D-Link switches knijpen Mbps af

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid_Bisquit
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-01 14:59
Hallo iedereen

korte situatieschets: internetsignaal komt binnen via kabel naar modem.

kabel --> modem --> google wifi --> unmanaged gigabit switch --> rest huis

Als ik een cat5e direct op de modem aansluit, krijg ik rond de 380Mbps.

Achter de modem hangt rechtstreeks Google Wifi-punt. Test ik hier de uitgaande snelheid, dan kom ik opnieuw op een 380Mbps uit, dus geen snelheidsverlies.

Achter het Google wifi-punt, hangt een TP-Link gigabit switch. Test ik de snelheid die hier uit verdeeld wordt, dan krijg ik nog maar een flinke 85Mpbs.

Da's dus echt niet goed. Ik dacht nochtans dat een gigabit switch die volledige snelheid aankon en niet afkneep?

By the way, heel het huis is bekabeld met cat5e, dus dat zou geen probleem mogen zijn.

Doe ik iets niet goed in mijn configuratie? Wat moet ik kopen zodat ik in het hele huis achter de switches de volledige snelheid kan ontvangen?

Ik ben echt heel erg benieuwd naar jullie input!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:26

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

85Mbps neigt naar een 100Mbps verbinding. Heb je geverifieerd dat je verbinding wel op 1Gbps is? En waar test je mee? PC? Laptop? En hoe test je? Wat meer info zou wel fijn zijn.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:52

M2M

medicijnman

Hoe ga je van google wifi naar een extra switch?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid_Bisquit
M2M schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:04:
Hoe ga je van google wifi naar een extra switch?
Telkens met een cat5e-kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:24
Maar wat heeft dit alles met Dlink switches te maken?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid_Bisquit
Microkid schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:01:
85Mbps neigt naar een 100Mbps verbinding. Heb je geverifieerd dat je verbinding wel op 1Gbps is? En waar test je mee? PC? Laptop? En hoe test je? Wat meer info zou wel fijn zijn.
Daar lijkt het op ja, maar ik test met een laptop die netjes 380Mbps detecteert als hij rechtstreeks aan de modem of google wifi hangt.

Ik test met de snelheidsmeter van de provider zelf.

Gaat allemaal goed, totdat ik test met dezelfde cat5e-kabel vanaf de unmanaged gigabit switch.

Maar als ik het forum doorlees, zie ik dat er zoveel mogelijkheden zijn waaraan dit kan liggen.
Zou toch eigenlijk héél eenduidig moeten zijn...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid_Bisquit
Cyriel85 schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:09:
Maar wat heeft dit alles met Dlink switches te maken?
Omdat de snelheid vanaf de switch afgeknepen wordt. Ondanks dat het een gigabit switch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:24
Liquid_Bisquit schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:09:
[...]

Omdat de snelheid vanaf de switch afgeknepen wordt. Ondanks dat het een gigabit switch is.
Je titel heeft het over D link switches, je artikel over 1 Tp link?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid_Bisquit
Cyriel85 schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:10:
[...]

Je titel heeft het over D link switches, je artikel over 1 Tp link?
Haast en spoed... D link dus... Maar goed, ik merk dat dit issue niet 1,2,3 opgelost gaat raken als ik alle wedervragen op me zie afkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:25

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Duh, het is waarschijnlijk goedkope troep. Dat er 1gbit poorten op zitten betekent niet dat de backplane / asic het ook aankan. Net zoals een spotgoedkope 'full hd' dashcam van een tientje bij de action een chip heeft die hoogstens 360p bij 25fps kan wegschrijven.

Ik kocht ook ooit gigabit switches van een budget merk die over 5 gigabit poorten opgeteld bij ~500mbit ophield. Zelfs entry level 'professionele' switches doen aan oversubscription.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid_Bisquit
HTT-Thalan schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:18:
Duh, het is waarschijnlijk goedkope troep. Dat er 1gbit poorten op zitten betekent niet dat de backplane / asic het ook aankan. Net zoals een spotgoedkope 'full hd' dashcam van een tientje bij de action een chip heeft die hoogstens 360p bij 25fps kan wegschrijven.

Ik kocht ook ooit gigabit switches van een budget merk die over 5 gigabit poorten opgeteld bij ~500mbit ophield. Zelfs entry level 'professionele' switches doen aan oversubscription.
Thx voor je feedback! Maar wat zou jij dan aanraden om in huis te halen?
Ik ken er wel wat van, maar voor de rest een noob. Beetje in de aard van 'set and forget'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
De switch kun je met iPerf testen, maar ik betwijfel dat er gigabitswitches zijn die niet boven de 85 Mbps komen. Dat haalde je 15 jaar geleden al makkelijk op een 100 Mbit Sweex switch.

Ik verdenk de kabel tussen de Google Wifi en de switch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-09 14:13
HTT-Thalan schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:18:
Dat er 1gbit poorten op zitten betekent niet dat de backplane / asic het ook aankan.
Ik waag dat engiszins te betwijfelen:

Zie deze conclusie van een vergelijkende test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Liquid_Bisquit schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:24:
[...]

Thx voor je feedback! Maar wat zou jij dan aanraden om in huis te halen?
Ik ken er wel wat van, maar voor de rest een noob. Beetje in de aard van 'set and forget'...
Ik hou de markt voor thuisspul al jaren niet meer in de gaten maar heb onlangs geïnvesteerd in spul van unify en daar haal ik zelfs over de WiFi makkelijk een paar honderd Mbit, laat staan op de backend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Mijn ervaringen waren met o.a. Sweex switches, ik denk dat niemand dit als zijnde een kwalitatief product zou beschouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:52

M2M

medicijnman

Als je je switch goed wil testen, dan zou je een interne test kunnen doen. Device A en Device B aan de switch en data oversturen van A naar B. Maar ik denk dat er met de switch weinig mis is. Ik gok eerder op bekabeling.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-09 20:16
Over welk internet abonnement hebben we het? Als het om een 500 Mbps Ziggo pakket gaat, is 380 Mbps als uitgangssituatie al veel te laag.
En welke verbindingssnelheid geeft Windows aan als de laptop aan de switch hangt? 100 Mbps of 1 Gbps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-08 23:57
Masimo schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:45:
Over welk internet abonnement hebben we het? Als het om een 500 Mbps Ziggo pakket gaat, is 380 Mbps als uitgangssituatie al veel te laag.
En welke verbindingssnelheid geeft Windows aan als de laptop aan de switch hangt? 100 Mbps of 1 Gbps?
En ook even checken welke snelheid tussen de Wifi en switch is ingesteld.
(switch zal wel ledjes hebben Groen voor 1gb oranje voor 100 mbit ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-09 20:16
rc5proxy schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:50:
[...]

En ook even checken welke snelheid tussen de Wifi en switch is ingesteld.
(switch zal wel ledjes hebben Groen voor 1gb oranje voor 100 mbit ?)
Ja, goed punt. Ook checken of de verbinding tussen Google Wifi en switch inderdaad goed is, anders heb je daar al mogelijk de oorzaak. Hang dus ook nog even de switch rechtstreeks aan de modem ter controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:48
Liquid_Bisquit schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:15:
[...]

Haast en spoed... D link dus... Maar goed, ik merk dat dit issue niet 1,2,3 opgelost gaat raken als ik alle wedervragen op me zie afkomen...
Staan er geen lampĵes op ? Die geven soms met groen en/of oranje op of de "link" op gigabit ethernet (1000BaseT zit of op 100BaseT
Het moet echt zoiets zijn, die 85Mbps neigt teveel naar een poort die op 100 ipv 1000 "gesukkeld" is. Dat kan door een interopabiliteitsprobleem met vb je Google device zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

Welke switch is het exact? Volgens de pricewatch kunnen het er 114 zijn...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Heb je alle netwerkkabels die gebruikt worden ook getest zonder die specifieke switch? Een slechte kabel is de makkelijkste verklaring voor het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sissors schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:49:
Heb je alle netwerkkabels die gebruikt worden ook getest zonder die specifieke switch? Een slechte kabel is de makkelijkste verklaring voor het geheel.
Dit.

Controleer op elk aangesloten apparaat wat de link rate is van de verbinding. Als dat 1Gbps is, is het goed. Maar 85Mbps klinkt verdacht alsof minimaal eentje 100Mbps doet, misschien zelfs half-duplex. In ieder geval is dit een stap die je moet doen voor je hoog van de toren blaast over "afknijpen" (wat dan ook dat in technische zin zou moeten betekenen...) :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 14:07
Geloof mij: zelfs high-end Cisco spul doet aan over subscription

Ik denk in geval van TS een rotte kabel oid
Pagina: 1