[3D Printer] Ervaring met Fysetc Prusa i3 kloon

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:32

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Ik ben mij aan het oriënteren in de wereld van 3D printing. Aanvankelijk dacht ik aan een Ender 3 V2 (wie niet?) omdat het voor vrij weinig geld best wel wat te bieden heeft. Ik begrijp uit de diverse YT reviews en mod videos dat je er wat aan moet/kunt modden om eea wat probleemlozer te maken. Niet elke mod is even zinvol, maar het idee was mij wel duidelijk.
Totdat ik deze video opdook in mijn YT feed:

Een Prusa i3 Mk3 kloon van Fysetc. Nou is er van alles wel een Chinese kloon, maar ik begrijp uit dat filmpje en andere reviews dat deze niet eens zo slecht is. Dezelfde meneer Dombi3D heeft een unboxing gemaakt waarin hij meteen aangeeft welke onderdelen hij aanraadt om te vervangen door kwalitatief betere exemplaren:

Het gaat dan om de heatbreak, nozzle, lagers en een andere belt. Al met al ben je dan voor ongeveer €400 klaar. Dat is een beetje meer dan de Ender, maar dan heb je iets dat volgens de overleveringen redelijk dicht tegen de Prusa aan zit. Ik kwam zelfs een video tegen waar iemand de Bear upgrade kit op de kloon heeft toegepast en dat kon gewoon.

Zijn er hier tweakers die zo'n Fysetc kloon hebben en hun ervaringen willen delen?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foreign Agent
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
Heb originele Prusa i3 mk3s. Kloon zit goed uit. Voor die prijs kan ik er twee kloon kopen.

Heb je zelf iets er mee uitgeprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Foreign Agent schreef op maandag 14 december 2020 @ 08:26:
Heb originele Prusa i3 mk3s. Kloon zit goed uit. Voor die prijs kan ik er twee kloon kopen.

Heb je zelf iets er mee uitgeprint.
Nee, ik heb 'm nog niet, maar toen ik die filmpjes zag (en ook andere reviews) leek het mij wel wat. Het is niet zoals de meeste zaken die ze in China namaken lijkt het. Vaak zie je dat ze op de verkeerde dingen kosten besparen. Ok, bij deze moet je de lagers blijkbaar weggooien, maar het is geen grote investering om de onderdelen die niet geweldig zijn up to spec te krijgen.
Het leukste is, en dat is volgens mij nieuw bij Fysetc, is dat je 'm ook inclusief de Bear upgrade kan krijgen. Die lijkt hetzelfde te kosten, maar dan heb je de aluminium extruded profielen ipv die aluminium plaat, wat dus steviger zou zijn.

Al met al leek mij dit wel een mooie printer. Het Prusa ontwerp is volgens mij solide, en hij werkt met dezelfde firmware. Ik zie niet zoveel nadelen. Ik was dus benieuwd of hier iemand zo'n ding had en wat eigen ervaringen kon delen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:19
De vraag is, wat is je budget en wat wil je met de printer gaan doen.

Houd in gedachten dat upgraden eenvoudig lijkt maar het zelden echt eenvoudig is.

Een prusa is vrij duur maar als je voornamelijk gewoon wil printen en dus niet vrij regelmatig met je printer bezig wil zijn is dat de aangewezen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
jbhc schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 00:38:
Een prusa is vrij duur maar als je voornamelijk gewoon wil printen en dus niet vrij regelmatig met je printer bezig wil zijn is dat de aangewezen optie.
Maar dit is in feite ook een Prusa. Niet door hen gemaakt, maar wel volgens hun ontwerpen, dus het komt op de kwaliteit van de componenten aan. En dat heb je in principe zelf in de hand.
Wat ik in dit en andere filmpjes zie, is dat ie zo goed als hetzelfde resultaat geeft als een 'echte' Prusa.

En wat budget betreft...het is nogal een verschil. Ja, ik heb in principe dat geld wel, maar misschien niet over voor een (eerste) 3D printer. Ik ben ook niet simpel, dus ik weet dat je niet 100% hetzelfde kunt verwachten voor dat geld. Ik weet dat er zat kloontjes zijn die je beter als brandhout kunt gebruiken, maar blijkbaar is deze toch door iets deskundiger mensen gebouwd. Deze prijs was wat ik zo'n beetje in gedachten had, en was aanvankelijk in de markt voor een Ender. Maar ik zag deze en dacht dat het wel wat beter was dan een Ender + mods.

[ Voor 33% gewijzigd door mphilipp op 15-12-2020 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:19
Chinese prusa klonen zijn in alles klonen.

Je kunt er vanuit gaan dat alle onderdelen van mindere kwaliteit zijn dan die van een Prusa.
Dus de complete hotend, hotend fan, extruder, stappen motoren, printplaat, ventilatoren, voeding, heatbed, lagers, snaren, assen, en dingen die ik nog niet genoemd heb. (Je wil ook echt TMC stepper drivers anders krijg je snachts ruzie met je huisgenoten :x)

Tuurlijk kan zo'n ding prima printen. De vraag is of hij dat over 25 grote printjes ook nog doet en wat je dan gaat doen.

Ik heb zelf een A8 omgebouwd naar een AM-8, een complete AM8 uit lossen onderdelen opgebouwd en ondertussen ook een (in mijn ogen nog onbruikbare) Sunlu S8. De AM8 machines hebben alleen maar imitatie onderdelen en ik kan je verzekeren dat die gewoon van mindere kwaliteit zijn dan orginele onderdelen :) (laatst nog gaf mijn blttouch mid-print de geest waardoor de hele printer dood was)

Het punt is dat ik het ook leuk vind om met de printer zelf te klooien. Er is wel een groot nadeel; ik weet nooit echt zeker of ik iets nu kan printen (al is die kans al een heel stuk groter nu ik 2 werkende printers heb).

Vandaar mijn eerste vraag, wil je echt printen of wil je knoeien met je printer en af en toe ook printen. :o

En wat betreft de youtube reviews, hecht daar niet teveel waarde aan. Vaak zijn die gesponsord....

[ Voor 7% gewijzigd door jbhc op 15-12-2020 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
jbhc schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:24:
Tuurlijk kan zo'n ding prima printen. De vraag is of hij dat over 25 grote printjes ook nog doet en wat je dan gaat doen.
Dat gaan we zien dan... :+
Het punt is dat ik het ook leuk vind om met de printer zelf te klooien. Er is wel een groot nadeel; ik weet nooit echt zeker of ik iets nu kan printen (al is die kans al een heel stuk groter nu ik 2 werkende printers heb).
Nou, het bouwen lijkt mij sowieso leuk, dus dat is altijd een pluspunt. Verder heb ik er ook over nagedacht om 'm gewoon zelf te bouwen en de onderdelen los te kopen. Ik hoef ze niet van Prusa te kopen, want je kunt alles elders krijgen in de kwaliteit die je zelf wilt in principe. Ik heb ergens ook een verhaal van een gast gevonden die dat gedaan heeft. Dus dan kun je in feite zelf bepalen wat de kwaliteit wordt. Ik moet nog eea bekijken op dat gebied en bepalen welke onderdelen nou écht superbelangrijk zijn qua kosten mochten ze kapot gaan vs printkwaliteit. Het feit dat iets uit China komt wil niet altijd persé zeggen dat ze na een paar maanden in stukken uiteen vallen. Een stappenmotor bv is niet bepaald iets nieuws, dus er zullen best genoeg fabrikanten zijn die hele goede stappenmotoren maken voor de goede prijs. Niet alles uit China is rommel. En Prusa gebruikt waarschijnlijk ook zal Chinese onderdelen.
En wat betreft de youtube reviews, hecht daar niet teveel waarde aan. Vaak zijn die gesponsord....
Ja, sommigen wel. Maar niet allemaal. Ik ken dat. Maar ik ga niet alleen van de YT verhalen uit. En ik heb inmiddels al behoorlijk wat reviews en praatjes over 3D printers gezien/gelezen om min of meer het kaf van het koren te kunnen scheiden. Ik oriënteer me af en aan al best wel een poos. Dus op een gegeven moment herken je bepaalde kreten en als iemand iets tè oppervlakkig reviewed of bepaalde onderwerpen uit de weg gaat, weet ik hoe laat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 14:49
Ik speel al een tijdje met het idee zelf een printer te bouwen, misschien volgens het Prusa ontwerp, inderdaad dan ook gelijk met de Bear frame, 3060 profielen zijn nog wel redelijk goed zelf te zagen. Voornamelijk omdat je hier veel meer van kan leren dan het in enkel volgens de handleiding in elkaar zetten van een Prusa, wij zijn Tweakers toch!

Toch zou ik liever gaan voor compleet afgesloten printers gaan a la Ultimaker or Voron o.i.d., maar die zijn al veel lastiger en duurder om zelf te bouwen. Ik heb hier twee Ender 3's in de gang staan en die zijn binnen een week al smerig. ABS printen gaat zeer lastig en onhandig en ik vind met aceton gesmoothte prints toch echt het mooist :9~ .

De kwaliteit van de namaak onderdelen maak ik mij ook geen zorgen over. Alsof de Ender 3 met z'n goedkope onderdelen steeds kapot gaat. Onderhoud en problemen oplossen gaat nou eenmaal gepaard in deze hobby.

[ Voor 4% gewijzigd door iDaniel op 16-12-2020 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
iDaniel schreef op woensdag 16 december 2020 @ 23:12:
De kwaliteit van de namaak onderdelen maak ik mij ook geen zorgen over. Alsof de Ender 3 met z'n goedkope onderdelen steeds kapot gaat. Onderhoud en problemen oplossen gaat nou eenmaal gepaard in deze hobby.
Dat is ook weer zo. En voor een aantal onderdelen gaf die meneer uit het filmpje al aan dat je die beter kon vervangen, en gaf meteen de links van de betere onderdelen.

Als ik de resultaten zie, lijkt er weinig tot geen verschil te zitten in performance. En voor die €400 die je in je zak houdt, kun je veel onderdelen vervangen zullen we maar zeggen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foreign Agent
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
Was benieuwd en of heb je al eentje besteld. En hoe bevalt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Topicstarter
Foreign Agent schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 04:48:
Was benieuwd en of heb je al eentje besteld. En hoe bevalt het.
Nope...toch maar niet gedaan :+
Veel getwijfeld en hoewel de ervaringen zo links en rechts verschillend, maar overwegend positief waren, heb ik toch een andere route genomen. Om ervaring op te doen en te leren wat dat 3D printen precies inhoudt heb ik uiteindelijk toch maar 'gewoon' een Ender 3 Pro van iemand overgenomen. Daar kan ik lekker mee spelen zeg maar en kijken of het wat voor mij is. En als ik het echt heel leuk blijk te vinden en 'meer' wil, dan bouw ik zelf een. Iets als een Voron of een Rat Rig.
Want ook een Prusa heeft zijn beperkingen en is ook niet heel veel meer dan een gepimpte Ender (het is eigenlijk andersom, maar goed :+ ). Maar daar ben ik nog lang niet.

Pagina: 1