Ervaring elektrische verwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canon_nl3
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 03-04 14:57
Hallo allen,

Het huis wat ik in februari heb gekocht is een wat ouder huis, uit 1968.
Ik heb aardig wat verbouwd, zo ook de CV. Er liepen leidingen door de hele huiskamer heen om boven 1 verwarming te laten warm worden, op een slaapkamer waar ik bijna nooit ben. Ik heb er toen voor gekozen de buizen weg te halen, en heb dus boven geen CV meer.

In de badkamer (2x1 meter) heb ik een elektrische verwarming een: Haceka elektrische designradiator Taberna wit 300 Watt 72x40 cm.
Ik had hem nooit aan, omdat het erg lang duurt voor hij echt warm wordt. Maar nu het buiten soms vriest wil ik toch wel wat warmte in de badkamer hebben dus heb hem nu continu aan. Volgens mij is dat ook de bedoeling met dit soort verwarmingen.

Hebben jullie ervaring hier mee? Valt het mee qua stroomkosten etc.?

En dan nog een vraag, op mijn slaapkamer is het soms ook 10 graden volgens mij. Ik heb er uiteraard een stopcontact en overweeg een elektrische verwarming te kopen. Puur voor de wintermaanden.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Is het beter even een kachel te halen die even flink de boel verwarmt en die dan weer uit gaat. Of een kachel die 24/7 aan staat?

Alvast bedankt voor het mee denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:15

Freakie1NL

Grote Baas

Geen idee wie of wat qua verbruik, maar voor een ingericht huis lijkt 10c mij veel te laag. Je zit dan ver onder condensatie grens, lijkt mij niet bevorderlijk voor je inrichting.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:30
Koop een airco. Verwarmt veel zuiniger dan elektrische verwarming en als pluspunt heb je er in de zomer ook nog wat aan. Let wel op dat je een airco koopt die ook bij lage temperaturen (onder nul) ook nog wel kan verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canon_nl3
Kijk, daarom plaats ik dingen op tweakers. Jullie denken altijd buiten mijn hokje :).
Ik ga mij verdiepen in een airco. Nu al zin in de zomer ook.

Dat het letterlijk 10 graden is binnen weet ik niet zeker. Maar echt koud wordt het soms wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:17

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

ybos schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:04:
Koop een airco. Verwarmt veel zuiniger dan elektrische verwarming en als pluspunt heb je er in de zomer ook nog wat aan. Let wel op dat je een airco koopt die ook bij lage temperaturen (onder nul) ook nog wel kan verwarmen.
Een airco in de badkamer? Lijkt mij nogal overkill zeker voor het formaat van de badkamer en ook de leeftijd van de rest van de woning.

Slaapkamer snap ik nog maar daarvoor zou ik met 10 graden bijna gaan denken aan andere oplossingen.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:24
@Touchdomex De TS heeft het volgens mij over de slaapkamer. @ybos geeft daar ook een reactie op met de Airco.

In de badkamer lijkt me een airco niet wenselijk. Wellicht een nieuwe elektrische verwarming een idee voor de badkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canon_nl3
In de badkamer (2x1 meter) heb ik een elektrische verwarming een: Haceka elektrische designradiator Taberna wit 300 Watt 72x40 cm.
Het gaat inderdaad om de slaapkamer, en dus niet de badkamer. Slaapkamer en eigenlijk nog een kamer boven. Hier hang ik de was vaak op. Dit droogt nu voor geen meter met dit weer. Ik overweeg natuurlijk ook een droger te kopen voor de was.

Je komt heel wat tegen als je net een huis hebt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Drogen van was heeft meer te maken met doorluchten dan warmte. Als alles potdicht zit en het is wel warm, wordt de ruimte zelf vochtiger waardoor er dus weinig vocht weg gaat.

Als ik de was op de overloop op zolder heb en het raam staat open, droogt het ook met dit weer. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:17

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Arunia schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:35:
@Touchdomex De TS heeft het volgens mij over de slaapkamer. @ybos geeft daar ook een reactie op met de Airco.

In de badkamer lijkt me een airco niet wenselijk. Wellicht een nieuwe elektrische verwarming een idee voor de badkamer?
Ik zou zelf kijken zeker met 10 graden waar de warmte weglekt ipv kijken direct naar een extra installatie zoals een airco oid.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-06 12:01
Canon_nl3 schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:29:
Ik had hem nooit aan, omdat het erg lang duurt voor hij echt warm wordt. Maar nu het buiten soms vriest wil ik toch wel wat warmte in de badkamer hebben dus heb hem nu continu aan. Volgens mij is dat ook de bedoeling met dit soort verwarmingen.

Hebben jullie ervaring hier mee? Valt het mee qua stroomkosten etc.?
Dit kan toch aardig in de papieren lopen. Misschien is het verstandig er een tijdschakelklok tussen te zetten, zodat de verwarming bijvoorbeeld 's nachts uitgaat en een uur voordat je wakker wordt weer aan. Overdag kan hij mogelijk ook uit. Waarschijnlijk heb je die schakelklok binnen een paar weken terugverdiend.

Voor de rest sluit ik me aan bij de adviezen om naar een airco (lucht-lucht WP) te kijken. Probeer wel een inschatting te maken hoe vaak je deze aan wilt zetten, als het echt maar om enkele dagen per jaar gaat is het wellicht de investering toch niet waard.

Edit:
Ohja en uiteraard ook kijken of je de isolatie kunt verbeteren! Zeker met elektrische verwarming verdien je dat 2x zo snel terug.

[ Voor 5% gewijzigd door mcDavid op 07-12-2020 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:29
Misschien wijs eerst je huis te isoleren voordat je een verwarmingssyteem kiest.? Je doet nu alles verkeerdom en dan heb je later spijt. Beter nu goed nadenken!

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canon_nl3
Ik ga zeker eens goed overleggen, jullie zetten me goed aan het denken!

Even voor de duidelijkheid, ik heb dus boven geen enkele verwarming, op dat kleine elektrische verwarming na in de badkamer.
Overdag heb ik de ramen op luchten staan, ook in de winter. Is het dan vreemd dat als er geen verwarming is het gewoon heel koud wordt boven? Ik snap dat isoleren effect heeft, maar ik verwacht niet dat het ineens echt warm wordt zonder een verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-06 12:01
Canon_nl3 schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:02:
Ik ga zeker eens goed overleggen, jullie zetten me goed aan het denken!

Even voor de duidelijkheid, ik heb dus boven geen enkele verwarming, op dat kleine elektrische verwarming na in de badkamer.
Overdag heb ik de ramen op luchten staan, ook in de winter. Is het dan vreemd dat als er geen verwarming is het gewoon heel koud wordt boven? Ik snap dat isoleren effect heeft, maar ik verwacht niet dat het ineens echt warm wordt zonder een verwarming.
Niet perse. De eerste stap zou zijn die ramen dicht te doen, tenzij je zelf boven bent en het nodig is voor de ventilatie.

Mijn ouders hadden vroeger ook alle ramen standaard op een kier, ook van ruimtes waar nooit iemand kwam en dus helemaal geen ventilatie nodig was. Dat kostte me een bak gas waar je niet goed van werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canon_nl3
Nee, maar wat @Arunia ook aangeeft. Als je de was ophangt is wat doorluchten ook wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@Touchdomex Ik denk dat TS eerst eens moet kijken of het echt 10 graden wordt, of dat het zo voelt. Onze slaapkamer voelt ook koud in eerste instantie als we gaan slapen, maar daar is het toch echt rond de 17 a 18 graden. Idem kamer van onze dochter.

@Canon_nl3 Check eerst even goed de temperatuur.

[ Voor 9% gewijzigd door Arunia op 07-12-2020 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:28
Warmte stijgt altijd.
Als je beneden verwarming aan hebt, wordt het boven ook warmer.
Zonder dakisolatie gaat de warmte gewoon door het dak heen, bij een goede laag isolatie blijft de warmte hangen.
Als je veel dakisolatie hebt is de tussenvloer isoleren ook heel prettig, anders wordt het boven veel te warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLAnaconda
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-05 21:38
Slim stopcontact van Ikea of Philips Hue. Half uur voordat je wilt douchen de straalkachel aan en daarna weer uit. Goedkoopste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:53
Arunia schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:52:
Drogen van was heeft meer te maken met doorluchten dan warmte. Als alles potdicht zit en het is wel warm, wordt de ruimte zelf vochtiger waardoor er dus weinig vocht weg gaat.
Nou, water neemt toch een hoop warmte op voordat het eindelijk verdampt. Het hoeft natuurlijk geen 23 graden te zijn, maar als het echt 10C is denk ik dat het drogen van je was gaat tegenvallen. Maar idd, als de lucht al klam en nat is verdampt er ook niets.

Een ouderwetse wasdroger produceert een bak warmte. Eigenlijk is het een electrische kachel. Tegelijkertijd maakt-ie je was droog. Lijkt me een alles-in-een oplossing voor TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@CVTTPD2DQ Is ook zeker waar hoor. De was droogt nu ook minder snel dan in de warme maanden, maar doorluchten helpt zeker.

Wasdroger wil je ook niet alle wassen in hebben. Sterker nog, hier gaat eigenlijk alleen de handdoeken en beddengoed in de droger. De rest niet echt.
Meeste mag ook niet eens. Elastane is nu ook sinds dit jaar in in spijkerbroeken e.d. Meeste ondergoed idem.
Shirtjes en truien met opdrukken allemaal niet in de droger. :P

Dus eigenlijk heel weinig. Moet wel zeggen dat onze droger nog uit 2006 oid is. Maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:30
CVTTPD2DQ schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:22:
[...]

Nou, water neemt toch een hoop warmte op voordat het eindelijk verdampt. Het hoeft natuurlijk geen 23 graden te zijn, maar als het echt 10C is denk ik dat het drogen van je was gaat tegenvallen. Maar idd, als de lucht al klam en nat is verdampt er ook niets.

Een ouderwetse wasdroger produceert een bak warmte. Eigenlijk is het een electrische kachel. Tegelijkertijd maakt-ie je was droog. Lijkt me een alles-in-een oplossing voor TS.
Steeds meer drogers zijn warmtepompdrogers, dat zijn geen elektrische kachels (meer)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:30
Freakie1NL schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:56:
Geen idee wie of wat qua verbruik, maar voor een ingericht huis lijkt 10c mij veel te laag. Je zit dan ver onder condensatie grens, lijkt mij niet bevorderlijk voor je inrichting.
Ik stook al jaren niet in de slaapkamer en nog nooit problemen gehad.
Nu op dit moment:
Temperatuur: 11.9°C
Luchtvochtigheid 52%
CO2 : 348ppm

Gewoon goed ventileren, roosters staan hier gewoon 24/7 open. :)

@Canon_nl3

Is een elektrische deken geen optie?
Veel goedkoper dan de hele slaapkamer met een elektrische kachel verwarmen.

De radiator in de badkamer zou ik niet 24/7 aan zetten, kun je er geen timer tussen zetten want het is best zonde als hij de hele nacht 300watt staat te verstoken terwijl je light te slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Canon_nl3 ik bespaar ruim 50,- p.m aan gas/elektra door een relatief kleine investering aan isolatie aan te brengen ..en dit zomers en winters.

ventilatie roosters zijn wel belangrijk want een hoge RV maakt het snel koud ..

5 a 10, per maand bespaar je al snel door bv met een tube kit eens bij de kozijnen alle kiertjes te dichten .. en bv radiator folie (2 tafelkleed gewichtjes gebruiken) te plakken .. en bv gordijnen voor ramen/deuren en bv trapgat oid .. dit maakt het meteen behagelijker. deuren dicht in huis ipv open laten..
isolatie rubber (slecht sluitende deur/raam) is ook niet de hoofdprijs..

Isolatie aanbrengen kan op veel manieren, maar de volgorde dak/buiten muren / kruipruimte is wel aan te raden.

uiterraard moet je zelf bepalen hoeveel je investeerd maar dit verdient zich terug naarmate de looptijd vordert terwijl aanschaf van een kachel alleen maar geld blijft kosten.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berktasci
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-12-2020
I think insulation should be done before the heating system. Even the best quality heating system will not be enough, if there is no insulation.

http://pimapen.co/urunler/albatros

Zo'n raam kan worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-06 22:45
Dat is toch niet te doen?

[ Voor 4% gewijzigd door kever678 op 08-12-2020 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Voor wie niet? Pasgeboren baby? Maybe. Ik vind het heerlijk. Hoe kouder, hoe beter. Dubbel dekbed en heerlijk slapen :)

Naja, wel met een grens natuurlijk. Dat je adem gaat condenseren bovenop je dekbed is niet lekker. Maar jaren '30 huis met slaapkamer met 1 kant buitengevel met enkelglas; no problemo.

[ Voor 25% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-12-2020 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-06 22:45
kabeltjekabel schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:54:
[...]

Voor wie niet? Pasgeboren baby? Maybe. Ik vind het heerlijk. Hoe kouder, hoe beter. Dubbel dekbed en heerlijk slapen :)

Naja, wel met een grens natuurlijk. Dat je adem gaat condenseren bovenop je dekbed is niet lekker. Maar jaren '30 huis met slaapkamer met 1 kant buitengevel met enkelglas; no problemo.
In bed, onder de dekens, is het ook wel lekker. Ik bevind met echter ook wel eens op mijn slaapkamer terwijl ik niet onder een dik dekbed lig en dan is het me echt te koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:30
Heerlijk, roosters open voor frisse lucht en lekker warm onder de dekens. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canon_nl3
Ik heb een thermometer gebruikt voor de slaapkamer waar ik de was op hang. Het raam zit daar dicht maar lucht/ventilatie rooster er boven open. Het is daar tussen de 9 en 12 graden deze dagen. Beneden is het 14 graden als de verwarming niet aan staat. Ik zet de cv altijd Max op 18 als ik thuis ben. Warm zat.

Ik ga eens iemand laten kijken of ik het moet isoleren thuis, en hoe.

Bedankt. Beter advies idd dan een verwarming kopen.
Pagina: 1