Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nebula04
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-12-2020
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Muziek maken is mijn voornaamste doel met deze build. Denk hierbij aan vrij grote projecten met veel lagen en het gebruik van zwaardere plugins zoals Omnisphere en Keyscape. Ik heb besloten dat ik maar eens een goede investering moet maken om wellicht mijn hobby naar iets serieuzers om te zetten.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn maximum prijs is €2000.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik ga waarschijnlijk voor een externe geluidskaart/audio interface, zal werken met een midi-keyboard en wellicht nog een hardware synth op een later moment.

De specifieke onderdelen die ik nu op het oog heb zijn:
Processor: Intel core i9-10900k
Geheugen: Corsair 32GB, DDR4, 3200 MHz
Koeling: Cooler Master MasterLiquid ML360R RGB
Schijf: Samsung 970 Evo Plus 1TB
Beheuzing: Be Quiet! Pure Base 500 DX
Moederbord: Asus Prime Z490-A
Voeding: Corsair RM750, 750 Watt voeding Zwart, 6x PCIe

De onderdelen waarover ik twijfel zijn met name het moederbord en de voeding. Zijn deze passend bij de rest van de onderdelen?

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik weet vrij goed wat ik nodig heb. Echter vraag ik mij nog wel 2 dingen af. Stel dat ik een processor met ingebouwde graphics kies, kan ik dan later eventueel nog een betere videokaart in mijn PC inbouwen mocht ik dat willen? En twee, ik zie veel producers met externe audio interfaces/geluidskaarten dus ik ga er van uit dat een goede geluidskaart er bij kiezen niet heel belangrijk is. Ik zit bijvoorbeeld te denken om een externe Apollo Twin te kopen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik neig toch iets naar Intel omdat ik heb gelezen dat de per-core performance hoger ligt, iets wat belangrijk is in audio processing. Voor de rest ben ik niet zo merk-aanhangend.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Grootte is niet relevant. Het liefst heb ik wel een zo stil mogelijk PC, dus een Be Quiet omhuizing leek mij wel geschikt. Het stroomverbruik is ook niet echt relevant, ik wil gewoon een goed draaiende PC met daarbij het geschikte wattage aan voeding.

Ga je overklokken?
Eerlijk gezegd ben ik geen expert op dit gebied dus het antwoord is nee, maar als iemand tips voor me heeft dan hoor ik het uiteraard graag.

Wat verwacht je van ons?
Hopelijk kunnen de mensen op dit forum met meer verstand van computers mij een beetje begeleiden in de selectie van onderdelen. Passen ze goed bij elkaar? En kan ik eventueel later nog gewoon uitbreiden met een dedicated videokaart, en meer geheugen (64GB)?

Dat was het zo ongeveer. Ik hoop dat het duidelijk is en ik hoor graag verbeterpunten! Alvast bedankt voor jullie feedback!

Met vriendelijke groet,
Nebula

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05:52
Heb 't even in een lijstje gezet, met prijzen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-10900K Boxed€ 517,98€ 517,98
1MoederbordenAsus Prime Z490-A€ 189,90€ 189,90
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 95,95€ 95,95
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid ML360R RGB€ 113,50€ 113,50
1Geheugen internCorsair 32GB, DDR4, 3200 MHz€ 143,09€ 143,09
1VoedingenCorsair RM750 (2019)€ 115,05€ 115,05
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 140,71€ 140,71
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.316,18

Er vallen me een paar dingen op
  • Je hebt een vrij dure water koeler met RGB. Is RGB je bedoeling? Ook is een waterkoeler niet perse nodig, met een luchtkoeler zijn lichte overkloks ook haalbaar - alhoewel het nut van overklokken op moderne CPU's gering is, zie bijvoorbeeld deze link. Kijk bijvoorbeeld naar een Scythe Mugen 5 PCGH Edition, die is ook in feestelijke uitvoering verkrijgbaar
  • Je hebt het over een videokaart - wat wil je daarmee bereiken? Gaming? Veel schermen in 8k resolutie voor je muziekprogramma's? Geef dat aub aan voor een beter advies over bijvoorbeeld je voeding. Voor dit systeem is de voeding die je nu kiest zwaar - een 450 Watt exemplaar volstaat nu al (zonder overklokken)
  • Ook je moederbord is prijzig, als je niet gaat overklokken volstaat een Asus Prime B460M-A
  • Je hebt nu vier geheugenmodules (vier strips van 8 GB), beide moederborden hebben daar precies plaats voor, uitbreiden kan dus niet. Neem een kit op basis van twee 16GB modules, als je bij Corsair wilt blijven bijvoorbeeld de Corsair Dominator Platinum CMD32GX4M2C3200C16, of een andere van de memory QVL lijst van je moederbord (die vind je op de site van de leverancier)

[ Voor 5% gewijzigd door martyw op 08-12-2020 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:36
De ML360R aio is niet stil. Lijkt me meer iets voor game pc's ipv een muziekproductie pc. Pak high-end luchtkoeling en een stille kast.

Ik zou voor dit bedrag een 12 core Ryzen nemen. Pak gelijk 64GB. Omnisphere gebruikt veel RAM.

1TB geheugen heb je weinig aan. Pak 2TB. De SX8200 pro presteert ongeveer net zo goed als de 970 Evo Plus.

1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X (BOX) Boxed€ 449,90€ 449,90
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 165,-€ 165,-
1VideokaartenMSI GeForce GT 1030 2GH LP OC€ 75,41€ 75,41
1BehuizingenFractal Design Define 7 Compact Light Tempered Glass€ 104,90€ 104,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 75,46€ 75,46
2Geheugen internHyperX Fury black HX432C16FB3/32€ 113,59€ 227,18
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 450W€ 91,55€ 91,55
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 2TB€ 235,48€ 235,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.424,88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nebula04
Er vallen me een paar dingen op
  • Je hebt een vrij dure water koeler met RGB. Is RGB je bedoeling? Ook is een waterkoeler niet perse nodig, met een luchtkoeler zijn lichte overkloks ook haalbaar - alhoewel het nut van overklokken op moderne CPU's gering is, zie bijvoorbeeld deze link. Kijk bijvoorbeeld naar een Scythe Mugen 5 PCGH Edition, die is ook in feestelijke uitvoering verkrijgbaar
  • Je hebt het over een videokaart - wat wil je daarmee bereiken? Gaming? Veel schermen in 8k resolutie voor je muziekprogramma's? Geef dat aub aan voor een beter advies over bijvoorbeeld je voeding. Voor dit systeem is de voeding die je nu kiest zwaar - een 450 Watt exemplaar volstaat nu al (zonder overklokken)
  • Ook je moederbord is prijzig, als je niet gaat overklokken volstaat een Asus Prime B460M-A
  • Je hebt nu vier geheugenmodules (vier strips van 8 GB), beide moederborden hebben daar precies plaats voor, uitbreiden kan dus niet. Neem een kit op basis van twee 16GB modules, als je bij Corsair wilt blijven bijvoorbeeld de Corsair Dominator Platinum CMD32GX4M2C3200C16, of een andere van de memory QVL lijst van je moederbord (die vind je op de site van de leverancier)
Bedankt voor je reactie. RGB is niet een specifieke wens, maar aangezien ik dacht dat waterkoeling beter was dan luchtkoeling had ik die eerst geselecteerd en het was dan toevallig RGB. Van wat ik gehoord had kan deze Intel serie vrij warm worden, vandaar.

Kwa videokaart twijfel ik inderdaad aangezien ik toch niet game denk ik dat de interne graphics voldoende zijn. Maar je maakt inderdaad een goed punt. Ik ga waarschijnlijk wel twee beeldschermen gebruiken (twee keer een 27 inch) maar geen 4k resolutie. Ook denk ik er aan om wat meer met fotografie en photoshop bezig te gaan, dus wellicht toch wel slim als ik een videkaart er bij doe? En stel dat ik inderdaad een goede videokaart er bij zoek, maakt het dan iets uit dat de processor al graphics ingebouwd heeft?

Nu ik er over nadenk, ook na de andere reactie gelezen te hebben, ga ik waarschijnlijk gewoon direct voor 4x 16GB. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nebula04
Djarune schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:16:
De ML360R aio is niet stil. Lijkt me meer iets voor game pc's ipv een muziekproductie pc. Pak high-end luchtkoeling en een stille kast.

Ik zou voor dit bedrag een 12 core Ryzen nemen. Pak gelijk 64GB. Omnisphere gebruikt veel RAM.

1TB geheugen heb je weinig aan. Pak 2TB. De SX8200 pro presteert ongeveer net zo goed als de 970 Evo Plus.

1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X (BOX) Boxed€ 449,90€ 449,90
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 165,-€ 165,-
1VideokaartenMSI GeForce GT 1030 2GH LP OC€ 75,41€ 75,41
1BehuizingenFractal Design Define 7 Compact Light Tempered Glass€ 104,90€ 104,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 75,46€ 75,46
2Geheugen internHyperX Fury black HX432C16FB3/32€ 113,59€ 227,18
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 450W€ 91,55€ 91,55
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 2TB€ 235,48€ 235,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.424,88
Bedankt voor je tips. Ik zal eens kijken naar de onderdelen die je aanbeveelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05:52
Puget geeft als aanbeveling voor Photoshop een AMD Ryzen CPU van de laatste generatie, deze is echter nog nauwelijks verkrijgbaar. De Ryzen die @Djarune noemt is wel leverbaar, en in combinatie met de videokaart sneller dan de i9 met ingebouwde iGPU. Met beide systemen is huis, tuin & keuken photoshoppen goed mogelijk.

Voor serieuzer photoshoppen geeft Adobe aan dat een Passmark ops/sec score van 2000 of hoger wenselijk is, dat halen zowel de iGPU van de Intel als de 1030 niet. Een Gigabyte GeForce GTX 1650 D6 OC Low Profile 4G haalt dat royaal, maar zie ook de videokaart paragraaf bij Puget.

[ Voor 7% gewijzigd door martyw op 08-12-2020 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Ik bewerk al mijn foto's op een gecalibreerd 4k scherm met een Intel iGPU. Gaat prima. Het enige wat een sterke GPU toevoegt is sneller exporteren en de het versnellen van de functie "enhance details". Zonde van het geld. Stop het liever in een nog snellere processor (5900x / 3950x) of geef het niet uit. Bij videobewerking is het een ander verhaal. Voor 4k video is een GTX 1660 Super met 6GB VRAM wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57411

De Corsair RM750x (let op: wel de x versie, die heeft ook een stillere fan) heeft een groot voordeel ten opzichte van de andere voedingen: het is semi-passive gekoeld, dwz de fan staat uit bij lage belasting/temperatuur (tot rond de 200W, als ik het me goed herinner).

Samen met de eerder genoemde bequiet dark rock 4 pro of een noctua nh-d15 koeler voor de processor betekent dat dat je het geheel voor een deel van de tijd op absolute stilte kan instellen wat de fans betreft.

Edit, correctie: rond de 150W, niet 200W.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 57411 op 09-12-2020 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Anoniem: 57411 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 02:28:
De Corsair RM750x heeft een groot voordeel ten opzichte van de andere voedingen: het is semi-passive gekoeld, dwz de fan staat uit bij lage belasting/temperatuur (tot rond de 200W, als ik het me goed herinner).
Ikzelf vind semi-passieve koeling op voedingen weinig uitmaken. Ik heb liever een actieve fan die altijd stil is. De Straight Power 11 is zo'n voeding. Heb die nog nooit gehoord in mijn systeem. Mijn Noctua casefans maken meer geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadaia
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-05 08:51
Semi-passief klinkt leuk maar in de praktijk heb ik heb mijn Pure Power 11 ook nog nooit gehoord, als je een goede stille uitzoekt (zoals de Straight Power 11) heeft Semi-passief bij een systeem als dit weinig meerwaarde.
Pagina: 1