Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:24
Mijn vader is sinds kort met pensioen en wil zijn oude hobby fotografie weer oppakken. Daarom is hij nu op zoek naar een telelens om in de natuur vogeltjes te kunnen fotograferen. Echter het budget is beperkt en wil hij er vooralsnog niet meer aan uitgeven dan 300 tot 400 euro. Dus dan kom je al snel bij de 55-200 of 70-300 modellen uit.

Hij schiet overigens op mijn oude Nikon D50, dus nog met CCD sensor. Hoge ISO's worden dus wel een beetje een dingetje. Op klaarlichte dag zou het geen probleem moeten zijn, maar in de wat dichtere bossen kan het al lastiger worden.

Persoonlijk verwacht ik dat je met een 55-200 nog steeds bereik tekort komt. De 70-300 zou dan beter zijn.
Onderstaande lenzen lijken mij dan de beste opties, maar ben even benieuwd of mijn idee van het tekort aan bereik bij de 55-200 wel juist is.

pricewatch: Tamron SP 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD (Nikon)
pricewatch: Nikon AF-P DX Nikkor 70-300mm f/4.5-6.3G ED VR

We gaan sowieso ook de tweedehands markt in de gaten houden, maar een 70-200 2.8 of een 300/400mm prime zal er qua budget niet in zitten :P

[ Voor 3% gewijzigd door PdeBie op 08-12-2020 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Deze heeft hij laatst overigens geschoten met mijn 85mm prime lens. Hoewel niet helemaal scherp, zie ik wel dat hij er oog voor heeft. Dus ik snap wel dat hij wat meer bereik zou willen hebben voor de wat schuwere en kleinere beestjes. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2K8KoBKYXabJ0fo4y4bPlZp_jo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e7Mr3Km06UiklwatSSOLQEHb.jpg?f=fotoalbum_medium
klik voor groter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:35

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik ken de verkoper verder niet maar ik zou hier naar kijken
https://link.marktplaats.nl/m1636703062
Heb de lens gehad en vond hem echt goed

(Voor die prijs zal die zo weg zijn vermoed ik dus ik zou bij interesse niet te lang wachten)

[ Voor 25% gewijzigd door Nomad op 08-12-2020 09:28 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-01 20:02

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Ik ben zelf recent ook met deze hobby begonnen en deed dat eerst met een 70-300mm op een 24 megapixel crop body. Ik vond het zelfs met de crop bijzonder lastig om (vooral) kleine vogeltjes enigszins beeldvullend te krijgen. Formaat gaai en misschien merel ging nog wel, maar zodra je bij formaat roodborst aankomt werd het zeer lastig. Het aantal megapixel biedt ook niet heel veel ruimte voor snijden. Hielp overigens ook niet mee dat de lens volledig open op 300mm vrij zacht was.

Nu ben ik een absolute beginner hoor maar ik heb wel het idee dat 300mm het minimum is als je wat meer wilt bereiken (pun intended) met vogelfotografie. Ik ben niet in de positie om je direct aankoopadvies te geven maar ik zou je wel mee willen geven, dat je altijd verlegen zit om meer millimeters :) Kies dus eerder 300mm dan 200mm.

offtopic:
@Nomad :w

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Dat vermoeden had ik al. En met 6MP op de D50 is het helemaal geen optie om te croppen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:35

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

En zodra de lens er is zou ik zeker langzaamaan kijken naar een andere body. De lens is op zich belangrijker, maar een 14 jaar oude camera is dusdanig verouderd dat daar nu minstens zoveel winst te behalen is.

Een D7000 ofzo zou al een enorme stap vooruit zijn:
V&A aangeboden: Nikon D7000 + 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR + SD kaart (weer random link ter info, ken de verkoper niet).

@Cloud :w

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-04 12:05
Volgens bijgevoegde link van Nikon is de D50 niet compatible met een AF-P lens, dus dat is nog wel iets om rekening mee te houden: https://www.nikonimgsuppo...5&configured=1&lang=en_GB

De AF-P lens is volgens mij voor dat geld wel een prima lens, alleen zal je dan wel een wat nieuwere body nodig hebben om deze te gebruiken. Zelfs een D7000 is volgens de genoemde lijst niet compatible met de DX versie van deze lens.

Ik zou overigens ook sterk overwegen om een nieuwere body op tweedehands markt op de kop te tikken. Met de D7000 die Nomad noemt maak je al een flinke stap vooruit. Er staan ook nog een D3300 en D5300 te koop op V&A, die beide ook compatible zijn met de AF-P lenzen (zijn ook beide random links):
V&A aangeboden: Nikon D3300 + 18-55mm f/3.5-5.6G VR Zwart
V&A aangeboden: Nikon D5300 Zwart + Sigma 17-70mm F2.8-4.0 + Nikon 35mm F1.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:29

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Nomad schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:31:
En zodra de lens er is zou ik zeker langzaamaan kijken naar een andere body. De lens is op zich belangrijker, maar een 14 jaar oude camera is dusdanig verouderd dat daar nu minstens zoveel winst te behalen is.

Een D7000 ofzo zou al een enorme stap vooruit zijn:
V&A aangeboden: Nikon D7000 + 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR + SD kaart (weer random link ter info, ken de verkoper niet).

@Cloud :w
Inderdaad, alhoewel de D7000 ook al weer tien jaar oud is inmiddels is dat wel een wereld van verschil t.o.v. de D50. Ik heb jaren met een D40 gefotografeerd (wat qua sensor en AF systeem gelijk is aan de D50), maar toen ik wat serieuzer met vogels in de weer ging maakt de de stap naar de D7000 wel echt een verschil in gemak, plezier en kwaliteit.

Ik heb een aantal jaar met een AF-S 300mm F/4 geschoten en alhoewel je heel vaak een langere lens wilt, kom je daar (zeker met wat geduld om dichtbij de vogels te komen) best een eind mee. Maar zorg dan wel dat je een lens kiest die echt bekend staat als goed scherp op 300mm. Dus bijvoorbeeld niet de originele 70-300VR van Nikon, die voorbij de 200mm al aardig wat kwaliteit inlevert.

Mijn pa heeft er uiteindelijk (na een tijdje mijn oude D7000 en 70-300VR geleend te hebben) voor gekozen om een Sony RX10 III aan te schaffen (minder gesjouw, minder gedoe en hem gaat het vaak meer om het spotten dan echt het perfecte plaatje). Maar tenzij je tweedehands een goede deal kan vinden voor zo'n bridge camera met 1" sensor is dat ook wat krap met je budget.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Eens dat de body verouderd is. Ik ben destijds ook van de D50 naar een D7000 gegaan, maar die laatstgenoemde is weg.

Ik heb hier ook nog een D750 body liggen, maar die wil mijn vader niet gebruiken omdat hij het fotograferen eerst weer onder de knie wilt krijgen en dat liever met mijn oude body doet dan mijn D750 i.v.m. kans op stuk maken...... :P
Don't shoot the messenger. Hij wil het zo hebben. Ga ik mij niet mee bemoeien.

Maar goede tip van die AF-P lens in combinatie met de D50. Dan is de Tamron (hoewel waarschijnlijk wat zachter) wellicht de betere optie of de getoonde Sigma door @Nomad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-01 20:02

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Orion84 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:11:
[...]
Maar zorg dan wel dat je een lens kiest die echt bekend staat als goed scherp op 300mm. Dus bijvoorbeeld niet de originele 70-300VR van Nikon, die voorbij de 200mm al aardig wat kwaliteit inlevert.
[...]
Klopt helemaal. Dat is een punt dat ik serieus onderschat heb toen ik mijn tweede hands Canon 70-300mm aanschafte. Ik had dit wel gezien/gelezen in de review en ik wist ook wel dat objectieven zacht kunnen zijn volledig open maar had niet verwacht dat het effect op foto's zo groot zou zijn (tja zo leer je wat als beginner ;) ). Was ie gewoon scherp geweest op het uiteinde, dan had ik zeker meer geslaagde foto's gehad. Het kan wel met 300mm, je hebt inderdaad meer geduld/mazzel nodig. Maar ik moest minimaal afstoppen tot f/8 om een beetje scherpte terug te krijgen.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
Misschien is dit een optie
pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ300 Zwart

Het enige nadeel, je hebt goed licht nodig. Kleine sensor, maar een step up qua 12MP en 600mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-04 16:22
Erg crap budget, maar een FZ300 zoals hierboven genoemd wordt, is dan een goede oplossing. Produceert met zijn f/2.8 lens volgens mij niet veel meer ruis dan een D50 met f/5.6 lens.
Mocht je vader toch ervoor kiezen om geld uit te geven aan een andere camera: tweedehands RX10 III.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Zal het er eens met hem over hebben. En anders forceer ik hem mijn D750 gewoon te gebruiken :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-04 11:09
Nomad schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:27:

https://link.marktplaats.nl/m1636703062
Heb de lens gehad en vond hem echt goed

(Voor die prijs zal die zo weg zijn vermoed ik dus ik zou bij interesse niet te lang wachten)
Ik heb de lens nog, en vind hem ook echt goed.
Meer scherpte, AF-snelheid en lichtsterkte krijg je voor rond de 300€ niet.
Mooie aanbieding, compleet met zonnekap en statiefhouder.
Ondanks de goede prijs/kwaliteitsverhouding is er denk ik nog ruimte af te dingen naar 275-300€, want deze lens is momenteel nogal uit de mode geraakt. Grootste nadeel is het gewicht van 1,5kg. En hij is zonder stabilisatie. Maar daar krijg je wel veel mooiere resultaten voor terug dan met de verschillende f5,6 lenzen.

Combineren zou ik met een D7xxx, want die heeft de betere autofocus dan de genoemde D5xxx en D3xxx series. Een D750 en dan wat croppen is uiteraard ook ok. De Sigma 100-300 is namelijk itt sommige 70-300 lenzen een fullframe lens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PdeBie
Vandaag met mijn vader eens besproken en besloten de Tamron lens aan te schaffen (Tweedehands):
pricewatch: Tamron SP 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD (Nikon)

Die gaat hij gebruiken in combinatie met mijn D750. Kostte mij wat moeite om hem te overtuigen, maar hij mag hem gewoon van mij lenen.
D750 ligt bij mij toch alleen maar stof te happen (gebruik zelf vooral mijn Fujifilm), dus kan hij die mooi gebruiken.
Pagina: 1