Zonnepanelen - verliesfactor/instralingsfactor

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvelve
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-04 13:51
Doordat ik kantoor aan huis heb, (bijna) altijd thuiswerk, elektrisch kook (inductie), mechanische ventilatie heb en 3 opgroeiende pubers heb die veel stroom gebruiken (computers, gamen, tv etc..), verbruik ik veel meer stroom dan gemiddeld (6500 Kwh/jaar). De lampen zijn bijna allemaal vervangen door LED, dus daar is weinig meer te halen.

Momenteel orienteer ik me op de aankoop van zonnepanelen. Via een vergelijkingssite heb ik een aantal offertes ontvangen. Ook heb ik vanmorgen een lokale leverancier op bezoek gehad om de situatie ter plekke te bekijken.

Wat me vooral opvalt, is het verschil in verwachte opbrengst van de panelen. Die schatting lopen flink uit elkaar en zijn in mijn optiek veel te optimistisch.

Wat ik terugvind, is dat je 2 correcties moet toepassen op basis van de maximale WattPiek per paneel:

1) Verliesfacor
Een correctie op basis van ligging t.o.v. zuiden en hellingshoek (tabel van hespul)

2) Instralingsfactor
Afhankelijk van stralingssterkte van de zon gedurende de dag/tijd van het jaar. In Nederland wordt hiervoor in de regel 0,85 (85%) gebruikt.

De ligging van ons dakvlak is ZZO (-70% t.o.v. het zuiden) en heeft een hellingshoek van 55%. Daarom wordt de verliesfactor volgens de Hespul tabel 0,83 (83%).

De geschatte opbrengst is dus 0,85 x 0,83 = 0,7055 (70,55%) van de maximale opbrengst per WattPiek. Bij 14 zonnepanelen van 330 Wp is de te verwachte opbrengst dus 0,7055 x 330 x 14 = 3259 Wp (en niet de maximale 4620 Wp).

De schattingen van te verwachte opbrengsten van aanbieders lopen van 3650 tot 4200 Wp. Dus toch heel wat hoger dan t.o.v. mijn eigen berekeningen.

Ik ben daarom erg benieuwd wie er ervaringscijfers over de afgelopen jaren heeft, van de opbrengst van de zonnepanelen t.o.v. het maximale Wp op basis van de specs van de panelen. Valt de opbrengst mee of tegen t.o.v. de offertes? En hoe is dat na enkele jaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:39

timovd

Voorsprong door techniek

lvelve schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:33:
Doordat ik kantoor aan huis heb, (bijna) altijd thuiswerk, elektrisch kook (inductie), mechanische ventilatie heb en 3 opgroeiende pubers heb die veel stroom gebruiken (computers, gamen, tv etc..), verbruik ik veel meer stroom dan gemiddeld (6500 Kwh/jaar). De lampen zijn bijna allemaal vervangen door LED, dus daar is weinig meer te halen.

Momenteel orienteer ik me op de aankoop van zonnepanelen.
Goed bezig!
2) Instralingsfactor
Afhankelijk van stralingssterkte van de zon gedurende de dag/tijd van het jaar. In Nederland wordt hiervoor in de regel 0,85 (85%) gebruikt.
Welke bron gebruik jij? Ik zit op 160° orientatie met 35° helling in Utrecht en ik zit boven de 1kWh per jaar per Wp.
De ligging van ons dakvlak is ZZO (-70% t.o.v. het zuiden) en heeft een hellingshoek van 55%. Daarom wordt de verliesfactor volgens de Hespul tabel 0,83 (83%).
Graden (°) bedoel je?

Als je een (satelliet)foto van je huis plaatst en even zelf wat werk doet in SunnyDesignWeb, kunnen een hoop tweakers je van goed advies voorzien.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@lvelve Bedoel je -70° t.o.v. pal zuid? dit is dan 180 - 70 = 110° = ~OZO en niet ZZO.
Maximale opbrengst volgens jou uit 1 kWp is 850 kWh/a bij optimale ligging?
Reken maar met minimaal ca. 950 kWh
- hangt natuurlijk ook af van je exacte locatie en of je last van schaduw hebt.

Bij mij met 46° helling op 166° (180° zuid) = ca.1140 kWh/kWp (zie mijn sig. voor details)
0,98 uit jouw tabel x X = 1140 kWh/kWp
=> X instralingsfactor op mijn locatie = 1,163

Met 0,83 uit jouw tabel en een "instralingsfactor" van ca. 0,95 kom ik op 790 kWh/kWp
op mijn locatie zou je dan 970 kWh/kWp kunnen halen.

[ Voor 24% gewijzigd door dunklefaser op 07-12-2020 14:39 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvelve
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-04 13:51
Bedankt voor de uitleg. Ik had idd wat % en ° tekens door elkaar gehaald.

Ons dak aan de ZZO kant ligt ca 70°uit het Zuiden. Dus meer oost dan zuid. De andere kant ligt dus 110° vanuit het zuiden richting het westen. Dus al voorbij het westen naar het noordwesten. De hellingshoek van het dak is 55°

Volgens de tabel van Hespul (zie hieronder) is de correctiefactor voor ligging (verliesfactor) bij het ZZO-dak 83%. Omdat de tabel niet verder naar het westen gaat dan 90°, kan ik dat niet afleiden. Maar bij 90° west zit dit al aan 78% en zal bij 110° nog snel (veel?) minder worden. Volgens alle aanbieders tot nu toe is deze zijde van het dak niet rendabel is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRer1TFaAuElUy-jMPsy6mcCTg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zPtFNAtqrlkGddoSOews42IN.jpg?f=fotoalbum_large

Via oa. deze bron, lees ik dat je naast de verliesfactor voor ligging ook nog de instralingsfactor moet meenemen. En deze staat voor Nederland op 85%. Dan kom je op de formule:

Totale vermogen in Wp x Instralingsfactor x Verliesfactor = Opbrengst

Ik probeer dus de berekeningen en verschillen te begrijpen. En zelf een berekening te maken. In plaats van me rijk te laten voorrekenen door commerciële aanbieders met korte terugverdientijden :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:47
Let niet op de verschillen qua verwachte opbrengst, een Wp is een Wp.

Vaak schatten leveranciers met opbrengst garantie het wat lager in dan anderen. Het enige verschil is marketing

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:05

Termy

valt er nog wat te fragge?

Als je een daadwerkelijke schatting van je opbrengst wilt hebben kun je beter in sunnydesignweb.com een systeem simuleren of op PVGIS kijken.

Maar als je echt advies wilt voor een systeem dan heeft men hier meer aan foto's en maten van je dak, wat je doel is (maximaal opwekken, maximaal rendement, etc) en andere randvoorwaarden (ruimte voor omvormer in huis bv).

Wat het precies opwekt komt dan vanzelf wel eruit rollen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:33
Met de info in de openingspost van het zonnepanelen topic kan je het inschatten.
Ik heb een set op 105 graden ozo, en hellingshoek 35 graden. En haal met wat schaduw 0,75kwh per jaar uit een wattpiek. Locatie hilversum

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-06 17:12

Cr3ator

1 bar is geen bar

Met een beetje schaduw (maar wel optimizers) en een nagenoeg identieke situatie haal ik 0.9 kWh/Wp (2000kWh met 2240Wp). De instraling is de laatste jaren bovengemiddeld,maar zelfs zonder dat gegeven zijn de meeste modellen erg conservatief. Logisch ook, want mensen worden liever positief dan negatief verrast. Als je een schaduwloze situatie hebt zou ik dus gewoon rekenen op 90%.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-06 19:36

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Hier een dak op zuid, maar wel een iets steiler dak dan gemiddeld. Geen idee van de hoek, ik heb het nooit gemeten (ik zou niet eens weten hoe ik dat moet doen). Als ik mijn opbrengsten dan vergelijk met anderen in het productie-topic en op pvoutput, dan zit ik in de zomer soms net iets lager dan anderen, maar in oktober/november had ik regelmatig juist hele goede opbrengsten. De lagere zon is dan toch net even wat fijner voor mijn situatie kennelijk.

Dit kan uiteraard per paneel merk/type verschillen. Verder ga ik mee met Thermy hierboven: laat gewoon je situatie en wensen zien, en dan komt er hier vanzelf een goed onderbouw advies uit.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:12
Mijn dak is nóg steiler (67°), bijna recht op het zuiden (ZZO, 170°).
Ik zit ongeveer op 0,89 kWh/Wp (+/- 3000kWh met 3360Wp).

In jouw situatie kom je waarschijnlijk op iets meer dan 3800 kWh uit, (14*330)*0,83
BeQuietAndDrive schreef op zondag 13 december 2020 @ 01:13:
[...]
Geen idee van de hoek, ik heb het nooit gemeten (ik zou niet eens weten hoe ik dat moet doen).
[...]
Er is een app van VELUX (dakramen) om de hellingshoek van je dak te bekijken. Zoek op 'velux roof pitch app'.

[ Voor 77% gewijzigd door ThinkPad op 13-12-2020 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bornau
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-02-2021
Op https://www.woonkostenwijzer.nl/tools/zonnepanelen
kun je een inschatting van de opwekking, terugverdientijd en rendement maken, en er staat ook met welke factoren en gegevens er gerekend wordt.
Pagina: 1