Windows op iMac, data herstellen na defect moederbord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinu
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-12-2020
Hoi,

Ik heb al een tijd een iMac waarop ik middels Bootcamp Windows 10 geïnstalleerd heb naast Mac OS Snow Leopard. Mac OS gebruikte ik nooit en het kan ook zomaar zijn dat ik de hele partitie daarvan verwijderd heb om ruimte te maken. Geen idee meer, lang geleden..
Nu is onlangs mijn iMac (mid 2010) overleden, geen enkel teken van leven meer. Ik heb de SSD eruit gehaald voordat ik hem voor de onderdelen verkocht heb.
Nu heb ik toch best wel wat belangrijke data staan op die Windows NTFS partities op de SSD dus knoopte ik die via een USB SATA adapter aan mijn andere Windows PC.
De schijf wordt hardwarematig wel gezien, maar onder schijfbeheer zie ik geen volumes staan. Het enige dat ik kan (en gevraagd word te) doen is de schijf initialiseren. Vermoedelijk is dit omdat er geen geldige partitietabel gevonden wordt (ik neem aan dat de schijf niet 'beschadigd' is en bitlocker heb ik voor zover ik me kan herinneren ook nooit aangezet).

Initialiseren schijnt geen goed idee te zijn lees ik :)
..maar hoe kan ik wel weer bij mijn data komen? Zijn daar tools voor?
En andere vraag: voordat ik zo'n tool op mijn disk los laat, zou het wel een prettig gevoel geven als ik die disk eerst raw zou kunnen backuppen. Een tool als Win32diskimager gaat daar niet helpen want die kan dat alleen op toegekende drive letter..en die heb ik dus niet :-(

Alle hulp/tips welkom!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:12

nelizmastr

Goed wies kapot

Geen beschikking over een Mac om de schijf aan te hangen?

Wat vaak gebeurt bij oudere Macs is dat de bootcamp partitie een zogenaamde protected MBR indeling krijgt. Dat is een MBR indeling binnen een GPT partitietabel. Vrij exotische constructie. Mogelijk dar een andere Mac dat wel kan lezen.

Anders moet je een disk level kopie maken met bijv. “dd”. Een handigr Linux commandline tool.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinu
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-12-2020
Dank voor de tip, dat zal ik eens gaan testen bij een kennis!
En 'dd', inderdaad, ik zal eens even een Linux installatie opstarten, heb ik nog wel.

Mocht iemand ondertussen nog tips hebben voor goede (niet te dure) recovery software, dan hoor ik dat graag!