Lage snelheid access point

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gardinio
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-02 20:49
Goedendag,

Aangezien ik er niet uit kom vraag ik het hier maar. Thuis heb ik een Ziggo abonnement met een downloadsnelheid van 250 Mbit. Als ik m'n laptop rechtstreeks aansluit op de connectbox dan meet ik een snelheid van 255 Mbit. Vervolgens gaat er een 8 meter lange cat 5e kabel naar een switch. Vanaf de switch gaat er een 12 meter lange cat 6 kabel naar een router in de garage (TP-Link TL-WR940N) welke als access point is ingesteld. Deze access point geeft maar een draadloze snelheid van 70 Mbit. Echter als ik een laptop op dezelfde kabel aansluit, dan meet ik een snelheid van 245 Mbit. Dit lijkt me wel een erg groot verschil.
Het is een nieuwe router. Met de vorige router had ik hetzelfde probleem en daarom heb ik een nieuwe gekocht, maar blijkbaar helpt dat niet. De router is lan-to-lan aangesloten. Lan-to-wan geeft hetzelfde resultaat, maar ik heb het lan-to-lan aangesloten zodat ik de printer ook vanaf daar kan benaderen.
Wellicht iemand een idee? :)

Beste antwoord (via Gardinio op 09-12-2020 14:34)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:29
Je router heeft enkel 100Mbps poorten, hoger zul je dus nooit uitkomen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:04
Die 'nieuwe" router / accesspoint is qua technologie een erg oud beestje. Alleen 2,4 GHz wifi en 100 mbit LAN poorten.
De wifi snelheid ligt in lijn met de verwachting. Wifi-n op 2,4 GHz doet in het beste geval zo'n 90 Mbps.
En bekabeld ga je dus nooit hoger dan 90 - 100 Mbps komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gardinio
Nielson schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:47:
Ooh echt 8)7 Maar waarvoor staat die 450 Mbps dan? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Voor geslepen marketingtaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-04 18:08
Gardinio schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:52:
[...]

Ooh echt 8)7 Maar waarvoor staat die 450 Mbps dan? :?
Getallen als 450Mbps op dozen en specs enzo zijn bijna altijd verneukeratief. Want dat is vaak up- en down bij elkaar opgeteld, en vaak ook nog verschillende banden bij elkaar genomen.

Dus als jij 4 apparaten tegelijk aansluit kan je misschien de 450Mbps aantikken (up + down), maar die 450Mbps kan niet door 1 apparaat 1 kant op gehaald worden.

[ Voor 18% gewijzigd door Hahn op 07-12-2020 21:55 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gardinio
Hahn schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:53:
[...]

Getallen als 450Mbps op dozen en specs enzo zijn altijd verneukeratief. Want dat is vaak up- en down bij elkaar opgeteld, en vaak ook nog verschillende banden bij elkaar genomen.

Dus als jij 4 apparaten tegelijk aansluit kan je misschien de 450Mbps aantikken (up + down), maar die 450Mbps kan niet door 1 apparaat 1 kant op gehaald worden.
Kan aan mij liggen, maar wat een misleiding hahaha.
Maarja dan is in ieder geval duidelijk waar het aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-04 21:22
technisch is het 3x antennes op 2.4ghz (met elks 150mbps)

praktisch haal je dat niet, meuk, wegflikkeren / omruilen voor een tp link eap 225 !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masimo
In dit geval staat het voor een 3 x 3 MIMO adapter staan. Die zend per stream dus 150 Mbps uit, samen dus 450 Mbps. Dat kun je echter alleen ontvangen met een 3 x 3 wifi-ontvanger en die waren (zijn) echter zeldzaam.

Dus jij hebt in je laptop een 2 x 2 wifi adapter zitten, waardoor je maximaal op 300 Mbps verbinding kunt maken. Daarbij is wifi half duplex en ga je dus naar 150 Mbps, en vervolgens na aftrek van alle overhead, kom je op een praktische maximum snelheid van 90 Mbps onder ideale omstandigheden.

Dus inderdaad gevalletje milieupark en investeren in een moderne oplossing.
Op zijn minst iets dat zowel 2,4 en 5 GHz (tegelijkertijd) ondersteund, Wifi 5 (wifi AC) en 1 Gbps LAN-poorten heeft.

[ Voor 16% gewijzigd door Masimo op 07-12-2020 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gardinio
We hebben in totaal 3 routers staan. Heb zojuist de Netgear R7000 in de schuur getest, kom ik op 233 Mbit uit. Gelukkig kun je binnen 100 dagen iets terugbrengen naar Mediamarkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Met de R7000 zit je prima. Nog iets beter met zijn opvolger de R7800, die nog steeds één van de snelste wifi-5 routers is. Dus beter een tweedehands Netgear op de kop tikken. Is wel iets duurder dan twee tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hahn schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:53:
[...]

Getallen als 450Mbps op dozen en specs enzo zijn bijna altijd verneukeratief. Want dat is vaak up- en down bij elkaar opgeteld, en vaak ook nog verschillende banden bij elkaar genomen.

Valt mee - en tegen. Het zit net iets anders in elkaar.

De "450Mbps" is de maximale link rate. Die is prima haalbaar met een enkel client device met de juiste specs. Maar:
1) dan moet je een client device hebben die 3x3 MIMO aankan in de 2.4GHz. Dat is hoogst uitzonderlijk, meeste devices doen max 1x1 of 2x2.
2) je moet in de 2.4GHz kanaalbreedte instellen op 40MHz, wat in een labsituatie inderdaad hoogste throuhput geeft, maar IRL sterk af te raden is ivm gevoeligheid voor interferentie.
3) link rate is sowieso niet netto throughput. Er zit veel overhead in (protocol en foutcorrectie). Je kunt theoretisch maximaal ongeveer 2/3 van de link rate halen aan TCP throughput.

Dus ja, 450Mbps link rate is prima te halen, maar nee, in praktijk leidt dat niet tot 450Mbps op een speedtest. Met een 2x2 MIMO client zul je bij aanbevolen instellingen en schone lucht uitkomen op link rate van 144Mbps en netto throughput rond de 95Mbps, met een 1x1 client link rate van 72Mbps en netto misschien 50Mbps. Alle drukte en vervuiling in de lucht, en demping tussen AP en client moet daar nog vanaf.

Enneh...
- "up en down opgeteld" - WiFI is sowieso half-duplex
- "verschillende banden bij elkaar genomen" - dit low-end geval is single band
- "4 apparaten tegelijk" - dat zou MU-MIMO vergen en 1) dat zit niet op dit apparaat en 2) MU-MIMO belooft veel maar levert weinig, max 5% winst in best-case scenario. Doordat je airtime moet delen haal je juist met een enkel apparaat de hoogste snelheden.
Gardinio schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:56:
[...]

Kan aan mij liggen, maar wat een misleiding hahaha.
Maarja dan is in ieder geval duidelijk waar het aan ligt.
Misleiding? Nee. Je hebt zonder je te verdiepen in wat getalletjes betekenen geprobeerd voor een dubbeltje op de eerste rij te gaan zitten. Dit is een apparaat van nog geen twee tientjes. Je zou zelfs zonder enige technische kennis op je klompen moeten aanvoelen dat als je apparaten hebt in een bepaalde categorie die tussen de EUR 15 en 300 kosten, iets voor EUR 20 allicht niet optimaal gaat presteren.

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 08-12-2020 11:00 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-04 18:08
dion_b schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:52:
[...]

Misleiding? Nee. Je hebt zonder je te verdiepen in wat getalletjes betekenen geprobeerd voor een dubbeltje op de eerste rij te gaan zitten. Dit is een apparaat van nog geen twee tientjes. Je zou zelfs zonder enige technische kennis op je klompen moeten aanvoelen dat als je apparaten hebt in een bepaalde categorie die tussen de EUR 15 en 300 kosten, iets voor EUR 20 allicht niet optimaal gaat presteren.
Ik vind je hier veel te kort door de bocht en verschuilen achter 'je moet alle kleine lettertjes wel lezen, hè'.

Als een internetabonnement 500Mbps zegt, en een router 450Mbps zegt op de doos, dan is het als gemiddelde leek natuurlijk niet zo gek gedacht dat als je die router en dat internetabonnement hebt, dat je dan 450Mbps zou kunnen halen. Ongeacht of dat nou een apparaat is van €20 of €500, want jij en ik weten dat een apparaat van €20 waarschijnlijk niet de maximale snelheid zal halen, maar Jan van 70, en miljoenen met hem, waarschijnlijk niet.

Misleiding is misschien een wat te zware term, maar heel duidelijk is het ook weer niet. En dat is natuurlijk ook voor een deel bewust gedaan om het sneller te laten klinken dan het daadwerkelijk is.

[ Voor 10% gewijzigd door Hahn op 08-12-2020 17:44 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hahn schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 17:24:
[...]

Ik vind je hier veel te kort door de bocht en verschuilen achter 'je moet alle kleine lettertjes wel lezen, hè'.

Als een internetabonnement 500Mbps zegt, en een router 450Mbps zegt op de doos, dan is het als gemiddelde leek natuurlijk niet zo gek gedacht dat als je die router en dat internetabonnement hebt, dat je dan 450Mbps zou kunnen halen. Ongeacht of dat nou een apparaat is van €20 of €500, want jij en ik weten dat een apparaat van €20 waarschijnlijk niet de maximale snelheid zal halen, maar Jan van 70, en miljoenen met hem, waarschijnlijk niet.

Misleiding is misschien een wat te zware term, maar heel duidelijk is het ook weer niet. En dat is natuurlijk ook voor een deel bewust gedaan om het sneller te laten klinken dan het daadwerkelijk is.
Het is exact zo snel als geadverteerd wordt, dat is hele punt. Neem pakweg een TP-Link T9UH NIC, plaats deze router in een locatie zonder verstoring (in de kelder ofzo). Zorg ervoor dat hij op fabrieksinstellingen staat. Ga er een meter vandaan staan me je NIC. Maak verbinding. Lees je link rate uit: voila, de beloofde 450Mbps.

De manier waarop bij dualband dingen de twee banden opgeteld wordt vind ik op het misleidende af (channel aggregation wordt pas in WiFi-7 opgeleverd om dat daadwerkelijk te kunnen doen), maar dat is hier niet aan de orde. Dit is een haalbare link rate, punt.

Als je niet weet wat een link rate is moet je geen verwachtingen hebben omtrent wat het betekent voor netto throughput. Dat is alsof je een bruto salaris overeenkomt bij sollicitatie en vervolgens op hoge poten gaat klagen dat je netto minder uitbetaald krijgt, want belastingen, contributies en inhoudingen. Als je er een uitgesproken mening over wilt hebben, verdiep je je erin, en als je dat niet doet moet je niet raar opkijken als het anders werkt dan je dacht.

Er staat nota bene onderaan de specs op de site van TP-Link een stuk over hoe je die max link rate in praktijk niet gaat halen.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 09-12-2020 00:04 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:30
Aan de andere kant: is die 70 Mbit genoeg voor wat je er in de garage mee wil doen? Want dan moet je je niet druk maken en ben je voor 2 tientjes klaar :Y)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gardinio
Bedankt voor de reacties! Inmiddels de router teruggebracht en besloten om een tweedehands r7000 aan te schaffen. Deze staan voor een goede prijs op Marktplaats en er staan er genoeg te koop. Het is voor een woning op de schuurzolder, dus wil wel de volledige snelheid kunnen benutten.
Wordt wel af en toe gebruik voor gamen, onder andere cod Cold War op pc. Maar een r7000 moet prima zijn toch? Of bied bijvoorbeeld een r8000 of r8500 veel meerwaarde?
Pagina: 1