Vloerverwarming - waarom blijft alles koud?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hidden_
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-07-2021
Ik heb een probleem met mijn vloerverwarming, die wordt namelijk volgens mij niet warm. Geen idee hoe lang al niet en of die het ooit heeft gedaan. Ik zit in een nieuwbouw appartement en tot nu toe altijd zoveel warmte van alle buren gehad dat ik er nooit naar gekeken heb.

Nu hangt er zo'n mooie installatie in mijn washok maar ik snap er werkelijk niets van. Voordat ik iemand ga bellen om langs te komen heeft misschien iemand hier een idee? Tegelijkertijd ben ik ook wel nieuwsgierig geworden hoe alles werkt.

Zie onderaan bericht voor twee plaatjes hoe het er uit ziet.

Mijn probleem: er zitten twee temperatuurmeters op. Die staan beiden op 20 graden (thermostaat staat nu op 30 om alles even te testen). Geen idee wat en waar ze meten maar dat lijkt me niet goed?

Vragen:
- Welke leidingen zijn uberhaupt invoer en uitvoer?
- Waarvoor is dat grote rode vat?

Handige context:
- Die rode leiding op de foto is wel (zeer) warm
- Ja, de knoppen staan open
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/863k5CB/rsz-img-3814.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3vrJN4g/rsz-img-3815.jpg

Alle reacties

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:15
Als je 'in' en 'uit' 20 graden meet is er iets fout idd.

eerste vraag: Draait de pomp? (hard genoeg?) Dat pijltje naast de ledjes zou zomaar de toerenregeling kunnen zijn.

een ir-thermometer kan een hoop duidelijkheid geven.
https://www.google.com/se...#spd=11131671514637682759

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:04
Gokje, die buis met de rode mantel is de warme aanvoer en die met de blauwe mantel de koude(re) retour :+

De temperatuurmeters meten aanvoer (na maximering van die thermostaatknop) en de retour. Het verschil tussen die 2 is de warmteafgifte aan je vloer. Ze horen dus niet gelijk te zijn. Aangezien de aanvoer dus kennelijk ook op 20 staar, komt er niet echt warm water in. Op hoeveel graden staat de thermostaatknop? Ik zie nu dat die op de retour zit? Wat zit er achter dat grote zwarte blok?

Maar zou je dit nier bij je installateur (bij koop) of verhuurder neerleggen?

[ Voor 7% gewijzigd door cryptapix op 07-12-2020 18:51 ]

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:24
Zo te zien heb je een gescheiden systeem.
In het schuim verpakt zit een warmtewisselaar.
En omdat het een gescheiden systeem is heeft het een eigen expansievat nodig, het grote rode vat.

Beetje verstopt achter de warmtewisselaar zit zo te zien een draaiknop, waarschijnlijk regel je daarop de watertemperatuur die door je vloerverwarming moet.
Bovenop zit ook nog een draaiknop, ik vermoed dat dat de een retour temperatuur begrenzer is.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06:23
hidden_ schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:23:
Ik heb een probleem met mijn vloerverwarming, die wordt namelijk volgens mij niet warm. Geen idee hoe lang al niet en of die het ooit heeft gedaan. Ik zit in een nieuwbouw appartement en tot nu toe altijd zoveel warmte van alle buren gehad dat ik er nooit naar gekeken heb.

Nu hangt er zo'n mooie installatie in mijn washok maar ik snap er werkelijk niets van. Voordat ik iemand ga bellen om langs te komen heeft misschien iemand hier een idee? Tegelijkertijd ben ik ook wel nieuwsgierig geworden hoe alles werkt.

Vragen:
- Welke leidingen zijn uberhaupt invoer en uitvoer?
- Waarvoor is dat grote rode vat?
dat zwarte blok tempex is een warmte wisselaar ook wel een platen wisselaar.
hierdoor is je vloerverwarming gescheiden van je cv/warmtepomp /stadsverwarming etc.
dat rode vat is dus een expansie vat dat vangt het uitzetten van je water op zodat de druk gelijk blijft.
als je gaat stoken. maar eigenlijk moet hij recht hangen zodat je hem kan ontluchten deze gaat zo stuk.
en hij is een maatje te groot. (maar dat is geen probleem) (edit brambo was me voor.)

• Mythling
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:20
Als je m nooit echt gebruikt is de kans dat de waterdruk te laag is ook vrij groot. Heb je zo'n slang erbij gekregen om 'm bij te vullen?

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:24
Hier is iets meer informatie over de verdeler:
https://www.wth.nl/upload...productblad_WW-module.PDF

Blijkbaar zit de draaiknop op de uitgang verbonden met sensor op de verdeler.
De bovenste knop kun je dus de temperatuur mee regelen.

@Mythling
Druk is 2 bar zo te zien 8)

• hidden_
Bedankt allemaal alvast! Paar antwoorden:
- ja de pomp draait. Heb verschillende toereninstellingen geprobeerd
- er zit een draaiknop van 1-5 op de retour maar ook een van 15-50 graden op de rode buis maar die zit op de foto verstopt achter het zwarte blok
- yes moet het inderdaad bij verhuurder neerleggen maar was ook wel nieuwsgierig naar hoe het werkt
- hoe bedoel je waterdruk te laag en bijvullen? Het water komt toch gewoon uit de invoer? Ik heb wel de pomp een keer een jaar uit gehad (vanwege geluid) wellicht niet al te handig I know. Druk is zo’n 1.5bar volgens de meter

• hidden_
Oja, nog iets wat ik mij afvroeg:

Welke kant werkt de pomp eigenlijk op? Wordt het water naar boven gepompt (waarmee de pomp dus aan het einde van het circuit zit als het water al door de vloer is gegaan) of naar beneden (waarmee de pomp het water de vloer "induwt")?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Quick&dirty tekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FeuyQoDKhAI24AYg3OloyL7Yi8A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/a8OSejgnEwJVLXVadV4FHtKO.png?f=fotoalbum_large
De gele regelaars moeten uiteraard (deels) open staan. Met de pijltjes aangegeven hoe de flow is. Motor belast je altijd aan de uitgaande zijde. Als je te veel aanzuigweerstand hebt heb je meer flow verlies, kans op cavitatie etc. Retour zit op zijn onderkant aangesloten. Snelheid hoeft vast niet op maximaal, tenzij je heel veel warmte het net in moet pompen.

Oh, als de pomp een jaar uit heeft gestaan heb je risico dat ie vast zit geroest.

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 08-12-2020 11:15 ]

• hidden_
Aha, dat plaatje helpt enorm! Dat betekent dan ook dat de linkertemperatuursensor de temperatuur van het terugkomende water aangeeft en de rechter de temperatuur van het water dat de vloer ingaat?

Ik snap de opmerking over pomp vastgeroest maar hij klinkt goed en ik hoor ook water lopen als ik de pomp aan zet. Hij heeft eerder wel een foutmelding gegeven nadat hij een jaar uit stond maar een beetje tikken met de hamer heeft dat opgelost.

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:40
Die oranje knoppen zijn voor de verschillende circuits - ze zijn al gelabeled, dat is leuk.

Nu, bij mijn installatie heb je op elk circuit ook zo een draaiknop, maar dan ook nog een regelknop (onder een bout(dop) dat je met een inbus kunt regelen)
Idee daar is dat je met het inbussleuteltje het debiet van het circuit kan regelen en met de grote knop gewoon lekker lomp open / dicht.

Nu - dat is niet direct van tel als het geheel niet werkt, maar het geeft je wat sturing als je bepaalde ruimtes wamer / kouder wilt.

De themostaat kraan aan je installatie vind ik vrij exotisch ... why?
Eigenlijk is dat iets dat je niet wilt - als het warm genoeg is dan mag de ketel / pomp zelf beslissen om niet te draaien, nu kan je van die rare toestanden krijgen dat je pomp blijft pompen maar die ene kraan dat gaat stoppen.
Die zou ik volledig open zetten - normaal is dat zelfs niet nodig.

De 2 temperatuursensoren zijn op zich niet fout ... het geeft aan dat ze nu niks doen.

Is er een buitenvoeler?
Dat kan je vaak ook zien via je thermostaat.

Daarna handleiding ketel opsnorren - met een buitenvoeler moet je mogelijk meer met instellingen gaan spelen, en dat is dan eentje aanpassen en ff zien wat het geeft.
Eenmaal het "goed" werkt kan het zijn dat als het buiten hard vriest je.
Tip: google op het merk van ketel en de term: stooklijn
Die stooklijn is een temperatuur die de ketel gaat aanleveren op basis van buitentemperatuur en de retour temperatuur

Bij enkel binnen thermostaat, een max temperatuur instellen, indien mogelijk zo weinig mogelijk laten stoken en dan is het beetje afwachten en inregelen.

Badkamer koud, woonkamer met thermostaat warm genoeg: circuit badkamer volledig open en dat van de woonkamer wat dicht knijpen.

En noteer wat je hebt aangepast en wanneer.
Zet er ook telkens je gewenste / huidige temperatuur bij.
Zet ook in bvb je badkamer een thermometer neer.
Daarna is het toch geleidelijk aan gaan inregelen.

1 voordeel, eenmaal goed ingeregeld is er geen omkijken meer aan.
Mogelijk moet je bij begin lente (als het wamer wordt) nog een klein beetje aanpassen, maar dan ben je er normaal wel vanaf.

(Je kan natuurlijk ook eens bij de verhuurder aankloppen)

• hidden_
Ik heb een en ander op weten te lossen. Ik heb de radiatorknop er af gehaald en daar zit zo'n pin onder en die was helemaal ingedrukt. Heb die met een tang er wat uitgetrokken en toen werd alles opeens wel warm. Inmiddels paar uur verder zijn de vloeren daadwerkelijk warm.

Moet inderdaad nu even spelen met inregelen en snap ook niet waarom daar uberhaupt nog een knop op zit.

Verder snap ik ook niet zo goed hoe het uberhaupt werkt met mijn kastje van Honeywell en hoe die dan regelt hoe warm het verder wordt. Dat kastje van honeywell zit in de woonkamer maar niet verbonden met de vloerverwarming zelf?

Wat is trouwens een buitenvoeler?

Je hebt het verder over een ketel maar ik zit in een appartement met stadsverwaming dus die heb ik niet denk ik?

Ik ga overigens over anderhalf maand weg hier dus zolang het een beetje werkt ben ik al heel happy (nu dus)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Stadsverwarming biedt meestal vrij hoge temperatuur water aan, 70 of zelfs meer graden...

Die thermostaatknop op de verdeler dient om die hoge temperatuur omlaag te mixen (met retour water). Die metalen draad die je ziet gaat naar een temperatuursensor die die thermostaatknop zijn werk laat doen. Goede kans dus dat je dat ding echt nodig hebt.

De (Honeywell) kamerthermostaat regelt alleen of je warmte van de stadverwarming vraagt, niet zozeer je vloerverwarming, niet je radiatoren (Daar kun je zoneregeling voor gebruiken, zie elders op forum).
De vloerverwarming verwarmt dan wel je woonkamer, met de thermostaat, dus feitelijk regel je alleen de vloerverwarming (en eventuele radiatoren in woonkamer). De rest van je woning lift daar 'ongeregeld' op mee.

Hopelijk is dat duidelijk?

Buitenvoeler is denk ik niet relevant voor jouw, die wordt vaak gebruikt om de CV op lagere (meer efficient) temperatuur te draaien als het buiten minder koud is en er minder vraag is.

Je gaat dus weg... Ik zou het dus houden bij die thermostaat knop wat dicht draaien, de warme balk van de verdeler moet niet erg warm zijn... anders stook je blaren op je voeten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:35
Laat die thermostaatkraan er zeker niet zomaar af! Afhankelijk van de vloerafwerking kun je de vloer serieus beschadigingen als de temperatuur te hoog oploopt. Je wilt niet straks de barsten in de plavuizen hebben zitten...

Dit was mooi om te testen maar nu snel weer in orde maken.

Het zou me niet verbazen als die kraan defect is, het hoort natuurlijk niet dat je het pinnetje met een tang naar buiten moet trekken. Als het opnieuw vast gaat zitten moet je wellicht het hele binnenwerk vervangen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Inderdaad, die knop is van essentieel belang, tenzij je aanvoer al lage temperatuur geregeld is.
Maar je wil niet met pakweg 50 graden watertemperatuur door je vloer heen. Eerder iets van 25-30. Vandaar die knop met zijn voeler.

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:40
Kastje van honeywell zal het wel draadloos iets of wat regelen - zal wsl gewoon de pomp zijn zo iets als: ik wil nu warm water op de verwarming.

Bij stadsverwarming komt er al water op een bepaalde temperatuur binnen - daarvoor dus die thermostaat om de max temperatuur van je verwarming te regelen.

(Bij een eigen ketel / boiler, zal die zelf een max temperatuur instellen voor de verwarming - vaak anders dan die voor sanitair warm water. Ook kan dan een buitensensor voor de temperatuur gebruikt worden)

Normaal moet een aanvoer temperatuur ook niet al te hoog zijn, meestal heeft men het over een absolute max van 45 graden, maar dat is iets dat je in een woning met iets of wat isolatie echt niet nodig gaat hebben.

25 - 30 op de aanvoer gaat meer als genoeg zijn, toch zeker met de huidige temperaturen buiten.
Als je vloer lauwig aanvoelt is het goed, in een badkamer mag het een klein beetje warmer zijn.

• hidden_
Ik dacht dat ik het bijna snapte maar ben nu toch weer in de war:
- wanneer jullie het hebben over thermostaatknop op de verdeler, welke is dat dan? Ik heb dus de knop bovenin de foto eraf gehaald, maar er zit ook nog een knop van 15-50 net niet zichtbaar op de foto achter de zwarte doos. Deze staat op 35 nu en ik nam aan dat dat zorgt dat er niet te heet water binnenkomt? De metalen draad gaat naar de knop die niet echt te zijn is op de foto. Dat betekent toch dat het niet de thermostaatknop eraf heb gedraaid?
- temperatuursensor geeft iets van 33 aan wat de vloer in gaat. Heb over de betonnen vloer alleen wat zeil liggen dus denk noet dat er iets kan barsten behalve het beton?
- punt rondom de honeywell snap ik jog niet. Ik heb geen radiatoren en maar een verdieping dus als
- mijn warm water in de kraan doet het niet meer. Toeval? Of heb ik iets verpest?

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:29
Vloerverwarming met stadsverwarming gebruikt twee thermostaten voor de temperatuur van het water; in en uitgaande temperaturen. Teruggaand water moet ook een minimale temperatuur hebben voor de beste werking van stadsverwarming door de hele wijk heen.

Bij ons staat ingaand op 35 en teruggaand op 30. Het water wat uit de vloer terug komt is meestal iets boven de 20 en de aanvoer is 70. De unit mixt dat naar 35 in en 30 uit (mengen “oud” water met “nieuw” water). Als het goed is zit er daarvoor ergens een doorsteek/bypass van in naar uit om warm ingaand water naar de uitgang te krijgen.

Edit; met beetje geluk heb je de teruggaande thermostaat verwijderd en regel je dus nog wel de ingaande temperatuur. Zal prima werken maar niet sociaal voor de buren/het milieu? Ik weet niet precies waarom die minimale terug temperatuur nodig is, alleen dàt het nodig is...

[ Voor 18% gewijzigd door Patrick4 op 09-12-2020 07:33 ]

• hidden_
Het is inderdaad de teruggaande thermostaat die ik had verwijderd. Inmiddels wel teruggezet en weer ergens in het midden gezet. Snap nog steeds niet waarvoor dat dient maar als hij helemaal dicht staat (wat dus het geval was door de pin die vast zat) doet de vloerverwarming het dus niet.

Overigens voelt die retourleiding niet echt warm dus ben in ieder geval niet allemaal heet water door het riool aan het spoelen

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:38
@Patrick4 Die thermostaat op het retourwater van de stadsverwarming is omdat je anders gewoon een constante doorvoer moet hebben, onafhankelijk of de vloerverwarming veel of weinig warmte nodig hebt. Je moet namelijk doorstroom hebben in je warmtewisselaar, anders koelt die gewoon af. Als je er geen thermostaat op zou zetten, dan moet je genoeg warmte er doorheen laten stromen voor de maximale capaciteit van de vloerverwarming, zelfs als je dat helemaal niet nodig hebt. Door een thermostaatkraan erop te zetten knijp je de doorstroom en zorg je dat je alleen warmte gebruikt zoveel als het nodig is om de warmtewisselaar warm te houden. Je hebt wel een klein beetje stand-by verlies, maar tenminste niet meer constant volle doorstroom.

Het best voor het milieu (en je portemonee) is om die thermostaat zo laag mogelijk te zetten dat het nog werkt. Je wil waarschijnlijk die buis helemaal bovenin (waar dat stukje blauwe isolatie aan hangt) ongeveer handwarm hebben (dat metalen T-stuk). In de zomer zou ik 'm helemaal dicht draaien. Dan heb je minder stand-by verlies en dat zorgt dat je woning minder warm wordt. Die buizen zien er niet heel goed geïsoleerd uit, dus dat zal je woning best een beetje extra opwarmen.

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:29
@Paul C Ik kan dat niet helemaal plaatsen. Onze warmtewisselaar laat alleen water richting de vloerverwarmingunit(s) lopen als de thermostaat daar om vraagt. Dus als de thermostaat niet om warmte vraagt koelt de hele vloerverwarmingsunit en de leidingen daar naar toe af. Afkoelen van de wisselaar is daar niet echt van toepassing geloof ik, omdat het stadsverwarming water door de vloer loopt (dus niet via een wisselaar, is mij verteld).

Als we even geen warm kraanwater gebruiken dan koelt inderdaad de warmtewisselaar af, omdat daar niets doorheen stroomt. Gebruiken we beide de vloerverwarming en warm kraanwater niet, dan koelt zelfs de aanvoerleiding van buitenshuis af.
Pagina: 1