische regels kunnen anders zijn op dit vlak, zodat het best mogelijk is dat TS zich in meerdere landen kan inschrijven. TS is verplicht om zich in Nederland te melden:
Degene die naar redelijke verwachting gedurende een half jaar ten minste twee derde van de tijd in Nederland verblijf zal houden, meldt zich uiterlijk op de vijfde dag na de aanvang van zijn verblijf in persoon bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar hij zijn woonadres heeft om daarbij schriftelijk aangifte van verblijf en adres te doen. Indien hij geen woonadres heeft, kiest hij een briefadres en meldt hij zich binnen de gestelde termijn bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar hij zijn briefadres heeft om de bedoelde aangifte te doen.
en de gemeente is verplicht om de inschrijving te verwerken:
Op grond van zijn aangifte van verblijf en adres wordt degene die rechtmatig verblijf geniet, niet in de basisregistratie is ingeschreven en naar redelijke verwachting gedurende een half jaar ten minste twee derde van de tijd in Nederland verblijf zal houden, ingeschreven in de basisregistratie door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar hij zijn adres heeft.
Mijn tip is om zwart op wit te krijgen dat men je niet in wil schrijven. Ik heb dit één keer meegemaakt, en na een volgende soort mailtje was het snel verholpen:
LS,

Op dinsdag 8 december 2020 om 09:00 uur heb ik bij u aangifte gedaan van verblijf en adres. Helaas heeft u mij toen niet ingeschreven in de basisadministratie omdat ik geen bewijs van uitschrijving van mijn Belgisch woonadres kon overleggen.

Het vereisen van een bewijs van uitschrijving berust niet op een wettelijke bevoegdheid, en is in strijd met Europese regelgeving.

Graag ontvang ik een schriftelijke bevestiging dat u mij inderdaad niet zult inschrijven.

met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
GlowMouse schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:27:

[...]
Bedankt! Dat gaan we proberen doen.

Update:
Ze eisten wel nog een geboorteakte, maar zodra ik ze de mail van de Europese commissie toonde met advies aan mij over mijn rechten, konden ze me wel direct inschrijven.
De website is nog niet aangepast, daar staat dat ze vanalles willen zien wat niet in lijn is met Europese regelgeving. Gaat om richtlijn 2004/38/EG, artikel 8, lid 3

[ Voor 34% gewijzigd door cedrix5 op 16-12-2020 12:23 ]

Pagina: 1