Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Workstation voor 4,6 en 8K footage.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-11 16:27

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Hi,

Ik moet een nieuwe workstation hebben en omdat ik een case, voeding, schermen en overige randapparatuur al heb zoek ik alleen case vulling. Voor nu (dit jaar) is het genoeg om een moederbord, geheugen, CPU een verse Win10 en 1 of 2 SSD’s te hebben. Wat ik er mee denk te gaan doen is klein 3D werk (After effects en 3D Elements) en tot aan 8K footage verwerken. Nu weet ik nog niet of ik met de keuzes ook RAW op 8K aan kan maar daar zijn tzt wel oplossingen voor door bv eerst 422 of 444 proxies te maken.

Ik dacht in de eerste plaats aan het onderstaande maar gezien de Ryzen ook wel interessant is heb ik een AMD versie meegenomen in de overweging. Echter weet ik er niet bijster veel van en ben ik vooral af ge gaan op Data rate vermogens en vooral het moederbord en de SSD voor Windows moet zo lang mogelijk mee gaan. Vandaar ook de wat duurdere opties.

Het budget slingert ergens tussen de 2000,- en 2500,- maar ik blijf liever dicht bij de 2000 nu. Als ik dus een optie moet laten waaien voor een wat lagere of slimmere uitgave dan hoor ik dat graag maar afijn:
1:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-9940X€ 680,04€ 680,04
1MoederbordenAsus Prime X299-Deluxe II€ 475,81€ 475,81
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Pro EN 32/64bit, USB€ 209,95€ 209,95
1WaterkoelingCorsair Hydro Series H100x High Performance Liquid CPU Cooler€ 90,-€ 90,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK64GX4M4C3000C15€ 248,90€ 248,90
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 1TB€ 228,-€ 228,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.932,70

2:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3950X€ 686,64€ 686,64
1MoederbordenAsus ROG Crosshair VIII Hero€ 375,-€ 375,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Pro EN 32/64bit, USB€ 209,95€ 209,95
1WaterkoelingCorsair Hydro Series H100x High Performance Liquid CPU Cooler€ 90,-€ 90,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK64GX4M4C3000C15€ 248,90€ 248,90
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 1TB€ 228,-€ 228,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.838,49

Ik denk dus dat either will do maar ik heb nu een 2080TI dus dat maakt ea wel makkelijker als ik die niet verkoop.

And it goes BRAAAAAPP!

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:44
windows licentie kan stuk goedkoper, of heb je zelf geen usb stick?
samsung 980 pro is beetje duur, voor snelheid die je niet echt gaat merken
Beide systemen hebben geen iGPU, dus die 2080ti heb je nog steeds nodig.

ALS je het ryzen systeem pakt: pak sneller ram.

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
99ruud99 schreef op maandag 7 december 2020 @ 23:41:
windows licentie kan stuk goedkoper, of heb je zelf geen usb stick?
samsung 980 pro is beetje duur, voor snelheid die je niet echt gaat merken
Beide systemen hebben geen iGPU, dus die 2080ti heb je nog steeds nodig.

ALS je het ryzen systeem pakt: pak sneller ram.
Excuus dat had ik wat duidelijker moeten schrijven. Ik heb niks anders in de pricewatch gevonden dus vandaar de link naar die windows versie en ik maakte mij druk om welk videokaart type ik bij welk moederbord ga nodig hebben. Het, pak m beet 100 euro verschil in het voordeel van een Ryzen CPU maakte mij niet meteen enthousiast over te gaan naar AMD. Ik ga er nog van uit dat die 2080TI beter werkt op een Intel dan een AMD maar dat kan ik mis hebben,

And it goes BRAAAAAPP!

• 99ruud99
Dat maakt eigenlijk niets uit, op beide systemen zal hij goed werken.
Tegelijkertijd is een 2080ti zware overkill voor wat je wilt, maar dat terzijde.

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
99ruud99 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 08:28:
Dat maakt eigenlijk niets uit, op beide systemen zal hij goed werken.
Tegelijkertijd is een 2080ti zware overkill voor wat je wilt, maar dat terzijde.
Ik verwacht 20GB vRAM nog nodig te gaan hebben dus de GPU gekkigheid gaat nog wel gekker worden maar de 2080 heeft het tot nu toe niet zn best hoeven doen nee. Ik wil btw een retail Win10 om naar nieuwe apparatuur mee te nemen maar waar vind ik een betrouwbare verkoper van een Pro ESD? Azerty heeft alleen HOme goedkoper dan 200. Ik hou er wel van om veel control te hebben op windows.

And it goes BRAAAAAPP!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Ja ok, die NL versie kan ik altijd nog een taal bijzetten natuurlijk maar dat er grijze codes zijn is nieuw voor me. Ik heb win7 pro nog geiinstalleerd staan. Daar lees ik even op door want dat zou echt schelen maar de gok wagen op het juiste type is een beetje meh.

And it goes BRAAAAAPP!

• 99ruud99
Je kan vaak van te voren zien wat voor type het is. Heb +- 20 Tweakers geholpen met pc in elkaar te zetten, tot nog toe nooit problemen gehad.

Maar, n=20, en bij 21 kan het mis gaan ofc.

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
99ruud99 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 09:47:
Je kan vaak van te voren zien wat voor type het is. Heb +- 20 Tweakers geholpen met pc in elkaar te zetten, tot nog toe nooit problemen gehad.

Maar, n=20, en bij 21 kan het mis gaan ofc.
Ik zoek ff wat snellere ram op want zo met een AMD wordt het wel snel goedkoper dan de I9 optie. Win10 haal ik dan wel als upgrade van mijn 7 Pro voor weinig.

And it goes BRAAAAAPP!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
De Ryzen is interessanter dan de Intel. Moederbord is overkill tenzij je extreem gaat overklokken.

Pak liever een pricewatch: MSI MAG X570 Tomahawk WiFi of pricewatch: ASUS ROG Strix X570-E Gaming

6K / 8K gebruikt enorm veel geheugen en opslag. Pak dus 128GB geheugen en pricewatch: XPG SX8200 Pro 2TB als SSD. Als het kan nog een 2e SSD.

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Djarune schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:20:
De Ryzen is interessanter dan de Intel. Moederbord is overkill tenzij je extreem gaat overklokken.

Pak liever een pricewatch: MSI MAG X570 Tomahawk WiFi of pricewatch: ASUS ROG Strix X570-E Gaming

6K / 8K gebruikt enorm veel geheugen en opslag. Pak dus 128GB geheugen en pricewatch: XPG SX8200 Pro 2TB als SSD. Als het kan nog een 2e SSD.
Eerlijk gezegd had ik wel over naar een moederbord waar je veel rek uit kunt halen. Is er een risico dat ik in de PCI snelheid wat gedoe krijg als ik dat MoBo neem dat je voorstelt? afh van wat je waar prikt heb je sommige multipliers wel of niet.

And it goes BRAAAAAPP!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
ROFLASTC schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:02:
[...]
Eerlijk gezegd had ik wel over naar een moederbord waar je veel rek uit kunt halen. Is er een risico dat ik in de PCI snelheid wat gedoe krijg als ik dat MoBo neem dat je voorstelt? afh van wat je waar prikt heb je sommige multipliers wel of niet.
Beide borden komen uit de hoogste klasse wat betreft features. De Hero is enkel wat geschikter om extreem mee te overklokken. Wat betreft PCI snelheid. CPU lanes presteren altijd beter dan chipset lanes. De Ryzen CPU biedt er 24, waarvan 4 gereserveerd zijn voor de interconnectie met het moederbord. Dus je hebt er nog 20 over. Pas als je meer dan 1 videokaart en meer dan 1 nvme installeert heb je chipset lanes nodig. Deze zijn niet sneller op duurdere borden.

Als je genoeg hebt aan 20 PCIe 4.0 lanes is een B550 ook voldoende.

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Djarune schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:12:
[...]

Beide borden komen uit de hoogste klasse wat betreft features. De Hero is enkel wat geschikter om extreem mee te overklokken. Wat betreft PCI snelheid. CPU lanes presteren altijd beter dan chipset lanes. De Ryzen CPU biedt er 24, waarvan 4 gereserveerd zijn voor de interconnectie met het moederbord. Dus je hebt er nog 20 over. Pas als je meer dan 1 videokaart en meer dan 1 nvme installeert heb je chipset lanes nodig. Deze zijn niet sneller op duurdere borden.

Als je genoeg hebt aan 20 PCIe 4.0 lanes is een B550 ook voldoende.
De Blackmagic decklinks die ik hebben zullen dat wel overleven zo al met al. Ik dacht de DDR snelheid van dat X570 moederbord te bekijken maar dat zie ik zo 123 niet op de site van asus? Ik neem aan dat 3600 ook nog wel lukt? Meer en sneller wordt atm wel duur-ig

And it goes BRAAAAAPP!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Topicstarter
Well, het lijkt te werken op de Ryzen. Het moederbord staat nu op Auto op elke functie en als ik tzt het meer wil vastzetten op max snelheden (zoals geheugen) dan komt dat wel. Nu lijkt alles op elkaar afgestemd. De WinXp gebruiker in mij wil nog wel denk dat alles op Auto eigenlijk tijd en energie kost maar ik vermoed dat dat tegenwoordig wel meevalt. Op het moederbord is nog wel een stekker van 4 pins vrij om het moederbord mee tevoeden maar ik heb een Corsair RM1000X besteld. De huidige kwam toch wat kabels te kort en aangezien het oude systeem naar een nieuwe eigenaar gaat heb ik de oude voeding daar maar bij gedaan.

Toch binnen budget gebleven en nu maar alle software weer op orde krijgen. :)

And it goes BRAAAAAPP!

Pagina: 1