Toon posts:

[Mod] G5 naar Bench Power Supply

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Keppie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-09 15:33
Na een verbouwen van huis en tuin ben ik toe aan iets nieuws. Ben op het moment bezig met kleine electra dingetjes, voorlopig alleen kits al is er een hele lading electronica vanuit China onderweg.

Na vele YouTube filmpjes wil ik als eerste project een PowerSupply maken van een oude G5 kast die ik nog had staan.

Na het strippen van de kast heb ik besloten om de oude voeding te gaan gebruiken. Deze zit mooi onderin de kast en geeft al een aantal voltages zoals op de sticker te zien is.

Ik heb alle kabels gebundeld per groep en getest.

2 kleine kabels moesten met elkaar worden verbonden om spanning op de andere draden te krijgen.

Alles al dan niet tijdelijk in kroonsteentjes geschroefd.

Ik heb al eerder het idee gehad om mijn verbouwing thuis te delen maar dit is er nooit van gekomen. Vaak omdat ik er niet zo mee bezig was en ik al veel weet over het verbouwen in geheel.

Electronica is wat dat betreft nog wat nieuw voor mij, op een aantal lessen op de middelbare school na dan.

Dit topic is dan ook bedoeld om mijn gedachten op een rijtje te krijgen en ik hoop op wat feedback over de manier van werken.

Dit zal waarschijnlijk de plek worden waar deze komt te staan. Dit is niet ideaal met die zijkant van de kast. Het plan is om aan de zijkant de verschillende aansluitingen te maken om draden aan te koppelen.

Het alternatief is om ze aan de gesloten kant te doen en dan vanaf de open kant er aan de achterkant bij te kunnen, dit zou een stuk beter zijn om dingen aan te sluiten.

Een andere mogelijkheid is om aan de voorkant van de kast de aansluitingen te maken. Dit is in deze positie niet zo heel handig en wil graag de voorkant zo clean mogelijk houden. Al zou ik de voorkant ook wel graag willen gebruiken om de soldeer rook op te zuigen en te filteren.

Aansluitingen:
Vanuit de power supply
Banaan pluggen voor 3,3v 5v 9v 12v (op de power supply staat ook 25v maar die heb ik nog niet werkend)
DC 5,5mm connectors voor 9v en/of 12v
XT60 aansluitingen voor accu

Rechtstreeks uit de 230v lijkt het me handig om ook 2 schuko of wieland connecties te maken.

De 230v omvormen naar DC en dan een variabele selectie aan voltage ervan te maken door middel van een DC-DC converter.

Bovenin de kast wil ik een draadloos oplader monteren.

Ook moeten er USB aansluitingen komen voor het opladen en het voorzien van stroom. Met voorkeur voor iQ3 laden en USB type C. Dit laatste voor de TS80P soldeer pen.

Het lastige gaat worden om alles in het afneembare paneel te maken, ik zal alles moeten voorzien van connecties ben ik bang. :'(

Ik houd jullie op de hoogte.

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Leuk idee, Maar voor elektronica is het mooi met een goeie lab of bench voeding dat je de stroom wat er kan lopen juist kan beperken, Met zo'n geschakelde voeding gaat je dat niet lukken, En kan er veel stroom gaan lopen als er wat mis gaat, En ben je afhankelijk van de beveiliging van de voeding zelf dat die uit gaat.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:49

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Met de 25v-5A kan je er wel een DPS 5005 aan hangen
https://www.amazon.nl/KKm...id=pla-421222276459&psc=1

En inweze zou je ook de 15A versie kunnen pakken want je kunt aangeven wat voor een vermogen de aangesloten voedin geeft en zal de voedingsmodule daar rekening mee houden met de maximaal beschikbare uitgangsstroom wat bij 8v en lager 15A mag zijn.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:52

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bench power supplies van een PC voeding kan best handig zijn. Maar er zijn inderdaad ook nadelen waar je aan moet denken.
  1. De grote max stroom is vaak een nadeel op je bench. Veel stroom is grote schade bij een foutje
  2. De laagspanning GND / V- hangt aan PE. PE wil je niet loskoppelen maar die PE naar GND moet je wel rekening mee houden in gebruik. Bijvoorbeeld als je ook een scope aansluit (deze heeft GND ook aan PE) heb je al een loop
  3. Ze zijn krachtig maar de meeste supplies hebben nog wel aardig wat storing / ripple
Hiermee zeg ik niet dat het waardeloos is. Zelf heb ik er ook één. Maar het is niet de eeste voeding die ik pak en maak er liever geen sluiting mee :+ Je zou dus nog kunnen overwegen er zo'n regelbare power supply module in te bouwen, eventueel vanaf een laptop power supply.

• Keppie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-09 15:33
memphis schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:58:
Met de 25v-5A kan je er wel een DPS 5005 aan hangen
https://www.amazon.nl/KKm...id=pla-421222276459&psc=1

En inweze zou je ook de 15A versie kunnen pakken want je kunt aangeven wat voor een vermogen de aangesloten voedin geeft en zal de voedingsmodule daar rekening mee houden met de maximaal beschikbare uitgangsstroom wat bij 8v en lager 15A mag zijn.
Zoiets had ik ook in gedachten om erboven te monteren.

Als alternatief voor de computer voeding kan ik ook het volgende doen.

Vanuit 230v naar
1x https://www.amazon.nl/dp/...ef=wl_mb_wl_huc_mrai_1_dp en dan naar de KKmoon
1x ac to dc naar 12v en deze aftakken naar verschillende LM2596S DC-DC voor de diverse vaste aansluitingen.

Dit bovenste is het meest leerzaam om te bouwen en maakt de computer voeding overbodig, dit geeft ook extra ruimte.

Vandaag heb ik bedacht om de computer kast zo te draaien dat ik de vaste dichte kant kan gebruiken. Ook geeft dit de mogelijkheid om meer ventilators in te bouwen voor afzuiging.

• frederikbove
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-11 14:45
Kijk eens naar de Ruideng power supplies. Zij hebben bench power supplies die je als front end kan installeren op je huidige voeding.

Ik heb er over laatst zelf een gekocht:
https://www.aliexpress.com/item/1005001488070904.html

Heb er zelf ook even een video gemaakt voor de assembly maar je kan natuurlijk gewoon je case gebruiken en alleen de control unit in je case inbouwen.
YouTube: Assembling of a Riden RD6006/RD6012/RD6018 bench power supply

Voordeel van deze controle units is dat je ook batterijen kan opladen als hem aansturen via de pc.
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee