Waarom zouden mensen hun Bitcoins niet aangeven?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.877 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keeskoning88
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-03-2021
Je leest vaak dat “het verleidelijk” is om Bitcoins die je hebt verkregen (bijvoorbeeld via een online dienstverlening) niet aan te geven als vermogen.

Nu snap ik dat je dit inderdaad goed kan doen, door bijvoorbeeld de Bitcoins op een hardware wallet te laten zetten en je zo geen identiteit linked aan je Bitcoins. Je kan zo jarenlang tientallen Bitcoins binnenharken zonder dat iemand weet van wie het is. Echter, waarom zou dit verleidelijk zijn om te doen? Naar mijn weten kan je deze Bitcoins nooit gebruiken. Hoezo zeggen mensen altijd dat het “netjes” is dat je je bitcoins aangeeft. Het is toch logisch, aangezien je anders nooit een auto ermee kan kopen bijvoorbeeld. Wat voor voordelen heb je precies als je je Bitcoins niet aangeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Even een hypothetische situatie. Stel je hebt 500k in bitcoins zitten waar niemand wat van weet. Als je die aangeeft, betaal je elk jaar €5368 belasting in box 3 (op basis van de tarieven in 2020). Dat is een bedrag wat geen mens op kan brengen, zeker niet iemand die 500k aan bitcoins heeft.

Daarom is het zeer verleidelijk om die bitcoins te verzwijgen. Ik bedoel, wat kunnen ze doen als ze je pakken? Je bitcoins afpakken en je een gevangenisstraf geven? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bulligan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-09 20:18
GlowMouse schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 05:12:
Even een hypothetische situatie. Stel je hebt 500k in bitcoins zitten waar niemand wat van weet. Als je die aangeeft, betaal je elk jaar €5368 belasting in box 3 (op basis van de tarieven in 2020). Dat is een bedrag wat geen mens op kan brengen, zeker niet iemand die 500k aan bitcoins heeft.

Daarom is het zeer verleidelijk om die bitcoins te verzwijgen. Ik bedoel, wat kunnen ze doen als ze je pakken? Je bitcoins afpakken en je een gevangenisstraf geven? :+
Als je 500k aan BTC bezit kun je die 5k makkelijk opbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:13

Snow_King

Konijn is stoer!

Hooli-gan schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 05:29:
[...]

Dat is een behoorlijke aanname. Stel je hebt die bitcoins jaren geleden gekocht voor enkele honderden euro's en het is nu bij elkaar 500k betekend niet dat jij ook die 5k aan cash hebt (Euro's) om vermogensbelasting te betalen.

Je moet dan BTC->EUR doen om elk jaar de belasting te betalen. Anders kan het niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:31
Snow_King schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 06:34:
[...]

Dat is een behoorlijke aanname. Stel je hebt die bitcoins jaren geleden gekocht voor enkele honderden euro's en het is nu bij elkaar 500k betekend niet dat jij ook die 5k aan cash hebt (Euro's) om vermogensbelasting te betalen.

Je moet dan BTC->EUR doen om elk jaar de belasting te betalen. Anders kan het niet.
Dat moet je dan doen. Iemand met 500k aan aandelen moet ook een deel verkopen om zijn belasting te betalen, niet aangeven is ontduiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Hooli-gan schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 05:29:
[...]

Zoek even de betekenis van het woord 'sarcasme' op :Y)
keeskoning88 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 04:51:
Echter, waarom zou dit verleidelijk zijn om te doen? Naar mijn weten kan je deze Bitcoins nooit gebruiken. Hoezo zeggen mensen altijd dat het “netjes” is dat je je bitcoins aangeeft. Het is toch logisch, aangezien je anders nooit een auto ermee kan kopen bijvoorbeeld. Wat voor voordelen heb je precies als je je Bitcoins niet aangeeft?
- geen vermogensbelasting
- mogelijk recht op toeslagen
- waarde onzeker
- je krijgt toch niks terug als je het kwijt raakt (geen garantie zoals op spaarrekeningen)
- uitgeven kan makkelijk, in kleine hoeveelheden en zonder teveel je eigen bank te gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-09 10:55
Snow_King schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 06:34:
[...]Je moet dan BTC->EUR doen om elk jaar de belasting te betalen. Anders kan het niet.
Dat is toch niet anders dan als je 500k in aandelen Shell hebt zitten? Daarover betaal je dezelfde belasting en moet je dus een handjevol aandelen verkopen om die 5k liquide te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

President schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 06:54:
[...]

- geen vermogensbelasting
- mogelijk recht op toeslagen
- waarde onzeker
- je krijgt toch niks terug als je het kwijt raakt (geen garantie zoals op spaarrekeningen)
- uitgeven kan makkelijk, in kleine hoeveelheden en zonder teveel je eigen bank te gebruiken
Dat denk ik ook. Het is vermogen wat redelijk simpel achter te houden is. Je hebt een wallet waar het in staat en that's it. Zolang die niet aan jou te koppelen is is er niets aan de hand.
Tukkertje-RaH schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:09:
[...]

Dat is toch niet anders dan als je 500k in aandelen Shell hebt zitten? Daarover betaal je dezelfde belasting en moet je dus een handjevol aandelen verkopen om die 5k liquide te maken.
Correct. Notitie daar bij is dat de Shell aandelen niet zo'n sterke groei mee hebben gemaakt en zullen maken als BTC.

Je moet dus 'ineens' die belasting betalen voor een rendement wat je nog niet liquide hebt gemaakt. Shell keert bijvoorbeeld dividend uit, dat gebeurd bij BTC niet.

Je BTC vermogen heb je pas als het liquide is in EUR. Want in alle realiteit kan je er met BTC's opzich weinig mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JJ16v
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-08 09:55
Dit is vooral een leuk topic als je TS zijn andere topic leest :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulligan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-09 20:18
Snow_King schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:14:
[...]

Je BTC vermogen heb je pas als het liquide is in EUR. Want in alle realiteit kan je er met BTC's opzich weinig mee.
Tegenwoordig zijn er zat debit kaarten te krijgen van waaruit je met crypto kan betalen in de reguliere winkels. De conversie van Crypto naar EU gaat zonder dat jij of zij er iets van merkt. Ik gebruik het dagelijks.

En in tegenstelling tot andere debit/creditkaarten krijg ik nog geld toe ook om ze te gebruiken ipv te moeten betalen voor opwaardering en gebruik.

[ Voor 14% gewijzigd door Bulligan op 08-12-2020 08:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-09 17:47
Bij dit soort vragen en topic discussies krijg ik altijd het idee dat bepaalde mensen naarstig opzoek zijn naar alternatieven voor het contante circuit wat bij grotere bedragen onhandig is en ooit misschien een keer verdwijnt.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

JJ16v schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:18:
Dit is vooral een leuk topic als je TS zijn andere topic leest :p
Dat topic was ik al van op de hoogte :+

Bij dit topic wil ik echter wel on-topic blijven zodat andere mensen hier eventueel ook wat aan hebben als ze met de zelfde vraag zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:23

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

GlowMouse schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 05:12:
Ik bedoel, wat kunnen ze doen als ze je pakken? Je bitcoins afpakken en je een gevangenisstraf geven? :+
"Ze" kunnen meerdere dingen doen. Belastingontduiking is gewoon strafbaar.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 02:49

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Theo74 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:26:
Bij dit soort vragen en topic discussies krijg ik altijd het idee dat bepaalde mensen naarstig opzoek zijn naar alternatieven voor het contante circuit wat bij grotere bedragen onhandig is en ooit misschien een keer verdwijnt.
Dit dus, en om die reden sluit ik ook het topic. Tips voor belastingontduiking worden hier niet geaccepteerd, en dat is eigenlijk precies waarnaar wordt gevraagd.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.