Houten vloer vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonNiek
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-04 09:01
Wij willen graag onze houten vloer van onze woning (1960) gaan vervangen.
Ik heb 2 offertes opgevraagd. 1 bedrijf (Compofloor) ligt in 1 dag een nieuwe vloer er in (prefab platen op maat gemaakt) en de andere (Top Renovloer) heeft 3 tot 4 dagdelen nodig voor 24 m2.

Los ervan dat Compofloor met €5899 de duurste optie is, is dit ook geen echte 'betonnen' vloer. Top Renovloer heeft €5575 geoffreerd en gebruikt schuimbeton.

Ik kan echter op internet niet echt vinden wat de beste keuze hierin is. We willen uiteraard dat de nieuwe vloer wel 'even' meegaat want het is niet echt een kleine verbouwing. Hebben jullie hier ervaring in? Of moet ik nog een hele andere optie overwegen?

De prijs van Top Renovloer is overigens inclusief de vloerverwarming en verdeelpomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het nadeel van schuimbeton is dat je geen kruipruimte meer hebt. Maar het voordeel is wel dat het meewerkt met de fundering, je huis wordt er steviger van.

Persoonlijk zou ik voor de goedkoopste optie gaan, houd er wel rekening mee dat de vloer ook nog moet uitharden/drogen. Of die mannen een paar dagen of in 1 dag klaar zijn is weinig spannend als je daarna 4 weken moet wachten totdat de vloer verder afgewerkt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-05 19:42
GewoonNiek schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:32:

De prijs van Top Renovloer is overigens inclusief de vloerverwarming en verdeelpomp.
Dan ben je wel redelijk appels met peren aan het vergelijken, tenzij je de prijs van vloerverwarming + verdelerpomp bij die andere aanbieder op telt.

Verder wordt adviseren lastig zonder kennis van de opbouw van de nieuwe vloer (en evt huidige vloer ter vergeljik). Denk aan isolatie, dekvloer, draagconstructie (liggers eruit en broodjesvloer? of blijven de hudige liggers in stand en wordt daar een nieuwe vloer overheen geplaatst).

Waarschijnlijk kun je, als je die informatie op een rijtje zet, zelf al een goede keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ada12
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15-06-2022
Wij hebben ook net onze houten vloer vervangen.
Echtgenoot heeft dit zelf gedaan.
Hebben de vloer vervangen door broodjes met beton balkjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-05 22:40
GewoonNiek schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:32:
Wij willen graag onze houten vloer van onze woning (1960) gaan vervangen.
Ik heb 2 offertes opgevraagd. 1 bedrijf (Compofloor) ligt in 1 dag een nieuwe vloer er in (prefab platen op maat gemaakt) en de andere (Top Renovloer) heeft 3 tot 4 dagdelen nodig voor 24 m2.

Los ervan dat Compofloor met €5899 de duurste optie is, is dit ook geen echte 'betonnen' vloer. Top Renovloer heeft €5575 geoffreerd en gebruikt schuimbeton.

Ik kan echter op internet niet echt vinden wat de beste keuze hierin is. We willen uiteraard dat de nieuwe vloer wel 'even' meegaat want het is niet echt een kleine verbouwing. Hebben jullie hier ervaring in? Of moet ik nog een hele andere optie overwegen?

wij hebben dit ook gedaan, maar dan met een VBI renovatievloer (en wel zandcement + vloerverwarming als afwerking). kostte ongeveer 8500 euro voor 48m2 van afbreken houten vloer tot opgeleverd inclusief vloerverwarming en open verdeler. Sloopwerk zelf uitgevoerd.

Compofloor lijkt hetzelfde als een droge renovatievloer (broodjesvloer).
Je kan eventueel nog vragen of Compofloor het kan opleveren met beton en zandcement in plaats van droogbouw? droogbouwplaten klinkt altijd ietsjes holler. daarnaast heeft het toch echt minder massa en houd je toch een beetje het hout effect er in.

Schuimbeton; nadeel is dat je geen kruipruimte hebt. Voordeel is dat je geen kruipruimte hebt O-)
Oftewel, je moet van te voren goed weten of je nooit meer onder de vloer hoeft te zijn. Dus van te voren al je leidingen (ver)leggen en voldoende loze buizen voorzien (tip: leg een rioolbuis van 110mm voor bijvoorbeeld naar buiten/tuinverlichting achter je woning, dan kan je op een later tijdstip altijd elektra er bij trekken door deze buis).

Met het oog op de toekomst zou ik zeker kiezen voor vloerverwarming (voorbereiding op eventueel warmtepomp), dus als je alleen deze 2 keuzes hebt, zou ik kiezen voor het schuimbeton.

Optimum is nog steeds de broodjesvloer met vloerverwarming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GewoonNiek
Thanks voor jullie reacties!
Het verliezen van de kruimpruimte zie ik niet echt als een nadeel, wel moet je dan goed nadenken over eventuele leidingen inderdaad.
Ik denk dat we hem gewoon lekker later volblubberen met schuimbeton, vloerverwarming erop en een klik pvc vloer erover.
Samen met een nieuw dak (heeft nog rietplaten onder de bitumen) met 3 andere huizen in ons rijtje moet ons energielabel dan toch wel wat hoger worden dan de E die die nu heeft :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-05 20:03
Ontbreken van een kruipruimte kan een zeer groot nadeel zijn bij toekomstige verbouwingen. Over 15 jaar een keuken plaatsen met een compleet andere opstelling dan de huidige of bijvoorbeeld het verplaatsen van de badkamer wordt er vrijwel onmogelijk mee gemaakt.

Indien er geen bouwtechnische bezwaren zijn tegen een vorm van een broodjesvloer, zou dat altijd mijn voorkeur zijn. Een bouwtechnisch bezwaar kan zijn een zwakke fundering. Hout vervangen door een broodjesvloer met beton voegt aardig wat gewicht toe op de bestaande fundering. Het gewicht van een vloer die direct op de bodem licht zoals schuimbeton leunt veel minder op de bestaande fundering.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonNiek
Ivow85 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:02:
Ontbreken van een kruipruimte kan een zeer groot nadeel zijn bij toekomstige verbouwingen. Over 15 jaar een keuken plaatsen met een compleet andere opstelling dan de huidige of bijvoorbeeld het verplaatsen van de badkamer wordt er vrijwel onmogelijk mee gemaakt.
Het gaat om enkel de vloer in de woonkamer. De hal en keuken hebben al een betonnen/broodjes vloer vanaf de bouw. Daar kan ik nu ook niet in de kruipruimte komen (als die er al is) vanwege doorlopende muren onder de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andreas79
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 24-02-2024
Ik ben ook geïnteresseerd om onze vloer te laten vervangen met de VBI renovatievloer. Met welke aannemer heb jedat laten doen voor die prijs?

[ Voor 93% gewijzigd door Andreas79 op 25-03-2021 11:41 . Reden: verkeerde ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonNiek
Andreas79 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:38:
Ik ben ook geïnteresseerd om onze vloer te laten vervangen met de VBI renovatievloer. Met welke aannemer heb jedat laten doen voor die prijs?
Zie mijn eerste bericht, daar noem ik de bedrijfsnamen ;)

Ik ben overigens toch akkoord gegaan met de offerte van Top Renovloer, dus een broodjesvloer. Reden daarvoor is de isolerende werking, als ik de bende laat vol blubberen heb ik alsnog temperatuur die naar beneden gaat.

De komen in de september, (niet omdat ze niet eerder tijd hadden) maar omdat we ook ons dak gaan vervangen en ik dat niet allebei tegelijk wil doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 09:03

MrDry

Desperados!

Schuimbeton isoleert prima hoor. Bij ca 350mm heb je al een Rc van ca 3,5 m2.K/W. Mijns inzien dus geen argument om voor een broodjesvloer boven schuimbeton te kiezen.

Het nadeel van een broodjesvloer is het extra gewicht wat je op je bestaande fundering (op staal, palen?) krijgt ,hierdoor kan .e.e.a. gaan verzakken. Uiteraard is e.e.a. ook weer afhankelijk van de ondergrond. Als deze fors inklinkt dan zakt je schuimbeton (deels) mee wat tot scheuren in betonvloer kan leiden.

Al met al is de keuze tussen beiden niet zo makkelijk te maken zonder de situatie goed te kennen.

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-05 22:40
Wat @MrDry zegt, zijn dus de afwegingen die je moet maken of de constructie en ondergrond er voor geschikt zijn. (en of je wel/geen kruipruimte wil)

om het gewicht van een broodjesvloer iets te verlichten, kan je ook kiezen voor de semi-droog uitvoering van vbi of de droge variant. Je kan hem zelfs nog uitvoeren met houtvezelvloer ipv zandcement. Scheelt ook een bak gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanvr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:18
230 euro per m2 is voor een normale houtvloer echt stervensduur. Volgens mij zit er ook vloerverwarming bij?
Pagina: 1