Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boosterbosch
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 12:11
helemaal nieuw met Ubiquiti en moet 5 switches configureren voor ons bedrijf ...

3 US48 en 2 US48POE

ik probeer ze als volgt op elkaar aan te sluiten:

SW1 SFP+1 -> SW2 SFP+1
SW2 SFP+2 -> SW3 SFP+1
SW3 SFP+2 -> SW4 SFP+1
SW4 SFP+2 -> SW5 SFP+1
SW5 SFP+2 -> SW1 SFP+2

Maar dat werkt eventjes en dan verliezen ze verbinding ... wat doe ik verkeerd??

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgsr
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:59
boosterbosch schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:48:
helemaal nieuw met Ubiquiti en moet 5 switches configureren voor ons bedrijf ...

3 US48 en 2 US48POE

SW1 SFP+1 -> SW2 SFP+1
SW2 SFP+2 -> SW3 SFP+1
SW3 SFP+2 -> SW4 SFP+1
SW4 SFP+2 -> SW5 SFP+1
SW5 SFP+2 -> SW1 SFP+2

Maar dat werkt eventjes en dan verliezen ze verbinding ... wat doe ik verkeerd??
Je laatste verbinding sw5 naar sw1 snap ik niet helemaal.. haal die eens los.. en check dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
jgsr schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:00:
[...]

Je laatste verbinding sw5 naar sw1 snap ik niet helemaal.. haal die eens los.. en check dan.
Zal ik eens proberen. Maar zover geraak ik zelfs niet :s ik start ze 1 voor 1 op en adopt ze en ik geraak to 3 en dan verliezen 2 en 3 connectie. Missed heartbeat en Dan disconnected.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

3 US48 en 2 US48POE

SW1 SFP+1 -> SW2 SFP+1
SW2 SFP+2 -> SW3 SFP+1
SW3 SFP+2 -> SW4 SFP+1
SW4 SFP+2 -> SW5 SFP+1
SW5 SFP+2 -> SW1 SFP+2

Grappenmaker, jij bent zeker de leukste thuis en op kantoor :+
Unifi ether rings _/-\o_

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:20

3 US48 en 2 US48POE

SW1 SFP+1 -> SW2 SFP+1
SW2 SFP+2 -> SW3 SFP+1
SW3 SFP+2 -> SW4 SFP+1
SW4 SFP+2 -> SW5 SFP+1
SW5 SFP+2 -> SW1 SFP+2

Kan je niet beter 1 kleinere SFP switch gebruiken om alle switched op aan te sluiten? Zo doorlussen krijg ik altijd een beetje jeuk van. Van sw5 naar sw1 ook trouwens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:23
Uhm, 5x 48 port in serie zetten is al dubieus, in een cirkel al helemaal :+

[ Voor 3% gewijzigd door - J.W. - op 07-12-2020 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:50
jgsr schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:00:
[...]

Een Ring netwerk zoals je die nu aan het maken bent is niet echt heel goed idee :P Eigenlijk is Mesh de enigste die je echt wilt hebben. Een dik star netwerk onderuit zien gaan is ook wel leuk })

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Pwo_8-k05jfuWTs0c01Sym4iP8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uNMw0JDKWlt1rnFW1q6rTGlM.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door HKLM_ op 07-12-2020 19:21 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
HKLM_ schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:20:
[...]

Een Ring netwerk zoals je die nu aan het maken bent is niet echt heel goed idee :P Eigenlijk is Mesh de enigste die je echt wilt hebben. Een dik star netwerk onderuit zien gaan is ook wel leuk })

[Afbeelding]
Nou, ik heb wel eens 30 locaties in een glasringetje gehangen. Werkte ook nog met full-blown 250 vlans en alleen routing aan op 1 locatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:50
ed1703 schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:34:
[...]

Nou, ik heb wel eens 30 locaties in een glasringetje gehangen. Werkte ook nog met full-blown 250 vlans en alleen routing aan op 1 locatie ;)
Dat het werkt wil niet zeggen dat het een goed idee is :P

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
HKLM_ schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:34:
[...]

Dat het werkt wil niet zeggen dat het een goed idee is :P
Nah, alleen met broadcaststorms heb je wel een dingetje, maar 5 switches in een ringetje, ik zie daar nog niet echt een probleem in met MST en spanning-tree goed geconfigureerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boosterbosch
[...]

[Afbeelding]
ok, vergeef mijn onwetendheid, maar dan neem ik aan dat ik die enkel via RJ45 op elkaar kan aansluiten en niet via fibre?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
boosterbosch schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:36:
[...]

ok, vergeef mijn onwetendheid, maar dan neem ik aan dat ik die enkel via RJ45 op elkaar kan aansluiten en niet via fibre?
Je kunt inderdaad het beste 1 switch als distributieswitch configureren en gebruiken en daar de rest van je switches op aansluiten. Je overige poorten kun je gewoon alles access gebruiken mocht dat nodig zijn.
Alles in een ringetje zonder netwerkkennis ga ik je verder niet uitleggen als zoiets nu niet werkt. Vind ik geen strak plan.

Verder overigens met @xbeam eens..
Al zoek ik het meer in STP als het "eventjes" werkt.

[ Voor 19% gewijzigd door ed1703 op 07-12-2020 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
boosterbosch schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:36:
[...]

Je kan ze daisy chain aansluiten via sfp alleen dat is niet fraaiste oplossing.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cf/Daisy_chain.svg/220px-Daisy_chain.svg.png

Maar het lijkt er zo als eerste reactie op dat er iets fout gaat in je vlan trunking.
Maar als je met zo weinig basis kennis je bedrijfsnetwerk moet upgraden is het dan niet handig en uit eindelijk goedkoper om een professional in the huren voor het bouwen en onderhouden je netwerk, Aan het aantal poortjes te tellen is het groter dan een thuis werkplek. En is het dan verstandig om het risico te nemen dat jullie dagen zonder netwerk zitten als het fout gaat. En heb je ook na gedacht over je netwerk segmentatie, thuiswerkers beveiliging, MFA netwerk intergratie en virus/maleware/phising bescherming in je netwerk in te bouwen.

Precies wat @ed1703 zegt een redundante loop is veel te complex en spring tree vergroot de complexiteit en steilheid van je leercurve enorm.

Als je alles glas wil naar je switch wil aansluiten, dan kan je deze gebruik als star/distributie/leaf punt
https://eu.store.ui.com/c...oducts/unifi-switch-16-xg

[ Voor 21% gewijzigd door xbeam op 07-12-2020 20:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boosterbosch
xbeam schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:48:
[...]

Je kan ze daisy Chan aansluiten via sfp alleen dat is niet fraaiste oplossing.
[Afbeelding]

Maar het lijkt er zo als eerste reactie op dat er iets fout gaat in je vlan trunking.
Maar als je met zo weinig basis kennis je bedrijfsnetwerk moet upgraden is het Dan handig en uit eindelijk goedkoper om professional in the huren voor het bouwen en onder houden. Aan het aantal poortjes te tellen is groter dan een thuis werkplek.

En is het dan verstandig om het risico te nemen dat jullie dagen zonder netwerk zitten als het fout gaat. En heb ook na gedacht over je netwerk segmentatie?
Is inderdaad niet mijn sterkste punt ... heb jaren geleden wel een ccna cursus gevolgd.

Huidig netwerk is 5 unmanaged switches in daisy chain en performance is om te huilen.

De sfp modules die ik gebruik zijn: ubiquiti multi mode sfp fibre module 1g
En als kabels UniFi ODN cable

Op het netwerk zitten enkel thin clients, servers, een paar kopieer apparaten en 8 UniFi A-C lite access points.

Er zouden wel voip telefoons bijkomen volgend jaar en dat zou ik wel op een apart vlan zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:23
boosterbosch schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:57:
[...]

Huidig netwerk is 5 unmanaged switches in daisy chain en performance is om te huilen.
Waarom ga je dan weer een zelfde soort topology opstellen en niet bijv. stervormig met alle switches en heavy servers aan een core switch?

Bijv. zoiets
Afbeeldingslocatie: https://prd-www-cdn.ubnt.com/media/images/product-features/es-16xg-deployment-example.jpg

Dan heb je alsnog een hoop huiswerk te doen over redundantie, segmentering, beveiliging, etc, maar de snelheid zal iig significant beter zijn..

[ Voor 18% gewijzigd door - J.W. - op 07-12-2020 21:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bruzski
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-09 22:13

Bruzski

watte ??

[...]

[Afbeelding]
ik werkte vroeger met tokenring en was betrokken bij het Y2K project, gave tijden waren dat... damn ik ben oud. :F

hahah.. zootje mau's in huis.. >:)

[ Voor 6% gewijzigd door Bruzski op 07-12-2020 20:38 ]

☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
[...]

Is inderdaad niet mijn sterkste punt ... heb jaren geleden wel een ccna cursus gevolgd.

Wat raar? >:)

Op het netwerk zitten enkel thin clients, servers, een paar kopieer apparaten en 8 UniFi A-C lite access points.

Er zouden wel voip telefoons bijkomen volgend jaar en dat zou ik wel op een apart vlan zetten.
De goedkopere best practice oplossing is gateway--core--access.
Aangezien het 5 switches zijn zal er dus geld moeten komen om zoiets netjes op te bouwen. Als je core defect gaat is het wel over en uit, maar ik krijg het idee dat het budget niet zo heel flexibel is.
SFP's zijn iig de kosten niet, je core-switch wel.

Zonder die core switch kan je ook op die 48 poorts je andere switches aansluiten, want als het goed is heb je 4 SFP-poorten, mooi is het niet, maar spanning-tree is dan niet meer in "play" .. er zijn iig opties.
Dit kan zonder grote kosten als dat een issue is.

Je bottle-neck blijft je 1 gig troughput, want dat zal nergens veranderen.
Ik zou de core-switchoptie kiezen, maar that's me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Bruzski schreef op maandag 7 december 2020 @ 20:33:
[...]

ik werkte vroeger met tokenring... damn ik ben oud. :F
ICS-bekabeling :D:D
Oh wat vervloekte ik die kabels...

[ Voor 8% gewijzigd door ed1703 op 07-12-2020 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:55

_Arthur

blub

ed1703 schreef op maandag 7 december 2020 @ 20:34:
Zonder die core switch kan je ook op die 48 poorts je andere switches aansluiten, want als het goed is heb je 4 SFP-poorten, mooi is het niet, maar spanning-tree is dan niet meer in "play" .. er zijn iig opties.
Die 48'ers hebben toch 2 SPF+ poorten? Of is dat alleen de Gen2's?

Eventueel een 16XG als core switch gebruiken; kan ie in elk geval redundancy op z'n trunks regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
_Arthur schreef op maandag 7 december 2020 @ 20:39:
[...]

Die 48'ers hebben toch 2 SPF+ poorten? Of is dat alleen de Gen2's?

Eventueel een 16XG als core switch gebruiken; kan ie in elk geval redundancy op z'n trunks regelen.
Je hebt gelijk.. ik ben uitgegaan van Gen1. En de poorten dan wel in een channel graag ;)

[ Voor 6% gewijzigd door ed1703 op 07-12-2020 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruzski
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-09 22:13

Bruzski

watte ??

ed1703 schreef op maandag 7 december 2020 @ 20:36:
[...]

ICS-bekabeling :D:D
Oh wat vervloekte ik die kabels...
hahaha... Novell op een 4 /16 Mbit/s netwerkje.. :+

ontopic.. O+

[ Voor 7% gewijzigd door Bruzski op 07-12-2020 20:44 ]

☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14:39
[...]

Je hebt het eerst over het gebruik van de SFP+, waar je dus 1G SFP modules op gaat zetten? Als we het over dezelfde switches hebben, zitten er 2 SFP en 2 SFP+ poorten op, waarvan de laatste 2 10G zijn.

IP telefoons zet je idd in een apart VLAN, DHCP op de juiste manier configuren (vendor afhankelijk), zodat je achter de IP telefoons de thin clients kan hangen. Mits de IP telefoons ook een PC poort hebben.

Om het makkelijker te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
ed1703 schreef op maandag 7 december 2020 @ 20:34:
[...]

Wat raar? >:)

[...]

De goedkopere best practice oplossing is gateway--core--access.
Aangezien het 5 switches zijn zal er dus geld moeten komen om zoiets netjes op te bouwen. Als je core defect gaat is het wel over en uit, maar ik krijg het idee dat het budget niet zo heel flexibel is.
SFP's zijn iig de kosten niet, je core-switch wel.

Je bottle-neck blijft je 1 gig troughput, want dat zal nergens veranderen.
Ik zou de core-switchoptie kiezen, maar that's me.
Als het bedrijf enkele printers, thin clients en 8 WiFi puntjes en een 1gb/s backbone die vol zit. dan is het bedrijf van een formaat dat die 499 euro extra voor een 16port XG fiber switch niet opwegen tegen maandelijks vaste kosten en al helemaal niet tegen de schade die het heeft door een niet vooruit te branden netwerk en uitval. Zeker bij thin cliënts ligt het zwaarte punt op een snel en stabiel netwerk.

Ook zijn gedachte om alleen de telefonie te segmenteren en byod gewoon op het trusted netwerk to te laten is vergroot de kans om de nieuwe hof van saxen geworden enorm. Daarnaast heb ik liever de telefoons op gezamenlijk trusted netwerk dan de printers. Als je toch al capaciteit problemen hebt en je backbone niet upgrade naar 10gb/s is al dat bonjour en printer broadcast verkeer het laatste wat je er bij wil hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door xbeam op 07-12-2020 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
xbeam schreef op maandag 7 december 2020 @ 20:51:
[...]

Als het bedrijf enkele printers, thin clients en 8 WiFi puntjes en 1gb/s backbone die vol zit. dan is het van een formaat dat die 499 euro extra voor een 16port XG fiber switch niet opwegen tegen de schade het heeft door een vooruit te branden netwerk en uitval. Zeker bij thin cliënts ligt het zwaarte punt op een snel en stabiel netwerk.

Ook zijn gedachte om alleen de printers te segmenteren en byod gewoon op het trusted netwerk to te laten is vergroot de kans om de nieuwe hof van saxen geworden enorm.
Geen byod dus dat helpt al. Printers segmenteren is wel een idee maar dacht niet dat dit veel zou uithalen. Hebben er namelijk maar 4.

Voor de rest 75 thin clients, een paar laptops en 75 smartphones. Servers zijn 2 sans en 4 hyper v hosts (verkeer tussen de sans en de hosts verloopt over een aparte switch via is iscsi) achter een firewall en een back up appliance. Dus het spreiden van de servers over de verschillende switches is niet zo makkelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door boosterbosch op 07-12-2020 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
boosterbosch schreef op maandag 7 december 2020 @ 20:57:
[...]

Geen byod dus dat helpt al. Printers segmenteren is wel een idee maar dacht niet dat dit veel zou uithalen. Hebben er namelijk maar 4.

Voor de rest 75 thin clients, een paar laptops en 75 smartphones. Servers zijn 2 sans en 4 hyper v hosts achter een firewall en een back up appliance. Dus het spreiden van de servers over de verschillende switches is niet zo makkelijk.
Die 75 smartphone worden niet privé gebruikt? staan alleen maar apps van bedrijf op en werknemers kunnen er niets zelf installeren. Telefoons Waar dat niet het geval is wil je niet op je trusted wireless hebben. Daarvoor creëren we altijd een byod netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
Dus mijn beste optie is een 16port XG fiber switch,
Daar de 5 switches via fibre aanhangen, de 4 server hosts direct aan de xg

Vlan1 thin clients, servers en laptops
Vlan2 copiers
Vlan3 voip

Zou je een apart vlan voor WiFi aanraden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
boosterbosch schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:07:
[...]

Dus mijn beste optie is een 16port XG fiber switch,
Daar de 5 switches via fibre aanhangen, de 4 server hosts direct aan de xg

Vlan1 thin clients, servers en laptops
Vlan2 copiers
Vlan3 voip

Zou je een apart vlan voor WiFi aanraden?
sowieso zou ik dat met mobiel doen.. wij trusten helemaal niets meer. Bij sommige bedrijven zijn ze daar wat flexibeler in. Dat jullie netwerk nog draait vind ik toch wel redelijk bijzonder.
Alleen zit ik bij overheid, dus geld voor hardware speelt nauwelijks een rol.
Een site met 10 switches zet ik rustig weg voor 60-75k. Dus ik ben niet zo bezig met centen ;)

[ Voor 13% gewijzigd door ed1703 op 07-12-2020 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
ed1703 schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:24:
[...]

sowieso zou ik dat met mobiel doen.. wij trusten helemaal niets meer. Bij sommige bedrijven zijn ze daar wat flexibeler in. Dat jullie netwerk nog draait vind ik toch wel redelijk bijzonder.
Alleen zit ik bij overheid, dus geld voor hardware speelt nauwelijks een rol.
Een site met 10 switches zet ik rustig weg voor 60-75k. Dus ik ben niet zo bezig met centen ;)
Ja wij zijn een “charity” dus elke cent tien keer omdraaien. Toen ik hier begon lieten ze zelfs bezoekers op de corporate WiFi .... onze mobiel zijn enkel voor werk. Via ms intune en users kunnen niets instaleren

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
boosterbosch schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:39:
[...]

Ja wij zijn een “charity” dus elke cent tien keer omdraaien. Toen ik hier begon lieten ze zelfs bezoekers op de corporate WiFi .... onze mobiel zijn enkel voor werk. Via ms intune en users kunnen niets instaleren
Zie pm, ik ga jullie helpen zeker nu tijdens COVID en het belangrijkste omdat het een goed doel is.

[ Voor 5% gewijzigd door xbeam op 07-12-2020 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
xbeam schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:42:
[...]

Zie pm, ik ga jullie helpen zeker nu tijdens COVID en het belangrijkste omdat het een goed doel is.
Dat apprecieer ik enorm!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
@boosterbosch Ik moest gelijk denken aan deze video van NetworkChuck toen ik je probleem omschrijving gaf. Ik wil je deze toch niet onthouden mede omdat er de structuur in wordt besproken welke al door meerdere wordt aangegeven. Gebruik gaan maken van een core switch en access switches.
YouTube: DO NOT design your network like this!! // FREE CCNA // EP 6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
MdBruin schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:51:
@boosterbosch Ik moest gelijk denken aan deze video van NetworkChuck toen ik je probleem omschrijving gaf. Ik wil je deze toch niet onthouden mede omdat er de structuur in wordt besproken welke al door meerdere wordt aangegeven. Gebruik gaan maken van een core switch en access switches.
Network Chuck een beetje irritant maar wel leerzaam }:O en zeker zijn aflevering over zijn salaris (120K+) en onderhandelingen voor netwerk engineers ;-). Voor de it managers onderste niet aan personeel laten zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
MdBruin schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:51:
Alleen was @boosterbosch dan nog wel zo slim om die SPOF te kunnen ondervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
ed1703 schreef op maandag 7 december 2020 @ 22:08:
[...]

Alleen was @boosterbosch dan nog wel zo slim om die SPOF te kunnen ondervangen.
Ik maar all die WAP’s vervangen maar die Ho in da tha hous kom ik nergens tegen :+ 8)

[ Voor 5% gewijzigd door xbeam op 07-12-2020 22:13 ]

Pagina: 1