Internet via Wifi veel langzamer dan via LAN

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarjaR
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-06 13:31
Wij hebben een glasvezelabonnement met een internetsnelheid van max. 100 Mb/s.

Via LAN (bedraad netwerk dus) halen onze laptops allemaal rond de 90 Mbps, voor zowel download als upload.

Maar via Wifi komen we niet verder dan zo'n 20 Mbps download. Soms halen we de 40, maar soms blijven we zelfs steken op 12 of zo.
Voor upload registreren we wel dezelfde snelheden als via LAN.

We hebben 3 access points verspreid over het huis die allemaal hetzelfde SSID uitzenden op zowel 2.4 GHz als 5 GHz, op niet overlappende kanalen.

De verbinding met de access points is op zichzelf goed: snelheid vaak rond de 400 Mbps.

Hoe kan het dan dat de downloadsnelheid via Wifi zo achterblijft?

[ Voor 5% gewijzigd door MarjaR op 08-12-2020 11:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:36

lier

MikroTik nerd

Om welke accesspoints (merk/model/versie firmware) gaat het?
En hoe is de Wifi exact ingesteld (SSID en wachtwoord zijn wat minder relevant)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:39
Hebben de access points hun eigen LAN verbinding of communiceren deze draadloos met elkaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

lier schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:39:
Om welke accesspoints (merk/model/versie firmware) gaat het?
En hoe is de Wifi exact ingesteld (SSID en wachtwoord zijn wat minder relevant)?
Dit.

Plus:
- Met wat voor client verbind je (graag zo exact mogelijk zijn, merk+model en indien te achterhalen welk WiFi-chip/adapter)?
- in welke frequentieband verbind je met de AP's?
- waar woon je en in wat voor huis? (binnenstad vs buitengebied, oude dunne muren/voeren vs betonbunker met isolatie onder vloeren, tussen muren en in HR++ glas)

De prestaties die je beschrijft klinken verdacht als wat je zou verwachten bij 2.4GHz WiFi met een 1x1 SISO client en ongeveer 50% drukte in de lucht. Maar dat is puur een gok op basis van een getal. Kom liever met info, dan kunnen we specifiekere uitspraken doen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Hebben de accespoints zelf wel goede verbinding met de router?

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarjaR
De accesspoints: LAPAC1750 AC1750 Dual Band Access Point
Firmware Version: V1.1.03.000

Wat wil je precies weten van de instellingen? Ik heb schermafdrukjes gemaakt, maar ik geloof niet dat ik hier afbeeldingen kan uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarjaR
arbraxas schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:45:
Hebben de accespoints zelf wel goede verbinding met de router?
Een van de accesspoints zit op dezelfde switch aangesloten als mijn laptop.
En mijn laptop haalt prima LAN-snelheden, dus het accesspoint zou toch dezelfde snelheden moeten halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik zou het AP eens instellen op losse SSID's voor 5ghz en 2.4ghz indien mogelijk, dan weet je zeker dat je op de juiste bandbreedte connect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Heb je de andere kant ook gecontroleerd? Wat kunnen die laptops aan over WiFi?

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarjaR
dion_b schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:44:
[...]

Dit.

Plus:
- Met wat voor client verbind je (graag zo exact mogelijk zijn, merk+model en indien te achterhalen welk WiFi-chip/adapter)?
- in welke frequentieband verbind je met de AP's?
- waar woon je en in wat voor huis? (binnenstad vs buitengebied, oude dunne muren/voeren vs betonbunker met isolatie onder vloeren, tussen muren en in HR++ glas)

De prestaties die je beschrijft klinken verdacht als wat je zou verwachten bij 2.4GHz WiFi met een 1x1 SISO client en ongeveer 50% drukte in de lucht. Maar dat is puur een gok op basis van een getal. Kom liever met info, dan kunnen we specifiekere uitspraken doen.
We wonen in het buitengebied. Onze dichtsbijzijnde buren zitten op 200 m afstand.
We detecteren hier ook geen andere Wifi signalen dan onze eigen.

Voorbeeld van een apparaat met matige downloadsnelheid haalt via Wifi is mijn telefoon: Samsung A3 2017.
Ik zit op dit moment letterlijk naast een accesspoint, op nog geen meter afstand.
Verbinding volgens WiFi Analyser: op 5GHz: -44dBm, 433 Mbps, 80Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarjaR
Pendora schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:41:
Hebben de access points hun eigen LAN verbinding of communiceren deze draadloos met elkaar?
De access points verbinden met het modem (een FRITZ!Box 7360) in de meterkast via LAN.
De FRITZ!Box dient als DHCP-server voor alle apparaten in het netwerk, maar levert geen WLAN. Dat hebben we daarop uitgezet, omdat die dat alleen kan op 2.4 MHz en de access points veel beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarjaR
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ELgRrMxZuSgzyYHY9RggfZZg70k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OVT0iKLqc8dM2F6w14tLENfR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qi1ZuGwF96LHHA_FAnX0X2q2Ozs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mhAs7tx89FNQeqJhwwzc2ge6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mn3iSGnyi-4yTfTY2T-cX4lXxO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XIaeQNd46PqvFVWeUHlsBdWT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xRV25n9Q8Uct3sk0P_G2ei5TrTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/udMaxGWQ7EtGTvrXpKbWOglp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1LK5bP0Oyc9lsjAIKFUDHOTXdCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CUf3P7x84jIwem1hW44BChp4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarjaR
Ik zie nu ook dat de netwerksnelheid (op 5GHz) via het access point ook sterk varieert: soms 433 Mbps en soms maar 54 Mbps.
Terwijl ik er dus pal naast zit.

Waardoor kan dat veroorzaakt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarjaR
Oké, ik heb nu alle access points een eigen SSID gegeven en ook nog eens apart voor beide radio's (2,4 en 5 GHz).
Zo heb ik tenminste in beeld op welke manier een apparaat met welk access point in verbinding staat.

En dat blijkt echt uit te maken.
De prestaties van alle verschillende SSID's zijn per stuk nu veel beter dan wanneer alle access points op alle radio's hetzelfde SSID uitzenden.

Ik snap nog steeds niet waarom dit helpt, maar toch fijn dat het nu opgelost lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

In ieder geval staat de Output Power (veel) te hoog. Zeker op de 2.4Ghz band kan je flink dempen. Daarmee kan je ook van bandsteering afstappen, aangezien dat over het algemeen niet zo mooi geimplementeerd wordt.

Kan je alle kanalen (ook 5GHz) hier opvoeren? Want bij 80MHz bandbreedte heb je maar een beperkt aantal niet overlappende kanalen: 36, 52, 100 en 116.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarjaR
lier schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:20:
In ieder geval staat de Output Power (veel) te hoog. Zeker op de 2.4Ghz band kan je flink dempen. Daarmee kan je ook van bandsteering afstappen, aangezien dat over het algemeen niet zo mooi geimplementeerd wordt.
Wat is een betere instelling voor de Output Power dan? Hoeveel dempen dus?
lier schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:20:Kan je alle kanalen (ook 5GHz) hier opvoeren?
Wat bedoel je hiermee? Wat wil je precies zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

MarjaR schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:43:
Wat is een betere instelling voor de Output Power dan? Hoeveel dempen dus?
Ik weet niet welke opties er zijn, "low" of "laag" zou mooi zijn.
Wat bedoel je hiermee? Wat wil je precies zien?
Welke kanalen zijn er precies ingesteld (op de 5GHz band, naast 48 die in de screenshot staat)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarjaR
lier schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:01:
[...]

Ik weet niet welke opties er zijn, "low" of "laag" zou mooi zijn.

[...]

Welke kanalen zijn er precies ingesteld (op de 5GHz band, naast 48 die in de screenshot staat)?
Output Power kan op: 100%, 50%, 25%, 12% of Auto.

Channel Bandwidth voor 5GHz kan op: 20 MHz, 20/40 MHz of 20/40/80 MHz (staat op alle access points op die laatste).

Wireless channel voor 5GHz kan op: 36, 40, 44 of 48 (staat per access point verschillend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MarjaR schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:52:
[...]

We wonen in het buitengebied. Onze dichtsbijzijnde buren zitten op 200 m afstand.
We detecteren hier ook geen andere Wifi signalen dan onze eigen.
Dan is het alvast een drukte nee..
Voorbeeld van een apparaat met matige downloadsnelheid haalt via Wifi is mijn telefoon: Samsung A3 2017.
Ik zit op dit moment letterlijk naast een accesspoint, op nog geen meter afstand.
Verbinding volgens WiFi Analyser: op 5GHz: -44dBm, 433 Mbps, 80Mhz
OK, 1x1 SISO inderdaad, maar duidelijk 5GHz en WiFi-ac support. -44dBm is perfect, met ruim 15dB marge voordat je zelfs maar enige vertraging zou mogen merken (alles boven de -60dBm is prima).

Met 433Mbps link rate kun je ongeveer 2/3, dus ~290Mbps maximaal throughput halen. Dat is -ietsje- meer dan de 20Mbps die je meet.
MarjaR schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:17:
Ik zie nu ook dat de netwerksnelheid (op 5GHz) via het access point ook sterk varieert: soms 433 Mbps en soms maar 54 Mbps.
Terwijl ik er dus pal naast zit.

Waardoor kan dat veroorzaakt worden?
Dat is een hele goede vraag. Ziet ernaar uit dat je device naar WiFi-a snelheden terugvalt. Er is welgeteld een reden waarom dat normaliter zou gebeuren: als je onverhoopt met WPA1/TKIP beveiliging verbindt ipv WPA2/AES. Maar je hebt duidelijk WPA2-only ingesteld dus dat is niet oorzaak,
MarjaR schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:14:
Oké, ik heb nu alle access points een eigen SSID gegeven en ook nog eens apart voor beide radio's (2,4 en 5 GHz).
Zo heb ik tenminste in beeld op welke manier een apparaat met welk access point in verbinding staat.

En dat blijkt echt uit te maken.
De prestaties van alle verschillende SSID's zijn per stuk nu veel beter dan wanneer alle access points op alle radio's hetzelfde SSID uitzenden.

Ik snap nog steeds niet waarom dit helpt, maar toch fijn dat het nu opgelost lijkt te zijn.
Dat is vreemd en zou niet nodig moeten zijn - het wijst op iets onderliggends dat mis is. Wat gebeurt er als je met 2.4GHz verbindt?
lier schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:20:
"Veel te hoog" is licht overdreven. 100% betekent in het EU regulatory domain 20dBm/100mW in 2.4GHz en is vrij normaal. Bedenkt dat RSSI een logaritmische schaal is, dus een halvering is 3dB verschil. Je kunt meestal 100%, 75%, 50% of 25% instellen. Dat betekent dus 20dBm, 19dBm, 17dBm en 14dBm. Als je nu een RSSI hebt van -44dBm zal instellen van '25%' neerkomen op 6dB minder, nog steeds -50dBm.

Edit: zie nu dat je ook 12% hebt. Dat is dus 11dBm (want helft van 25%).

Eens dat het waarschijnlijk een goed idee is om bij meerdere AP's in huis met name de 2.4GHz iets lager in te stellen, maar exact welke instelling je moet doen moet je ter plekke meten (en kan van AP tot AP verschillen)
Kan je alle kanalen (ook 5GHz) hier opvoeren? Want bij 80MHz bandbreedte heb je maar een beperkt aantal niet overlappende kanalen: 36, 52, 100 en 116.
Toevoeging: kan zijn dat de AP's geen DFS ondersteunen waardoor je alleen maar 36-48 (in totaal 80MHz) ter beschikking hebt. In dat geval zou ik het een miskoop noemen, want met 4 apparaten dat goed verdelen is niet handig. In dat geval kun je het beste op 40MHz kanaalbreedte werken en afwisselend 36+40 en 44+48 gebruiken.

Edit: yep, dit is aan de orde :(

Let wel, al zitten ze allemaal op zelfde 80MHz tussen 36 en 48, het zou niet dramatisch moeten zijn (veel populaire 'mesh' sets doen niet anders), het is niet efficient, maar het is niet oorzaak van lagere link rate. Wat je verwacht hier is juist goede link rates, maar soms meer drukte (langer wachten voor je kunt zenden). Advies van 40MHz gebruiken is wat ik zou doen. Bedenk dat je daarbij weer 3dB extra RSSI krijgt in de 5GHz (want 40MHz is helft van kanaalbreedte van 80MHz)

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 08-12-2020 14:17 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben even naar die settings aan het kijken en eentje valt op in kader van "problemen bij alles gelijk, goed bij losse SSID's": Band steering.

Probeer eens alles gelijk te zetten per band - dus een en dezelfde 2.4GHz SSID op alle AP's en een en dezelfde 5GHz SSID op alle AP's. Als mijn vermoeden klopt gaat dat wel goed.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

dion_b schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:14:
[...]
Dat is vreemd en zou niet nodig moeten zijn - het wijst op iets onderliggends dat mis is. Wat gebeurt er als je met 2.4GHz verbindt?
Het helpt natuurlijk wel om nauwkeuriger te testen. Je kan wel naast een AP gaan zitten, maar als je (door het generieke SSID) niet weet of je daadwerkelijk met dat AP verbonden bent, ben je misschien wel de snelheid via een AP op een andere verdieping aan het testen omdat je client daar nog aan verbonden was.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Orion84 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:21:
[...]

Het helpt natuurlijk wel om nauwkeuriger te testen. Je kan wel naast een AP gaan zitten, maar als je (door het generieke SSID) niet weet of je daadwerkelijk met dat AP verbonden bent, ben je misschien wel de snelheid via een AP op een andere verdieping aan het testen omdat je client daar nog aan verbonden was.
Je kunt prima zien met welke BSSID (AP MAC) je verbonden bent en in welke band zonder dat je aan SSID gaat rommelen.

Op een Android smartphone zoals de genoemde Samsung A3 kan dat met WiFi Analyzer Open Source (of de closed-source versie als je ook ads wilt ;) ). Ik gok dat TS al zoiets erop heeft gezien ze RSSI weet op te geven.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ja, true, als je die informatie er bij pakt inderdaad wel ja :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarjaR
Ik heb inderdaad WiFi Analyzer Open Source op meerdere Android apparaten staan om de boel te kunnen monitoren.
En op mijn Windows laptop heb ik inSSIDer en WiFi Analyzer.

Ik zit al een hele tijd op dit onderwerp te puzzelen, dus ik installeer van alles wat me meer inzicht kan geven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarjaR
dion_b schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:28:
[...]

Je kunt prima zien met welke BSSID (AP MAC) je verbonden bent en in welke band zonder dat je aan SSID gaat rommelen.
Kun je (Android) apparaten op de een of andere manier ook forceren met welke band en BSSID ze moeten verbinden als de SSID hetzelfde is?
Want ik zie soms inderdaad dat in geval van dezelfde SSID bijvoorbeeld mijn telefoon met een access point wat verder weg verbonden blijft terwijl inmiddels een sterker signaal dichterbij beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MarjaR schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:03:
[...]

Kun je (Android) apparaten op de een of andere manier ook forceren met welke band en BSSID ze moeten verbinden als de SSID hetzelfde is?
Nog niet kunnen vinden, zou ik erg op prijs stellen voor testdoeleinden (zoals exact soort situatie die jij hier hebt).
Want ik zie soms inderdaad dat in geval van dezelfde SSID bijvoorbeeld mijn telefoon met een access point wat verder weg verbonden blijft terwijl inmiddels een sterker signaal dichterbij beschikbaar is.
Als SSID, PSK, security en encryption identiek zijn zou een redelijk modern telefoon (alles vanaf Android 5) vanzelf moeten roamen als er een groot verschil is in signaalsterkte. Hier komt dus wel kijken dat als je AP's te hard uitzenden, ze fors overlappen wat roaming niet ten goede komt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarjaR
Ik heb de AP's nu geclusterd en de Output Power op "Auto" gezet. Ik hoop dat de AP's nu zelf onderling uitzoeken hoe sterk ze moeten uitzenden voor de beste roaming.

De komende dagen ga ik het weer een poosje monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-10 22:29
MarjaR schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:27:
Ik hoop dat de AP's nu zelf onderling uitzoeken hoe sterk ze moeten uitzenden voor de beste roaming.
they wont ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Auto is meestal synoniem voor hoog of max. Ik begin zelf altijd met een lage zendsterkte en als ik in een hoekje te kort kom plus ik iets bij. Vergeet niet dat je cliënt ook terug moet kunnen zenden en dat meer zendvermogen vaak verre van de oplossing is.
Pagina: 1