Vloerverwarming in oude woning, geen kruipruimte

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renoir
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:11
Dag medetweakers,

We zijn flink aan het verbouwen thuis. We wonen tijdelijk in een b&b die we in een oude varkensstal hebben gemaakt en zijn nu in de grote woning begonnen. Het is een oude boerderij met twee voorkamers die we opknappen en isoleren en daarna komt de rest van het huis.

Belangrijk onderdeel wordt de vloerverwarming, daarover gaat mijn vraag.

De rest van de woning ligt een tegelvloer die direct op beton ligt. Lekker koud! We willen graag vloerverwarming en deze het liefst als hoofdverwarming gebruiken. We vinden het niet erg als de vloer een cm of 7 omhoog komt. Als eindlaag komt er linoleum over de vloer.

Nu is de vraag, wat zijn jullie tips, ervaringen en no-go's. We willen het goed doen gezien we niet van plan zijn in de komende jaren de vloer nog een keer open te breken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-09 13:13

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Openbreken, uitgraven, flink wat lagen folie en isolatie, vloerverwarming, beton, tegels, genieten!

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:54
Zorg voor een isolatie van minimaal RC4 onder de vloerverwarming. Liefst nog wat meer. Anders stook je voor de regenwormen en mollen die in de grond leven.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09 21:04
Sjoerdfoto schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:45:
Openbreken, uitgraven, flink wat lagen folie en isolatie, vloerverwarming, beton, tegels, genieten!
Dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renoir
Sjoerdfoto schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:45:
Sh*t ik hoopte dat er ook makkelijkere opties zouden zijn met goed resultaat ;)

Hoeveel cm moet ik rekening mee houden? 10cm pir, 10 cm beton en 7 cm dekvloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Minstens....
Hoe meer hoe beter !
En soms wordt er ook nog pir tussen beton en dekvloer gelegd, zodat je minder beton hoeft warm te stoken.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09 21:04
ZeRoC00L schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:26:
Minstens....
Hoe meer hoe beter !
En soms wordt er ook nog pir tussen beton en dekvloer gelegd, zodat je minder beton hoeft warm te stoken.
Of geen pir tussen het beton en de dekvloer maar een noppenplaat vloerisolatie. Daar leg je dan je vloerverwarming in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruudje88
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-09 11:43
Ik heb hem bij mij destijds zo gestort :)

Folie
10cm PIR (B of C keus voldoet prima)
10cm beton met wapening (hier ook de leidingen in gelegd)
4cm PIR
Netten met vloerverwarming
dekvloer 6cm met tegels

En natuurlijk de randisolatie niet vergeten... This net lasagne maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:14
Je zou ook volledig opvullen van je kruipruimte met schuimbeton en vloerverwarming kunnen overwegen. Moet je alleen niet veel leidingwerk onder de vloer hebben lopen.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:09
caspervc schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:44:
Je zou ook volledig opvullen van je kruipruimte met schuimbeton en vloerverwarming kunnen overwegen. Moet je alleen niet veel leidingwerk onder de vloer hebben lopen.
Dat lijkt me erg moeilijk zonder kruipruimte :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:32
cryptapix schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:57:
[...]

Dat lijkt me erg moeilijk zonder kruipruimte :+
Eerst een kruipruimte maken? :9B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renoir
barry86 schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:16:
[...]

In het kader van we we hebben nog niet genoeg te doen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
barry86 schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:16:
[...]

uitgraven tot 40cm diepte terwijl je met 15cm EPS en 10cm beton dezelfde isolatiewaarde haalt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:16

_Ernst_

Mark It Zero!

PIR gebruiken als vloer isolatie onder het maaiveld? Dat zou ik niet doen, pir is niet vochtbestendig.

EPS (EPS100) of XPS gebruiken hiervoor. Hebt je een paar cm extra van nodig om dezelfde isolatiewaarde te behalen, maar is meteen ook weer een stukje goedkoper dan pir.

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renoir
_Ernst_ schreef op maandag 7 december 2020 @ 20:18:
PIR gebruiken als vloer isolatie onder het maaiveld? Dat zou ik niet doen, pir is niet vochtbestendig.

EPS (EPS100) of XPS gebruiken hiervoor. Hebt je een paar cm extra van nodig om dezelfde isolatiewaarde te behalen, maar is meteen ook weer een stukje goedkoper dan pir.
Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudje88

Hoe kom je er eigenlijk bij dat PIR platen niet vochtbestendig zijn? In de nieuwbouw wordt niks anders gebruikt voor zwevende dekvloeren. Het isoleert ook nog eens beter dat EPS al is het meestal wat duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:23

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

In België is het iig minstens 12cm beton, 10cm pur en minstens 6cm chape, en daar uw tegels nog op. Dus het uiterste minimum is 30cm diep uitgraven.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julio-K
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 08:31
je kan wel voor een droogbouw oplossing gaan, wat ik zelf heb gedaan 2 jaar terug. Dan hoef je niet alles eruit te slopen, maar bouw je op je bestaande vloer.

in volgorde van boven naar beneden:

afwerkvloer (pvc) 3mm
egaline (3mm)
gipsvezel platen om alle druk op te vangen (20mm)
eps platen waar je de vloer verwarming legt (25mm)
XPS isolatie (zo dik je zelf wilt)
huidige vloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjoo71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-09 13:36
we hebben deze;
https://www.warp-systems.nl/vloerverwarming-en-laminaat/

vloerverwarming in een jaren 30 woning zonder kruipruimte en een houten ondervloer.

https://www.warp-systems.nl/producten/speetherm/
de hoogte is ongeveer 2 cm en daar komt je vloer op.

(nee, ik heb geen aandelen)

[ Voor 30% gewijzigd door Bartjoo71 op 08-12-2020 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Overweeg ook om een klein kraantje te huren om te helpen met het uitgraven binnen.
Er zijn modelletjes die smal genoeg zijn om door een deur binnen te geraken.

Hou ook wel rekening met je fundering ... als die er niet is ga je toch heel wat voorzichtiger te werk moeten gaan.
(op een paar plekken eens een putje maken naast de muur)

Zit er een vochtkering in de muren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:16

_Ernst_

Mark It Zero!

Ruudje88 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 11:51:
[...]

Hoe kom je er eigenlijk bij dat PIR platen niet vochtbestendig zijn? In de nieuwbouw wordt niks anders gebruikt voor zwevende dekvloeren. Het isoleert ook nog eens beter dat EPS al is het meestal wat duurder.
Tijdje geleden toen ik voor mijn eigen verbouwing een keus moest maken wat betreft isolatiematerialen redelijk wat over uitgezocht en toen kwam ik verschillende keren tegen dat PIR er eigenlijk niet voor geschikt is. Ik kan de precieze bronnen niet meer herinneren, maar bijvoorbeeld Joostdevree:
Polyurethaan- en polyisocyanuraatschuim (PUR/PIR) [...] Boven circa 100 °C is er vervorming voor PUR en boven 130 °C voor PIR verliest het schuim zijn structuur.VochtinvloedPUR en PIR zijn goed bestand tegen vocht. Wel kan door vocht de vorminstabiliteit sterk toenemen (zie ook schade-voorbeeld 12 op bladzijde 51). Vocht als gevolg van inwendige condensatie heeft pas bij grote hoeveelheden enige invloed op de warmtegeleidingscoëfficiënt. Bovendien neemt het schuimmateriaal maar heel langzaam vocht op (zie ook de toelichting bij schadevoorbeeld 18 op bladzijde 62).
bron: https://www.joostdevree.n...www_kingspanunidek_nl.pdf

En als je er een datablad van een pir plaat van bijvoorbeeld Kingspan bijpakt zijn er nergens resultaten te vinden voor wat betreft waterabsorptie etc. In de toepassingen komt het ook nergens terug, het gaat altijd over spouw en dak en zoals je zelf zegt voor zwevende dekvloeren. Dan ligt de plaat echter niet (met een stukje folie ertussen) in het zand maar zit er nog een constructieve plaat beton tussen die van zichzelf al semi waterdicht is. Anders zouden ze bijvoorbeeld een verloren bekisting ook wel van PIR maken, maar dat is allemaal EPS.

Voor mij reden genoeg om niet het risico te lopen dat de plaat zich in de loop der tijd vol zuigt en vervolgens niks meer doet kwa isolatie :)

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:56

Onzin, PIR is wel vochtbestendig. Wat Sjoerdfoto aangeeft en dan PIR of XPS als isolatie.
PIR B-keuze kan prima, genoeg adressen te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renoir
chime schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:47:
Overweeg ook om een klein kraantje te huren om te helpen met het uitgraven binnen.
Er zijn modelletjes die smal genoeg zijn om door een deur binnen te geraken.

Hou ook wel rekening met je fundering ... als die er niet is ga je toch heel wat voorzichtiger te werk moeten gaan.
(op een paar plekken eens een putje maken naast de muur)

Zit er een vochtkering in de muren?
Zat eigenlijk te denken mn buurjongen met een vriend van m in te huren :D

Ik ga komende weken alvast wat putjes maken met de kango om te kijken hoe het nu is opgebouwd. Waarschijnlijk ga ik het niet strak langs de muren afgraven.

Waterkering zit er niet in. We hebben op 1 plek vocht in de muur gehad maar daar liep het water van de dakgoot naar beneden. Die muren zijn nu geïnjecteerd. Dezelfde ruimte heb ik de vloer opengehaald (houten vloer op vloerbalken, daaronder 20cm lucht en dan zand) en de balken en alles was kurk en kurkdroog dus ik verwacht niet dat het vocht van onder is gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruudje88
_Ernst_ schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 19:43:
[...]

Tijdje geleden toen ik voor mijn eigen verbouwing een keus moest maken wat betreft isolatiematerialen redelijk wat over uitgezocht en toen kwam ik verschillende keren tegen dat PIR er eigenlijk niet voor geschikt is. Ik kan de precieze bronnen niet meer herinneren, maar bijvoorbeeld Joostdevree:

[...]

bron: https://www.joostdevree.n...www_kingspanunidek_nl.pdf

En als je er een datablad van een pir plaat van bijvoorbeeld Kingspan bijpakt zijn er nergens resultaten te vinden voor wat betreft waterabsorptie etc. In de toepassingen komt het ook nergens terug, het gaat altijd over spouw en dak en zoals je zelf zegt voor zwevende dekvloeren. Dan ligt de plaat echter niet (met een stukje folie ertussen) in het zand maar zit er nog een constructieve plaat beton tussen die van zichzelf al semi waterdicht is. Anders zouden ze bijvoorbeeld een verloren bekisting ook wel van PIR maken, maar dat is allemaal EPS.

Voor mij reden genoeg om niet het risico te lopen dat de plaat zich in de loop der tijd vol zuigt en vervolgens niks meer doet kwa isolatie :)
Ik heb de platen hier ook op de zand liggen trouwens al moet je natuurlijk altijd (ook bij EPS) vochtwerende PE-folie op de zand leggen waar de platen op komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkm30fEh5WAssFQkEdssNmZY0LE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gEbFVG1UDtW1EEdY2tcLuShf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3dVX9kvHg62iDogFf_En8XS3VY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MR1q5zdpWniFhg6rnuxBjmMs.jpg?f=fotoalbum_large

En storten maar...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zfhgry-jhcQMDZ1EeWtol_krPzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eMRWcoPkp6y8DvzUejTTK4c7.jpg?f=fotoalbum_large

Op het betondek vervolgens 4cm PIR gelegd met vloerverwarming om zo de warmte zoveel mogelijk boven in mijn dekvloer te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renoir
Kleine update hier: afgelopen weekeend op een aantal plekken de kango in de huidige vloer geplaatst. Opbouw is nu tegels, paar cm beton (minder dan 10) en dan zand. Dat is wel te doen. Er is nog wel een kans dat ik in het zand ook puin tegenkom wat het graven want 60 jaar geleden was dat een prima manier om van je gesloopte muurtje af te komen.

Besluit is nu genomen, we gaan graven! Bedankt voor de adviezen :)
Pagina: 1