Advies plan van aanpak unifi netwerkje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenbarry
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 29-12-2020
Hoi mensen,
Ik heb opdracht gekregen om het bestaande draadloze netwerk af te breken en opnieuw op te zetten met unifi apparatuur. Het huidige draadloze netwerk geeft voortdurend fouten, blokkeert,...
Ik heb wel al wat geprutst met huis-, tuin- en keukennetwerkjes, hier zit een addertje onder het gras voor mij.

Ik heb volgende dingetjes ontvangen:
1 unifi 16 poort poe switch
1 unifi security gateway pro
1 unify cloud key
5 unifi ap's ac lr

De bedoeling is dat er een stabiel netwerk komt over 3 hallen. We hebben 2 providers, het is ook de bedoeling dat de gateway automatisch naar proximus back-up overschakelt als telenet het laat afweten.

Het begin is makkelijk, de unifi controller downloaden, installeren op een pc en laten draaien. Maar wat doe ik dan het best?
- gateway configureren (nog nooit gedaan, al helemaal niet automatisch overschakelen van provider als er iets verkeerd gaat bij de eerste)
- switch
- cloud key
- ap's

Iemand tips?
tyvm

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:26
Als ik het zo lees is het voor een bedrijf?
Zo ja, niet zelf doen. Dat is mijn tip.

Zeker omdat je een aantal dingen op geeft wat je niet kent of gedaan hebt. Dat wil je niet op je geweten hebben. Ook Unifi kan problemen geven en verbinding kwijt raken etc.

En test als het kan het los van je huidige netwerk. Ook de provider fail-over testen door de stekker er uit te trekken als alles draait enzovoorts. Als alles goed gaat, dan pas over gaan.

[ Voor 26% gewijzigd door Arunia op 07-12-2020 11:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

met @Arunia De beste tip is een professional het laten overnemen en zelf hooguit de kabels trekken.
Nofi, maar als je zelf niet eens al in de gaten heebt dat je Cloud key de controller is dan vraag ik me serieus af of je de rest wel moet willen doen, inclusief failover lijn. Wat denk ik moet kunnen met die USG pro, maar hoe geen idee. En dan draai ik al een paar jaar met Ubiquiti.

Having said that: dat jij de opdracht krijgt om het te regelen, betekent niet dat je ook zelf de uitvoerende hoeft te zijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenbarry
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 29-12-2020
De kabels zijn al getrokken. Dat van die controller is inderdaad verkeerd gelezen van mij, het is de discovery tool die ik moet laten lopen na de cloud key.
Het probleem is dat een professional niet vlug komt. Vandaag bellen is dit jaar niet meer geholpen worden. Zeker met voip telefoons is dit zeeer onhandig. Ik laat het netwerk nu lopen, ik heb al unifi netwerken gehad, dit is echter het eerste met die gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Glenbarry schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:25:
De kabels zijn al getrokken. Dat van die controller is inderdaad verkeerd gelezen van mij, het is de discovery tool die ik moet laten lopen na de cloud key.
Het probleem is dat een professional niet vlug komt. Vandaag bellen is dit jaar niet meer geholpen worden. Zeker met voip telefoons is dit zeeer onhandig. Ik laat het netwerk nu lopen, ik heb al unifi netwerken gehad, dit is echter het eerste met die gateway.
Begrijpelijk dat je dan zelf maar wat probeert. Maar weet je zeker dat je hiermee al je problemen gaat oplossen? Straks heb je de nieuwe setup werkend en kom je erachter dat er nog steeds problemen zijn. Dan moet de professional alsnog komen. :)

Anyways, Ubiquiti heeft redelijke documentatie. WAN failover kun je bijvoorbeeld hier vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:04
Mijn advies: lekker aanprutsen en dan kom je er vanzelf achter wanneer het stabiel is. :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-10 22:29
als ik 3 hallen lees, denk ik niet dat je het red met 5 budget ap'tjes...
voor een goeie stabiele dekking wil je liefst beter dan rssi -65 op 5ghz halen

denk anders eerst is na hoever je wensen zijn, als je all out wil gaan , en je dus wel dat hij nooit geen spatje wifi verliest moet je al naar controller based wifi gaan denken (en dan bedoel ik niet de unifi controller, die pushed geen clients naar andere accespoints )
denk dan maar de dell aerohive, cisco aeronet , aruba's en die klasse...

alsook, telenet heeft op zijn corporate producten ook backup mogelijheid, vooral handig is dat je dezelfde externe ip's behoud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
Glenbarry schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:25:
Ik dacht altijd dat je met je telefoon de cloud key moest adapten. Maar ik kan het mis hebben. Zo lang geleden dat ik mijn unifi netwerk geinstalleerd heb. Sindsdien geen omkijken meer aan.
Pagina: 1