Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoCustoms
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-08-2024
Hoi allemaal!

Dit weekend heb ik een nieuw systeem gebouwd met daarin de volgende componenten:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 315,05€ 315,05
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ULTRA€ 271,51€ 271,51
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3080 Vision OC 10G€ 882,09€ 882,09
1BehuizingenLian Li PC-O11 Dynamic (Zwart)€ 124,32€ 124,32
1MonitorenXiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" Zwart€ 474,95€ 474,95
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid ML360R RGB€ 113,50€ 113,50
2VentilatorenCooler Master MasterFan MF120 Halo 3in1, 120mm€ 40,99€ 81,98
2Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 64,90€ 129,80
1VoedingenCooler Master MWE Gold 850 - V2 - Full Modular€ 105,95€ 105,95
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 129,-€ 129,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 500GB€ 75,-€ 75,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.703,15

Het was een drama om een stable build te krijgen maar goed hij draait nu gewoon prima alleen zit ik wel met een vervelend probleem en dat is het volgende:

Als ik mijn moederbord op PCIe automatic of 4.0 zet, zijn er ineens geen Nvidia drivers meer beschikbaar voor m'n RTX 3080 en zie ik in apparaatbeheer ook een uitroepteken staan naast de 3080. Als ik deze vervolgens opnieuw wil installeren via nvidia experience of handmatig, geeft windows een error code 43 aan bij de videokaart en wordt er steeds opnieuw geprobeerd de grafische drivers te installeren.

Na wat uurtjes op google gezocht te hebben ben ik niet veel wijzer geworden. Ik kwam wel tegen dat hetzelfde probleem zich voordoet bij mensen die een riser cable gebruiken die max PCIe 3.0 ondersteund, dit gebruik ik niet, ik plug rechtstreeks in op m'n moederbord.

Ook kwam ik tegen dat het mogelijkerwijs te maken zou kunnen hebben met de CSM enabled setting in de bios. Dus heb ik dat disabled, echter blijft dit probleem zich voordoen.

Op PCIe 3.0 werkt alles prima alleen tja, het mobo ondersteund 4.0 en m'n Ryzen 7 3700x ook dus dan wil ik dat ook gebruiken :+

Zijn er hier mensen die tegen dit probleem aangelopen zijn?

[ Voor 0% gewijzigd door NoCustoms op 08-12-2020 11:00 . Reden: Typo's ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Heb je al eens DDU gebruikt?
https://www.guru3d.com/fi...uninstaller-download.html

En dan laat je Windows gewoon zijn eigen/nVidia driver installeren. Normaal gesproken wens je dat te vermijden omdat je je eigen laatst gedownloade wil installeren zonder dat Windows er al één voor je heeft gedaan.

Dus
1) opstarten veilige modus
2) DDU gebruiken om alle nVidia GPU drivers te verwijderen, met als optie dat Windows drivers installeert aan staat.
3) herstart, (met PCIe gen4 enabled of op auto)
4) hopelijk doet Windows een keer iets goeds ;)
Mocht dit nou werken kan je proberen om nieuwer drivers te installeren zonder de huidige weg te halen.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoCustoms
bierschuit schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 18:38:
Heb je al eens DDU gebruikt?
https://www.guru3d.com/fi...uninstaller-download.html

En dan laat je Windows gewoon zijn eigen/nVidia driver installeren. Normaal gesproken wens je dat te vermijden omdat je je eigen laatst gedownloade wil installeren zonder dat Windows er al één voor je heeft gedaan.

Dus
1) opstarten veilige modus
2) DDU gebruiken om alle nVidia GPU drivers te verwijderen, met als optie dat Windows drivers installeert aan staat.
3) herstart, (met PCIe gen4 enabled of op auto)
4) hopelijk doet Windows een keer iets goeds ;)
Mocht dit nou werken kan je proberen om nieuwer drivers te installeren zonder de huidige weg te halen.

Succes.
Hee bedankt! Dit ga ik vanavond eens proberen :)

Opzich wel vreemd dat ik wel de laatste Nvidia drivers kan installeren via PCIe 3.0 en het dan gewoon prima gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-09 13:21
Bios een keer updaten als je dat nog niet gedaan hebt. (NIET MET TOOLS IN WINDOWS DOEN! Gewoon updaten in de bios.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoCustoms
WEBGAMING schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:11:
Bios een keer updaten als je dat nog niet gedaan hebt. (NIET MET TOOLS IN WINDOWS DOEN! Gewoon updaten in de bios.)
Yes dat heb ik direct gedaan bij installatie van windows, heb de nieuwste versie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Chipset driver ook geinstalleerd van hun website?

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoCustoms
MrMonkE schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:06:
Chipset driver ook geinstalleerd van hun website?
Yes heb ik ook geprobeerd en ook die van AMD zelf. Denk dat er iets is met die laatste Windows versie die steeds forceert de Nvidia drivers te installeren en die werken niet op pcie 4.0.

Heb gisteren DDU gebruikt.
Na het verwijderen van alle drivers heb ik handmatig in safe mode de nvidia drivers geïnstalleerd terwijl ik in de bios pcie 4.0 aan heb staan. Toch als ik herstart begint Windows te zeuren dat er grafische drivers geïnstalleerd moeten worden en dan volgt het zelfde probleem , blijkbaar zijn die dan weer conflicted met de nieuwste. (Ook als ik het automatisch installeren van Windows drivers uit heb gezet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:21

Umbrah

The Incredible MapMan

Heb je toevallig een riser, of de kaart niet in het bovenste slot? PCIe4 is immens gevoelig voor risers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:34
NoCustoms schreef op woensdag 9 december 2020 @ 08:45:
[...]

... terwijl ik in de bios pcie 4.0 aan heb staan.
Heb je dit zelf ingesteld? Ik weet niet op welke BIOS-setting je doelt, maar ik heb nooit iets hoeven instellen in het BIOS om mijn grafische kaart op PCIe 4.0 te krijgen. Probeer het eens met alle defaults te laden in het BIOS (Load Optimized Defaults).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoCustoms
Umbrah schreef op woensdag 9 december 2020 @ 08:47:
Heb je toevallig een riser, of de kaart niet in het bovenste slot? PCIe4 is immens gevoelig voor risers.
Geen riser, ik heb mn gpu direct in de pcie slot. Dat had ik ook al gelezen inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoCustoms
Abbadon schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:07:
[...]

Heb je dit zelf ingesteld? Ik weet niet op welke BIOS-setting je doelt, maar ik heb nooit iets hoeven instellen in het BIOS om mijn grafische kaart op PCIe 4.0 te krijgen. Probeer het eens met alle defaults te laden in het BIOS (Load Optimized Defaults).
Uiteraard heb ik het met default instellingen van mn bios al geprobeerd dan staat je pcie setting op automatisch. Exact hetzelfde probleem omdat hij dan gewoon 4.0 probeert omdat mn hardware het verder zal moeten ondersteunen.

Na wat settings bij lang gegaan te zijn moest ik deze op 3.0 zetten, dan is het systeem verder stabiel.
Het kan dus zijn dat de pcie slots op het mobo gewoon stuk zijn maar ik gok toch nog steeds op een driver issue. Heb beide slots geprobeerd en in beide gevallen hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:01

thof

FP ProMod
NoCustoms schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:29:
[...]

Uiteraard heb ik het met default instellingen van mn bios al geprobeerd dan staat je pcie setting op automatisch. Exact hetzelfde probleem omdat hij dan gewoon 4.0 probeert omdat mn hardware het verder zal moeten ondersteunen.

Na wat settings bij lang gegaan te zijn moest ik deze op 3.0 zetten, dan is het systeem verder stabiel.
Het kan dus zijn dat de pcie slots op het mobo gewoon stuk zijn maar ik gok toch nog steeds op een driver issue. Heb beide slots geprobeerd en in beide gevallen hetzelfde probleem.
Heb je het probleem nog op weten te lossen? Ik zit aan een vergelijkbare build te denken...

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoCustoms
thof schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 09:26:
[...]

Heb je het probleem nog op weten te lossen? Ik zit aan een vergelijkbare build te denken...
Sinds ik mijn pc geupgrade heb naar de Ryzen 9 5900x heb ik hier geen problemen meer mee. Je zou zeggen dat het aan het moederbord zou liggen gezien die controller daar op zit maar nu denk ik dat mijn vorige CPU Ryzen 7 3700x niet lekker om gaat met PCIe 4.0.
Pagina: 1