Dan is het alvast een drukte nee..
Voorbeeld van een apparaat met matige downloadsnelheid haalt via Wifi is mijn telefoon: Samsung A3 2017.
Ik zit op dit moment letterlijk naast een accesspoint, op nog geen meter afstand.
Verbinding volgens WiFi Analyser: op 5GHz: -44dBm, 433 Mbps, 80Mhz
OK, 1x1 SISO inderdaad, maar duidelijk 5GHz en WiFi-ac support. -44dBm is perfect, met ruim 15dB marge voordat je zelfs maar enige vertraging zou mogen merken (alles boven de -60dBm is prima).
Met 433Mbps link rate kun je ongeveer 2/3, dus ~290Mbps maximaal throughput halen. Dat is -ietsje- meer dan de 20Mbps die je meet.
Dat is een hele goede vraag. Ziet ernaar uit dat je device naar WiFi-a snelheden terugvalt. Er is welgeteld een reden waarom dat normaliter zou gebeuren: als je onverhoopt met WPA1/TKIP beveiliging verbindt ipv WPA2/AES. Maar je hebt duidelijk WPA2-only ingesteld dus dat is niet oorzaak,
MarjaR schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:14:
Oké, ik heb nu alle access points een eigen SSID gegeven en ook nog eens apart voor beide radio's (2,4 en 5 GHz).
Zo heb ik tenminste in beeld op welke manier een apparaat met welk access point in verbinding staat.
En dat blijkt echt uit te maken.
De prestaties van alle verschillende SSID's zijn per stuk nu veel beter dan wanneer alle access points op alle radio's hetzelfde SSID uitzenden.
Ik snap nog steeds niet waarom dit helpt, maar toch fijn dat het nu opgelost lijkt te zijn.
Dat is vreemd en zou niet nodig moeten zijn - het wijst op iets onderliggends dat mis is. Wat gebeurt er als je met 2.4GHz verbindt?
lier schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:20:
In ieder geval staat de Output Power (veel) te hoog. Zeker op de 2.4Ghz band kan je flink dempen. Daarmee kan je ook van bandsteering afstappen, aangezien dat over het algemeen niet zo mooi geimplementeerd wordt.
"Veel te hoog" is licht overdreven. 100% betekent in het EU regulatory domain 20dBm/100mW in 2.4GHz en is vrij normaal. Bedenkt dat RSSI een logaritmische schaal is, dus een halvering is 3dB verschil. Je kunt meestal 100%, 75%, 50% of 25% instellen. Dat betekent dus 20dBm, 19dBm, 17dBm en 14dBm. Als je nu een RSSI hebt van -44dBm zal instellen van '25%' neerkomen op 6dB minder, nog steeds -50dBm.
Edit: zie nu dat je ook 12% hebt. Dat is dus 11dBm (want helft van 25%).
Eens dat het waarschijnlijk een goed idee is om bij meerdere AP's in huis met name de 2.4GHz iets lager in te stellen, maar exact welke instelling je moet doen moet je ter plekke meten (en kan van AP tot AP verschillen)
Kan je alle kanalen (ook 5GHz) hier opvoeren? Want bij 80MHz bandbreedte heb je maar een beperkt aantal niet overlappende kanalen: 36, 52, 100 en 116.
Toevoeging: kan zijn dat de AP's geen DFS ondersteunen waardoor je alleen maar 36-48 (in totaal 80MHz) ter beschikking hebt. In dat geval zou ik het een miskoop noemen, want met 4 apparaten dat goed verdelen is niet handig. In dat geval kun je het beste op 40MHz kanaalbreedte werken en afwisselend 36+40 en 44+48 gebruiken.
Edit: yep, dit is aan de orde
Let wel, al zitten ze allemaal op zelfde 80MHz tussen 36 en 48, het zou niet dramatisch moeten zijn (veel populaire 'mesh' sets doen niet anders), het is niet efficient, maar het is niet oorzaak van lagere link rate. Wat je verwacht hier is juist goede link rates, maar soms meer drukte (langer wachten voor je kunt zenden). Advies van 40MHz gebruiken is wat ik zou doen. Bedenk dat je daarbij weer 3dB extra RSSI krijgt in de 5GHz (want 40MHz is helft van kanaalbreedte van 80MHz)
[
Voor 7% gewijzigd door
dion_b op 08-12-2020 14:17
]